Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Leuke RVS microbrouwerij met 125 liter brouwvolume  (gelezen 13557 keer)

Offline BrewNerd

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Abrouwcabierbara hoppus moutus PLOP!
Leuke RVS microbrouwerij met 125 liter brouwvolume
« Gepost op: 19-02-2012 22:20 u »
Te koop : 1,25 hl bierbrouwerij (volledig RVS) bestaande uit:

-Brouwketel met  175 liter inhoud. Met damp afvoerende omhuizing met luiken. De ketel is uitneembaar (ca 30 kg) voor een eenvoudige reiniging.

-Maischketel met 350 liter inhoud en uitneembare 1mm gaatjes filterbodem. Ingebouwd CIP reinigingssysteem inc. RVS pomp voor eenvoudige, snelle, en goede reiniging zonder gedoe.

-Warmwater vat 220 liter ge´soleerd en afgewerkt met hout.

Eventueel ook nog een MARCH magneetpomp, een platen-warmtewisselaar, provisorisch warmte-element voor het warmwatervat (3 kW 240 V) en provisorisch warmte-element (6 kW 240 V) voor maisch- en brouwketel.

Ontzettend leuk voor de hobby, maar kan ook professioneel gebruikt worden.
Dus je kunt beginnen als hobbyist en er vervolgens je eigen brouwcafÚ mee startenů

Stuur een berichtje voor meer informatie of foto's.

Ik heb geen flauw idee wat het bij elkaar waard is, maar als je serieuze interesse hebt kun je me contacteren.

Het geheel is ideaal om samen te brouwen :brouwen: :brouwen: :brouwen: en levert genoeg bier om riant samen te "proeven"   :proost: :proost: :proost: -> :nut: :nut: :nut:.

Proost,

BrewNerd (Paul)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KJ!

• Senior lid
Re: Leuke RVS microbrouwerij met 125 liter brouwvolume.
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2012 23:38 u »

PM!

Offline BrewNerd

• *
Wat aanvullende informatie.
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2012 22:11 u »
Beste lezers,

Er zijn aardig wat PMs ontvangen waarin om het energie rendement gevraagd wordt en hoe het beste verwarmd kan worden.
Ook wordt er gevraagd wat er aan uitgegeven is, om zodoende op een waardebepaling te komen.

Dit zijn hele goeie vragen! (waarom heb ik dit niet meteen gepost)

Je kunt de installatie op verschillende manieren verwarmen. Ik leg er 3 uit:

1.)
Ik heb er eventueel 2 grote gasbranders bij, 10kW en 20kW, maar, de ketels zijn van RVS en hebben dus een lage warmtegeleiding. Het betekend dus dat als je er een brander onder zet bijna alle warmte langs de ketel gaat in plaats van in de ketel. Heel laag rendement op die manier.

2.)
Ik heb zelf een roerder gemaakt met 3 elektrische warmtespiralen van 2kW per stuk. 6kW in totaal dus. en die in de ketels gehangen. Nu werkt het RVS in zijn voordeel, want er gaat bijna geen warmte via de ketelwand naar buiten. Het blijft dus in de ketel zitten. hoog rendement.
Maar, het is elektrisch, wat duurder is dan gas. De 6kW is wat weinig om snel mee te brouwen, 12kW zou een stuk vlotter gaan (dan heb je ongeveer die 1 graad celcius per minuut). Het werkt wel met de 6kW, maar het gaat een beetje traag. Als je eenmaal aan de kook bent is het wel genoeg, dan heb je een hele mooie circulatie en zo een borrel in het midden van de ketel. De hop circuleert dan super (ruikt heerlijk).

De bodem van de kookketel is plat, zodat je kunt whirlpoolen. Je draait even met je roerder een paar rondjes in het vat (net zoals je thee roert) en laat dan rustig de whirl uitdoven, als dat gebeurt is liggen alle hopresten en eventueele eiwitklonten in het midden op de bodem van de ketel op een hoopje en kun je je wort langs de zijkant zo uit de ketel laten lopen (vrijwel zonder nafilterwerk). 

3.)
Als je vaak (bijna dagelijks) wilt brouwen is het het beste met een stoomgenerator die op gas werkt. Je moet dan een leiding met kleine gaatjes in de ketel aanbrengen. Die leiding is dan aangesloten op een buizennetwerk dat door een gasvlam gaat (dit gebeurt binnen een goed afgeschermde machine). in de buizen zit water dat verdampt. Dit bouwt een lichte druk op waardoor uit de kleine gaatjes hete stoom je brouwsel inkomt en het opwarmt (en een beetje roert). Hiermee haal je een gigantisch rendement met goedkoop gas. Al de grote brouwerijen doen het op deze manier (zo ook die 150hl brouwketels). Nadeel is dat ik geen stoomgenerator te koop heb. Soms zie ik ze wel op nabrewing.com of andere professionele brouwerij atrikelen websites te koop, en kosten gebruikt een paar duizend euro. Soms minder als je geluk hebt.  (zoeken op "used brewery equipment" in google levert goed wat resultaten voor gebruikt professioneel brouwspul. Schrik niet van sommige prijzen daar)

Waardebepaling.)
Betreft de waarde. Ik heb er zelf rond de 2000 aan uitgegeven (2005).
Ik heb geluk gehad met de maischketel, omdat ik toevallig iemand kende die het vat met CIP bol en pomp teveel had en geen zin had om ermee te gaan leuren. Ik heb er iets van 500 voor betaald. (316 RVS in smetteloze staat met bol en pomp). De gaatjesbodem heb ik er zelf in laten maken. Dat spul is duur, 375 euro per vierkante meter weet ik me nog te herinneren. De kookketel en de omhuizing met luiken heb ik door een bevriende metaalbewerker laten maken voor de metaalprijs. c.a. 750 euro meen ik me te herinneren. Een dampkap is niet zozeer nodig tijdens het brouwen (als je een groot raam open zet).  Het geeft je de mogelijkheid om de overtollige damp naar buiten af te voeren middels een buis die je aan de schoorsteen kunt monteren (diameter 20cm), anders gaat het binnen letterlijk regenen ( de dampdruppels vallen van het plafond naar beneden). Ook ziet de kap er mooi uit, wat het voor eventuele brouwerij bezoekers erg goed doet.

De warmwaterketel heb ik voor een prikkie op marktplaats gekocht, 50 of 100 euro of zo. Zelf heb ik er hout omheen gewerkt.
Daarnaast nog wat kraantjes, schroefjes, en ander klein spul.

Bij elkaar is het best een aardig bedrag voor de hobby. Maar, het is allemaal van RVS, het gaat niet stuk, slijt niet, en behoudt zijn waarde. Althans, zo dacht ik toen ik al de onderdelen aanschafte. Dit gaf mezelf die goedkeuring om belachelijke bedragen aan mijn hobby uit te geven. Nu maar hopen dat het zijn waarde allerminst behoudt.

Oh,ja, ik stop overigens niet met brouwen. Die vraag heb ik ook een paar keer gehad. Wegens tijdgebrek (kindertjes hebben nu voorrang) ga ik kleiner brouwen. 125 liter brouwen heeft echt meer voorbereiding nodig dan 25 liter. Je kunt namelijk niet even die pan oppakken en elders plaatsen, ook heb je meer fusten, flessen en zorgvuldigheid nodig. Voor 125 liter brouwingredienten verprutsen is echt niet leuk, alles dubbel checken dus. 
Ik heb er al 4 jaar niet meer mee gebrouwen (zonde), en denk dat ik het er de komende 10 jaar ook niet op ga doen.
Vandaar dat ik er een beter thuis voor zoek. 

De installatie staat er dan ook niet brouwklaar bij.

Verder zou je ook een grotere ketel onder de dampkap kunnen plaatsen 400 liter of zo (voor als je wilt uitbreiden). Die 175 liter ketel is maar een kleintje in verhouding tot het warmwatervat en de maischketel.

groetjes,

BrewNerd (Paul)

Offline BrewNerd

• *
microbrouwerij afmetingen en actiefoto.
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2012 22:27 u »
Nog wat nadere gegevens:

De brouwketel dampkap is: 135 cm hoog, 90 cm breed en 90 cm diep.
het kegelvormige deel met schoorsteen is middels een pinscharnier open te kiepen zodat er volledige toegang is tot de ketel.
De ketel kan er met de hand uitgepakt worden.
De pin kan uit het scharnier verwijderd worden om zo de delen van elkaar los te halen.
De kegel weeft c.a. 25 kg, de rest van de omhuizing c.a. 40 kg.
De ketel zelf heeft een diameter van 70 cm en een hoogte van 45 cm en weegt c.a. 30 kg. (1.5mm dik RVS 304)

De maischketel heeft een diameter van 80 cm, is 95 cm hoog en weegt c.a. 60 kg. (RVS 316)

de warmwaterketel heeft een diameter van 65 cm, is 90 cm hoog en weegt c.a. 50 kg. (RVS 304)

De delen zijn eenvoudig met zijn tweeŰn op te pakken en te verplaatsen.

Hieronder nog een paar oude foto's.

Keteltje vol:

Lekker koken:

Gespoeld beslag:

Magneetpompje in actie:

Tijdens het maischen:

Let niet op het brouwsel zelf. de foto's zijn genomen tijdens het testen van de installatie. Ik heb al mijn oude mout toen gebruikt omdat ik aan het "oefenen" was. Ik heb gek genoeg nooit foto's gemaakt tijdens het serieuze brouwen. Ook nooit aan gedacht trouwens. Zal toen wel met mijn gedachten ergens anders geweest zijn.

groetjes,

BrewNerd

Offline herman janssens

• *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 29-02-2012 12:02 u »
ik heb wel interesse
in de microbrouwerij.
Kan je me een richtprijs geven?

groeten

Herman

Ranst BelgiŰ
0484504255

Offline Marco zwaan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water is pas lekker als het door de brouwerij is g
« Reactie #5 Gepost op: 01-03-2012 13:58 u »
Wat een mooie installatie. Ik ben aan het kijken hoe ik mijn huidige installatie kan uitbreiden. Jouw installatie is een mooie gelegenheid dat grondig te doen. Ik ben dus ook ge´nteresseerd in de richtprijs.

Offline Marco zwaan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water is pas lekker als het door de brouwerij is g
« Reactie #6 Gepost op: 02-03-2012 16:53 u »
Bedankt Jaques,

Zal er zeker aan denken.

Offline BrewNerd

• *
Re: Leuke RVS microbrouwerij met 125 liter brouwvolume
« Reactie #7 Gepost op: 06-03-2012 21:37 u »
De brouwinstallatie is zojuist verkocht en wordt binnenkort weer stevig aan het werk gezet.

Een heus bierbrouwteam gaat ermee aan de slag.

Bedankt voor al de reacties en interesse.

BrewNerd

Tags: