Giststarter: goed gegaan of niet?

Gestart door ZzemutaHh, 19-02-2012 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Zie je nu wel, niet te vroeg panikeren, de natuur regelt het zelf wel.

Leuk ook weer dat ritueel om het waterslot er nu pas op te zetten. We doen zo ons best  ;D.

Jacques

Het is weer zo'n mooi voorbeeld van het feit dat bij het brouwen geen wetten van Meden en Perzen gelden. Elke keer is het net een beetje anders. Bij elke gist is het ook een beetje anders. Dat maakt het schrijven van een cursus of een boek zo lastig.

Het verloop van het opkweken van deze gist komt nagenoeg overeen met mijn recente ervaringen.

12345

En 3 uur later was hij uitvergist. Sorry dat ik net even lag te slapen. Ik heb hem nieuw voedsel gegeven maar daarover ga ik een nieuwe draad openen want ik ga een wat andere methode uitproberen dan gebruikelijk.

12345

Citaat van: Jacques op 03-03-2012  09:05 uHet verloop van het opkweken van deze gist komt nagenoeg overeen met mijn recente ervaringen.

Het is een gist die inderdaad traag op gang komt. En de SVG is hooguit 74%.

RobinB

Citaat van: 12345 op 03-03-2012  10:04 uIk heb hem nieuw voedsel gegeven maar daarover ga ik een nieuwe draad openen want ik ga een wat andere methode uitproberen dan gebruikelijk.

De starter bijvoeden is best een goede tussenoptie; geeft wat meer gist in (bijna) hetzelfde volume, doe ik ook wel zo nu en dan.

Punt van aandacht is wel dat je wèl alcoholische fermentatie hebt, dus ook aan alcohol limieten zit.
Daardoor dus ook de negatieve effecten, die weer de groei belemmeren.
Voordeel is dat je geen gist weggooit met afgieten.

12345

Citaat van: RobinB op 04-03-2012  12:03 uDe starter bijvoeden is best een goede tussenoptie; geeft wat meer gist in (bijna) hetzelfde volume, doe ik ook wel zo nu en dan.

Punt van aandacht is wel dat je wèl alcoholische fermentatie hebt, dus ook aan alcohol limieten zit.
Daardoor dus ook de negatieve effecten, die weer de groei belemmeren.
Voordeel is dat je geen gist weggooit met afgieten.

Helemaal mee eens.
De stijging van het alcoholgehalte is een beperkend punt.
Daarentegen is het volgens mij een pluspunt dat je start SG na het bijvoeden laag blijft. Met een zekere SVG (hoewel die dan weer negatief beïnvloed zal worden door de alcohol) kun je dan misschien een lagere eind SG halen dan wanneer je zou beginnen met een hogere start SG. Dus ik denk dat het rendement iets hoger kan liggen.

Punt 1 is beslist waar, punt 2 misschien. Affijn het ligt nu in de koelkast te bezinken en het ziet er heel goed uit, hoewel de hoeveelheid gist in een erlenmeyer moeilijk te beoordelen valt.

RobinB

Je hebt een voordeel in de verminderde osmotische druk bij het begin van de opkweek, qua alcohol vorming (en dus de negatieve effecten) is het praktisch gelijk aan starterwort met een startSG van het totaal aan suikers.

Van starters met een hoger SG dan 1040 is bekend dat ze absoluut gezien meer gist opleveren, maar wel relatief minder.
Dezelfde hoeveelheid suikers bij 1040 (dus groter volume) geeft dan meer groei.

EBC

Citaat van: 12345 op 03-03-2012  10:09 uHet is een gist die inderdaad traag op gang komt. En de SVG is hooguit 74%.

Ik haalde de laatste keer 80,5%, met een 90% pilsmout 10% munchener wort.

12345

Citaat van: EBC op 04-03-2012  16:43 uIk haalde de laatste keer 80,5%, met een 90% pilsmout 10% munchener wort.
Poeh!! Netjes!

Jacques

Citaat van: 12345 op 03-03-2012  10:09 uHet is een gist die inderdaad traag op gang komt. En de SVG is hooguit 74%.

En ik zat met 87% pilsmout op 81,4%!

Daar had ik eerlijk gezegd niet op gerekend...

12345

Ja zeg, nu kan ik niet achterblijven en heb het nagekeken:
80% pilsmout, 10% Münchener en 10% suiker: start SG 1050, eind SG 1009: 82% !!! (+/- 2,5%)
Ik geef toe dat het niet helemaal eerlijk is, omdat er suiker bij zat.

Maar dan mag de Brouwmarkt toch wel eens het getalletje bijstellen.
http://www.Brouwmarkt.nl/biergist-Wyeast-type-czech-pilsner-2278-p-5004018.html

RobinB

Brouwmarkt bedenkt dat natuurlijk ook niet zelf. :)
Deze waarden komen van Wyeast zelf:
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=34

Ik weet niet in wat voor wort ze dat meten, denk Congress wort.
Daarnaast zou dit ook de ware vergistingsgraad kunnen zijn ipv "onze" schijnbare vergistingsgraad. :)

(er staat nl.  attenuation ipv apparent attenuation)

Jacques

Ze gebruiken voor het bepalen van de vergistingsgraad inderdaad congreswort.

De vergistingsgraad op de Wyeast site zijn schijnbare vergistingsgraden en geen werkelijke vergistingsgraden. De liggen veel lager.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.