Giststarter: goed gegaan of niet?

Gestart door ZzemutaHh, 19-02-2012 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZzemutaHh

Vrijdagavond heb ik voor het eerst een Wyest gist ge'smackt'.

Zaterdagmiddag, 12 uur later, was het pak al helemaal opgezwollen dus de giststarter gemaakt in een halve liter wort van SG 1040 met 2 gram Wyeast gistvoeding erbij. Toen bleek dat ik het pak niet goed had gesmackt. Er zaten twee aan elkaar bevestigde zakjes met vloeistof in waarvan er eentje nog vloeistof bevatte. Ik heb die toen maar opengeknipt en samen met de rest van het pack in het wort gekieperd.

Daarna 20 minuten belucht.

Inmiddels is het zondagochtend en kan ik geen zichtbare verandering in de starter ontdekken. Is dat normaal voor een giststarter? Tijdens het beluchten is er een laagje schuim van een cm opgekomen, die staat er nog steeds op. Ik zie wel allemaal miniscule belletjes opstijgen, dus er is wel activiteit.

De boel staat in de woonkamer, bij 20 graden celsius. Speciaal voor dit experiment heb ik de kamer ook 's nachts op 20 graden gehouden.

Kan ik er op vertrouwen dat deze giststarter bruikbaar is/wordt ?

Jacques

Staat de starter onder waterslot? Of heb je watten in de hals van de fles gedaan of er aluminiumfolie overheen gelegd?

ZzemutaHh

Citaat van: Jacques op 19-02-2012  10:22 uStaat de starter onder waterslot? Of heb je watten in de hals van de fles gedaan of er aluminiumfolie overheen gelegd?

Aha, met een waterslot zou ik onomstotelijk kunnen vaststellen of er CO2 vrijkomt. Maar: er zitten watten op. Het wordt lastig om op de gebruikte fles een waterslotje te fabrieken. Misschien toch ff een halfuurtje aamn besteden... andere suggesties?

ernie_

Er is activiteit, dus er gebeurt wat.  ;D

Als je geen magneetroerder hebt, af en toe ff schudden. temp ietsjes verhogen naar 22 ºC .
Als er niks meer gebeurt dan ff laten bezinken, de hoeveelheid gist zal dan toch wel zijn toegenomen..

EBC

Volgens mij is alles in orde. 0,5 liter wort op een XL smackpack is niet veel. De gist heeft dat op voordat je er erg in hebt.

Ik heb gisteren een starter gemaakt van 4 liter. Die was in 24 uur volledig uitgegist, op een magneetroerder bij 23 ºC, dat wel.

Ik vraag me wel af wat het nut is van zulke kleine starters op een XL pack...

RobinB

Citaat van: EBC op 19-02-2012  17:31 uIk vraag me wel af wat het nut is van zulke kleine starters op een XL pack...
Ik zie het nut er ook niet van in. Dit is meer pesten dan een starter. ;)

ZzemutaHh

Citaat van: RobinB op 19-02-2012  18:01 uIk zie het nut er ook niet van in. Dit is meer pesten dan dan starter. ;)

Dan heb ik hier in elk geval van geleerd dat ie de volgende keer veel groter wordt!

George81

Andere optie om de druk te "meten" is een ballon om de hals en die 3x (?) doorprikken met een naald.

12345

Ik haak hier maar aan ipv een nieuwe draad te starten.

Het lukt me niet om een starter te maken! Dat is me nog nooit overkomen.

Ik heb een activator Wyeast 2278 Czech pils gesmacked. Productiedatum 3 jan 2012. Na 6 uur stond hij redelijk bol. Daarop in 1,5 liter wort gedaan gemaakt van 150 gr poederextract samen met 7,5 gr Wyeast gistvoedingscomplex en (dat was voor het eerst, op aanraden van een ervaren mede-brouwer) 8 druppels (~ 0,25 ml) melkzuur 80% om een milieu met een pH ~ 5,8 te creeëren.

Het spul staat nu al meer dan 30 uur op de roerder bij 23 ºC  met maar een heel klein beetje activiteit. Er ligt vanaf het begin een beetje schuim op, maar hij gaat niet echt aan het gisten.

Zou het aan dat beetje melkzuur liggen? Of moet ik eens een andere leverancier voor de gist uitproberen?

EBC

Citaat van: 12345 op 02-03-2012  21:00 uIk haak hier maar aan ipv een nieuwe draad te starten.

Het lukt me niet om een starter te maken! Dat is me nog nooit overkomen.

Ik heb een activator Wyeast 2278 Czech pils gesmacked. Na 6 uur stond hij redelijk bol. Daarop in 1,5 liter wort gedaan gemaakt van 150 gr poederextract samen met 7,5 gr Wyeast gistvoedingscomplex en (dat was voor het eerst, op aanraden van een ervaren mede-brouwer) 8 druppels (~ 0,25 ml) melkzuur 80% om een milieu met een pH ~ 5,8 te creeëren.

Het spul staat nu al meer dan 30 uur op de roerder met maar een heel klein beetje activiteit. Er ligt vanaf het begin een beetje schuim op, maar hij gaat niet echt aan het gisten.

Zou het aan dat beetje melkzuur liggen? Of moet ik eens een andere leverancier uitproberen?

Lekker laten staan. Even geduld, dit is een ondergister.

12345

Citaat van: EBC op 02-03-2012  21:06 uLekker laten staan. Even geduld, dit is een ondergister.

Doe ik. En ja, Czech Pils wil wel eens heel traag zijn. Maar ik heb er vaker mee gewerkt en dan was het toch tussen de 10 en 18 uur wel bingo ...

Henielma

Citaat van: 12345 op 02-03-2012  21:00 uIk heb een activator Wyeast 2278 Czech pils gesmacked. Na 6 uur stond hij redelijk bol. Daarop in 1,5 liter wort gedaan gemaakt van 150 gr poederextract samen met 7,5 gr Wyeast gistvoedingscomplex en (dat was voor het eerst, op aanraden van een ervaren mede-brouwer) 8 druppels (~ 0,25 ml) melkzuur 80% om een milieu met een pH ~ 5,8 te creeëren.

Die 6 uur na het smacken toevoegen aan de starter is erg kort. 7,5 gram Wyeast gistvoeding is echt veel te veel. Op 10 liter starter gebruik je 1 tot 2 gram. Dus 0,5 tot 1 gram op 1,5 liter starter was meer dan genoeg geweest.


RobinB

Och, Siris Yeastvit dosering voor starters was ook 5 g/L :)

Henielma

Dat was ook veel te veel. Zeker bij de Siris voeding, die was goed in je bier terug te proeven.

RobinB

Je moe(s)t de starter natuurlijk ook wel afgieten, voor het enten. :)
Voor de gistgroei is het niet erg / wel goed.

Henielma

In die tijd goot ik starters niet af. Tegenwoordig wel. Ik ben niet overtuigd dat overdadig met gistvoeding omgaan goed is voor de gist. De pH stijgt daardoor en juist in het begin als de starter aan de gang moet komen is dat niet zo fijn voor de gist.

Ik heb gelezen dat in dit geval de pH wel verlaagd is door zuur toe te voegen.

Doe met mijn advies wat je wil.

12345

Nou ... tot nu toe voegde ik aan een starter zo'n 2 gram/liter toe en dat was gewoon "op gevoel". Maar ik heb toch echt in deftige boeken en artikelen gelezen dat dat te weinig zou zijn en dat de optimale hoeveelheid 5 gr/liter zou moeten zijn (in geval van poederextract, in geval van echte wort 3 gr/liter).

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of die voeding niet de boosdoener is. Het zijn voornamelijk zouten dus ze moeten toch een behoorlijke osmotische druk uitoefenen op de gistcellen. Misschien is dat minder erg als je met een maximum aan gistcellen aan de startstreep verschijnt en wordt het een nadeel als je dat maximum niet haalt, door bijv wat vroeg te enten? Ik weet het niet ...

RobinB

Wyeast en Yeastvit vind ik er vrij "organisch" uitzien tov nutrivit en DAP.
Of dat allemaal zouten zijn...?

Denk meer gistextract, peptone, enz...

Ik ga er in ieder geval van uit dat Peter/SiriS z'n huiswerk goed gedaan heeft toen hij die 5 g/L adviseerde voor yeastvit. :)

William

Citaat van: 12345 op 02-03-2012  22:53 uNou ... tot nu toe voegde ik aan een starter zo'n 2 gram/liter toe en dat was gewoon "op gevoel". Maar ik heb toch echt in deftige boeken en artikelen gelezen dat dat te weinig zou zijn en dat de optimale hoeveelheid 5 gr/liter zou moeten zijn (in geval van poederextract, in geval van echte wort 3 gr/liter).

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of die voeding niet de boosdoener is. Het zijn voornamelijk zouten dus ze moeten toch een behoorlijke osmotische druk uitoefenen op de gistcellen. Misschien is dat minder erg als je met een maximum aan gistcellen aan de startstreep verschijnt en wordt het een nadeel als je dat maximum niet haalt, door bijv wat vroeg te enten? Ik weet het niet ...

Stel dat die gistvoeding allemaal zout is met een molgewicht van 100 g/mol dan is die 5 g/l maar 50 mM/l.
Een 100 gr/l  suikeroplossing (molgewicht ongeveer 400 g/mol)  is toch wel 250 mM/l dus die osmotische schok door het zout is klein t.o.v. van die door het suiker.

Het kan geen kwaad om instructies van een producent op te volgen.

Jacques

Citaat van: 12345 op 02-03-2012  21:00 uIk haak hier maar aan ipv een nieuwe draad te starten.

Het lukt me niet om een starter te maken! Dat is me nog nooit overkomen.

Ik heb een activator Wyeast 2278 Czech pils gesmacked. Na 6 uur stond hij redelijk bol. Daarop in 1,5 liter wort gedaan gemaakt van 150 gr poederextract samen met 7,5 gr Wyeast gistvoedingscomplex en (dat was voor het eerst, op aanraden van een ervaren mede-brouwer) 8 druppels (~ 0,25 ml) melkzuur 80% om een milieu met een pH ~ 5,8 te creeëren.

Het spul staat nu al meer dan 30 uur op de roerder bij 23 ºC  met maar een heel klein beetje activiteit. Er ligt vanaf het begin een beetje schuim op, maar hij gaat niet echt aan het gisten.

Zou het aan dat beetje melkzuur liggen? Of moet ik eens een andere leverancier voor de gist uitproberen?

Aanzuren als je gistvoeding gebruikt is prima. Zelf gebruik ik daarvoor altijd fosforzuur.

De laatste keer dat ik met deze gist een starter gemaakt heb (en dat was niet zo lang geleden  ;) ) zag ik ook geen schuimlaagje op de moutextracoplossing de eerste 36 uur. Daarna kwam een dun laagje schuim. Ik heb toen een waterslot op de Erlenmeijer gedaan. Vrij snel daarna ging het waterslot minder werken.

De starter in mijn koelkast gezet tot het brouwsel klaar was. Binnen 8 uur begon de vergisting. In 8 dagen is de hoofdgisting volledig afgerond. Niets mis mee voor een ondergist die zijn werk heeft gedaan bij 11 ºC.

Met andere woorden: geduld. Komt goed.

PS
Ik heb 4 gram Wyeast gistvoeding gebruikt op 3,5 liter giststarter.

12345

Het waterslot ligt al klaar. Maar ik vind de starter nog te "helder". Ik ben gewend dat die toch een stuk meer op koffie met veel melk moet lijken. Morgenochtend (na 44 uur) zet ik het waterslot erop.

Dan gebruik jij ca 1 gr voeding per liter? Nja, ik weet het allemaal nog niet ... Als ik kijk naar wat ik deze keer anders (beter, dacht ik )deed: aan die 8 druppeltjes zuur zal het niet liggen, dan wordt de hoeveelheid gistvoeding toch verdachte nr 1.

RobinB

Niet te vroeg conclusies trekken, is ook nog maar n=1. :)

Wat was de productiedatum en was de zwelling wel van vergisting of uitzetting door warmte?

12345

Citaat van: RobinB op 02-03-2012  23:40 uNiet te vroeg conclusies trekken, is ook nog maar n=1. :)

Wat was de productiedatum en was de zwelling wel van vergisting of uitzetting door warmte?

De productiedatum was 3 jan 2012. Dus ca 2 maanden oud. De zwelling was ongeveer x 3 - x 4. Dat lijkt me veel te veel om veroorzaakt te zijn door een temperatuursverhoging van 3 ºC naar 22 ºC.  Het pak stond nog niet "op springen" maar ik heb me laten vertellen dat je niet zover moet gaan.

Misschien had ik beter nog een paar uur kunnen wachten, dat zou kunnen. Maar in het verleden heb ik wel eens een activator na 4 uur aan de starter toegevoegd en dat ging uitstekend, hoewel dat een bovengister was.

Zou het ook kunnen dat het pak gewoon erg slecht is opgeslagen? Ik vond het wat dikker aankomen dan ik gewend ben.

Jacques

Als een pak Wyeast in 6 uur opbolt is er niet zo veel mis mee.

Ook bij mij duurde het wat langer voordat ik de koffie met melk kleur te pakken had. Gewoon iets langer laten staan. Kun je ook door de week brouwen of ben je gebonden aan het weekend. Indien het eerste het geval is kun je de brouwdatum eenvoudig wat opschuiven.

12345

Vanmorgen om 6 uur gaan kijken en ... er zat melk in de koffie! Na 39 uur. Waterslot geplaatst en het bubbelt vrolijk, ca 30 x/min.
Blij dat ik even gewacht heb. Nu maar weer een prop watten geplaatst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.