Aanblaasbare hevel

Gestart door Robin K, 17-02-2012 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin K

Vandaag voor het eerst overgeheveld uit het gistvat (30 liter met schroefdeksel) naar de bekende Brouwmarkt emmer.
Ik kwam er echter (te laat) achter dat de aanblaasbare hevel die ik heb, te lang bleek te zijn om in gistvat te passen
en aan de bovenkant ook nog goed te kunnen afsluiten.

Ik stond me dus een slag in de rondte te blazen maar niks niet hevelen :nut:

Uiteindelijk heb ik het opgelost door maar gewoon aan te zuigen, maar dat was nou juist niet de bedoeling toen ik deze kocht.  :(

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt, ik denk er nu over om het pijpje te gaan inkorten zodat hij
nu wel gaat passen.

Ook viel het mij op dat er nog een behoorlijk hoeveelheid in het gistvat achterblijft van ongeveer 2 liter.
Is dit nog te verbeteren op een of andere manier?

Het is mijn eerste brouwsel en is de Ambiorix van Brewferm. Mijn begin SG was 1057 en bij het overhevelen was
gezakt hij 1018, het gaat dus volgens mij de goed kant uit. De smaak was nog wel een beetje bitter voor mijn gevoel,
maar veel ervaring heb ik daar nog niet in. Tevens staat het waterslot nu weer volop te pruttelen.

Robin

RobinB

Weet niet wat beter is, aanblazen of aanzuigen, bij beide is er (potentieel) contact met mondinhoud.
Lijkt me dus om het even.

Als je dat echt wilt vermijden, kan je beter een automatisch hevel kopen.

Joshua

Je kunt kijken voor de Zibrokachel hevelpompjes. Deze knijp je in en de hevel stroomt vanzelf door. Kosten ongeveer 7 euro. Ze zijn ook elektrisch te koop maar deze zijn duurder.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.