Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopfilter om verlies te beperken  (gelezen 5922 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Hopfilter om verlies te beperken
« Gepost op: 17-02-2012 16:49 u »
Mijn oude hop- (en eiwit)filter deed het prima maar had één groot nadeel: er bleef telkens veel wort in de ketel achter, wel bijna 2 liter. Dat was zo vreemd niet, want het filter begon al lucht te happen op iets meer dan een cm boven de bodem. Met een bodemdoorsnede van 40 cm bleef er dus al bijna 1,5 liter staan.

Ik zocht dus naar een hopfilter dat tot lager op de bodem kwam. Na een tijd knippen, vouwen en fröbelen heb ik dit gemaakt.

Het verlies is nu ongeveer 0,3 liter. (behalve natuurlijk wat er aan de hopbloemen blijft hangen).

Het gaasfilter zelf heb ik geknipt van een spatfilter dat ik bij de HEMA heb gekocht voor iets van € 3,00

De plaat die ik erboven heb vastgesoldeerd is bedoeld om als ik een keer roer en ik raak het filter, het niet meteen aan gort is.

De hele zaak is zo, dat er wat druk op de bovenkant van het gaasfilter staat en dat het mooi vlak op de bodem wordt gedrukt: ik krijg er nergens een papiertje tussen.

Om het gaas schoon te maken druk ik de vouwen wat los en laat de zaak een nacht in de biotex weken. Is dat niet genoeg dan komt de hete loog eraan te pas.

Ik schat dat zo'n gaasje een keer of 10 (bijna een jaar) zonder problemen meegaat, en er gaan er drie uit zo'n spatdeksel ...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Hopfilter om verlies te beperken
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2012 16:58 u »
Leuke oplossing om het verlies te beperken. :duimop:

Bert

Offline Joshua

• Vol lid
  • Land: fr
  • Ware Jacob
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2012 17:54 u »
Ik heb zelf eens zitten denken aan de hop basket zoals te zien is op de website van NVD uit Drachten. Heeft iemand daar ervaring mee?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2012 18:47 u »
Zoek maar eens op Ninox... ;)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2012 20:22 u »
Ik heb zelf eens zitten denken aan de hop basket zoals te zien is op de website van NVD uit Drachten. Heeft iemand daar ervaring mee?

Auw...

Offline Joshua

• Vol lid
  • Ware Jacob
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2012 20:44 u »
Ja dat verhaal ken ik. Maar hoe zit het met die hop basket? Heeft iemand zo'n ding? Zal het principe werken? Lijkt me het principe van een theebol om thee te zetten. Ik begin eerdaags met een Tig lascursus. Dit zijn leuke dingetjes om zelf te maken toch.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2012 15:19 u »
Hèt probleem was dat de bestellingen niet geleverd werden. Ik weet ook niet of iemand al zo'n hop basket heeft. Voor bellen zou het in principe wel moeten werken. Maar een nylon zakje net zo goed. :)

Offline ernie_

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2012 17:04 u »
of twee zeven.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-02-2012 17:10 u »
of twee zeven.

Had ik ook aan gedacht, maar moet je ze dan niet aan elkaar lassen? RVS lassen is een vak apart. Overigens zijn de meeste zeven nogal grofmazig, vond ik. Dan kom je bij theezeefjes uit? Als het werkt, post maar een foto!  :degroeten:

Offline ernie_

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-02-2012 17:14 u »
Had ik ook aan gedacht, maar moet je ze dan niet aan elkaar lassen? RVS lassen is een vak apart. Overigens zijn de meeste zeven nogal grofmazig, vond ik. Dan kom je bij theezeefjes uit? Als het werkt, post maar een foto!  :degroeten:

Je kan ze ook met een RVS draadje aan elkaar knopen. Ik heb geen ervaring hoor. Bij mij gaat de hop, hop los de pan in.

Offline Joshua

• Vol lid
  • Ware Jacob
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2012 10:05 u »
Ik vind de hop basket mooi, functioneel? en gemakkelijk schoon te maken. Een hopzak vind ikzelf niet prettig. 2 grote zeven aan elkaar maken is een optie.

Ook de volgende optie lijkt me wel wat, zie link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZC387CJK

Of een zuigkorg van rvs in bv 4 inch.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-02-2012 10:49 u »
En dan doe je de hop in het filter? Want ik zie geen aansluiting naar de kraan?

Dat kan, natuurlijk, maar dan kun je toch eigenlijk net zo goed de hop in een (uitwasbaar) hopzakje doen met een knikker oid erbij? Dat kan prima, geeft ook minder rotzooi dan losse hop maar is toch weer een stuk minder efficiënt. In Confomash van Hopmans kun je invullen of je de hop er los indoet of in een zakje. Dat scheelt (als ik me goed herinner) 10%.

Maar als je de hop erin doet in een zak(je) ook al is dat van RVS-gaas, dan nog heb je nog steeds geen eiwitfilter. Nu is een eiwitfilter strikt genomen ook niet nodig als je na het koken (en koelen als je dat met een dompelspiraal doet) de zaak een dik kwartier laat rusten, eventueel voor die rust de zaak even rondroeren dan gaat de meeste eiwit in het midden van de bodem liggen. Als je dan langzaam af laat lopen, blijft het spul daar liggen en heb je feitelijk geen eiwitfilter nodig. Toch wil ik er een hebben voor alle zekerheid. Maar ja, die moet dan wel aan de kraan zitten (cq aan de hevel).

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-02-2012 11:17 u »
Hèt probleem was dat de bestellingen niet geleverd werden. Ik weet ook niet of iemand al zo'n hop basket heeft. Voor bellen zou het in principe wel moeten werken. Maar een nylon zakje net zo goed. :)

Nylon weet ik niet hoor... Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten en het smeltpunt ligt over de 200 ºC. De meeste soorten kunnen wel een tijdje gekookt worden maar sommige soorten toch niet te lang dan beginnen ze toch troep af te geven.

(Verder is het spul zeer vochtopnemend: het zet dan flink uit. Ik heb een nylon afdichtingsring tussen mijn kranen en de ketels, maar die zijn na het brouwen dermate gekrompen dat de kraan behoorlijk los gaat zitten. En ik denk dat siliconen dat (in mindere mate) ook hebben. Glasvezelversterkte kunststoffen zijn wat vormvaster. Maar okay, dat is hier off topic...)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2012 14:14 u »
Waar zijn hopzakjes dan meestal van gemaak? Katoen?
Ik heb ze niet, gebruik de hop altijd "gewoon" los in de pan/gistvat. :)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2012 16:12 u »
Waar zijn hopzakjes dan meestal van gemaak? Katoen?
Ik heb ze niet, gebruik de hop altijd "gewoon" los in de pan/gistvat. :)

Als ik de hopzakjes zo bekijk denk ik katoen met een elastische kunststof, ze zijn enigszins rekbaar.

Bert

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-02-2012 18:35 u »
Ik meen ooit gehoord te hebben dat ze van hennep zijn ??? ?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-02-2012 18:42 u »
Wel toepasselijk, gezien hop ook van de Hennepfamilie is... :)