Ik heb al een HERMS en een éénpans-installatie, waarvan ik de laatste tijd eigenlijk alleen die laatste gebruik.
Hiermee is ook wel te RIMS-en, ik heb een pompje en terugloop, maar dan nog zit ik met een probleem:
Het vermogen van ons elektisch fornuis is vrij beperkt. Wel genoeg om het te laten koken, maar de opwarmtijd tot koken is erg lang.
Wanneer ik na het maischen dus hevelfiter, koelt het wort af tot een graad of 50. Het duurt daarna wel 1,5 - 2 uur voor het aan de kook is!

Daar valt dus wel wat tijdswinst te behalen!

Als ik nu van het uitmaischen meteen door zou kunnen gaan naar koken (tijdens het filteren/spoelen) zou dat flink schelen.
Vandaar de binnenpan RIMS!
Ik heb het op de volgende manier aangepakt:
Voor mijn 13 L pan heb ik een binnenpan van 9 L gekocht, hierin een paar gaten geboord en van forumlid Anton een filterplaat op maat gekocht.
In de grotere pan zet ik de hevelfilter, en recirculeer via mijn pompje (geknepen) terug in de kleinere pan. Voilŕ!
Foto's:

Het mooie is dat er bij de filterplaat van Anton een stevig rooster geleverd wordt, dat als "spacer" tussen het filterplaat en de bodem ligt.
Ik ga alleen nog een houten constructie bouwen, waarmee ik de binnenpan op verschillende hoogtes in de buitenpan kan ophangen.