Robin's fornuis RIMS

Gestart door RobinB, 15-02-2012 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Ik heb al een HERMS en een éénpans-installatie, waarvan ik de laatste tijd eigenlijk alleen die laatste gebruik.
Hiermee is ook wel te RIMS-en, ik heb een pompje en terugloop, maar dan nog zit ik met een probleem:

Het vermogen van ons elektisch fornuis is vrij beperkt. Wel genoeg om het te laten koken, maar de opwarmtijd tot koken is erg lang.
Wanneer ik na het maischen dus hevelfiter, koelt het wort af tot een graad of 50. Het duurt daarna wel 1,5 - 2 uur voor het aan de kook is! :o

Daar valt dus wel wat tijdswinst te behalen! :D

Als ik nu van het uitmaischen meteen door zou kunnen gaan naar koken (tijdens het filteren/spoelen) zou dat flink schelen.
Vandaar de binnenpan RIMS!

Ik heb het op de volgende manier aangepakt:
Voor mijn 13 L pan heb ik een binnenpan van 9 L gekocht, hierin een paar gaten geboord en van forumlid Anton een filterplaat op maat gekocht.
In de grotere pan zet ik de hevelfilter, en recirculeer via mijn pompje (geknepen) terug in de kleinere pan. Voilà!

Foto's:






Het mooie is dat er bij de filterplaat van Anton een stevig rooster geleverd wordt, dat als "spacer" tussen het filterplaat en de bodem ligt.
Ik ga alleen nog een houten constructie bouwen, waarmee ik de binnenpan op verschillende hoogtes in de buitenpan kan ophangen.
:)

Hieronymus

Ha Robin,
We hadden al eens over het idee gesproken, leuk nu ook de plaatjes te zien 8)  :brouwen:

Herman

Leuk! Ga je in de buitenpan een kraan maken voor de pomp? Ik neem aan dat de filterplaat nog een rand krijgt van siliconen, of sluit dit voldoende af zo? Er lijken wat grote kieren aanwezig te zijn.

Ik heb in het verleden wel es ge-minimaischt in een pasta pan. Plastic-folie langs de zijkant van de filterpan en dan langzaam de pan omhoog trekken. Een beetje het walhalla principe, ik heb er nog een 3e prijs mee gewonnen op het bokbierfestival ook!

RobinB

Citaat van: Herman op 15-02-2012  22:06 uLeuk! Ga je in de buitenpan een kraan maken voor de pomp?
Nope! Die wil ik nog heel houden voor normaal brouwen.
CiteerIk neem aan dat de filterplaat nog een rand krijgt van siliconen, of sluit dit voldoende af zo? Er lijken wat grote kieren aanwezig te zijn.
Ik ga het eerst zo proberen, maar hou die optie zeker nog achter de hand. Het lijk me nog niet echt nodig.

CiteerIk heb in het verleden wel es ge-minimaischt in een pasta pan. Plastic-folie langs de zijkant van de filterpan en dan langzaam de pan omhoog trekken. Een beetje het walhalla principe, ik heb er nog een 3e prijs mee gewonnen op het bokbierfestival ook!

Mooi!
Het idee achter de houten stelling is dat ik de binnenpan (net) niet uit de vloeistof haal. Dit om kletteren (met bijbehorende oxidatie) te voorkomen.
:)

jpt

Een goed idee. Hoe meer ik heb nagedacht over een thuisbrouwsysteem, hoe meer ik op dit soort ideeën terecht kom. Ik heb een binnenpan van 9L voorzien van 4 mm gaatjes en heb vier stelbouten gebruikt als pootjes (wat jij spacers noemt).

Misschien zou je zelfs een mechaniekje kunnen verzinnen dat je de binnenpan boven de buitenpan kan hangen. Op die manier kan je spoelen tot je je niveau hebt gehaald.  Door bijvoorbeeld streepjes te zetten in de binnenrand van je buitenpan en dat te volgen.

Waar ik zeker nieuwsgierig naar ben, is hoe je dat pompje gebruikt.

Herman

Citaat van: jpt op 15-02-2012  22:15 uWaar ik zeker nieuwsgierig naar ben, is hoe je dat pompje gebruikt.

Ja, vertel es Robin. Is het een dompelpompje, of hevel je en gebruik je daarbij een pomp?

Jacques

Ziet er goed uit. Altijd leuk om dit soort innovaties te zien.

Maar is het geen idee om de pan op een gasbrander te zetten zodat het opwarmen sneller gaat?

RobinB

Citaat van: Herman op 15-02-2012  22:47 uJa, vertel es Robin. Is het een dompelpompje, of hevel je en gebruik je daarbij een pomp?

Dat is "gewoon" mijn MD10, die sluit ik aan aan het hevelfilter. :)
Hij stroomt wel te snel, vandaar dat ik en afknijp.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-02-2012  23:25 uMaar is het geen idee om de pan op een gasbrander te zetten zodat het opwarmen sneller gaat?

Wel overwogen, maar de enige brander met voldoende vermogen, is die van mijn HERMS.
Dat is dan weer een 8 kW brander op flessengas.

Die heeft een paar nadelen:
- hij zit semi-vast in mijn HERMS stelling
- het is een brander zonder brandbeveiliging, die gebruik ik liever alleen buiten of in mijn open schuurtje.
Aangezien ik al op het fornuis maisch, heb ik geen zin om daarna voor het koken naar buiten te gaan. Ook is dat minder comfortabel in deze jaargetijden. ;)

George81

Mooie oplossing.
Ik heb ondanks een wokbrander van 4,2 KW ook moeite om op kooktemperatuur te komen (45 L emaille pan).
Bij mij helpt het om de bovenkant deels af te sluiten zodat niet alle warmte verdwijnt.
Sterker nog, als ik het niet doe dan blijft de temperatuur op 90 graden hangen.

RobinB

Koken met deksel op een (aardige) kier is inderdaad al een vereiste. ;)

Ronald_

Mooie constructie zo! Erg inventief! Zelf vind ik het jammer dat je met deze methode toch moet pompen (en die dus schoonmaken :))  Ook het bostel eruit halen lijkt me nog wel wat geklieder (lekkende onderkant en zo), of valt dat allemaal wel mee?

Als je ipv een kleinere pan, een evengrote had gekocht, had je toch ook na het filteren meteen kunnen gaan koken? Het komt dan met 70-75 graden in de kookpan. Met de plaat aan en met een goed afgeknepen straal kookt dat zo.

Adrie

Mooi systeem! Houd ons vooral ook op de hoogte over hoe hij in de praktijk werkt en waar je tegenaan loopt.

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 16-02-2012  10:15 uMooie constructie zo! Erg inventief! Zelf vind ik het jammer dat je met deze methode toch moet pompen (en die dus schoonmaken :))  Ook het bostel eruit halen lijkt me nog wel wat geklieder (lekkende onderkant en zo), of valt dat allemaal wel mee?

Die pomp valt reuze mee inderdaad, die gebruik ik nu ook al en is simpel schoon te spoelen. :)

CiteerAls je ipv een kleinere pan, een evengrote had gekocht, had je toch ook na het filteren meteen kunnen gaan koken? Het komt dan met 70-75 graden in de kookpan. Met de plaat aan en met een goed afgeknepen straal kookt dat zo.

Had misschien ook gekund, maar dan had ik weer een stelling moeten maken zodat die pan hoger staat dan de pan op vuur (evt kratje oid), en dat op het aanrecht. Leek me minder makkelijk.
Voordeel hiervan is dat hij rustig volledig leeg kan lopen terwijl hij boven de grotere hangt. Ook lijk ik nu minder hevelverlies te hebben (watertests).

Ronald_

Citaat van: RobinB op 16-02-2012  13:11 uDie pomp valt reuze mee inderdaad, die gebruik ik nu ook al en is simpel schoon te spoelen. :)

Had misschien ook gekund, maar dan had ik weer een stelling moeten maken zodat die pan hoger staat dan de pan op vuur (evt kratje oid), en dat op het aanrecht. Leek me minder makkelijk.
Voordeel hiervan is dat hij rustig volledig leeg kan lopen terwijl hij boven de grotere hangt. Ook lijk ik nu minder hevelverlies te hebben (watertests).

Klinkt veelbelovend! Wij stapelen inderdaad altijd 2 kratjes met het hevelen. Ik ben ook wel benieuwd hoe een en ander er uit ziet met houten stellage, je pomp etc. etc.

RobinB

Dit is mijn stelling totnogtoe, ik vond in mijn schuurtje een fietslift!
Mocht dit niet (stabiel) werken, dan kan ik nog altijd mijn originele 2-traps stelling maken. :)


Morgen eens testbrouwen!
 :brouwen:

jpt

Cool!  ;D

Je had ook gewoon 2 latjes op je onderste pan kunnen leggen natuurlijk..
Je noemde oxidatie als probleem, maar dat kook je er toch allemaal uit.

RobinB

Ja, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? ;) ;D

Punt voor deze constructie is dat de bovenste pan langzaam kan leeglopen, terwijl hij nog niet uit de vloeistof is. Dit om kletteren te voorkomen. Misschien zou dat kletteren ook wel meevallen, maar ik had deze mogelijkheid. :)

bob

Je kunt er beter wel voor zorgen dat de rechterpoot niet op je kookplaat rust, als die knapt ben je een paar honderd euro lichter voor een nieuwe.
Wel mooi bedacht zo met die fietstakel.

Dieter

Citaat van: RobinB op 20-02-2012  17:22 uDit is mijn stelling totnogtoe, ik vond in mijn schuurtje een fietslift!
Mocht dit niet (stabiel) werken, dan kan ik nog altijd mijn originele 2-traps stelling maken. :)


Morgen eens testbrouwen!
 :brouwen:

Zet maar niet per ongeluk de verkeerde kookplaat op ..:) ;)

Albertus

Ik vind het mooi, een portaalkraan om een pan op te tillen. ;D
Niets mooier dan bouwen om te brouwen, dat levert de meest creatieve momenten.

Bert

KJ!

Ziet er leuk uit! Aardige stellage, maar inderdaad pas op je kookplaat... Iets langer liggertje gebruiken en je ben klaar...

Ben benieuwd naar je brouw verslag!

Jacques

Citaat van: jpt op 20-02-2012  17:49 uJe noemde oxidatie als probleem, maar dat kook je er toch allemaal uit.

Nee! De zuurstof verbindt zich met de moutbestanddelen en die kook je niet uit.

Het kan niet vaak genoeg herhaalt worden: oxidatie hoor je gedurende het gehele brouwproces zo veel mogelijk voorkomen. De enige uitzondering is het beluchten van het wort na het koelen. En ook daar is men tegenwoordig voorzichtig mee.
Bij de jaarlijkse wedstrijd van De Roerstok kwam ik weer een paar geoxideerde bieren tegen. Andere proevers merkten dat er smaakafwijking was zonder dat ze die konden benoemen. Jammer want meestal is oxidatie door simpele maatregelen te voorkomen.

Een panliftje is daarom een uitstekend idee.

RobinB

Zojuist nog ff een terugloopje in elkaar gefröbelt:

De terugloop komt met de uitlopen onder de vloeistofspiegel in het beslag te hangen.
De siliconenslang schuif ik zo op het middelste pijpje. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 20-02-2012  17:54 uDit om kletteren te voorkomen.

Je moest eens weten hoeveel er gekletterd wordt in proffesionele installaties... en zonder oxidatie in de bieren uit die brouwerijen.... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.