Robin's fornuis RIMS

Gestart door RobinB, 15-02-2012 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Dat weet ik wel, maar dat maakt me niet uit. Ik proef regelmatig voortijdige oxidatie bij bieren van commercielen.
Als ik met een simpele ingreep op een dergelijk punt iets kan verbeteren, waarom dan laten?

hansm

Citaat van: Oscar op 20-02-2012  23:59 uJe moest eens weten hoeveel er gekletterd wordt in proff. installaties...en zonder oxidatie in de bieren uit die brouwerijen.... ;)

Zonder oxidatie??? Waar koop je die dan? Niet bij de bierwinkels hier in de buurt!

hansm

Citaat van: RobinB op 20-02-2012  22:36 uZojuist nog ff een terugloopje in elkaar gefröbelt:

De terugloop komt met de uitlopen onder de vloeistofspiegel in het beslag te hangen.
De siliconenslang schuif ik zo op het middelste pijpje. :)

Soldeer je de onderdeeltjes nog aan elkaar? Of ben je niet bang dat je ze uit de maisch moet vissen  ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-02-2012  23:59 uJe moest eens weten hoeveel er gekletterd wordt in professionele installaties... en zonder oxidatie in de bieren uit die brouwerijen.... ;)

Dat dit zonder oxidatie is durf ik te betwijfelen. Je zou het verschil eens moeten proeven tussen bier dat men heeft laten kletteren en niet laten kletteren. En de verschillen in de loop van de tijd steeds moeten evalueren.

RobinB

Citaat van: hansm op 21-02-2012  00:11 uSoldeer je de onderdeeltjes nog aan elkaar? Of ben je niet bang dat je ze uit de maisch moet vissen  ;)

De losse delen zitten in elkaar geklemd door vantevoren de openingen zeer minimaal samen te knijpen.
Het zit stevig in elkaar zo en ik ben niet bang dat het losraakt. Zo wel, dan zien we dat straks! :)

Voordat dit een kletteren vs. oxidatie topic wordt; het liftje is ook om andere redenen handig.
Zo kan je bijvoorbeeld spelen met het hoogteverschil tijdens maischen.

RobinB

Het was ff prutsen om em aan de praat te krijgen, maar hij loopt.
Ook de temperatuur offset tussen beide pannen was even aftasten en instellen.

Grappig om te zien hoe de stroomsnelheid door het filterbed toeneemt met de temperatuur.

Gelukkig was de hoogte van de kleine pan instelbaar zodat ik een goede hoogte heb kunnen aanhouden voor voldoende flow. :)

Fotooke:

RobinB

Zo!
Ik heb vanaf 75 ºC gefilterd/gespoeld en hij is nu na een uur aan de kook.
Nog steeds niet razendsnel, maar wel een duidelijke winst. :)

Een ander winstpunt is mijn rendement, die is ineens met 10 procentpunten gestegen...? :o

De-Geert


RobinB

Thnx!
Het brouwsel in kwestie, vienna, staat inmiddels geënt en wel te koelen in de gistkoelkast. :)
Ik kon tot 15 ºC koelen met mijn koelspiraal, daar is een tegenstroomkoeler wel beter voor.

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-02-2012  14:54 uGrappig om te zien hoe de stroomsnelheid door het filterbed toeneemt met de temperatuur.

Leuk dat je dit constateert. Een mooi bewijs dat het zinvol is de temperatuur te verhogen ten behoeve van het filteren.

RobinB

Dat waarschijnlijk ook, al had ik meer het verband gezocht met verstijfseling en zetmeelafbraak.

hansm

Leuke installatie  :biersmile:
Het schoonmaken zal ook wel een fluitje van een cent zijn  ;)

RobinB

Dat ging inderdaad wel makkelijk.
Voor dit eerste brouwsel is het in ieder geval goed bevallen.

Henielma

Ziet er mooi uit Robin. Ik zou nog wel een schuin latje timmeren of schroeven tussen de lat die op je fornuis ligt en de lat die rechtop staat. Daarmee wordt het geheel veel steviger.

RobinB

Goed punt, ik was ook van plan wat hoekijzertjes te plaatsen. :)

Dieter

Hoi Robin ,

Ik heb een vraagje: meet je de temp in de bovenste of de onderste ketel?
En je knijpt die slang af zonder dat er een bypass op je pomp staat?

Adrie

Mooie innovatie, hoor. Nu nog de slangen inkorten.  ;)

Trouwens, als de pomp uitslaat of het debiet te klein wordt, dan loopt het wort over de rand van de buitenste pan, toch? Kan de binnenste pan niet dieper om dat te voorkomen?

jpt

Ik dacht net de andere kant op. Hoe voorkom je dat je pomp droog loopt, moet je daar een soort vlottersysteem voor bedenken?

Henielma

Handig he zo'n Action aan/uit steker voor je pomp. Laatst ook een paar gekocht voor iets van EUR 0,89 per stuk dacht ik.

RobinB

Citaat van: Dieter op 22-02-2012  11:46 uIk heb een vraagje: meet je de temp in de bovenste of de onderste ketel ?
En je knijpt die slang af zonder dat er een bypass op je pomp staat ?

Heb in beide gemeten en kwam tot een offset van 2 ºC. Daarop heb ik besloten op de onderste pan te sturen, net zoals ik gewoon was bij mijn HERMS.
Ik knijp inderdaad de pomp af zonder bijpass, geen probleem bij een magneetgekoppelde centrifugaalpomp.

Citaat van: Adrie op 22-02-2012  11:54 uTrouwens, als de pomp uitslaat of het debiet te klein wordt, dan loopt het wort over de rand van de buitenste pan, toch? Kan de binnenste pan niet dieper om dat te voorkomen?

Het niveau in de onderste pan is een stuk onder de rand, komt praktisch overeen met de bodem van de binnenpan.
Het is inderdaad wel afstemmen op elkaar, wanneer je teveel water in het systeem stopt, kan je problemen krijgen.

Citaat van: jpt op 22-02-2012  11:55 uHoe voorkom je dat je pomp droog loopt, moet je daar een soort vlottersysteem voor bedenken?

Ik pas de stroomsnelheid van de pomp aan op het debiet door het filterbed, met die lijmklem.
In het begin heb ik wat met de aan-/uitschakelaar gespeeld, maar dat is te grof. Ook krijg je dan het probleem dat wanneer de pomp uit staat, het wort via de pomp terughevelt naar de onderste pan. Mijn terugloop zit namelijk net onder de vloeistofspiegel.

Citaat van: Henielma op 22-02-2012  13:01 uHandig he zo'n Action aan/uit steker voor je pomp. Laatst ook een paar gekocht voor iets van EUR 0,89 per stuk dacht ik.

Super inderdaad! :duimop:
Vooral voor "handige" mensen zoals ik! ;)

seed7

Robin,

Nu 5 maanden later, gebruik je deze opstelling nog (ongewijzigd)? Bevalt nog steeds?

s7.

RobinB

Ik heb em helaas maar één keer gebruikt.

Aan de ene kant ligt dat eraan dat ik lang niet meer zo vaak brouw als dat ik zou willen, aan de andere kant heb ik de "simpelere" oplossing van Ronald_ opgepakt.
Sinds dit brouwsel nog maar 1x gebrouwen. :(

Er zaten wat beperkingen aan dit systeem:
-de stroombalans
- het formaat vd inzetmaischpan (10 L)

Punt 1 valt mee te werken wanneer je er wat mee speelt.
Punt 2 beperkt de range van bieren die te brouwen is.

Daarom heb ik een extra pan van 20 L erbij gehaald als kookpan. In de originele maischpan van 13,5 L recirculeer ik aan het einde vd maisch.
Tijdens het filteren/spoelen staat de nieuwe kookpan al direct op het vuur en de maischpan ernaast op een kratje. Pomp blijft ertussen, werkt ook erg fijn! :)
Het afkoelen is hiermee ook erg beperkt en daar was het me om te doen.

Ik ben wel van plan de inzetpan te blijven gebruiken voor het maken van kleine hoeveelheden starterwort.

seed7

Dank je.

Jammer dat je'm maar een keer hebt gebruikt.

s7.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.