Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lood en soldeertin  (gelezen 28476 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Re: Lood en soldeertin
« Reactie #25 Gepost op: 21-06-2009 21:28 u »
Beste Brouwers,

Ik heb een brouwinstallatie van iemand over kunnen nemen, maar nu weet ik niet zeker welk soldeersel hij gebruikt heeft voor sommige verbindingen. Is er een manier om er achter te komen of het juiste soldeersel (loodvrij) gebruikt is?

Alvast bedankt,

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 21-06-2009 21:33 u »
Is er een manier om er achter te komen of het juiste soldeersel (loodvrij) gebruikt is?

Vragen aan de persoon waarvan je deze hebt overgenomen.  :)

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Land: be
  • Haal die banaan uit je oor!
« Reactie #27 Gepost op: 16-08-2009 18:51 u »
Een nieuwe vraag/gedachte-experiment:

Ik ben een niveau-indicator aan het bouwen, enkel de voeler nog ontwerpen. Die zal bestaan uit een printplaatje (een pcb dus) waarop ik kabeltjes zal vastsolderen. Na wat experimenteren (3 uur koken van de pcb), kwam ik tot het besluit dat het materiaal bestand is tegen de warmte.
Als kabels gebruik ik best koperen, ijzeren gaan roesten.

Kan soldeertin (al dan niet loodvrij) tegen pH 5? (wort/bier) Heeft er nog iemand suggesties?

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #28 Gepost op: 16-08-2009 20:46 u »
Kan soldeertin (al dan niet loodvrij) tegen pH 5? (wort/bier) Heeft er nog iemand suggesties?

Volgens mij wordt er al behoorlijk veel gebrouwen met gesoldeerde installaties, maar zoals hierboven ook al staat: Zorg dat je zilversoldeer gebruikt, want lood in je bier is niet echt aan te raden...

Volgens mij is er dan niets aan de hand.

gr. Ko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 16-08-2009 21:53 u »
Een nieuwe vraag/gedachte-experiment:

Ik ben een niveau-indicator aan het bouwen, enkel de voeler nog ontwerpen. Die zal bestaan uit een printplaatje (een pcb dus) waarop ik kabeltjes zal vastsolderen. Na wat experimenteren (3 uur koken van de pcb), kwam ik tot het besluit dat het materiaal bestand is tegen de warmte.

In de electronica wordt traditioneel 60/40 soldeertin gebruikt.  Dat is 60% tin, 40% lood. Ik zou zelf geen printplaatje in zure wort onderdompelen, je krijgt met verschillende metalen (koper, lood, tin etc) gegarandeerd corrosie wat rap tot falen van het PCBtje gaat leiden.

Wilko

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #30 Gepost op: 17-08-2009 15:27 u »
In de electronica wordt traditioneel 60/40 soldeertin gebruikt.  

Lees: werd gebruikt. Natuurlijk heeft iedere elektronica fan nog voldoende 60/40 liggen tot het einde van z'n leven.
Is nu binnen de EG verboden om milieu redenen. (Pb-damp, afvalberg..)
Het is nu een tin-zilver legering met hoger smeltpunt.
Er zitten nog wat (eerder kleine) producenten in een aangevraagde overgangsfase die mijns inziens allang genoeg duurt.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-08-2009 15:43 u »

Gevoelsmatig lijkt het me niet in orde om epoxy in je toekomstig bier mee te koken.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #32 Gepost op: 17-08-2009 15:58 u »
Is het ook niet, in epoxy zitten vaak ongezonde toevoegingen die je bier ongezond maken.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 17-08-2009 16:45 u »
Lees: werd gebruikt. natuurlijk heeft iedere elektronica fan nog voldoende 60/40 liggen tot het einde van z'n leven.
Is nu binnen de EG verboden om milieu redenen. (Pb-damp, afvalberg..)
Het is nu een tin-zilver legering met hoger smeltpunt.
Er zitten nog wat (eerder kleine) producenten in een aangevraagde overgangsfase die mijns inziens allang genoeg duurt.

Lees: traditioneel :-)  In veel gevallen zal de hobbyist nog wel z'n 60/40 opgebruiken.  Dat doe ik in ieder geval wel.  

De RoHS wetgeving heeft inderdaad voor professionele productie de klassieke 60/40 uitgebannen.  Overigens: er is een behoorlijke uitgebreide lijst van uitzonderingen, niet in de laatste plaats voor apparatuur voor defensie en justitie.

Wilko

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 17-08-2009 19:49 u »
... in epoxy zitten vaak ongezonde toevoegingen die je bier ongezond maken.

En het lijkt er nu op dat epoxy ongeschikt is om als sensor te dienen. Alle testen doorstaan... alleen... mijn lichtjes (LED's) gaan nu niet meer uit eens het plaatje bevochtigd werd. Té gevoelige schakeling dus. Kan het zijn dat er vocht aanwezig blijft ín het plaatje? Want na afdrogen verandert er niets.

Iemand alternatieven om een voeler te maken?

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #35 Gepost op: 17-08-2009 20:26 u »
-een vlottersysteem(zoals vb in de benzinetank van auto's)
-een systeem zoals een druksensor(pressostaat) vb waarmee in een wasmachine het waterpeil gecontroleerd en bediend wordt,
zo een systeem gebruik ik om het wort naar de kookketel te pompen,zodanig afgesteld dat de aanzuigkant van de pomp niet droog komt te staan,
en de opvangketel niet overloopt.kan vrij nauwkeurig afgesteld worden.
Ik maak wel gebruik van een filterkuip
- een peilbuis aan de buitenkant van het vat
- er zijn ook vloeistofpeilsensors op de markt
- via een reedcontact een vlotter met magneet in(vb peilniveau in remoliereservoir)
Alles hangt af van de beoogde uitlezing, toepassing.

groeten,
Cornel

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 18-08-2009 16:52 u »
-een vlottersysteem
(...)
- via een reedcontact een vlotter(...)

Is er geen ander materiaal om als "sensor" te gebruiken, ik denk aan een kunststof plaatje, maar welke kunststof is geschikt?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #37 Gepost op: 18-08-2009 17:33 u »
In plaats van die print als sensor zou je draad in een dunne (voedselveilige) siliconenslang kunnen gebruiken. Een printplaat zou ik niet onbeschermd in kokend wort willen hebben maar daar was je ook al achter.

Of je gebruikt siliconen stroomdraad en maakt die twee langs elkaar. Ik neem aan dat je een sensor wil bouwen die op capaciteitsverandering tussen twee onderling geisoleerde geleiders werkt doordat de draden zich meer of minder in het water of wort bevinden.

Een sensor die ook al genoemd is volgens mij is door een siliconenslang of een koperbuisje in het wort te steken waar aan de bovenzijde een relatieve (lucht)druksensor gemonteerd zit terwijl de onderzijde open is. Volgens mij gebruikt Emile zo'n sensor met succes.

Je kan ook de ketel met wort en eventueel brander op een grote weegschaal plaatsen.

Succes met je sensor.

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 18-08-2009 18:56 u »
(...)Ik neem aan dat je een sensor wil bouwen die op capaciteitsverandering tussen twee onderling geisoleerde geleiders werkt (...)

Daar heb ik alleen nog maar eens over praten :weetniet:

Niet dus: 24 LED'jes wil zeggen: 24 draadjes (+ 1 massa-draad).  ::)

Dus: ik zoek een manier om die 24 draadjes mooi op hoogte te houden. Gewoon los in de ketel lukt me niet echt: ze kiezen steeds een andere hoogte. Ik ben er ondertussen al uit dat ik eventueel( :pasop:) mijn schakeling zal moeten aanpassen: minder gevoelig maken, maar daar zie ik een beetje tegen op (solderen is niet mijn sterkste kant).

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #39 Gepost op: 18-08-2009 22:19 u »
Je wil toch geen gelijkstroom door het wort laten lopen.  :weetniet:

Je krijgt dan elektrolyse en dat zou ik niet willen met wort dat nog gebruikt moet worden. Je krijgt dan waarschijnlijk onder andere chloorsmaken in je bier.

Ik weet dat er bij niveau sensoren voor onder andere inkt een wisselspanning gebruikt werd. Maar dat maakt de schakeling aanzienlijk ingewikkelder. Het idee is dat er bij wisselspanning van een paar kilohertz geen elektrolyse ontstaat omdat de ionen geen tijd krijgen op de andere elektrode te bereiken. Maar dan nog zou ik niet gaan voor gebruik in wort.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 18-08-2009 22:54 u »
Een paar siliconen slangetjes in je wort dat lijkt mij een stuk veiliger.

Even googelen op "contactloze niveauschakelaar"

Succes

Offline epiphonix

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 19-08-2009 09:56 u »
Je wil toch geen gelijkstroom door het wort laten lopen.  :weetniet:

Ja die loopt er wel degelijk door. Maar het feit dat ik met grote weerstanden werk (en dat achteraf terug versterk met transistors in Cascade), maakt dat er nog geen stroom doorloopt van meer dan een milliampère doorloopt. De elektrodes zijn fijn genoeg, dus het contactoppervlak is niet groot. Het is eigenlijk zoals het aloude "tipcontact" op televisies, waar je je vinger moest tegen leggen om contact te maken en de tv te verzetten. (En naar mijn weten is er nog niemand op deze manier geëlektrocuteerd geweest). Ik brouw ook 100 liter tegelijk, dus om nu van significante hoeveelheden chloor te gaan spreken... (Waarschijnlijk komt er al meer chloor uit de waterleiding).

Om anderen helemaal gerust te stellen kan ik er nog een schakelaartje tussen plaatsen zodat ik slechts even stroom laat vloeien om het niveau te kennen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 29-08-2009 11:28 u »
Met gelijkstroom loop je wel het risico dat je elektrodes oplossen en ik zou in ieder geval RVS elektrodes nemen.
HansH

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #43 Gepost op: 25-06-2012 23:05 u »
Ha mensen,

Na het lezen van deze draad heb ik nog maar eens op de verpakking van mijn soldeer tin gekeken, en ja hoor Tin-Lood 40/60. Prijs dus!

Gelukkig had ik heb zo gesoldeerd dat ik heb nog uit elkaar kan halen (Voor de reiniging) en zijn mijn lange stukken koper (waar alle sleufjes in gezaagd zijn) niet 'besmet' met kopen. Ik had nog een recht stuk koper over, en hoef dus alleen maar het bochtenwerk opnieuw aan te schaffen.

Maar ik ben nu dus aan het rondkijken op het interwebs, en daar kom ik inderdaa zilver-tin soldeer tegen, maar ook koper-tin soldeer, kan je dat ook gebruiken (kan me zo voorstellen dat dat goedkoper is dan zilver).

Daarnaast nog een tweede vraag, de tin-lood soldeer tin had een hars kern waardoor ik geen vloeimiddel nodig had. Nu kan ik alleen massieve loodvrije soldeertin vinden. Zijn er nog belangrijke do's en don'ts qua vloeimiddel? Heb niet zo'n zin om mijn filter voor een derde keer te solderen, wil nu toch wel eens gaan brouwen ;-)

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Met vriendelijke groet,

Etienne

Offline hans100w

• Senior lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #44 Gepost op: 26-06-2012 00:07 u »
Soldeerpasta S-39 Cu-KIWA
S-39 Cu-KIWA pasta is een rode corrosieveilige soldeerpasta met KIWA keur voor het solderen van koper en zijn legeringen.
Te gebruiken bij o.a. koperen (drink)water - en gasleidingen en koperen of messing fittingen met diameters t/m 22 mm. De pasta is 100 % waterafspoelbaar en bevat een temperatuurindicator. De rode kleur verdwijnt als het soldeer kan worden toegevoegd.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #45 Gepost op: 26-06-2012 01:38 u »
@ Hans, thanks!

Offline Remy

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwerij De Bierloods
    • Hobbybrouwerij De Bierloods
« Reactie #46 Gepost op: 18-07-2012 02:06 u »
Mocht je nog S-39 nodig hebben, dan heb ik het staan.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #47 Gepost op: 18-07-2012 17:54 u »
Ik haak hier maar aan want ik weet even niets beters.

Ik heb in het hopfilter in mijn kookketel twee knietjes zitten die zijn gesoldeerd met van die soldeerringetjes en S65.
Is dat voedelveilig? Hierboven een hele discussie gelezen over dat de soldeer vroeger bestond uit 60% tin en 40% lood maar dat dat niet meer mag en dat de soldeer nu bestaat uit tin en zilver. Zijn die ringetjes daarvan gemaakt? Op de verpakking (van de Gamma) wordt er met geen woord over gerept. Toch waren die dingetjes duur genoeg. Ik heb ze 1/2 jaar geleden gekocht. Bij de Gamma weet nooit iemand wat het is en wat erin zit.

Dat lood niet gewenst is, daar ben ik het helemaal mee eens: zeker als je de zaak gaat reinigen met azijnzuur ontstaat loodacetaat oftewel het beruchte loodsuiker door oude, lieve tantetjes gebruikt om hun gierige echtgenoot om zeep te helpen. Ze deden het in zijn bier!!!  :proost:

Alvast bedankt!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #48 Gepost op: 18-07-2012 18:08 u »
Die ringetjes zijn specifiek voor waterleidingen en al een aantal jaren voedselveilig (tin +3% zilver)

s7.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #49 Gepost op: 18-07-2012 18:28 u »
Die ringetjes zijn specifiek voor waterleidingen en al een aantal jaren voedselveilig (tin +3% zilver)

s7.

Hartelijk bedankt!  :groots: Dat bespaart me echt een paar slapeloze nachten!  :biersmile: