De laatste tijd probeer ik mij te verdiepen in het brouwproces en deze te verbeteren.
Een structureel probleem waar ik mee zit is het aantal liters water.
Wanneer ik een recept met BrouwHulp samenstel en tot op de voet volg, houd ik minder over dan gewenst. Van de gewenste 35 liter houden we gemiddeld 30 liter over (soms wat meer, soms ook minder).
Het eind SG klopt sinds kort wel, dat was voorheen ook lager. Door verandering in de spoeltechniek hebben we deze al hoger weten te krijgen.
Afgelopen vrijdag heb ik een bier gebrouwen met 35 liter einddoel en een SG van 1040. Bij het koken zou er 42 liter de pan in moeten gaan, maar in werkelijkheid was dit 39 liter.
Ik zou na het koken (bij een verdamping van 4 liter per uur) 33 liter over moeten houden. In de praktijk bleek dit 28 liter te zijn. Is dit echt te wijten aan verdamping?
Bij alles is al rekening gehouden met hevelverlies en hopverlies.
Het eindverschil van 5 liter tekort komt ook overeen met alle andere brouwsels. Ergens verliezen we 5 liter meer dan de bedoeling is? Of verdamp ik echt zoveel en kan ik het spoelwater verhogen?
Wij brouwen in opengeslepen 50 liter fusten op een 9,5 Kw brander op LPG waarbij we zoveel mogelijk een rollende kook proberen aan te houden.