Navergisting gaat maar door

Gestart door guuz, 11-02-2012 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guuz

Moi,

8-1 een Iers rood gebrouwen, kwam op 1048 uit. Vergist met Wyeast 1084 Irish Ale. Op 15-1 overgeheveld naar mandfles bij 1015. Staat nu echter nog steeds te bluppen, ongeveer 2 x per minuut. SG nu 1014, maar dat is al minstens 2 weken zo. Wel zit er nu al veel koolzuur in het bier. Bij het vullen van het maatglas zit er al schuim op het bier en als ik de "dobber"een paar x op en neer beweeg, komt er weer koolzuur vrij en schuim. De geur en de smaak is niets mis mee. Het bier is ook mooi helder.  Misschien te vroeg overgeheveld en te zuinig geweest en is er bij het overhevelen te veel gist in de mandfles gekomen. Moet ik nu nog langer wachten? nog 1 x overhevelen en dan proberen om geen gist uit de mandfles mee te krijgen? Kan ik nu gaan bottelen? ???

Gerb

Even een rekensom gemaakt: de Irish ale heeft een vergistingsgraad van 71 tot 75%. Met 1048 tot 1014 zit je op 70,8%. Niet slecht dus. Als dit al 2 weken duurt, zou ik het bottelen met ongeveer 5 gram suiker per liter. Die koolzuur zul je vrijwel altijd zien in het maatglas.

12345

Je moet even over langere tijd naar het bubbelen kijken/luisteren. Ik ben er ook een keer ingetrapt: gistvat stond in de koelkast en ik hoorde nog steeds bubbelen hoewel de SG niet meer zakte. Bleek hij alleen maar te bubbelen als de koelkast uitstond: dan liep de temperatuur in de kast op, zette het gas in het vat uit en kwamen er bubbels. Het is zelfs mogelijk bubbels te horen als de kast koelt: dan krimpt het gas in het vat en krijg je bubbels de andere kant op.  ;D

Verder helemaal eens met Gerb hierboven.

guuz

Bedankt, ga morgen bottelen. Het waterslot blupt de gehele dag door, fles staat nu al een week in de woonkamer en ook als de temperatuur gelijk is, gaat het door. Snap het niet, maar ga maar af op de SG-metingen, die blijven gelijk. ???

Albertus

Citaat van: guuz op 12-02-2012  00:01 uSnap het niet, maar ga maar af op de SG-metingen, die blijven gelijk. ???

Infectie?
Heb je het bier al geproefd?

Bert

guuz

Citaat van: Albertus op 12-02-2012  09:53 uInfectie?
Heb je het bier al geproefd?

Bert

Ruikt en smaakt volgens mij wel goed, 5e x dit bier, 2 x 1084, redelijk bitter, maar vorige brouwsels ook en na gisting op fles en rijpen toen prima van smaak

Albertus

Citaat van: guuz op 12-02-2012  11:44 uRuikt en smaakt volgens mij wel goed, 5e x dit bier, 2 x 1084, redelijk bitter, maar vorige brouwsels ook en na gisting op fles en rijpen toen prima van smaak

Niks mis met het bier dus.
Als het SG nu nog steeds 1014 is, dan zou ik bottelen.

Bert

guuz


12345

Citaat van: guuz op 12-02-2012  00:01 uBedankt, ga morgen bottelen. Het waterslot blupt de gehele dag door, fles staat nu al een week in de woonkamer en ook als de temperatuur gelijk is, gaat het door. Snap het niet, maar ga maar af op de SG-metingen, die blijven gelijk. ???

Toch misschien nog eens naar kijken? In een kamer is de temperatuur niet gelijk. De verwarming springt af en aan en dat scheelt gauw een graad. Een nauwkeurige thermometer laat dat ook zien. Verder heb je bubbels naar buiten toe en naar binnen toe. Ik kom er nog eens op terug omdat het anders heel moeilijk te begrijpen is dat je waterslot blijft bubbelen en je SG al een hele tijd constant is.

Jacques

Citaat van: 12345 op 12-02-2012  12:11 uIk kom er nog eens op terug omdat het anders heel moeilijk te begrijpen is dat je waterslot blijft bubbelen en je SG al een hele tijd constant is.

Komt wel meer voor. De nagisting die kan zo gering zijn dat je geen daling van het SG meet. Ondertussen wordt er wel een klein beetje koolzuurgas gevormd waardoor het waterslot nog steeds een beetje werkt. Daarom moet je ook altijd kijken naar de daling van het SG in combinatie met het waterslot. Als een bier een hele week bij kamertemperatuur staat zonder noemenswaardige daling van het SG kun je bottelen ook al blupt zo nu en dan nog het waterslot.

guuz

Citaat van: Jacques op 12-02-2012  13:23 uKomt wel meer voor. De nagisting die kan zo gering zijn dat je geen daling van het SG meet. Ondertussen wordt er wel een klein beetje koolzuurgas gevormd waardoor het waterslot nog steeds een beetje werkt. Daarom moet je ook altijd kijken naar de daling van het SG in combinatie met het waterslot. Als een bier een hele week bij kamertemperatuur staat zonder noemenswaardige daling van het SG kun je bottelen ook al blupt zo nu en dan nog het waterslot.

Ga ik zo doen, zal wat voorzichtig zijn met de hoeveelheid bottelsuiker ;D

Jacques

Citaat van: guuz op 12-02-2012  13:49 uGa ik zo doen, zal wat voorzichtig zijn met de hoeveelheid bottelsuiker ;D

Dat is sowieso een goed idee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.