Bier bottelen dat een te hoog SG heeft.

Gestart door Huub Krekels, 06-02-2004 00:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Wat gebeurt er eigenlijk als je bier met een te hoog SG op de fles zet. Ontploft deze dan?


Gr.

Huub. :beersmiley:

Adrie

Dat hangt er maar helemaal vanaf. Het gaat erom hoeveel vergistbare suikers er nog in het bier zitten. Is dit teveel, dan kunnen je flessen knappen. Als je de kroonkurk er echter op de juiste wijze op hebt zitten, kan hierlangs een overmaat aan druk ontsnappen en zal het met de explosies wel meevallen. Overigens knapt een fles altijd op zijn zwakste plek en meestal knalt de bodem eruit.

Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat een fles explodeerde. Dit was een Duits beugelflesje met een vrij dunne wanddikte. De overige (gewone) flessen hadden nergens last van.

Groeten,

A3

Bram

Ik heb het wel eens meegemaakt dat al mijn flessen zo'n beetje zijn ontploft. (niet met bier maar met mede)
Erg gevaarlijk, want het glas vliegt echt alle kanten op. Ik had verschillende soorten flessen gebruikt en ze knalden gewoon allemaal, ook de vertrouwde Euro fles. Achteraf denk ik dat ik de hydrometer verkeerd heb afgelezen. Ik ben in ieder geval sinds die tijd echt BANG om te vroeg te bottelen.

En Adrie, hoe doe je de kroonkurk er op de 'juiste wijze' op???


Bram

Adrie

Ha Bram,

Gewoon met een kroonkurkapparaat (zie bijvoorbeeld de apparaten die te koop zijn bij Brouwland). Er zijn verschillende typen. Wij hadden eerst de goedkoopste versie en nu een dure. Die dure is stukken beter (gelukkig). Het schijnt dat als je de kroonkurk er op de juiste wijze opbrengt, overmatige druk kan ontsnappen.

Groeten,

A3

Bram

Ik heb natuurlijk ook een kroonkurk apparaat, ik vroeg me alleen af of er ook een "foute" manier is om de kroonkurken op de flessen te doen.

gr
b





Edwin


Adrie

Te strak, te slap?  :neenee:

Ondersteboven?  :P

Bram

Jullie reacties bevestigen mijn mening:
...ze ontploffen gewoon...  



Ik neem er nog een.   :lekkerbier:




gep

Ik denk dat een kroonkurk alleen maar sneller gaat lekken als hij niet goed op de fles wordt gezet, en dat een goed gezette KK dus minder snel lekt.
Bij het zetten van de KK spelen m.i. 2 zaken een rol: de kracht waarmee de KK op de flesmond wordt gedrukt, en de passing (tolerantie) kracht waarmee vervolgens het stempel (de matrijs) over de KK neerwaarts wordt bewogen en de rok van de KK om de kroonmond wordt geperst.
Beide zijn (sterk) afhankelijk van het apparaat waarmee wordt gewerkt. Het handmatige apparaat dat zich a.h.w. om de fles vastgrijpt, is wat dat betreft niet ideaal, drukt de afdichting van de KK niet erg sterk op de kroonmond en geeft risico tot hals beschadiging door de metalen grijpers (afbreken van de hals tijdens het kruken). Tamelijk frustrerend. Zo'n apparaat dat op een boorstandaard lijkt is veel beter, kost een par centen maar dan heb je ook wat.
Ik heb eens gezien dat met KK gesloten flessen (het ging om 72 cl bierflessen) een druktest kregen. Sommige flessen konden een druk van meer dan 10 bar hebben (dit is 4 tot 5 x de druk in de band van je auto !) Toen ging de KK lekken, de fles bleef heel. Maar er waren ook flessen die bij 6 bar al uit elkaar spatten. Als een handgranaat  :pasop:, niet om mee te lachen. De test werd in een waterbad uitgevoerd, en was daarom niet gevaarlijk.
Met andere woorden: een goed gezette KK kan best 5 bar hebben, en dat is meer dan de druk in een normaal flesje pils dat pas uit de ijskast minder dan 1 bar druk heeft.
Dus als je thuis exploderende flessen hebt, is er echt iets behoorlijk uit de hand gelopen. Overigens kan een infectie in de afgevulde fles ook een behoorlijke drukverhogoing geven. :degroeten: Gep

Jacques

Hoi Geb,

Het schijnt zeer trendy te zijn om elk woord af te korten. Zal wel iets met die berichtjes te maken op de mobiele telefoontjes (waar staat eigenlijk SMS voor?). Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd door dit onduidelijk taalgebruik. Een LVA werkt ook niet als een afkorting niet is ingeburgerd.
Bij deze het vriendelijke verzoek aan alle deelnemers van dit forum om geen afkortingen te gebruiken die niet gebruikelijk zijn in de Nederlandse taal of brouwers jargon.

Ik noem hier een aantal voorbeelden op dit forum:
inderdaad
APA
Westmalle Tripel
GCC
KK

 :degroeten: Jacques

Jacques

Ooo ja,

Voor degenen die het niet weten een LVA is een Lijst Van Afkortingen!

 :degroeten: Jacques

TVERSCH


Bram

Hi gents,

Ik heb het eens gevraagd aan de kroonkurk producent bij uitstek. Ik weet niet of we er zomaar vanuit kunnen gaan dat onze kroonkurken druk laten ontsnappen.

Hieronder resultaat de e-mails:

e-mail 1:
   Could you please tell me if it is true that when the pressure in a beer-bottle is too high the crown-cork will actually lift-up to let out the surplus gas?

antwoord:
   We perform internal pressure retention tests on crowns and bottles to find out how much pressure a package can hold before it "vents".  As pressure builds, due to heat for instance, in a glass bottle with a pry-off crown, one of four things can happen:

1) the pressure exceeds the sealing capability of the weakest spot in the crown's plastic liner sealing ring, allowing the excess pressure to vent at that spot.
2) the pressure exceeds the crimping strength of the steel crown shell before the plastic liner sealing ring fails, forcing the crown to lift slightly and vent out pressure (this is your scenario).
3) the pressure exceeds the strength of a flaw in the glass bottle before either nos. 1 or 2 above, and the bottle bursts.
4) the pressure falls short of the above three failing points and the package does not leak.

If a bottle does leak, situation #1 is by far the most common, followed by #2 and #3.


e-mail 2:
1.   Is a crown designed to vent? What I am trying to find out is if the designers were actually looking for a seal that would vent when the pressure in a bottle is too high.

2.   If a crown vents, will it return to its original state/position and keep functioning or is the seal considered to be broken? I mean will it keep sealing the bottle as before or not?
I will try to illustrate with an example: If a bottle of beer, cider or any other drink that ferments in the bottle produces too much gas, and scenario 1 op 2 would take place, would the airtight seal still be intact?

antwoord:
Yes, some crowns are designed to vent, but few bottlers ask about it or put a minimum vent pressure in their crown specification.  One who does is Haggerty Enterprises, manufacturer of Lava Lamps.  Those lamps are capped
with a pry-off crown which is then covered with a plastic top.  The lamps can become quite warm and build some pressure.  Haggerty wants the cap to vent before the glass lamp might crack.

A crown does reseal after venting.  A venting crown reseals after releasing excessive pressure.  A leaking crown does not reseal.

Bear in mind that I'm talking about pry-off crowns, which are not used very much in the U.S. anymore.  Twist-off crowns, which are about 90% of our business, are a different matter when it comes to venting.



 :degroeten:  Bram


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.