Giststarter, gistlaag op de bodem

Gestart door JoJo, 30-01-2004 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoJo

Hallo,

Sinds kort ben ik aan het brouwen geslagen en ook dit forum ontdekt, wow!! wat een bron van informatie en kennis  :groots:

Deze zaterdag wil ik 20 liter brouwen in plaats van 10 en heb begrepen dat je dan het beste een grotere giststarter kan hebben dan alleen de smack pack van Wyeast,
Op basis van een aantal artikelen en vragen heb ik voor het eerst zo'n giststarter gemaakt van Wyeast ( Belg. AbbeyII)
van 1 ltr op 100gr moutextract.

Nu werd de giststarter lang niet zo actief (vrijwel geen schuim) is dat normaal?
Ook zie ik dat er nu op de bodem van de starter fles een dikke 'koek' is ontstaan die je normaal ook op de bodem van
een vergisting vat ziet.
Als ik schud, blijft dit ook wat vlokkerig. Is dit 'dode' gist?
Kan ik wat er nu inzit morgen gewoon gebruiken, of moet ik nog wat water met moutextract toevoegen ???

Bedankt alvast voor hulp!

JoJo

Johannes

Hallo JoJo,

Weet je welk Wyeast nummer het is? ik weet wel dat de 1214 bij het opkweken en vergisten totaal geen schuimkraag vormt.

De dikke koek op de bodem is volgens mij gewoon levende gist, aangezien deze nog vrij vers is.

Johannes

JoJo

Hoi Johannes,

Bedankt voor je antwoord, was voor mij de eerste keer dat ik een starter maakte, dus werd wat 'onzeker' of ik het wel goed had gedaan, het is Wyeast 1762, heb nog wat moutextract toegevoegd, en de starter werd zeer actief (zag veel belletjes) , weinig schuim.

Inmiddels staat mijn brouwsel goed te pruttelen in mijn vergistingsvat, en hier is wel veel schuimvorming te zien, dus ik vemoed dat door de andere toevoegingen ( mout ipv extracten en hop) er wat meer schuim ontstaat.

Als ik nou dit brouwsel van gistings vat naar lagering doe, kan ik dan een restje over houden en dit weer opstarten?

JoJo

MO

je kunt beter de koek die je overhoudt in je primaire vergistingsvat wassen en bewaren voor een volgende keer. Je kunt beter even opzoeken hier op het forum hoe dat ook alweer moet. heb het zelf ook nog nooit gedaan, maar veel commerciele brouwers doen het zo
gr
MO

JoJo

Das een goeie tip, heb even gezocht:

http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Vragen&action=display&num=1034324687

Je zou dus zelfs op de koek van de hoofdgisting een nieuw brouwsel kunnen brouwen, ga dat na de hoofdgisting maar eens proberen.

MO

He dat is een tijd geleden dat ik die thread heb gelezen. Die tip van Herman is perfect: zet je wort op een verse gistkoek en gratis en zonder veel moeite nog meer bier. En kleine wijzigingen kun je zo veel makkelijker testen. En dat doe ik graag de laatste tijd: kleine variaties in recepten om het effect te testen. Ik denk dat ik drie keer witbier ga brouwen straks in maart van 1 Wyeast (die ik al een tijdje binnen heb)
gr
MO

Johannes

:brouwen:

Mijn Lentebok staat momenteel te pruttelen op een 'restje' Wyeast 2178 van Herman, na 30 minuten koken een beetje wort uit de pan geschept in een (steriele) Erlenmeijer even afkoelen, gist erbij, tegen de tijd dat het wort was afgekoeld had ik een actieve starter. Werkt prima!

 :degroeten:

Johannes



JoJo

Hoi,

Zo, nou alles is goed gegaan met dit brouwsel waarvoor ik de giststarter had gemaakt. Inmiddels overgeheveld, en het SG kwam op 1012 terwijl ik met 1070 was begonnen, volgens mij best redelijk. :gistsmile:

Ik kon helaas niet gelijk een nieuw brouwsel maken ( druk druk druk) dus ik heb een gedeelte van de gistkoek in een kleine fles gedaan met waterslot erop en wat moutextract. Heb ´m even laten opkomen (wat heel snel ging) en deze staat nu gekoeld zodat ik wanneer ik weer ga brouwen a.s. zaterdag ik zo weer een actieve giststarter heb. ( ik neem aan warm zetten met evt wat moutextract met steriel water en of suiker circa 12 uur van de voren)

Ik lees hier vaak dat je max tot 3 keer toe gist kan opstarten omdat dan het gist zich anders gaat gedragen ( bijv uit een eerder brouwsel) als je de vergisting steeds opgang houdt en niet opstart, hoe lang kan je dat dan volhouden?? of is dit ook opstarten en degenereert gist sowieso?

Doei :degroeten:
JoJo

MO

Yo Jojo,

Volgens mij ben jij heel goed bezig. Ik lees steeds vaker dat de gistkoek goed bruikbaar is voor een nieuwe partij, en ik moet zeggen dat ik met steeds meer pijn in mijn hart de gistkoek na bijvoorbeeld lageren in de gootsteen wegspoel.

Ik zou je giststarter 24 uur van te voren weer oppitten met een nieuwe moutoplossing.

Ik deze truc niet vaker dan een keer of drie uitvoeren. Als je het vaker wilt doen, dan dien je de gist te wassen met een waterige fosforzuur oplossing, dit staat ook wel ergens op de site. Dan ben je echt professioneel aanwezig, zo doen de echte brouwers het ook!

gr
MO

JoJo

Perfect!

24 uur van tevoren wat moutextract gekookt toegevoegd en warm gezet.... voila een actieve giststarter. Dat scheelt weer een zakje Wyeast!!
Heb nu voor de vierde keer exact hetzelfde brouwsel gemaakt  met oplopend steeds meer mout ipv extract ( dit is mijn 5de brouwsel dus er valt nog veel te leren) deze keer met 70% mout en wat mij nu opvalt is dat de vergisting veel heftiger is dan de vorige keren ( ook steeds zelfde gist gebruikt) blijkbaar komen er veel meer stoffen in het wort die vergistbaar zijn de t.o.v extracten, de geur is ook veel voller. Wonderlijk dat gist....

Kan niet wachten om het recept volledig van mout te maken ( eerst een molen kopen want van dat schroten met de deegroller wordt je niet vrolijk) en natuurlijk benieuwd naar de smaak verschillen. :nut:

Groet  :degroeten:
JoJo


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.