Gisting gissen

Gestart door jurgenfd, 08-02-2012 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laat maar gaan die gaat wel goed

Nee, dit wordt nooit meer wat
5 (71.4%)
Nee, je zult nog flink moeten corrigeren voordat het helemaal uitgist
0 (0%)
Nee, maar als je nou een klein beetje XXX-ed dan geef ik je meer kans
1 (14.3%)
Ja, maar echt lekker kan dit niet meer worden
0 (0%)
Ja, geen probleem hoor. Prima biertje!
1 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 7

Stemmen gesloten: 18-02-2012 18:03 u

jurgenfd

Voorspel het tweede gedeelte van de vergisting van mijn Hertog Jan Grand Prestige kloon:

http://ododo.nl/tc

Maandag heb ik de stomste fout ooit begaan en flesjes afgevuld zonder te proeven of de eind SG te meten. Na het afvullen bleek de teller pas op 1.061 te staan. Alles is dus weer terug in het gistvat gegoten want het begin SG was 1.091 en ik verwacht ergens in de lage 1.020s uit te komen. Het originele gist komt van de Zeeuwse gistbank en had ik opgekweekt met twee maal een liter starter. Dit is het Westmalle gist uit het brouwpakket voor deze kloon van onze club Triple-W in Nijmegen. Vandaag om 13h00 precies heb ik er vier zakjes S05 bij gedaan na eerst netjes gerehydrateerd te hebben met circa 400 ml water. Het Westmalle gist was ook voordat ik de S05 erbij deed al weer begonnen maar ik vertrouwde het niet genoeg.

Doet ie het of doet ie het niet?

12345

Citaat van: jurgenfd op 08-02-2012  17:40 uVoorspel het tweede gedeelte van de vergisting van mijn Hertog Jan Grand Prestige kloon:

http://ododo.nl/tc

Maandag heb ik de stomste fout ooit begaan en flesjes afgevuld zonder te proeven of de eind SG te meten. Na het afvullen bleek de teller pas op 1.061 te staan. Alles is dus weer terug in het gistvat gegoten want het begin SG was 1.091 en ik verwacht ergens in de lage 1.020s uit te komen. Het originele gist komt van de Zeeuwse gistbank en had ik opgekweekt met twee maal een liter starter. Dit is het Westmalle gist uit het brouwpakket voor deze kloon van onze club Triple-W in Nijmegen. Vandaag om 13h00 precies heb ik er vier zakjes S05 bij gedaan na eerst netjes gerehydrateerd te hebben met circa 400 ml water. Het Westmalle gist was ook voordat ik de S05 erbij deed al weer begonnen maar ik vertrouwde het niet genoeg.

Doet ie het of doet ie het niet?

2x een liter starter voor een brouwsel van 40 liter vind ik erg weinig.
Waarom ben je gaan bottelen? Blupte hij niet meer? Het zou kunnen dat je een gestokte vergisting hebt gehad.
Nu je het teruggegoten hebt in het gistvat heb je er waarschijnlijk ook bottelsuiker bij gedaan? Dan zat je toen dus weer wat hoger met je SG.

Andere gist erbij doen lijkt me een goed idee. Had ik ook gedaan. Dat dat een heel andere is dan de bedoelde gist, is jammer. Korrelgist hoef je trouwens niet te hydrateren; je kunt het er zó opstrooien. 4 pakjes is nog maar minimaal. Mr Malty beveelt 8 pakjes aan voor 40 liter met een SG = 1061. Ik hoop dat het gaat lukken.

RobinB

Citaat van: 12345 op 08-02-2012  19:17 uHet zou kunnen dat je een gestokte vergisting hebt gehad.

Zou kunnen?
Dit was een gestokte vergisting. :)

@Jurgen:
Je schrijft S05, maar welke gist heb je nu toegevoegd? US05 of S04?

jurgenfd

Citaat van: 12345 op 08-02-2012  19:17 u2x een liter starter voor een brouwsel van 40 liter vind ik erg weinig.
Waarom ben je gaan bottelen? Blupte hij niet meer? Het zou kunnen dat je een gestokte vergisting hebt gehad.
Nu je het teruggegoten hebt in het gistvat heb je er waarschijnlijk ook bottelsuiker bij gedaan? Dan zat je toen dus weer wat hoger met je SG.

Ja, inderdaad hij blupte al heel lang niet meer. Ik brouwde hem op 27 december 2011 en na 3 dagen was het over met de pret.

Ik heb er 6 gram/liter suiker toegevoegd bij het bottelen.

@RobinB
Ja, het is de Amerikaanse US-05. Op dit moment wil ie nog niet erg...

12345

Herstel ik zat fout. Ik had Mr Malty op gallons staan ipv op liter. 2 pakjes korrelgist was inderdaad genoeg.

12345

Citaat van: jurgenfd op 08-02-2012  21:06 uJa, inderdaad hij blupte al heel lang niet meer. Ik brouwde hem op 27 december 2011 en na 3 dagen was het over met de pret.

Ik heb er 6 gram/liter suiker toegevoegd bij het bottelen.

@RobinB
Ja, het is de Amerikaanse US-05. Op dit moment wil ie nog niet erg...

Misschien moet je er wat gistvoeding bijdoen? Grammetje of 5?

Ik weet niet of je nu nog mag beluchten? Ook dat zou misschien wel eens kunnen helpen ??? ?

Tja, hij staat al meer dan 5 weken te staan, dat is wel erg lang, hoor. Je hebt kans dat hij besmet is geraakt ...

William

Ik geef er niet veel meer voor ;D.

Een 5 weken oude wort met maar een beperkte hoeveelheid omgezette suikers heeft andere micro-organismen voldoende kans gegeven om zich te vermenigvuldigen. En daarnaast alle handelingen die je hebt gedaan bij het bottelen en het weer leeggieten in het vergistingsvat.

Was dit een recept met veel suiker in de stort? Misschien heb je daarom wat te weinig voeding. Ik zou het nog wel aandurven om hem wat lucht en voeding te geven.

En, ik zou daarna een weekje naar het buitenland gaan en maar zien hoe het daarna bijstaat (via online TControl op de hoogte blijvend). ;)


KC

Misschien mengen met een nieuw brouwsel? En dan beginnen met de korrelgist die je nu later erbij deed, die vreet bij mij alles (in verse wort dan)

jurgenfd

Citaat van: KC op 08-02-2012  21:52 uMisschien mengen met een nieuw brouwsel? En dan beginnen met de korrelgist die je nu later erbij deed, die vreet bij mij alles (in verse wort dan)
Ja maar dan allebei verprusten? Ik moet trouwens morgen voor anderhalve week naar Engeland dus dat gaat niet gebeuren.


Citaat van: William op 08-02-2012  21:39 uWas dit een recept met veel suiker in de stort? Misschien heb je daarom wat te weinig voeding. Ik zou het nog wel aandurven om hem wat lucht en voeding te geven.
Slechts 8% suiker in de stort. Voeding is gegeven bij de opkweek van de gist.

Uit principe doe ik geen voeding bij het wort tijdens de hoofdvergisting.

12345

Citaat van: jurgenfd op 08-02-2012  22:16 uUit principe doe ik geen voeding bij het wort tijdens de hoofdvergisting.

 :weetniet:

jurgenfd

Citaat van: 12345 op 08-02-2012  23:43 u:weetniet:
Nou ik weet gewoon niet precies wat er in die voeding van SiruS allemaal zit. Ik ben er niet zo bang van maar giet het liever af na het opkweken. De mout moet genoeg voeding hebben.

Ik heb trouwens wel wat belucht tijdens het uitschenken van de 120 flesjes.  :'(

William

Citaat van: jurgenfd op 08-02-2012  22:16 uUit principe doe ik geen voeding bij het wort tijdens de hoofdvergisting.

Principes zijn er om af en toe over boord te zetten. Verras jezelf!

Jacques

Citaat van: jurgenfd op 08-02-2012  22:16 uUit principe doe ik geen voeding bij het wort tijdens de hoofdvergisting.

Sinds ik bij het uitvoeren van een experiment het bier geproefd heb waarbij verschillende soorten gistvoeding gevoegd was vind ik dat een heel goed idee. Gistvoeding geeft een smaak mee aan het bier. En die smaak is niet echt prettig te noemen.
Vanaf dat moment ben ik een groot voorstander geworden van het afgieten van een starter en het niet toevoegen van gistvoeding aan het hoofdwort.

12345

Ha! Dat is voor mij een nieuw geluid. Maar het lijkt me ook een argument om een starter te maken die groot genoeg is, die zich niet nog eens in het gistvat veel moet vermenigvuldigen. Eerder een starter aan de bovengrens dan een starter aan de ondergrens (van grootte). 

jurgenfd

Ik ben niet in het land maar mocht ik de temperatuur aan moeten passen dan kan dat.

Nu, iets is er aan het bubbelen, meer dan eerst.

Gaat ie toch goed komen? Kijk op de Tcontrol link om te kijken hoe ie gaat.
%16h40 4 liters CO2 per uur nu.

RobinB

Citaat van: 12345 op 09-02-2012  10:35 uHa! Dat is voor mij een nieuw geluid.

Echt waar?
Heb je dan (jaren) niet geluisterd? ;)

Henielma

Merkwaardig die spurt. Nu is die weer teruggezakt.

Van de gistvoeding van Wyeast hoef je maar heel weinig aan het hoofdwort toe te voegen. 1 gram/10 liter. Principes zijn mooi maar lekker bier is beter. Die 1 gram per 10 liter voeg ik altijd toe aan het hoofdwort. Aan de starter voeg ik maar 0,5 gram voeding toe.

Jacques

Citaat van: 12345 op 09-02-2012  10:35 uHa! Dat is voor mij een nieuw geluid. Maar het lijkt me ook een argument om een starter te maken die groot genoeg is, die zich niet nog eens in het gistvat veel moet vermenigvuldigen. Eerder een starter aan de bovengrens dan een starter aan de ondergrens (van grootte).

Als je maar een klein beetje voeding toevoegt zoals Henielma aangeeft, is de invloed op de smaak beperkt. Een vermenigvuldiging in het gistvat is er altijd. Waarom daar geen gebruik van maken? Er zijn veel wegen naar een goed geslaagd bier. De meest optimale methode is afhankelijk van jouw mogelijkheden.

jurgenfd

Het USB relayplaatje faalde afgelopen nacht en de gisting crashte van 21 naar 16 graden.
Net de thermostaat van de kamer op de 21 graden laten zetten door mijn op afstand bestuurbare ega.
Nu maar hopen dat de vergisting wederom begint.

Je kunt je stem altijd nog veranderen.  ;D

jurgenfd

Momenteel is de gisting weer eens gestopt. Nu zit ie op een SG van 1.039 terug gerekend van 15.2  ºBx en start SG van 1.098. Hij smaakt niet slecht alhoewel wat zoet en alcoholisch.

Tijdens mijn afwezigheid is de temperatuur op de 35 ºC gekomen door een fout in de thermometer unit. Gelukkig had het straalkacheltje die max. temperatuursbeveiliging. Nu ga ik eerst maar even een paar dagen op 29 ºC blijven.

Ik denk dat ik ook een paar uurtjes ga beluchten op Kloek's advies. Ook om de cellen weer in de wind te krijgen en tijdelijk wat CO2 eruit te krijgen.

Wordt vervolgd.

jurgenfd

Zo nu weer verder met Herman's 2de generatie Tcontrol hardware.
De vergisting jaagt vooruit. Vandaag al 14.7 ºBx. Toch weer 0.5 eraf na 2 weekjes.
Da's van 1.039 naar 1.036 en ik durf pas te bottellen bij 1.030 en stabiliteit daarin bij 29  ºC over een week.

Dus nog 1 maand wachten met bottelen?
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.