Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies gevraagd bottelen witbier  (gelezen 4627 keer)

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Advies gevraagd bottelen witbier
« Gepost op: 07-02-2012 13:24 u »
Hallo forumleden,

Zaterdag 28 januari hebben we een witbier gebrouwen en de batch opgesplitst om te vergisten met 2 verschillende soorten gist. Batch 1 is 12 liter met de WB-06 en batch 2 is 15 liter met de Wyeast 3944.
Het start SG beide batch-es was 1056.
Het SG van de WB-06 is nu 1010 en van de Wyeast 3944 is 1014. (10 dagen hoofdvergisting)
Het plan is om morgenavond direct uit de hoofdvergisting over te hevelen naar het bottelvat en te bottelen met 7 gr/l suiker.
Is dit aan te bevelen of adviseren jullie eerst nog een weekje na gisten bij 18 graden?

Ook willen we de gistkoek/slurry van de Wyeast 3944 eens gebruiken voor een ander type dan witbier, wat zou een goed biertje kunnen worden met deze gist en niet teveel op witbier lijkt qua smaak?
Groet,
Henk

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Advies gevraagd bottelen witbier
« Reactie #1 Gepost op: 07-02-2012 13:37 u »
Bottelen kan pas wanneer het bier volledig is uitvergist anders heb je grote kans op explosieve flesjes.
Ik zou even wachten en die tijd gebruiken om een paar keer het SG te meten, wanneer die niet meer zakt is het tijd om te bottelen. 7 g/l kan heel goed, witbier mag zelfs iets meer hebben.

Bert

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2012 13:46 u »
Eens met Albertus. Wacht liever een week langer, dan weet je het zeker. Klappende flessen zijn niet leuk en halen heel veel plezier weg (en draagvlak thuis weet ik uit ervaring). Voor het volgende bier zou je eens een goede weizenbock kunnen maken, dat is best wel anders. En je hebt genoeg gist voor een wat zwaarder bier.

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2012 13:59 u »
Een week langer wachten kan dat in het zelfde vat als de hoofdvergisting of is het beter dit te doen in de mandflessen?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2012 14:04 u »
Met een begin SG van 1056, zou ik het lekker nog een weekje in hetzelfde vat laten zitten!

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2012 14:21 u »
Prima dan wachten we nog een weekje met bottelen en nemen regelmatig een monster om SG te bepalen.
Dacht dat met een SG van 1010 en 1014 de kans op exploderende flessen niet zo groot meer zou zijn.
Wel weet ik dat de gist ook de tijd moet krijgen om zijn neven producten op te ruimen dus ook daarvoor wellicht beter nog te wachten.

Wat betreft de gistkoek van de Wyeast 3944 Ik denk dat ik het advies van Gerb maar volg om een Weizebock te maken, weggooien is ook zonde.

Iemand nog een suggestie voor een mooi recept? Hou van een beetje zoetig maar weet niet hoe dit gaat uitpakken met deze gist.
Dankjewel voor jullie reacties.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2012 14:28 u »
Wanneer je met de slurry verder wilt (je Weizenbock) overweeg dan het bier naar een mandfles over te hevelen voor de nagisting van een week. Je kunt dan meteen de slurry oogsten, die bevat dan minder dode gist en bezonken eiwitten.

Bert

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2012 14:29 u »
In dit onderwerp staat een recept voor een licht gekleurde weizenbock. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1582.msg191983.html#msg191983

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2012 15:41 u »
...en nemen regelmatig een monster om SG te bepalen.

Niet doen.. echt helemaal lekker met rust laten! :)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2012 16:44 u »
Niet doen.. echt helemaal lekker met rust laten! :)

Dat moet je natuurlijk wel doen anders weet je helemaal niet waar je mee bezig bent. :lessmile:
Slap alternatief, vaak waterslot controleren. Maar echt betrouwbaar is alleen de combinatie van waterslot en SG meting.

Bert

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 07-02-2012 17:01 u »
Wel doen maar niet elke dag. Dus nu en over een week. Elke keer het vat openen brengt besmettingsrisico met zich mee.

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 07-02-2012 17:29 u »
Ok dan ga ik vanavond  of morgen overhevelen naar de mandfles en de slurry bewaren voor de weizenbock.
Kan ik deze slurry een 4 tal dagen in de koelkast bewaren en moet ik deze daarna weer activeren met een liter moutextract of kan deze direct gebruikt worden op de brouwdag?
Hoop vragen allemaal maar dit is pas mijn 3e brouwsel en het zou zonde zijn om het verkeerd te doen terwijl er hier op het forum zoveel kennis aanwezig is om het te vragen :)
Groet,
Henk

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #12 Gepost op: 07-02-2012 17:37 u »
Ok dan ga ik vanavond  of morgen overhevelen naar de mandfles en de slurry bewaren voor de weizenbock.
Kan ik deze slurry een 4 tal dagen in de koelkast bewaren en moet ik deze daarna weer activeren met een liter moutextract of kan deze direct gebruikt worden op de brouwdag?

Je kunt slurry rustig een week bewaren en dan direct (wel afgieten) gebruiken.

Bert

Offline Alard

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 07-02-2012 20:35 u »
Ook willen we de gistkoek/slurry van de Wyeast 3944 eens gebruiken voor een ander type dan witbier, wat zou een goed biertje kunnen worden met deze gist en niet teveel op witbier lijkt qua smaak ?
De afgelopen 2 jaar heb ik na mijn witbier steeds een bier a la Hoegaarden Grand Cru gemaakt met de 3944-gistkoek, met ingredienten in dezelfde verhoudingen als het witbier maar een gepland begin-SG van 1080. Die smaakten prima!

Recept ongeveer als in http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1641.msg141971.html#msg141971.

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2012 22:20 u »
Hmm.... Hoegaarden Grand Cru is inderdaad ook nog een optie, heb nog een week om er over na te denken :)

Vanvond het jongbier in de  de mandflessen gedaan, en de slurry in 2 jampotjes. Het viel me op dat de slurry niet echt dik was, iets wat ik wel verwachtte.Ik heb het gistvat gezwenkt zodat alles van de bodem los zou komen en via het kraantje van het gistvat in een jampot laten lopen,  het was meer een bruinachtige vloeistof niet echt een brij.
Ik heb nu ongeveer anderhalf (gesteriliseerd)jampotje vol met deze bruine vloeistof ik hoop dat dit genoeg is voor een volgend brouwsel van 25 liter met een start SG van om en nabij de 1075.

Heb natuurlijk ook ff van beide batches geproefd en de batch met de WB-06 is iets scherper van smaak dan de Wyeast 3944, kan niet wachten tot ze op dronk zijn :)

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #15 Gepost op: 08-02-2012 08:01 u »
Wel doen maar niet elke dag. Dus nu en over een week. Elke keer het vat openen brengt besmettingsrisico met zich mee.

Logisch, voor bottelen nog wel even meten inderdaad :)