Adrie, kon je dat zien als je refractometer en hygrometer op wort vergeleek? dus dat die *1,03 groter is dan anders?
Helaas heb ik niet met beide apparaten een meting gedaan. Dat zal ik de volgende keer wel doen.
Ook de mout van Dingemans heeft dit jaar bij al mijn bieren en ernstige troebeling na koelen veroorzaakt..... enz...
Zopas data binnen. Ik had 2 brouwers van onze gilde gevraagd daarop te letten en te meten met refrac EN hygro.
Er is geen melding van grote troep eiwit na koelen en er is geen verschil dat groter is dan hygro*1,35 (ongeveer).
De mout is van Dingemans van hetzelfde lot als het mijne en komt via gilde samenaankoop opgehaald begin september bij Dingemans. Het is dus de vroege zomeroogst.
Het ras van de gerst is Crystal uit de streek van Limoges.
Zelf heb ik ook data gevonden van eigen recente brouwsels: 1 lot dezelfde Dingemans en 1 lot Castle Malting, afgehaald in de mouterij begin augustus 2011. Ook daar is het gersteras Crystal, oogstzone onbekend. Helaas alleen maar met refrac gemeten, dus geen hygro meting gedaan. Echter kan ik met zekerheid zeggen dat er geen extreme of zelfs wat meer eiwitneerslag is dan normaal.
Een paar keer per jaar kom ik van mijn Franse bestemming terug via een Chambre d'Hôte (=B&B) in midden Frankrijk (Vatan).
Heel dikwijls is dit bij dezelfde graanboer die o.a. ook "orge de brasserie" (brouwersgerst, 2rijīg) teelt.
Hij wist te vertellen (3de week juni, kort voor er zou geoogst worden) dat de kwaliteit heel goed was, maar dat ie wel tamelijk veel moeten irrigeren heeft (droogte!). En dat ie veel meer geld krijgt voor zulk een oogst dan van natte seizoenen.
Kan iemand iets meer vertellen over de herkomst van het graan van door jullie gebruikte mouterijen?