Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler op Marktplaats  (gelezen 6500 keer)

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Land: nl
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
Platenkoeler op Marktplaats
« Gepost op: 01-02-2012 20:21 u »

Een leuke koeler ik wilde hem kopen voor een kennis maar die heeft inmiddels een spiraal gekocht dus daarom opnieuw beschikbaar

http://witgoed-apparatuur.marktplaats.nl/onderdelen-en-toebehoren/526323642-bier-koeler-warmtewisselaar.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
Re: Platenkoeler op Marktplaats
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2012 13:22 u »
Bedankt voor de tip, ik neem contact op met de verkoper.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2012 14:21 u »
Hoi,
Toevallig heb ik er een van de week nieuw aangeschaft.
Ter jullie info via deze website

http://www.internetwebshop.nl/webshop/4833/Warmtewisselaars_RVS.html

groet Willem

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2012 14:39 u »
Hoi,
Toevallig heb ik er een van de week nieuw aangeschaft.
Ter jullie info via deze website

Dat zijn mooie prijzen. Op ebay zijn ze niet echt goedkoper.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2012 15:05 u »
ik heb er eentje gekocht van die man van marktplaats voor 15 euro. Hij had er meerdere dus als er mensen interesse hebben....

Offline J.R. Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
  • nog steeds op zoek naar de perfecte tripel
« Reactie #5 Gepost op: 08-02-2012 12:58 u »
Ik heb er gisteren ook een besteld bij dezelfde verkoper voor 20 euro. De Rijk kan beter onderhandelen, dat is duidelijk :D. Ben erg benieuwd naar de staat.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2012 13:02 u »
Gisteren was ik niet thuis toen de postbode hem aanbood en ik hoop hem vanavond bij het tankstation (tevens postkantoor) op te kunnen halen. Dan weet ik de kwaliteit ervoor :)

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2012 15:12 u »
Toevallig heb ik er een van de week nieuw aangeschaft. Ter jullie info via deze website
groet Willem
De afbeelding die ik hierbij zag heeft maar 1 ingang en 1 uitgang; klopt dat wel? Hoe kun je dan koud water laten tegenstromen?
En: Hoe betrouwbaar is deze webshop? Komt mij allemaal zo vaag voor. Zijn er meer die er ervaring mee hebben?

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2012 17:19 u »
De afbeelding die ik hierbij zag heeft maar 1 ingang en 1 uitgang; klopt dat wel? Hoe kun je dan koud water laten tegenstromen?
En: Hoe betrouwbaar is deze webshop? Komt mij allemaal zo vaag voor. Zijn er meer die er ervaring mee hebben?

Als je kijkt naar het volgende artikel in de lijst zie je een isolatiemantel die bedoeld is voor de betreffende warmtewisselaar. Daar zie je wel 4 aansluitingen. Maarrrrrr... er is maar één draadbus en 3 andere busjes zonder schroefdraad maar met een smal flensje eraan. Ik zou niet goed weten hoe je daar een slang op kunt aansluiten.

Offline J.R. Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2012 20:42 u »
Die 20 euro was incl. verzendkosten. Even gebeld met de aanbieder. Wilde nog één extra bestellen voor een serieschakeling omdat ik twijfelde over het koelvermogen. Aangegeven werd dat één koeler ruimschoots volstaat voor een goedwillende brouwer. Komt betrouwbaar en enthousiast over. De aansluitingen zijn standaard. Ook Gardena of een b-merk past op alle vier. Ik laat het wel weten wat ik ontvang.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2012 21:00 u »
Gardena geeft problemen. Ik heb in het begin meer dan 5 sets versleten. De ingangs temp. is boven de 70  ºC en daar kan Gardena niet tegen dus klare ellende. bij de hornbach verkopen ze messing achtige koppelingen die wel voldoen. Ik ben trouwens al een tijdje heel blij met mijn spiraal koeler en werk vrij van lekkages en ander ellende.

Offline J.R. Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2012 21:21 u »
Speciaal naar gevraagd en temperatuur schijnt geen probleem te hoeven geven. Verkoper brouwt bij 't Wort Wat dus geloof ik hem op zijn blauwe ogen. Lukt het niet dan kunnen er alsnog metalen aansluitingen op. Is allemaal vrij standaard in maatvoering.

Ik ga het allemaal meemaken. ;) Dat is naast het brouwen het minstens zo leuke, lekker prutsen met wat je in je garage vindt.

Offline Kokkie

• Junior lid
  • **
  • Echte mannen komen thuis met dorst ipv bloemen.
« Reactie #12 Gepost op: 08-02-2012 21:39 u »
Daar zie je wel 4 aansluitingen. Maarrrrrr... er is maar één draadbus en 3 andere busjes zonder schroefdraad maar met een smal flensje eraan.

Terwijl er in de uitgebreide specificaties staat:
F1 & F3 1/2" (12,70 mm, ISO G)
F2 & F4 3/4" (19,05 mm, ISO G)

Dus lijkt me toch gewoon gasdraad en daar passen de gardena koppelingen op. Of de slangtulen van de bouwmarkt voor eventueel de sliconenslang over te doen.
Maar hier is al meer over geschreven in de deze draad: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13443.0.html. :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 08-02-2012 22:26 u »
Gardena geeft problemen. Ik heb in het begin meer dan 5 sets versleten. De ingangstemp. is boven de 70 ºC en daar kan Gardena niet tegen dus klare ellende. Bij de Hornbach verkopen ze messingachtige koppelingen die wel voldoen. Ik ben trouwens al een tijdje heel blij met mijn spiraalkoeler en werk vrij van lekkages en ander ellende.

Die messingachtige koppelingen moet je niet hebben. Die kunnen niet tegen een oxi-reiniging.
Sinds kort heb ik vernikkelde koppelingen die bij Wildkamp verkocht worden. Die zijn wel een stuk duurder.

Gardena koppelingen gaan inderdaad na verloop van tijd lekken.

Offline J.R. Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2012 12:46 u »
Het topic begon met een verwijzing naar een advertentie voor een plantenkoeler. Om daar nog even op terug te komen het volgende. De koeler in goede staat ontvangen dankzij de bufferende werking van de uitermate degelijk verpakking. De koeler zelf zal van RVS zijn en ziet er mooi uit. Het geheel voldoet in ieder geval aan mijn verwachtingen. Wat ook genoemd moet worden is het bijzonder plezierige contact met de verkoper ^-^

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2012 12:50 u »
Is oxi pro ook niet geschikt voor messing?

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2012 13:55 u »
is oxi pro ook niet geschikt voor messing?

Ja dat viel mij ook op. Dit zou betekenen dat ik problemen heb met mijn knelkoppelingen namelijk :(

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2012 17:45 u »
is oxi pro ook niet geschikt voor messing?

Volgens mij kan messing wel tegen Chemipro Oxi . Ik denk dat Jacques bedoelt dat de ijzeren onderdelen (veertje, kogeltjes) erg gaan roesten na een oxi-behandeling.

Maar je kan ze natuurlijk gewoon uit elkaar halen en de messing onderdelen die in contact komen met het wort in de oxi  reinigen. Vergt overigens wel wat handigheid bij het weer in elkaar zetten, anders ben je je kogeltjes kwijt.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2012 19:35 u »
Messingkoppeling heb ik aan de koudwaterzijde en mocht er kopergroen komen dan komt dat niet in mijn wort.
Aan de wortzijde heb ik de originele koperen die origineel aan de platenkoeler in de verwarmingsketel zitten. Het is 12 mm koper koppelstuk en op die koperen leiding kan ik gewoon siliconenslang schuiven. Werkt prima. Voor het koelen kook ik alles (platenkoeler/ koppelingen en slang)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2012 22:23 u »
Bij mij kregen de messingkoppelingen een koperblauwe aanslag na een oxireiniging. Dat wil zeggen op de plek waar de oxi-oplossing uitlekte. Dit ondanks het feit dat de koppelingen door mij waren nagespoeld.

Zie hier voor een voorbeeld. De helder blauwe aanslag heb ik met een doekje een tijd terug afgeveegd.

Voor alle duidelijk, deze koppeling is maar heel beperkt gebruikt geweest. Ik gebruik nu verchroomde koppelingen maar die zijn heel wat duurder.

Voor de platenkoeler zelf ben ik niet zo bang. Deze wordt door mij met veel water nagepoeld. Bij die koppelingen kun je niet spoelen tussen de buitenring en de eigenlijke koppeling. Doordat de binnenkant ook gespoeld wordt met veel water zal deze niet aangetast worden maar ik wil gewoon geen risico lopen.

Kleine Minstreel heeft eerder hier op het forum gemeld dat hij problemen kreeg met de metalen kogeltjes omdat die gingen roesten.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 15-02-2012 22:36 u »
Jacques, Hoe lang heb je ze in de oxi gehad?

Ik heb nu trouwens een uit elkaar gehaalde koppeling in de oxi liggen. Wel uit elkaar gehaald dus, want ik vertrouw die veer niet. Ik ben bang dat juist de veer oxideert.

1 onderdeel is er al uit (eruit gehaald na een uurtje). Gewoon aan de lucht laten drogen. Niets groens te zien.
Het tweede onderdeel volgt straks (na een uur of 3), het derde morgenochtend. Alles zal gewoon uitdruipen en opdrogen, niets wordt nagespoeld.

Morgenavond zal ik foto's van het resultaat posten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2012 23:17 u »
Jacques, Hoe lang heb je ze in de oxi gehad?

Niet veel langer dan 30 minuten. Het probleem zit hem vooral in het feit dat je de tussenruimte niet kunt spoelen zonder ze uit elkaar te halen. Na verloop van tijd komt daar de oplossing uit (slangen hangen bij mij op mijn  brouwzolder). De koppelingen steeds uit elkaar halen vind ik veel werk en je moet inderdaad goed oppassen dat je niet een kogeltje of een veertje kwijt raakt.

Maar we zijn wel erg off topic bezig.

Gelet op mijn ervaringen adviseer ik deze koppelingen. Het mooie is dat een paar van deze koppelingen op dit moment in de aanbieding zijn.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #22 Gepost op: 17-02-2012 20:28 u »
Morgenavond zal ik foto's van het resultaat posten.

Die morgen was gisteren... ;)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 17-02-2012 20:31 u »
Gisteren een ernstige vorm van weinig tijd. Ik zal zo een nieuw topic openen ;)

Tags: