Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: PID regelaar Zelfbouw / Bouwpakket  (gelezen 106141 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: PID regelaar Zelfbouw / Bouwpakket
« Reactie #175 Gepost op: 18-06-2009 09:51 u »
Waar onder windows zit die hyperterminal en hoe maak ik daarmee verbinding met de USB poort? Op het moment dat ik dat zou moeten programmeren dan mis ik de noodzakelijke documentatie. Misschien heb jij daar meer verstand van.
HansH

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline glaasjebier

• Vol lid
« Reactie #176 Gepost op: 18-06-2009 10:21 u »
Start -> Programs -> Accessoires -> Communications -> HyperTerminal. Voor zover ik weet kan je hiermee niet communiceren met de USB port. Wel heb je adapters die een seriele stekker (RS232) omzetten naar USB stekker. Op deze manier spreek je wel gewoon een seriele port aan (wat je doet met HyperTerminal) alleen kan je fysiek een USB stekker in je computer steken ipv een seriele stekker (wat een hoop computers niet meer ondersteunen). Ik weet niet of je dit toevallig bedoelt. De USB port gedraagt zich dan als seriele port. Dit werkt overigens erg goed, gebruik het zelf ook.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #177 Gepost op: 18-06-2009 17:09 u »
Ik weet niet of je dit toevallig bedoelt. De USB port gedraagt zich dan als seriele port. Dit werkt overigens erg goed, gebruik het zelf ook.
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit of je de seriele poort of usb poort moet gebruiken, zolang je maar data over kan sturen waar je bij kan om die op te slaan in een file. Dit was mij nog niet gelukt binnen windows xp of hoger.
HansH

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #178 Gepost op: 18-06-2009 22:22 u »
Hyperterminal is een standaard programma in iedere Windows. Vrijwel iedere PC kent nog wel een seriŽle poort (COM1, COM2 etc.). Via die seriŽle poort kun je makkelijk communiceren met bijv. een uC. Kwestie van baud-rate, start- en stop-bits goed instellen en klaar. De PID regelaar werkt op 115.200 Baud, lekker snel dus.

Als je vroeger wel eens met een modem gestoeid hebt, dan heb je vast ook met zo'n terminal programma gewerkt.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #179 Gepost op: 19-06-2009 13:10 u »
Vandaag kwamen de eerste printen binnen van de nieuwe versie van het main-board  :hoera: De nieuwe versie bevat naast wat bug-fixes nu ook een micro-sd connector en een real-time clock.

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat! Hieronder een foto van 2 printen, links een bovenkant (componentenzijde) en rechts een onderkant (soldeerzijde). Bovenkant is voorzien van een silk-screen (witte tekstopdruk). Print is doorgemetalliseerd, hetgeen betekent dat er doorverbindingen zijn van bovenzijde naar onderzijde (scheelt een heleboel pinnetjes solderen). Nu nog het geheel in elkaar solderen, als dat gedaan is, zal ik ook weer een foto plaatsen.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #180 Gepost op: 22-06-2009 23:14 u »
Nou, dat ziet er goed uit!

Toen ik een jaar of 30 geleden een paar jaartjes de electronica hobby beŲefende hadden we vaak een schema, kochten de componenten en aan de hand daarvan tekende je met een stift op een printplaat.

De printplaat ging in het zuur en al het overige koper werd weggeŽts, daarna afspoelen, gaatjes boren en de onderdelen erop solderen. Dat zag er nooit zo gaaf uit als deze foto & dan ook nog eens dubbelzijdige printplaat.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #181 Gepost op: 23-06-2009 22:19 u »
Ja, dat heb ik ook nog gedaan. En alle broeken kon je weggooien omdat er ijzer-3-chloride in was komen te zitten.

Maar printen waar SMD IC's op komen, moet je wel op een fatsoenlijke manier laten maken. Alhoewel ik ook goede resultaten heb gehaald met een freesmachine. Maar dat is toch net wat minder mooi dan op deze manier (wel een stuk goedkoper).

De uiteindelijke versie zal ook de microcontroller direct bevatten (i.p.v. nu nog een opsteekprint). Dan wordt de print nog wat complexer.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #182 Gepost op: 23-07-2009 00:39 u »
Even maar weer een update:
- Van zowel de hoofdprint als van de display print heb ik professionele printen laten maken. Die zijn inmiddels opgebouwd en werkend
- Op de display print zit nu een joystickje, zodat je heel gebruikersvriendelijk je wijzigingen kunt doorvoeren (ik zal nog een foto hiervan plaatsen)
- De hoofdprint kent een aantal nieuwe features, zoals:
  1) een real-time clock: deze wordt met een 3V lithium batterij altijd op spanning gehouden. Deze real-time clock houdt de datum en tijd vast, ook al staat er geen spanning op de print. De software routines hiervoor geschreven en werkend gemaakt. Werkt fantastisch: als ik na een week de print weer aanzet, dan is die 1-2 seconden verlopen!
  2) Een micro SD kaart. Deze werkt via de SPI interface. Hier komt heel wat software schrijven bij kijken. Ik gebruik een software library voor deze microcontroller, waarmee ik "makkelijk" bestanden kan lezen en schrijven. Op dit moment begint het te werken: ik kan de statusinformatie al uitlezen en zien hoeveel geheugen er nog vrij is op de micro SD kaart. Ook kan ik de directory al uitlezen (de micro SD kaart had ik via de PC al van wat dummy bestanden voorzien).

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je logging kunt aanzetten, zodat de belangrijkste temperaturen naar de micro SD kaart geschreven worden. Die kun je later op de PC dan weer uitlezen.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #183 Gepost op: 24-07-2009 09:24 u »
Ik kan via USB een serieel kanaal openen en de logging informatie daarnaar toe sturen. Ik ben daar vanaf gestapt omdat die USB driver niet lekker werkte (aan de microcontroller kant). Ik stuur nu log informatie via een RS232 seriŽle poort naar de poort. Dat werkt super betrouwbaar en is handig bij het in bedrijfstellen en het debuggen.
Ik kreeg gisteren een vraag of ik toch ook e.e.a. via USB werkzaam wil maken, omdat moderne laptops geen seriŽle poort meer hebben. Het beste is dan om een USB naar serieel adapter te kopen (bijv. bij Conrad bestnr. 982417-89 of bij Antratek, de USB-RS232 Adapter van Parallax).

Hieronder een voorbeeld van de progressie tot nu toe. Let op de tijd! Dit is de echte tijd van de real-time clock. De gevonden temperatuursensoren worden bij het opstarten automatisch gedetecteerd en weergegeven. Ook de status van de micro SD kaart wordt weergegeven. Als ik vervolgens de directory opvraag van wat op die SD kaart staat, dan wordt dit als volgt weergegeven: (de rode regels zijn de commando's die ik op de PC intik en die via de RS232 poort doorgestuurd worden naar de microcontroller)

Welcome to the Hobbybrouwen SAM7-H128 PID-Controller!
Firmware $Revision: 1.10 $
Fr 2009-07-24 08:54:01.77
Valid commands are get, log, pid, rel, set and ver
One-Wire Bus: 1 sensor(s) found: ds18s20/ds1820, externally powered
I2C Bus     : LM92 (0x96) found, 24LC64 (0xA0) found, PCF8583 (0xA2) found
uSD Card    : Init. OK! f_mount(): OK!
FAT16, 32768 Bytes/Cluster, 2 FATs
512 root-dir entries, 245 sectors/FAT, 62516 clusters
FAT, DIR, DATA start: 246, 736, 768
2000512 KB total disk space, 2000416 KB available.

mash progress in eeprom updated
sdc dir
D---- 2009/06/24 09:21         0  TEST_D~1  Test_dir1
D---- 2009/06/24 09:21         0  TEST_D~2  test_dir2
----A 2009/06/24 09:22       154  read_me.txt  
   1 File(s),      62513 bytes total
   2 Dir(s),  2048425984 bytes free
mash progress in eeprom updated
log on
RS232_0 logging is ENABLED
09:00:06 pt=2.8 tc=18.4 i21=21.4 i22=xx.x 1w1=22.5 1w1=xx.x ref=20.0 pid=0 out=20.0(0.0 0.0 0.0)
09:00:11 pt=2.8 tc=18.4 i21=21.4 i22=xx.x 1w1=22.5 1w1=xx.x ref=20.0 pid=0 out=20.0(0.0 0.0 0.0)
09:00:16 pt=2.8 tc=18.4 i21=21.5 i22=xx.x 1w1=22.5 1w1=xx.x ref=20.0 pid=0 out=20.0(0.0 0.0 0.0)
log off
RS232_0 logging is DISABLED

De tekst "mash progress in eeprom updated" geeft aan dat er al geprobeerd wordt een temperatuur met bijbehorende tijd te realiseren. De status hiervan wordt in niet vluchtig geheugen (eeprom) opgeslagen.

De micro SD kaart heb ik kunnen "opvoeren" tot een klokfrequentie van 24 MHz! Dat gaat dus lekker vlot met uitlezen en wegschrijven. Tot nu toe had ik "slechts" 16 MHz.

Het volgende moet ik nog realiseren:
- Weg kunnen schrijven van log-informatie naar een bestand op de SD kaart
- Unieke filenaam verzinnen en wegschrijven in bijv. de directory log_files (en die aanmaken als die niet bestaat)
- Instelbaar maken van het loggen (niet, naar seriŽle poort, naar SD kaart of beide tegelijk)

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #184 Gepost op: 24-07-2009 14:23 u »
Nog een toevoeging op het loggen. Ik krijg wat vragen hierover binnen. Een aantal van jullie wil de regelaar gebruiken om alleen maar temperaturen te loggen. Ook dat is goed mogelijk, je zou dan kunnen volstaan met alleen een voedingsprint en de hoofdprint. De display print en de triac print(en) is dan niet nodig.

Op dit moment is ook het loggen van de temperaturen gelukt. Samen met een aantal andere waarden, zoals de output van de regelaar en de gewenste temperaturen. Er kunnen max. 6 temperaturen gelogd worden.

Iedere 5 seconden worden 12 bytes geschreven, waarbij iedere temperatuur als een 8 bit waarde wordt weggeschreven (dus ongeveer 0.5 graad nauwkeurig). Dat zijn dus 144 bytes / minuut of 6.13 MB per maand. Op een 2 GB kaartje kun je dus zonder problemen 326 maanden loggen (dat is 27 jaar). Dat lijkt me zelfs voor de meest veeleisende brouwer voldoende  ;D.

Op het SD kaartje ziet het er dan als volgt uit:
sdc dir
D---- 24-06-2009 09:21         0  TEST_D~1  Test_dir1
D---- 24-06-2009 09:21         0  TEST_D~2  test_dir2
----A 24-06-2009 09:22       154  read_me.txt 
D---- 24-07-2009 11:37         0  LOG_FI~1  log_files
   1 File(s),      62507 bytes total
   3 Dir(s),  2048229376 bytes free
sdc dir log_files
----A 24-07-2009 13:07       276  LOG_3A~1.DAT  log_3af868aa.dat
----A 24-07-2009 13:18       156  LOG_3A~2.DAT  log_3af86a39.dat
----A 24-07-2009 13:47       132  LOG_3A~3.DAT  log_3af86c18.dat
----A 24-07-2009 14:13      3300  LOG_3A~4.DAT  log_3af86e3c.dat
   4 File(s),      62507 bytes total
   0 Dir(s),  2048229376 bytes free

Er is een directory log_files aangemaakt en hierbinnen worden de logfiles geplaatst. Die hebben een unieke naam (bestaande uit de datum en tijd). Het SD kaartje kun je nu direct in een card-reader van een PC stoppen en vervolgens de bestanden uitlezen. Het bestandsformaat is FAT16, dus in iedere PC te lezen.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #185 Gepost op: 24-07-2009 18:14 u »
(dat is 27 jaar). Dat lijkt me zelfs voor de meest veeleisende brouwer voldoende  ;D.

Ik weet niet wat voor plannen Oscar nog heeft met een ultralang rijpende Lambic :D

Verder heb ik enorm veel bewondering voor dit project (Net als alle andere trouwens!)

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #186 Gepost op: 25-07-2009 11:57 u »
Hierbij nog een foto van de opgebouwde hoofdprint (7.5 cm x 9.5 cm) waarvan hieronder op 19 juni een foto van de kale print geplaatst was. Ik zal vervolgens de belangrijkste zaken toelichten:

Rechts: blauwe connector: de verbinding met de display print
Rechtsonder: groene connector: de aansluitingen voor de sensoren (momenteel zitten een LM92, een pt100, een thermokoppel en een 1-wire sensor aangesloten).
Linksonder: de aansluitingen voor de uitgangen (koelkast, verwarmingselement, gasbrander). Op de koelkast en het verwarmingselement heb ik al een triac print aangesloten (modern relais zeg maar, kan tot 16 A schakelen!).
Linksonder: 3V batterij voor de real-time clock (dit is het ICtje linksboven met het rode draadje)
Linksboven: de RS232 connector die naar de PC gaat
Onderkant en niet te zien: de connector voor de micro SD kaart
De kabel dwars over de foto heen is de voedingskabel, die afkomstig is van de voedingsprint (bruin=aarde, rood=-3.3 V, oranje=+5 V, geel=+24 V).
Verscholen onder de voedingskabel is een (normaal) IC, een opamp die de versterking bevat voor de PT100 sensor.

De rode print die nu bovenop de groene print geplaatst is, bevat de microcontroller. Voor het programmeren en debuggen heeft deze een JTAG kabel nodig (de flat-cable die rechtsboven aangesloten is. Een gebruiker/brouwer heeft deze overigens niet nodig). Het is de bedoeling dat straks nog een print gemaakt wordt, die ook direct de microcontroller bevat. Dan is de rode print niet meer nodig.

Zoals je ziet zijn de meeste onderdelen SMD en klein tot zeer klein. Solderen ervan kan dan ook het beste door een hetelucht blazer gedaan worden (speciaal SMD soldeerstation).

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #187 Gepost op: 25-07-2009 12:15 u »
Hierbij ook nog een foto van de display print. Door de belichting kun je de cijfers niet zo goed zien, maar wel de opgebouwde print (bovenste display laat trouwens 002.8 zien, de onderste 020.0). Rechtsonder zie je de joystick waarmee je alle instellingen kunt doen, erop drukken om hiermee te starten en vervolgens met links, rechts, omhoog, omlaag kun je alle waarden veranderen. Verder  zijn er links drie leds: groen = regelaar actief, geel = er wordt naar de SD kaart geschreven en rood = knipperend (geeft aan dat alles werkt). De LED rechts geeft aan of er spanning op staat. De LEDs en de schakelaar worden ingelezen/aangestuurd door het IC linksonder, de cijfers worden afgehandeld door het IC in het midden. Onderin midden zie je de connector naar de hoofdprint. Het geheel wordt aangestuurd m.b.v. de SPI bus.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #188 Gepost op: 25-07-2009 19:39 u »
Wow! Dat ziet er al heel erg goed uit Emile!

Vriendelijke groet
Muldermans

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #189 Gepost op: 25-07-2009 20:22 u »
Wow! Dat ziet er al heel erg goed uit Emile!

Ja absoluut... maar verder begrijp ik er de ballen van. :nut: :weetniet:  ;D ;D

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #190 Gepost op: 25-07-2009 20:34 u »
Mooi om te zien, daar zit een hoop werk in.  :groots:

Succes met de laatste loodjes.

Offline puijkh

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Geen brouwer, wel geintereseerde
« Reactie #191 Gepost op: 04-09-2009 13:12 u »
Hoi Emile,

Hoe staat het met jou pid controller? Tevreden?

Is het mogelijk om de firmware eens te bekijken, zo te zien kan zitten er hele handige functies in! (auto tuning pid).

groeten, Hans.

Offline ernie_

• Vol lid
« Reactie #192 Gepost op: 27-09-2011 16:26 u »
Nou Dit is heel wat leeswerk geweest. FF dit draadje doornemen, ook nog emile's site bekijken. Maar met een biertje erbij ben ik dan toch aan het einde gekomen.

Nu zou ik ook graag mijn brouwinstallatie willen voorzien van wat automatisme. Zeker makkelijk als je een succes biertje opnieuw wilt brouwen.
Er zijn tussen eind 2009 en nu al aardig wat veranderingen geweest m.b.t. tot automatisering en componenten. Zo zijn is b.v. de Atmel At91SAM7H64 microcontroller al niet meer te krijgen. RS232 poort ??? Nooit van gehoord.

Mijn vraag: zou het mogelijk zijn om iets dergelijks als hierboven beschreven aan te passen aan de huidige componenten en standaarden.

Offline Tomdebree

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #193 Gepost op: 27-09-2011 18:52 u »
Er zijn genoeg beginpakketjes te krijgen waar je dit soort dingen mee kan doen. Ik ben zelf bezich met een arduino, atmega168 als ik het goed heb. Programmeren gebeurt in simpele c code.

Lcd schermpje erbij en instellingen zijn gewoon aan te passen. Je kunt het zo gek maken als je maar wilt. ligt er maar net aan wat voor ervaring je hebt met electro.

Offline Inopia

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #194 Gepost op: 27-09-2011 19:16 u »
Misschien is dit wat?

http://www.brewtroller.com/

Offline yakuza

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Cetero censeo birrum bibendum esse.
« Reactie #195 Gepost op: 10-02-2012 13:09 u »
Is er nog een update over de PID regelaar? lijkt me zeer interessant

Groeten Kevin

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #196 Gepost op: 10-02-2012 19:10 u »
In 2009 was Emile bezig met de laatste loodjes. Inmiddels is zijn aandacht op wat anders gericht denk ik.

Mogelijk is Tcontrol en/of Tcontrol-IO interessant voor je.

Offline yakuza

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Cetero censeo birrum bibendum esse.
« Reactie #197 Gepost op: 10-02-2012 22:41 u »
In 2009 was Emile bezig met de laatste loodjes. Inmiddels is zijn aandacht op wat anders gericht denk ik.

Mogelijk is Tcontrol en/of Tcontrol-IO interessant voor je.

Ben eigenlijk meer opzoek (vooral de prijs) voor een systeem dat bv ook de gas (verwarming) kan sturen, pomp, temperatuur,...
Niet dat het dringend is want wacht nog op de levering van men eerste biertonnen (vaten).
Zou enkel willen weten wat zoiets kost en waar ik het eventueel kan halen.
Maar, de Tcontrol kan ooit nog wel eens van pas komen.

Bedankt

Groeten Kevin

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #198 Gepost op: 10-02-2012 23:54 u »
Met Tcontrol-IO kan je een gasklep in en uitschakelen. Als je een gasblok hebt met een waakvlam kan je dan op gas maischen.

Er is in de USA iemand die met Tcontrol een HERMS installatie bestuurt met volgens mij een warmwatervat en een pomp. Maar dit is het verkeerde onderwerp om hier dieper op in te gaan.