Te koud klaren?

Gestart door CO2, 31-01-2012 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CO2

Hoi,

Bij gebrek aan klimaatkast, staat mijn blondbier nu te klaren in de schuur. En het wordt maar kouder en kouder buiten (en in de schuur natuurlijk).
Nu begin ik me af te vragen: kan de temperatuur ook te laag worden voor het klaren? Is er een optimale temperatuur?

gr. Sjaak

De-Geert

Optimaal is zo koud mogelijk zonder te bevriezen.


Dorstige Alexander

Onder nul ga je sowieso een probleem krijgen :-)

Maar ik denk dat veel lager dan een graad of vijf zes toch niet ideaal is.

Hopmans


Het kan als je maar gist gebruikt bij het bottelen.


De-Geert

Citaat van: Dorstige Alexander op 31-01-2012  11:09 uMaar ik denk dat veel lager dan een graad of vijf zes toch niet ideaal is.
Want?

Dieter

Volgens wat wij vernomen hebben is het van een graad of 3° tot 6°  ideaal...? :weetniet:

KC

Bij welke temperatuur kun je het bier best binnenhalen dan? Met andere woorden bij hoeveel graden vorst ontstaan er problemen?

12345

Citaat van: KC op 31-01-2012  14:37 uBij welke temperatuur kun je het bier best binnenhalen dan? Met andere woorden bij hoeveel graden vorst ontstaan er problemen?

Misschien heb je hier iets aan?

Bier zal pas een paar graden onder 0 bevriezen (zie tabel in de link). Maar het lijkt mij dat er met deze kou wel een kamertje in huis is waar het nu ook tamelijk koud is en daar zou ik het neerzetten tijdens deze horrorwinter ...

Hopmans

Citaat van: KC op 31-01-2012  14:37 uBij welke temperatuur kun je het bier best binnenhalen dan? Met andere woorden bij hoeveel graden vorst ontstaan er problemen?

Bier bewaren bij vorst is een andere kwestie. Offtopic dus.
Deze topic gaat over de ideale lagerings-temperatuur.

Ik meen dat het een graad per alcohol-procent is.
Pils gaat eraan bij -5, en een Rochefort bij -12 in de schuur.
Dan moet het toch wel flink vriezen buiten.





Jacques

Citaat van: Dorstige Alexander op 31-01-2012  11:09 uOnder nul ga je sowieso een probleem krijgen :-)

Er zijn brouwerijen die lageren bij -1 tot -2 ºC. Dat is dus niet zo'n probleem. Het bier moet niet bevriezen. Veel lager kun je niet.

CO2

Inmiddels is het -5 in de schuur. Het bier is nog steeds niet bevroren. Toch maar een kacheltje aangezet  ;)

Adrie

BrouwHulp rekent het vriespunt van een bier voor je uit. Dus als je met wat meer zekerheid wilt weten tot hoe koud je kunt gaan kun je je bier invoeren in BrouwHulp.

HuygenMeester

Citaat van: Hopmans op 31-01-2012  14:58 uPils gaat eraan bij -5, en een Rochefort bij -12 in de schuur.
Dan moet het toch wel flink vriezen buiten.
Maar zoals je weet gaat het geleidelijk. Na drie dagen is het daar (als het zo hard  blijft vriezen) toch ook min 10 min 11. Ik heb mijn bier in de vorstvrije ruimte gezet.
 :degroeten:
Auke

Hopmans

Citaat van: HuygenMeester op 01-02-2012  11:53 uMaar zoals je weet gaat het geleidelijk. Na drie dagen is het daar (als het zo hard  blijft vriezen) toch ook min 10 min 11. Ik heb mijn bier in de vorstvrije ruimte gezet.
 :degroeten:
Auke

Ik begin 'm ook te knijpen.
Vanmiddag gaat er een elektrische kachel de schuur in.
500 Watt is naar mijn inziens ruim voldoende.


12345

Ik heb ooit, heeeel lang geleden eens iets op de TV gezien. Die gasten lieten het bier expres voor een deel bevriezen en een deel lieten ze vloeibaar. Ze zeiden toen dat het vloeibare deel extra sterk was. Ik weet niet of dat ook echt zo is, maar, Hopmans,  ik zou dat kacheltje maar uittrekken  :degroeten:

Adrie

Citaat van: 12345 op 01-02-2012  14:52 uIk heb ooit, heeeel lang geleden eens iets op de TV gezien. Die gasten lieten het bier expres voor een deel bevriezen en een deel lieten ze vloeibaar. Ze zeiden toen dat het vloeibare deel extra sterk was. Ik weet niet of dat ook echt zo is, maar, Hopmans,  ik zou dat kacheltje maar uittrekken  :degroeten:

Dat klopt. Zat is nou Eisbier. Wordt toegepast bij de Eisbock.

12345

Citaat van: Adrie op 01-02-2012  15:02 uDat klopt. Zat is nou Eisbier. Wordt toegepast bij de Eisbock.

Hoppie!!! Je kunt
1) Eisbock maken
2) en tegelijkertijd op de stroom besparen!!   ;D

Hopmans

Dat zou inderdaad kunnen, maar het zit al in flesjes.
Het zal zeker een helder biertje worden.
 ;)

12345

Citaat van: Hopmans op 01-02-2012  17:38 uDat zou inderdaad kunnen, maar het zit al in flesjes.
Het zal zeker een helder biertje worden.
 ;)

In de flesjes lukt het volgens mij ook. Dan moet je het voor de helft of zo laten bevriezen en dan afgieten. Of je daarna weer opnieuw moet hergisten, weet ik niet. Misschien lukt het ook wel om een groot deel van de batch in een keer op te drinken?  :dansen: Ik probeer maar te helpen...

RobinB

In flesjes knappen je flesjes. Water zet immers uit bij bevriezing. :)

12345

Je moet er ook bijblijven. Volgens mij is het niet gemakkelijk maar wel mogelijk. Zo gauw er een dikke laag ijs op begint te drijven moet je afgieten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet heb uitgeprobeerd...

Cisdevésser

CiteerZo gauw er een dikke laag ijs op begint te drijven moet je afgieten.

Ik heb eens een fles appelkorn in de vriezer vergeten, enkele dagen later zaten er ijsbrokjes in, deze lagen echter op de bodem...
Ingeschud en geproefd, duidelijk veel sterker geworden, alleen zo'n raar gezicht die ijsklontjes op de bodem in je glas.

Hopmans

Citaat van: 12345 op 01-02-2012  17:49 uIn de flesjes lukt het volgens mij ook. Dan moet je het voor de helft of zo laten bevriezen en dan afgieten. Of je daarna weer opnieuw moet hergisten, weet ik niet. Misschien lukt het ook wel om een groot deel van de batch in een keer op te drinken?  :dansen: Ik probeer maar te helpen ...

Te helpen? Dat sla ik niet af.
 ;)


Oscar

Citaat van: Adrie op 01-02-2012  09:54 uBrouwHulp rekent het vriespunt van een bier voor je uit. Dus als je met wat meer zekerheid wilt weten tot hoe koud je kunt gaan kun je je bier invoeren in BrouwHulp.

Leuk en aardig (Deze berekening zit ook in BrouwVisie) maar in de praktijk klopt die voor geen meter. Een bier van 10% alc zou tot -2,5°C kunnen, maar met deze vorst (-10°C en meer) is mijn avec les bon veux (10% alc) nog steeds niet bevroren.... ::)

hans100w

Citaat van: Oscar op 12-02-2012  23:21 uLeuk en aardig (Deze berekening zit ook in BrouwVisie) maar in de praktijk klopt die voor geen meter. Een bier van 10% alc zou tot -2,5°C kunnen, maar met deze vorst (-10°C en meer) is mijn avec les bon veux (10% alc) nog steeds niet bevroren.... ::)

Zet de fles eens met een behoorlijke klap op tafel.......  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.