Bio ethanol

Gestart door Batavier, 28-01-2012 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Batavier

Ik zie bij de Axtion Bio ethanol (95%) te koop voor € 1,65/liter.

Zou deze geschikt zijn voor desinfecteren?
Staat wel vermeld "niet geschikt voor menselijke consumptie"

Dit scheelt aanzienlijk in prijs met de Brouwland alcohol € 15,69 exl btw.



davadox

Dat is de goeie.

Batavier


Drents Hopbier

Citaat van: Batavier op 28-01-2012  15:54 uWelke? :weetniet:

Van de Action. Het is gewoon ontkleurde spiritus. Dus ondrinkbaar vanwege de methanol. Maar verdund tot 70 % goed desinfecteermiddel.

Hopbier

12345

Citaat van: Drents Hopbier op 28-01-2012  15:59 uVan de Action. Het is gewoon ontkleurde spiritus. Dus ondrinkbaar vanwege de methanol. Maar verdund tot 70 % goed desinfecteermiddel.

Hopbier

Volgens mij hebben ze er iets anders ingestopt als methanol. Zal even zoeken. Maar drinkbaar is het niet. Als ik er de hals van een erlenmeyer mee ontsmet, veeg ik het altijd met een droog papiertje af ...

Hier staat het eea.

meer dan 95% ethanol (ethyl-alcohol)
1,8% 1,2-ethaandiol

Oscar

Citaat van: 12345 op 28-01-2012  16:57 uAls ik er de hals van een erlenmeyer mee ontsmet, veeg ik het altijd met een droog papiertje af ...

Dat is dus weer zo'n handeling die niet nodig is.....

12345

Citaat van: Oscar op 28-01-2012  17:21 uDat is dus weer zo'n handeling die niet nodig is.....

Waarom? Ik wil geen sporen 1,2-ethaandiol in mijn bier. Het duurt wel een minuutje voordat het verdampt is.

Oscar

Citaat van: 12345 op 28-01-2012  18:37 uWaarom? Ik wil geen sporen 1,2-ethaandiol in mijn bier. Het duurt wel een minuutje voordat het verdampt is.

Dan moet je het dus niet gebruiken/is het niet geschikt als desinfectie middel  1,2 ethaandiol   :)

RobinB

Das antivries.
Werkt ook als anti-Fries... ;) ;D

12345

Citaat van: RobinB op 28-01-2012  19:36 uWerkt ook als anti-Fries... ;) ;D

Hmmm, dus selectief toepassen?  ;)

RobinB


Jacques

Citaat van: Oscar op 28-01-2012  19:02 uDan moet je het dus niet gebruiken/is het niet geschikt als desinfectie middel  1,2 ethaandiol   :)

In feite is elk desinfecteermiddel schadelijk voor de gezondheid. Het gaat om de concentratie waarin de stof in ons bier terecht komt. Naspoelen helpt de concentratie te verlagen. Sommige middelen zijn minder schadelijk waardoor je niet hoeft na te spoelen. Dat geldt naar mijn idee ook voor bio-ethanol. Dat gebruik je ook in kleine hoeveelheden en je giet hetgeen je te veel hebt weg. Er verdampt nog een beetje en dan heb je niet zo veel meer te vrezen. De kleine hoeveelheid die achterblijft verdun je met heel veel bier. Van enige schadelijkheid is dan geen sprake meer.

12345

Ja. Ik kan me overigens vinden in de "kruistocht" van Oscar tegen overbodige schoonmaakhandelingen. Als je ziet hoe intensief sommigen schoonmaken en wat voor vreselijk agressieve middelen ze daarbij inzetten en op wat voor gevaarlijke manieren(rondpompen van heet loog etc) dan "loopt het me wel eens dun door de broek".

Ik denk zelf dat je al een heel eind bent als je alles direct na gebruik huisvrouwenschoon maakt. Maar dan natuurlijk wel alles en niet een hoekje vergeten want dat doet een echte huisvrouw ook niet. Dus goed spoelen met water en in de hete azijn-oplossing leggen.

En ik kan me ook vinden in de commentaren van Oscar en EBC dat je die bio-ethanol van de Action etc, eigenlijk niet zou moeten gebruiken. Maar ja. Zucht. Ik ben van vlak na de hongerwinter en toen "iedereen" op dit Forum zo enthousiast was over die bio-ethanol, heb ik er 4 flessen van gekocht en die meteen met demi-water tot 70% verdund. En die kan ik nu niet weggooien (zie hongerwinter). En daarom heb ik besloten om er voorzichtig mee om te gaan. Niet ermee gaan spuiten, maar alleen op een papieren doekje dun opbrengen en meteen daarna met een droog deel van hetzelfde papieren doekje weer opdeppen. Ach, en dat hele ietsepietsie anti-vries wat ik dan nog binnenkrijg? Die paar moleculen? Ik geloof het allemaal wel ... Gifig of niet giftig is altijd een kwestie van het overschrijden van een drempel.

Oscar

Heb je dat droge stukje papier dan wel goed gedesinfecteerd ?  ;D ;D ;D >:D >:D

12345

Citaat van: Oscar op 28-01-2012  22:36 uHeb je dat droge stukje papier dan wel goed gedesinfecteerd ?  ;D ;D ;D >:D >:D

Tuurlijk niet, Oscar, dat lijkt me een totaal overbodige handeling, gemenerik!

Jacques

Citaat van: 12345 op 28-01-2012  22:26 uJa. Ik kan me overigens vinden in de "kruistocht" van Oscar tegen overbodige schoonmaakhandelingen. Als je ziet hoe intensief sommigen schoonmaken en wat voor vreselijk agressieve middelen ze daarbij inzetten en op wat voor gevaarlijke manieren(rondpompen van heet loog etc) dan "loopt het me wel eens dun door de broek".

Zelf maak ik een onderscheid tussen het schoonmaken voor de het koken en na het koken van het wort.

Voor het koken komt het allemaal niet zo nauw. Wel moeten de spullen huishoudelijk schoon zijn. Dat betekent dat niet elk klein verborgen hoekje perfect schoon hoeft te zijn.

Na het koken wil ik alles zo schoon als mogelijk is hebben. Om de hoeken en gaatjes goed schoon te krijgen heb je wel eens een agressief middel nodig. Overigens gebruik ik geen loog meer. In plaats daarvan gebruik ik veel oxi. Dat is minder schadelijk voor metalen en hoeft geen handschoenen aan als je het gebruikt. Organische verontreinigen worden er goed door aangepakt. Ik ben heel benieuwd hoe effectief PBW is. Jammer genoeg heb ik dat nog steeds niet in huis.

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-01-2012  23:32 uZelf maak ik een onderscheid tussen het schoonmaken voor de het koken en na het koken van het wort.

Als je brouwt moet je geen onderscheid maken in het schoonmaken, dat moet je gewoon altijd goed doen! En schoonmaken doe je voor/tijdens het koken. Daarna moet je desinfecteren (voor zover je dat nodig acht).

Jacques

Citaat van: Oscar op 28-01-2012  23:49 uAls je brouwt moet je geen onderscheid maken in het schoonmaken, dat moet je gewoon altijd goed doen! En schoonmaken doe je voor/tijdens het koken. Daarna moet je desinfecteren (voor zover je dat nodig acht).

De spullen moeten huishoudelijk schoon zijn voor het koken. Dat wil zeggen dat niet elk naaldje van een maischfilter 100% schoon hoeft te zijn (maar wel voor 99,5%. Na het koken wel omdat je dan infecties kunt oplopen. Het gebruik van desinfecteermiddelen is dan gewenst. Gelukkig is er Star San...

hansHalberstadt

Zie ook dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14973.msg287807.html#msg287807
Zoals daarin gezegd: ik heb het spul gedestilleerd (in 50 minuutjes destilleer ik een liter met 300 watt vermogen) omdat er een smerige bittere smaak aanzit en dat zou smaakjes kunnen geven als je ermee ontsmet (is dat de ethaandiol?)
Ethaandiol heeft een kookpunt van bijna 200 ºC, dus komt waarschijnlijk niet mee met destilleren. (Het is in ieder geval niet bitter meer na destillatie) Omdat het zoveel verdund wordt bij desinfecteren durf ik het wel aan.
Hans H

Herman

Citaat van: hansHalberstadt op 29-01-2012  18:25 uZoals daarin gezegd: ik heb het spul gedestilleerd (in 50 minuutjes destilleer ik een liter met 300 watt vermogen) omdat er een smerige bittere smaak aanzit en dat zou smaakjes kunnen geven als je ermee ontsmet (is dat de ethaandiol?)
Je hebt de ethanol gewoon geproefd begrijp ik hier uit? Ik gebruik het spul zelf overigens ook, voornamelijk om het aanrecht mee te poetsen (wist je dat dit geweldig vet oplost?). Verder alleen bij het opkweken van gist, erlenmeyer schoonpoetsen na overgieten van wort cq gist. Verdun  met gedestilleerd tot 70%, even in een plantensproeier en klaar is Kees, eh Herman.

12345

Ik heb ergens op dit forum gelezen dat vernevelde ethanol bij inademing nogal kankerverwekkend kan zijn. Misschien toch maar een beetje voorzichtig mee zijn ...

Oscar

Citaat van: 12345 op 29-01-2012  22:39 uIk heb ergens op dit forum gelezen dat vernevelde ethanol bij inademing nogal kankerverwekkend kan zijn. Misschien toch maar een beetje voorzichtig mee zijn ...

Ja, en in een 5-10% (of hoger) oplossing is het dodelijk  ;D ;D ;D

Herman

Ik pas wel op met inademen inderdaad. Ik spuit met gestrekte arm en je hoeft niet per se te vernevelen he, er zit ook een spuitfunctie op. Desondanks natuurlijk wel bedankt voor de waarschuwing! Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Wellicht stap ik ook gewoon over op een normaal flesje.

Herman

Citaat van: Oscar op 29-01-2012  22:45 uJa, en in een 5-10% (of hoger) oplossing is het dodelijk  ;D ;D ;D
Leg es uit, misschien kan ik meelachen. Al denk ik van niet  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 29-01-2012  22:22 uJe hebt de ethanol gewoon geproefd begrijp ik hier uit?
Inderdaad een druppeltje geproefd en toen weer snel uitgespuugd en de mond goed gespoeld.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.