Met veel goede raad van dit forum, BrouwVisie en dergelijke, heb ik vandaag een poging gewaagd bier te brouwen en het is duidelijk niet zo gelopen als ik het in gedachten had.
Na het maischen wilde ik met een hevelfilter het wort van de maischpan in de kookpan overbrengen. De eerste keer was het wort erg troebel, zoals beschreven in de cursus op deze site. Dus ik heb het wort weer teruggeschonken, en nogmaals geheveld. En nogmaals, en nogmaals, en nogmaals... Na 10, 12 keer hevelen was de boel nog even troebel als in het begin! Wat doe ik niet goed?
Maischpan: 28 cm doorsnee RVS pan. Hevelfilter: RVS omhulsel van een flexibele waterleiding (50 cm lang, 11 mm diameter). Via een 3-weg splitter voor perslucht heb ik er een soort strop van gemaakt, met een siliconenslang voor het hevelen. Ik heb de slang met een klem aan de pan vastgemaakt, zoals aangeraden op het forum. Ik heb met het teruggieten steeds heel rustig gegoten, ik heb echt opgelet om het bostel niet teveel te verstoren. Ik heb tussen het overschenken en het hevelen een paar minuten gewacht, om het bostel de kans te geven weer "uit te zakken".
Maischen: eenstaps-maischschema, 67 C gedurende 60 minuten, daarna 1 minuut op 78 C. Hoewel ik niet precies 67 graden kon aanhouden, heb ik de temperatuur elke 5 minuten gemeten, en was steeds tussen de 65.6 en 67.1 C.
Kan het zijn dat de mout te fijn geschroot is? Ik heb de mout "crushed" gekocht, maar toen ik de zak openmaakte kwam er redelijk wat "stof" uit. Na het afwegen zat de hele tafel onder een witte waas

De hele ervaring nogal teleurstellend. Na 3 weken van DHZ'en en stukje bij beetje de hardware bij elkaar zoeken loop je vast op iets wat in de cursus in twee zinnen wordt afgedaan: na 3-5 keer hevelen wordt het wort helder, in sommige gevallen moet je het iets vaker doen. Maar na een uur en tien minuten soebatten had ik het gezien