Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste gistkweek (Westmalle Tripel): gaat het goed?  (gelezen 10485 keer)

henkg

• Gast
Re: Mijn eerste gistkweek (Westmalle Tripel): gaat het goed?
« Reactie #25 Gepost op: 28-01-2012 16:58 u »
Ik voel me niet neergesabeld. Ik vroeg om adviezen, en die kreeg ik. Adviezen kunnen bijvoorbeeld van regelvolgers, van ervaringsdeskundigen, of van onderzoekende chaoten zoals ik zijn. Op basis daarvan (en uiteraard alle andere informatie op dit forum) weeg ik af, en doe mijn eigen -bijgestelde- ding. Ik ben wel oud, maar niet te oud om te leren begrijpen.

Misschien heb ik beginnersgeluk, maar al dat gedoe met vele malen opschalen, is dat wel nodig bij een zo viriele gist?. Zo een vergisting, 3 dagen na het begin van de gist opkweek. Kan nauwelijks beter toch?

Ik heb er de spullen niet voor (zoals grote erlemeyers, roerapparaten, beluchters, roervlooien), maar een vergelijkende test zou heel verhelderend zijn. Misschien ga ik dat (veel) later zelf doen, want ik wil wéten!
En misschien -en dan alleen als de huidige batch tot een heel goed einde komt- wordt mijn eerste volgende test: direct de gist van twee flesjes Westmalle, samen met wat voeding, bij de 9 liter oplossing gieten. Ik ben nu al benieuwd wat er dan gebeurt.

Verder, weer wat geleerd: Ik las hier dat Westmalle gist zich voornamelijk bovenin, in het schuim ontwikkelt. Een uurtje geleden heb ik het schuim voorzichtig -om de CO2 deken niet al te veel te verstoren- doorgespateld. Nu weer van 20 bellen naar meer dan 60 bellen per minuut. Ik heb ook de temperatuur iets verhoogd, van 20,0 naar 21,5 graden (handig ding, die Chinese STC-1000, icm verwarmingsfolie).
Elk voordeel hep ze nadeel: de poeplucht neemt weer toe ... :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

henkg

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 10-02-2012 12:17 u »
Gisteren gebotteld (14 dagen na start vergisting). Een update over de vergisting:
- Ondanks de wellicht onprofessionele gistkweek: vergisting kwam snel op gang.
- Vergisting was heel geleidelijk, max 60 bellen/min, geleidelijk afnemend.
- Wel véél schuim (tot 15 cm op 9 liter in een 30 liter vat)
- Tijdens de hoofdvergisting dacht ik af en toe dat er bij mij in de straat gier uitgereden was.
- Op eind SG 1012 (begin: 1081) gebotteld (Brix omgerekend naar SG: 1007)
- Geur: weet ik ik niet, want erg verkouden.
- Smaak: fruitig, heel licht bananig, klein bittertje, niet zoet, maar ook niet gortdroog.

Weinig hydrometer metingen: ik wilde het gistingsproces niet nodeloos verstoren
Gebruikte formule voor Brix -> SG: tja, of ie goed is weet ik nog niet.

- Is mijn leken gistkweek beginnersgeluk? Dat weet ik niet.
- Volgende keer doe ik het weer zo (wel met een beetje moutpoeder).
- Dan ga ik ook weer Brix-SG en hydrometer SG metingen bijhouden. Tot nu toe constateer ik -tijdens de vergisting- een verschil van 4 a 5 SG punten.

Offline George81

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #27 Gepost op: 10-02-2012 13:28 u »
Tijdens/na vergisten is alleen je hydrometer nauwkeurig dus ik zou adviseren alleen die te gebruiken.
Als je van 1080 naar 1010 bent gegaan is je vergisting geslaagd. Je opkweek ook.
Maar... :P
2 weken voor de gehele vergisting is wel lang dus je opkweek had nog veel beter of langer gekunt, je hebt te weinig gist gekweekt waardoor het  "te lang" heeft geduurt.
Een echt goede hoofdvergisting is met +-2-5 dagen wel klaar, jij ging daarin van 80 naar 24 ongeveer, dat is wel netjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 11-02-2012 09:46 u »
Tijdens/na vergisten is alleen je hydrometer nauwkeurig dus ik zou adviseren alleen die te gebruiken.
Als je van 1080 naar 1010 bent gegaan is je vergisting geslaagd. Je opkweek ook.
Maar... :P
2 weken voor de gehele vergisting is wel lang dus je opkweek had nog veel beter of langer gekunt, je hebt te weinig gist gekweekt waardoor het  "te lang" heeft geduurt.
Een echt goede hoofdvergisting is met +-2-5 dagen wel klaar, jij ging daarin van 80 naar 24 ongeveer, dat is wel netjes.

Met de juiste formules is een refractometer zeker net zo nauwkeurig. De grafiek laat een vertekend beeld zijn door het feit dat er maar één SG meting gedaan is.

Met de vergisting is zo te zien helemaal niets mis geweest. Appelsap werkt - zeker voor de eerste opkweek - prima!

henkg

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 15-02-2012 18:14 u »
Nou, nog even afwachten hoe de eerste tripel met Westmalle gistkweek uitpakt. Staat nu in de woonkamer te hervergisten. Was mijn eerste leken opkweek beginnersgeluk, of kan ik dit herhalen?

Over de duur van de vergisting met Westmalle gist lees ik op dit forum zeer verschillende berichten. Voorlopig heb ik niet te klagen.En ja, erg weinig hydrometer metingen. Liever geen infectie dan een mooie grafiek.
Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar de goede Brix -> SG formule. Alle formules tot nog toe geven tijdens de vergisting een verschil van 4 a 5 SG-punten absoluut.

De herhaling: Inmiddels het volgende blikbrouwsel opgestart: Brewferm Abdij. Afgelopen vrijdag 2 flesjes Westmalle tripel gekocht, giststarter gemaakt met de gist, 350 ml appelsap, 75 ml water en een beetje Nutrivit (moutpoeder heb ik nog niet). SG ongeveer 1035-1040. In één keer, dus niet opgeschaald, ook niet geroerd of belucht. Wel zeer regelmatig heel flink geschud, en een redelijk constante temperatuur weten te handhaven: wijnfles geïsoleerd met bubbeltjesfolie (want overdag is het ook in de woonkamer niet echt warm), en bovenop mijn energie-onvriendelijke -lauwwarme- Digitenne ontvanger gezet.
Drie dagen later, bleek de gist bijna uit de 750 ml wijnfles te schuimen. Voor mij tijd om de blikwort aan te maken, en de gist (incl. oplossing) toe te voegen.
Na 24 uur circa 70 bellen per minuut (op 9 liter), al behoorlijk veel schuim.
Nu, na krap 48 uur: 60 bellen, heel veel schuim, meer dan 100%
Gisting gaat als een speer:

Uw leergierige forumlid, henkg.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #30 Gepost op: 15-02-2012 18:34 u »
Ziet er goed uit, ook suboptimale methodes kunnen tot goede resultaten leiden... ;)

Je had het jezelf natuurlijk ook nóg makkelijker kunnen maken door gist van de vorige hoofdgisting te gebruiken. Nu heb je 2x een starter gemaakt bij opeenvolgende bieren met dezelfde gist. :)

henkg

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 15-02-2012 21:36 u »
Citaat van: RobinB link=topic=19396.msg289935#msg2zelfde vtaa89935 date=1329327281
.. door gist van de vorige hoofdgisting te gebruiken. Nu heb je 2x een starter gemaakt bij opeenvolgende bieren met dezelfde gist.
Niet aan gedacht, goede tip, echter:
- Nagisting vindt bij mij in hetzelfde vat plaats, zonder overhevelen.
- Een nog niet gesignaleerde infectie wil ik niet dupliceren
- Dan mis ik het opnieuw achterover slaan van 2 Westmalle tripels ("helaas, maar het is nu eenmaal nodig")

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #32 Gepost op: 15-02-2012 21:51 u »
Goede redenen! ;D :duimop:

Offline Hein

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 15-02-2012 22:20 u »
Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar de goede Brix -> SG formule. Alle formules tot nog toe geven tijdens de vergisting een verschil van 4 a 5 SG-punten absoluut.

Sean Terrill's refractometer calculator

Tags: giststarter