Flesjes komen niet op druk

Gestart door Monkey, 27-01-2012 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monkey

Op 05/11/2011 heb ik een tripel gebrouwen met begin s.g. 1,086 en vergist met Wyeast 1214 activator (2 L starter). Hoofdgisting duurde 3 dagen, ik heb hem op de vierde dag overgeheveld naar een mandfles bij s.g. 1,018. Het waterslot bleef heel lang doorbubbelen, pas na 22 dagen bij 22 ºC stond die stil. Daarna heb ik nog 12 dagen gelagerd bij 15 ºC en op 13-12-2011 het zeer heldere bier gebotteld bij eind s.g. 1,016. Nu is het 6 weken later en nog steeds geen druk. Inmiddels zie ik wel in alle flesjes gistgroei (een heel dun laagje). Hoe kan het dat er wel groei is, maar geen druk? Wat kan ik het beste doen om dit bier te redden?

Monkey

Oh ja, gebotteld met 8 g suiker per liter, laten staan bij constante temperatuur 21-22 ºC en flesjes regelmatig 'geschud'. In het begin zat er echt helemaal geen zichtbare gist in, nu zie ik wel troebeling.

Oxhead

Warm houden, schudden en de flessen plat leggen. Gewoon het krat op zijn kant zetten.
 Zodat een groter contactoppervlakte met het gistdepot is.

Of volgende keer gewoon een minieme hoeveelheid verse bottelgist toevoegen, dan had je nu al voldoende koolzuur gehad.
Maar dat is hier vloeken in de kerk, wel zorgen vol voldoende gist voor de hoofdgisting maar als het eenmaal in de fles zit moet het maar voldoen.  :weetniet:

Als bovenstaande niet helpt dan de flessen opentrekken en verse gist toevoegen.
Helaas heb ik dit meerdere malen meegemaakt en voeg ik bij mijn zwaardere bieren een minieme hoeveelheid bottelgist standaard toe.
 :degroeten:     

RobinB

Citaat van: Oxhead op 27-01-2012  22:27 uMaar dat is hier vloeken in de kerk, wel zorgen vol voldoende gist voor de hoofdgisting maar als het eenmaal in de fles zit moet het maar voldoen.  :weetniet:

Niks is vloeken in de kerk hoor, 't is normaliter echter niet nodig. :)

Monkey

Citaat van: Oxhead op 27-01-2012  22:27 uWarm houden,schudden en de flessen plat leggen. Gewoon het krat op zijn kant zetten.
 Zodat een groter kontaktoppervlakte met het gistdepot is.

Warm houden en schudden doe ik al 6 weken, plat leggen nog niet. Doe je dat standaard? Ik zie dat de gist leeft dus hopelijk met nog wat meer geduld...

Waren mijn nagisting- en lagertijden idioot lang? Of is dit (Chimay) een gist die sneller uitzakt?

RobinB

Wel lang, niet idioot lang. :)
Misschien dat de gist het toch zwaar heeft gehad met dit bier? Had je deze gist al vaker hergebruikt?
Dat je al gistgroei ziet geeft inderdaad hoop. Wat dat betreft zou (nog meer) geduld een optie zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is deze gist uitplaten, en van een paar kolonies een suspensie maken waarvan je een/enkele druppeltjes in elk flesje doet. Of korrelgist inderdaad. :)

Monkey

Citaat van: RobinB op 27-01-2012  22:50 uHad je deze gist al vaker hergebruikt?

Nee, ik ben voor het eerst overgestapt van T-58 korrelgist naar vloeibare gist, op jouw aanraden heb ik de Chimay geprobeerd :) Direct vanuit een Wyeast pak naar een starter van 2 liter. Ik denk inderdaad ook dat de Chimay gist het zwaar heeft met het hoge alcoholpercentage en de lange nagisting en lagering...

Ik kan hier niet steriel werken, dus uitplaten lijkt me even een stap te ver. Alhoewel ik nog wel de slurry uit de mandfles in de koelkast heb staan.

RobinB

Je kan natuurlijk wat T58 toevoegen, dat is een goede bottelgist. ;)

Maar hetzelfde als met uitplaten kan ook met de slurry: klein beetje opkweken tot een dunne starter van 100ml oid en daarmee druppeltjes toevoegen aan de flesjes.

Als experiment kan je de helft (of 2/3, of 3/4) voorzien van nieuwe gist en de rest niet?
Kan je ook nog evt smaakverschillen beoordelen. :)

Monkey

T-58 daar heb ik nog een zakje van in huis. Ik heb ook champagne gist, klopt het dat dat ook een goede bottelgist is? Hmm, experiment ... morgen ga ik weer brouwen met de brouwmaat met wie ik dit bier in november gebrouwen heb, eens even overleggen...

Maar wat ik niet snap is dat die gist kan groeien zonder dat er druk opbouwt. Kan het zijn dat bij de groei van een klein aantal actieve cellen de suiker en lucht is opgebruikt zonder veel CO2 productie? Of hoeft een zichtbare hoeveelheid gist nog helemaal niet de suiker te hebben opgebruikt?

Jacques

Het is even de vraag of de gist aan het groeien is of dat er alleen gistcellen uitzakken.

Met de tijd komt het allemaal goed is mijn ervaring. Gewoon veel geduld hebben.

Monkey

Na bottelen was het bier echt helemaal helder, ook na schudden, en was er geen enkel depot. Na 3 weken werden de eerste flesjes troebel na schudden. Nu zijn bijna alle flesjes troebel en is na een paar dagen een laagje onderin te zien. Dat moet toch gistgroei zijn?

 

RobinB

Mja, dat moet wel nieuwe gistgroei zijn.
Daar zal vast het eea bij gefermenteerd, dus CO2 ontwikkeling, zijn.
Kan zijn dat het tot nog toe alleen is opgelost? :weetniet:

Ik zou wel verwachten dat er druk op komt, nieuwe gist zou het kunnen bespoedigen, maar druk lijkt er wel te gaan komen.

Grabberke

Mag ik misschien nog even terugkomen op de vraag van Monkey ?

<...Ik heb ook champagne gist, klopt het dat dat ook een goede bottelgist is? >

Ik zit namelijk op dit moment met hetzelfde probleem, na extra koude lagering - op aanraden van een collega hobbybrouwer - van een 25 l batch quadrupel. Mijn vermoeden is dat alle gist hierdoor uitgezakt is en bijgevolg komt de hergisting op fles maar niet op gang.
De flessen hebben 14 dagen bij 25°C gestaan en nu, 6 weken later, is er nog steeds geen teken van leven. Dit is de eerste maal dat ik dit probleem heb.  :huilen:

Na wat browsen op het forum heb ik me nu champagne korrelgist gekocht maar sommigen beweren dat dit niet zo ideaal is omdat deze gist niet sedimenteert en heel vlug opwarreld bij uitschenken.

Wat zijn jullie ervaringen? De champagnegist of toch maar de T-58 ? Zijn er trouwens nog korrelgisten die in aanmerking komen ?

Alvast bedankt.  :groots:

Albertus


Oxhead

Champagnegist is geen goede bottelgist want het geeft een los depot.
Bij Champagne wordt de gist na de hergisting verwijdert.

Je kan gewoon een korrelgist gebruiken die goed plakt en niet te ver doorgist bijvoorbeeld T58 of Brewferm top.
 Niet te veel gebruiken want dan heeft het teveel invloed op het bier. Dus geen half zakje op 20 liter. ;)

Of afwachten of de hergisting alsnog opstart. Ik heb een aantal ervaringen dat na maanden wachten er nog geen of onvoldoende druk opgebouwd was. Onder andere met gebruik van S-04 boven de 8%alcohol en Chimay/Wyeast 1214 boven de 10% alcohol.

RobinB

Champagnegist heeft wel als voordeel dat (in ieder geval de bioferm stam) hij een hoger alcohol percentage aankan dan de meeste/alle(?) bier gerelateerde gisten.
Zo'n 17-18% zo uit mijn hoofd.
Daarnaast is die gist slechter in het vergisten van (langere) moutsuikers. De kans dat hij dus verder doorgist dan gepland is daarmee minimaal, vrijwel alleen de bottelsuiker zal vergist worden.
Ook is hij vrij smaakneutraal.

Al met al niet gek als je imperial quadrupel/barley wine (>13%) niet op druk wil komen.

Bij normalere alcoholpercentages is de T58 waarschijnlijk beter inderdaad.

Monkey

OK, duidelijk, dank voor de reacties. Ik hou de T-58 nog even achter de hand. De kratjes staan nu op hun kant en ik blijf ze nog regelmatig schudden.

Monkey

Na ruim 2 maanden zijn de flesjes toch nog goed op druk gekomen. Het is een heerlijke tripel geworden, met de fruitigheid van peer (!)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.