Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lite White Mint  (gelezen 8934 keer)

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Lite White Mint
« Reactie #25 Gepost op: 17-03-2012 08:12 u »
Hoi Gerb
De pickwick is inderdaad 100 % pepermunt, dit is een iets pittiger muntsoort maar je zou uiteraard ook verse of gedroogde munt kunnen halen/plukken. Ik denk niet dat alle muntsoorten er geschikt voor zijn, watermunt bv ruikt erg lekker maar vind ik qua smaak niks aan.
Ik vraag me ook af wat de smaak doet als de thee aan het einde van de kooktijd wordt toegevoegd en dus de hoofdvergisting meemaakt, of dat dus erg verschilt met thee toevoegen aan kant en klaar bier.
gr Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 28-04-2012 18:15 u »
Morgen gaat het gebeuren .Het plan is als volgt :Ik ga 20 liter witbier brouwen die ik opsplits in 2 batches. De ene helft doe ik verder niets mee en de andere helft leng ik na afkoeling aan met 25 % koude muntthee .Nu twijfel ik nog of ik het nog wat zoeter moet maken .Ik zat er aan te denken om een oplossing te maken van wat zoetjes (natrena) .Iemand hier ervaring mee ?
gr Bart

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 29-04-2012 13:43 u »
Ik wil dit biertje ook graag brouwen maar heb nog wat vragen..

Er wordt gedroogde munt gebruikt? Daar maak je thee van en dat voeg je toe? Ik neem aan als je dan kokend water gebruikt dit steriel genoeg is?

Ik gebruik nooit korrelgist. Wat zou ik dan kunnen gebruiken? 

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 29-04-2012 14:41 u »
Hoi Wallie
Ik heb inderdaad 2 liter muntthee gezet (van zonnatura), daar heb ik 10 zoetjes in gedaan en af laten koelen. Als het wort is afgekoeld (8 liter) gaat de gist en de thee er bij. Ik heb Brewferm blanche korrelgist gebruikt omdat ik een witbier aan het brouwen ben.
gr Bart

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #29 Gepost op: 29-04-2012 14:49 u »
Waarom voeg je de thee niet aan de lagering toe? Nu zal er nog veel  koolzuur gevormd worden en wellicht veel aroma's worden verdampt. Ik ben nu een experiment aan het doen met citroenblad (vers uit de vriezer bij de toko) ook wel kaffir lime genoemd. Ik heb een aantal blaadjes in de jenever gedaan. Het ruikt na 1 dag al erg duidelijk naar limoen/citroen.  Misschien dat je dit ook nog als extra kunt doen, of in een volgend brouwsel.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-04-2012 15:02 u »
Ik ken munt eigenlijk niet als kruid wat goed in bier mengt, laat weten wat het resultaat was!
 Als je voor de ''xylifresh'' gaat, dan heb je meer aan laurierblad. Wil je meer citroen, dan zou ik eens kijken naar Verbena (de citroenvariant uiteraard).

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 29-04-2012 15:16 u »
Ik weet eigenlijk niet waarom ik de thee meeneem in de hoofdvergisting  :-\ .Zal het de volgende keer eens anders doen. Ben ook erg benieuwd naar je kaffir lime experiment. Ik gebruik het gedroogd wel in oosterse gerechten maar kan me er met bier geen voorstelling van maken.
gr Bart

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 01-05-2012 00:05 u »
Hoe staat het met het biertje??
(ben niet nieuwsgierig of zo  ;))

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 01-05-2012 16:58 u »
Hij staat lekker te ploppen, ik zal je op de hoogte houden  :biersmile:
gr Bart

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 29-05-2012 15:42 u »
9 dagen geleden gebotteld en net een fles opengetrokken. Ik ben bang dat Gerb gelijk had ,van de munt proef je vrijwel niets meer. Ook blijft het schuim 10 seconden staan (cola schuim). Heb toch 7 gram bottelsuiker toegevoegd en Brewferm blanche gebruikt.Hoog tijd dat ik gecontroleerd ga vergisten denk ik  :weetniet:. De smaak is niet echt verkeerd: een licht witbiertje met heeeeeeel in de verte een vleugje mint. Hopelijk trekt het nog een beetje bij.
gr Bart

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 24-06-2012 15:24 u »
Bijna een maand verder , de smaak is goed bijgetrokken , koolzuur en schuim helaas niet . Ik vind ook dat ene zoetje per liter precies goed om iets licht aan te zoeten .Ik ga dit biertje zeker nog een keer brouwen maar dan: hoger inmaischen, kouder vergisten, 8 gram bottelsuiker en de muntthee na de hoofdvergisting toevoegen.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 24-06-2012 16:46 u »
Wel vreemd dat je met 7 gram/liter suiker niet voldoende schuim opbouwt. Ik kan me voorstellen dat je door een andere gist te gebruiken de volgende keer een ander resultaat krijgt. Ik weet niet wat de typische vergistingsgraad van de Blanche is maar bijv. een witbier of weizengist van Wyeast zal waarschijnlijk minder doorvergisten. Of als je helemaal gek wilt gaan, kan je een Engelse gist gebruiken. Dat zou mijn keuze zijn denk ik. 

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #37 Gepost op: 24-06-2012 16:56 u »
Met een bitterheid van 7 IBU heb je weinig a-zuren om het schuim te stabiliseren. Daarnaast heeft dit bier een laag start sg (1038) waardoor je niet veel eiwit uit de mout hebt dat schuim kan stabiliseren (hoewel je wel tarwemout hebt wat schuim zou kunnen bevorderen)

Ik heb hetzelfde gezien met mijn mild ale met een start sg van 1036 en een lage bitterheid: cola schuim wat binnen korte tijd weg is.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 24-06-2012 17:11 u »
De oplossing is dan meer hop, meer caramouten en hoger maischen. Eventueel wat ongemout.

Offline chielemans

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier!
« Reactie #39 Gepost op: 24-06-2012 17:40 u »
Ben erg benieuwd hoe een nieuw recept er dan uit zou zien. Een soortgelijk biertje als dit staat ook op mijn to-dolijst :)

- Michiel

Offline bart69

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 24-06-2012 17:52 u »
Ik denk dat de temp tijdens de vergisting af en toe vrij hoog is geweest (gistvat in de woonkamer met s,avonds de open haard aan) .Welke Engelse gist zou je aanraden? (ik zit nog wel in het korrelgiststadium :) ). Grappig dat je over caramout begint. Heb vandaag een weizen gebrouwen en 10 % van de pilsmout vervangen voor caracrystal met in me achterhoofd dat als deze lekker is ik hem ga gebruiken voor het muntbier .Ik heb ook begrepen dat ik beter boven de 52 graden kan inmaischen voor de schuimhoudbaarheid, al was dat dan weer niet gebruikelijk bij weizens  :weetniet:

Tags: