Lite White Mint

Gestart door Addopaddo, 27-01-2012 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Addopaddo

Dag mensen,

Ik proefde een paar maanden terug een witbiertje dat heel erg licht was. 3,5% alcohol. Zoiets wilde ik wel brouwen. Lekker als het straks in augustus boven de 30 graden komt. Ik ben nu aan mijn derde brouwsel toe en dacht voor het eerst eens zelf een recept te maken.

Er zit tarwebloem in, omdat ik graag eenvoudige en goedkope ingrediënten gebruik die je makkelijk kan kopen in de supermarkt en zo.
Er zit munt in vanwege de frisheid. Ik weet nog niet precies de hoeveelheid, maar ik maak er eerst een keer thee van en dan schat ik iets in. Ik ga gedroogde munt halen bij een bekende thee- en koffiezaak.

Sorry, voor de slechte layout. Ik weet nog niet hoe ik dan snel mooi maak, maar daar hebben jullie vast tips voor.  :weetniet:
Edit: layout aangepast, bedankt Jacques.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLite White Mint
KenmerkAP003
Brouwdatum1/25/2012
BiertypeWitbier
Aantal liters10
Gewenst begin SG1038 (3.5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater15.7 liter
Maischdikte6.3 l/kg
Maischwater10.4 liter
Spoelwater5.4 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur4 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid7 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC60.6 %1000 gr3 EBC
Tarwebloem39.4 %650 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)4.5 %4 gr30 minuten4 EBU
Saaz (CZ)4.5 %6 gr10 minuten3 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Munt6 gr1 Min.

OpmerkingenMaak van de munt thee en voeg deze vlak voor het koelen toe. Kook het niet mee.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten6.3 l/kg

Opmerkingen-

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groeten,
Addo   :degroeten:

RobinB

Brewferm Blanche is (ook?) een mooie korrelgist voor een witbier. De WB-06 is eigenlijk een weizen-gist.

Jacques

Citaat van: Addopaddo op 27-01-2012  21:11 uSorry, voor de slechte layout. Ik weet nog niet hoe ik dan snel mooi maak, maar daar hebben jullie vast tips voor.  :weetniet:

Dat is een kwestie van klikken op de knop "Recept naar klembord in forum tabel" op de eerste tabblad van het recept.
Vervolgens plak je het recept in het bericht met Ctrl-v.

Oscar

Citaat van: RobinB op 27-01-2012  22:43 uDe WB-06 is eigenlijk een weizen-gist.

Waar je wel een prima witbier mee kunt maken.... :)

RobinB

Jazeker, vandaar ook het "eigenlijk". Kruidnagel produceert deze gist wel, maar is niet zozeer een kenmerk voor witbier. :)

Addopaddo

Heren,

Bedankt. Het hoeft eigenlijk ook niet per se een witbier te worden, maar die zijn wel altijd lekker als het warm is. Het gaat mij erom een zeer licht en fris biertje te  brouwen waar je op een middag makkelijk 4 van kunt opdrinken.

Hebben jullie dan een tip voor de gist? Ik gebruik op dit moment nog even korrelgist, omdat ik me nog even richt op andere aspecten van het brouwen. Ik kan natuurlijk altijd iets anders proberen met een zakje korrels achter de hand.

Misschien nog wat andere opmerkingen? Bijvoorbeeld over de munt en de hoeveelheid?

Vriendelijke groeten,
Addo

MM

Citaat van: Addopaddo op 28-01-2012  13:07 uHeren,

Bedankt. Het hoeft eigenlijk ook niet per se een witbier te worden, maar die zijn wel altijd lekker als het warm is. Het gaat mij erom een zeer licht en fris biertje te  brouwen waar je op een middag makkelijk 4 van kunt opdrinken.

Hebben jullie dan een tip voor de gist? Ik gebruik op dit moment nog even korrelgist, omdat ik me nog even richt op andere aspecten van het brouwen. Ik kan natuurlijk altijd iets anders proberen met een zakje korrels achter de hand.

Misschien nog wat andere opmerkingen? Bijvoorbeeld over de munt en de hoeveelheid?

Vriendelijke groeten,
Addo

De WB-06 zou ik gewoon gebruiken. De munt kan ik niets nuttigs over zeggen.  Ik zou het recept misschien iets bitterder maken. (10 à 12 EBU)

De-Geert

Leuk idee. Ik zou de muntthee na de vergisting toevoegen. Dan kan je met een beetje jongbier eerst proeven wat een goede dosering is.

RobinB

Citaat van: Addopaddo op 28-01-2012  13:07 uHebben jullie dan een tip voor de gist?

Ehh, dacht hier een tip gegeven te hebben?

Citaat van: RobinB op 27-01-2012  22:43 uBrewferm Blanche is (ook?) een mooie korrelgist voor een witbier.

Henielma

Dat is een goede tip die Brewferm Blanche. De WB-06 ben ik niet zo gecharmeerd van. Bier wordt er wat wrang van.

Dieter

Ik snap 't niet goed?
Er staat overal duidelijk beschreven dat je best zo groot mogelijk schroot als filterbedding maar ook om niet de verkeerde stoffen(uit kafjes end. mee te krijgen in je wort.)
Waarom ga je dan bloem gebruiken? 

RobinB

Met bloem krijg je ook geen last van kafjes... ;)

Henielma

Tarwe(mout) heeft vrijwel geen kaf. Gerst(mout) duidelijk wel. Dus het maakt wat filteren betreft niet veel uit of je tarwemout of bloem gebruikt. Het aanwezige gerst zorgt voor het filterbed.

Addopaddo

@RobinB: Excuses. Je hebt gelijk, dat was een goeie tip.  :-[ Ik ga die gist denk ik ook proberen. Met meer tips bedoelde ik eigenlijk wanneer ik niet een korrelgist zou gebruiken om een zo fris mogelijk resultaat te krijgen.

Verder zal ik het inderdaad iets bitterder maken en de muntthee na vergisting toevoegen.

Die bloem gebruik ik vanwege de eenvoud van het product. Is een beetje een sport misschien. Ik ben ook wel benieuwd of het gaat om daarmee te brouwen. Gaat het niet dan gebruik ik de volgende keer iets anders.

Ik hoop komend weekend te brouwen, als er niks tussen komt. Anders wordt het over 3 weken. Bedankt voor de tips!

Vriendelijke groeten,
Addo

Jacques

Citaat van: Addopaddo op 29-01-2012  20:44 uDie bloem gebruik ik vanwege de eenvoud van het product. Is een beetje een sport misschien. Ik ben ook wel benieuwd of het gaat om daarmee te brouwen. Gaat het niet dan gebruik ik de volgende keer iets anders.

Als je brouwt met bloem moet je niet de fout maken deze als laatste toe te voegen aan je beslag. Je krijgt dan vervelende klonten die je niet zo maar kwijt bent. Veel beter kun je de bloem mengen door de rest van het geschrote mout. Daarmee beperk je het klonterprobleem aanzienlijk.

Henielma

Brouwen met bloem gaat prima. Gebruik ik ook altijd bij mijn witbier. Inderdaad wel het meel mengen met het schrootsel anders krijg je klonten.

bart69

Was benieuwd of het recept ondertussen al gebrouwen is  Als het een succes is moet ik er ook aan geloven van mijn vrouw :) , het leek haar wel wat.

Gerb

Ik heb nu een bier met de WB-06 in de vergisting, maar die blijft maar doorgaan. Bij het brouwen was de dichtheid 1058 en inmiddels is die al 1008 en nog bezig. Omdat dit een experiment was, heb ik de gist gebruikt, maar ik vind hem te ver doorgisten en iets te zurig worden.

bart69

Hoi Gerb
Heb je ook munt gebruikt?

Gerb

Nee maar het lijkt me een mooie toevoeging. Je kunt de mint eventueel in de alcohol leggen om zodoende de smaak te extraheren en goed te kunnen doseren aan het bier.

Hopmans

Citaat van: Henielma op 29-01-2012  10:47 uDat is een goede tip die Brewferm Blanche. De WB-06 ben ik niet zo gecharmeerd van. Bier wordt er wat wrang van.

Dat ben ik met je eens.
Ik had die ervaring ook met mijn Leffe-kloon destijds.


Addopaddo

Dag bart69,

Nee, ik heb hem nog niet gebrouwen. Ik had eerst nog een ander bier dat er tussendoor kwam. Ga ik wel binnenkort doen trouwens. Dan laat ik het wel weten via dit draadje. Ik kreeg ook al de vraag of ik dit al had gebrouwen van de buurvrouw... ;) Ik ben ook wel benieuwd wat je vrouw ervan vindt als jij het gebrouwen hebt.

Groetjes,
Addo

bart69

Net is een experimentje gedaan om te kijken of ik de combinatie bier/munt uberhaupt wel te drinken vind voordat ik een hele dag voor niks heb staan te brouwen. Gewoon mijn bierglas voor 20 % gevuld met koude muntthee (pickwick was 100 % munt).En mijn glas afgevuld met weizen(erdinger) .Ik moet zeggen dat ik het niet verkeerd vond als een wat lichter zomerbiertje .Ik denk dat ik het nog is ga proberen met een iets frisser biertje, iets van een witbiertje of zo en dan een recept ga verzinnen.
groeten Bart

Gerb

Je wilt ook Pickwick in het bier gebruiken? Als ik dit bier zelf zou brouwen, zou ik even langs de Turkse winkel rijden en een zakje gedroogde muntbladeren kopen. Pickwick zal het ook wel doen, is dat echt 100% munt?

Addopaddo

Heren,

Die muntthee in een witbiertje heb ik ook al gedaan en ik vind het ook lekker. Ik merkte wel, dat je het niet teveel moet doen. Ik heb de munt bij Simon Levelt gekocht, een bekende koffie en thee-winkel. Zij hebben ook andere enkelvoudige kruidenthee. Daar ga ik nog wel eens mee experimenteren. Zie http://www.simonlevelt.nl/.

Ik heb de brouwdag gepland over 2 weken.

Groeten,
Addo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.