Hoe kan ik bierpakket bier iets zoeter maken

Gestart door Jeroen245, 27-01-2012 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen245

Hoi,

Zoals in het onderwerp vermeld wil ik een bier (welke op het moment aan het gisten is) iets zoeter maken. Het gaat om een cerveza en wil hier een salitos (ik weet het...) achting biertje van te maken. Nu was ik van plan om voor het bottelen een klein beetje tequila aan het bier toe te voegen, maar ik ben bang dat het op deze manier niet zoet genoeg wordt.

Ik heb inmiddels wel de tequila essence in huis maar het lijkt me dat dit ook geen zoetje in zich heeft.

Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken.

Alvast bedankt.

Gr. Jeroen


Gerb

Is die tequila essence niet op oliebasis? Dat is vaak zo met essences. Het zoet maken kan je weinig aan doen. Je kunt een minder ver uitgistende gist gebruiken maar ik snap dat dat nu te laat is. Je kunt eventueel zoetstof (aspartaam, sorbitol) toevoegen, maar ik vind dat persoonlijk niet zo'n sjieke oplossing.

Jeroen245

Citaat van: Gerb op 27-01-2012  16:37 uIs die tequila essence niet op oliebasis? Dat is vaak zo met essences. Het zoet maken kan je weinig aan doen. Je kunt een minder ver uitgistende gist gebruiken maar ik snap dat dat nu te laat is. Je kunt eventueel zoetstof (aspartaam, sorbitol) toevoegen, maar ik vind dat persoonlijk niet zo'n sjieke oplossing.

Thanks. Ik kan niet zien of de essence op oliebasis is, zo proeft/voelt het niet in ieder geval. Ik zal even opzoeken wat aspartaam en sorbitol is. Kom net om de hoek kijken dus veel is nieuw voor me.

Gr. Jeroen

Gerb

Dat zou op de verpakking moeten staan. Die zoetstoffen kan je gewoon bij de Kruidvat kopen (Canderel vloeibaar).

Jeroen245

Citaat van: Gerb op 27-01-2012  16:53 uDat zou op de verpakking moeten staan. Die zoetstoffen kan je gewoon bij de Kruidvat kopen (Canderel vloeibaar).

Staat niets over olie op de verpakking van het flesje.

Mocht ik beslissen om candarel vloeibaar toe te voegen, voeg ik dit dan toe vlak voor het bottelen? Ik neem aan dat dit alleen het bier zoeter maakt en niets met de navergisting op fles gaat doen?


RobinB

In aangezoete bieren wordt meestal een combi van aspartaam en acesulfam-k oid gebruikt. Dat zijn kunstmatige zoetstoffen.
Sorbitol is een natuurlijke suiker-alcohol, dus t is maar net wat je voorkeur heeft hierin.
Misschien dat de smaak van aspartaam beter is, maar in light producten proef ik het altijd wel.

jpt

Dat zijn toevoegingen die ik zelf altijd in produkten probeer te vermijden. Vooral aspartaam (E951) is erg omstreden.
Je kan als een van de vele alternatieven lactose (melksuiker) gebruiken. Dat is ook vrij eenvoudig te verkrijgen.

janjansen

Ik heb 1 keer eerder zoetstof (van Kruidvat) toegevoegd aan een bier.
Dat was een opgekweekte Westmalle. Toevoeging zoetstof gelijktijdig met de gist.
Een dosis van 10cc op 25 Liter bleek teveel: lekker bier, maar te zoet.

Een dosis van 1 cc per 5 L. lijkt me meer in de buurt komen.

wimklomp

Bier kan je zoeter maken met een suikersoort die niet vergist want anders krijg je alleen maar iets meer alcohol. Meestal wordt daarom lacoste (of ofwel melksuiker) gebruikt. Deze kun toevoegen bij het bottelen waardoor het bier iets zoeter gaat samen. Zelf uitgeprobeert bij een donker bier. Moet er wel redelijk wat van toevoegen omdat het minder zoet is dan suiker.

RobinB

Citaat van: jpt op 28-01-2012  13:14 uVooral aspartaam (E951) is erg omstreden.

Onder complotters inderdaad... ;)

Jacques

Citaat van: jpt op 28-01-2012  13:14 uDat zijn toevoegingen die ik zelf altijd in producten probeer te vermijden. Vooral aspartaam (E951) is erg omstreden.
Je kan als een van de vele alternatieven lactose (melksuiker) gebruiken. Dat is ook vrij eenvoudig te verkrijgen.

Lactose geeft wel een lichte melksmaak. Voor Milk Stout prima, maar voor veel andere bieren niet.

jpt

Citaat van: Jacques op 28-01-2012  21:41 uLactose geeft wel een lichte melksmaak. Voor Milk Stout prima, maar voor veel andere bieren niet.
Wat stel je voor als alternatief?

aldo


Heb hier een plant staan dat zoetsmakende wortelverdikingen maakt: Polymnia sonchifolia, oftwel Yacon.
Het zoete komt van Fructo-oligosacchariden, zijn die vergistbaar?


Ook is er nog Stevia, ook bekend als het suikerplantje,
http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia:
"these compounds were named stevioside and rebaudioside, and are 250–300 times as sweet as sucrose, heat stable, pH stable, and non-fermentable"

Of deze planten echt bruikbaar zijn om je bier zoeter te maken weet ik niet, iemand enig idee?

RobinB

Fructo-oligo-sacchariden (FOS) zijn bij mijn weten niet door gist vergistbaar, (melkzuur-)bacteriën weten er echter wel raad mee!

Heb afgelopen week in Oostenrijk een doosje stevia-zoetjes gehaald.
Ben benieuwd hoe die smaken en hoe ze zullen smaken in (een) bier.

John

(net zoals bij Port) voor het einde van de gisting alcohol toevoegen is ook een optie . . .

RobinB

Tja, maar dan kan je alleen 15%+ bieren maken... Das ook niet echt alles... ;)

John

Er zijn toch ook wel gisten die al stoppen bij minder alcohol...?

RobinB

Ze gaan allemaal wel tot 10%, wat ook best pittig is. Veel daar nog boven...
Er is een reden waarom Port ook 18%+ is ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.