Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beerkit eerste brouwsel, rare nasmaak...  (gelezen 9643 keer)

Offline WvR

• Junior lid
  • **
  • Land: jp
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beerkit eerste brouwsel, rare nasmaak...
« Gepost op: 26-01-2012 13:43 u »
Ik heb recentelijk een brew kit gekocht en daarmee mijn eerste "bier" gemaakt. Het heeft na het bottelen ongeveer 2 weken gestaan, en ik heb van de week de eerste 2 flessen gedronken. Het probleem is dat het nogal maf smaakt, en ik wil even weten of dat mijn fout is.

Het bier is amberkleurig, met een lichte troebelheid. Er komt een mooie schuimkraag op, die redelijk blijft staan. Op de bodem van de flesjes ligt een duidelijk gistdepot. De smaak is een beetje als De Koninck, maar met een lichte gistsmaak. Ik neem aan dat de troebelheid veroorzaakt wordt door gist, en dat dat ook de gistsmaak verklaart. Maar dan komt de nasmaak. Het begint als "lekker fris" maar het slaat om in een zurige smaak, die in de verte doet denken aan rode wijn die net te lang heeft opengestaan. Het is niet echt een prettige smaak, zeker niet citroenig (friszuur).

Is het bier geÔnfecteerd? Verschaald? Verzuurd? Of moet het nog rijpen? Voor de volgende keer, is er een manier om minder gist (troebelheid) te hebben? Of ligt dat aan het soort gist dat je gebruikt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansm

• Super lid
  • Land: nl
Re: [beerkit eerste brouwsel] rare nasmaak...
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2012 14:52 u »
... Maar dan komt de nasmaak. Het begint als "lekker fris" maar het slaat om in een zurige smaak, die in de verte doet denken aan rode wijn die net te lang heeft opengestaan. Het is niet echt een prettige smaak, zeker niet citroenig (friszuur).

Is het bier geÔnfecteerd? Verschaald? Verzuurd? Of moet het nog rijpen? Voor de volgende keer, is er een manier om minder gist (troebelheid) te hebben? Of ligt dat aan het soort gist dat je gebruikt?

Een beetje als wijnazijn? Heeft het bier een azijnachtige geur (een beetje opwarmen met je handen, zwenken en dan je neus in het glas. Ruik je dan iets azijn-achtigs?)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: [Beerkit eerste brouwsel] rare nasmaak...
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2012 21:10 u »
Het is lastig om hier iets zinnigs van te zeggen zonder het bier zelf geproefd te hebben.

Maar aan de hand van jouw beschrijving vermoed ik dat het bier geÔnfecteerd is waardoor het zuur geworden is.
Verschralen (= oxideren) geeft geen zure smaak.

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2012 02:57 u »
Het is lastig om hier iets zinnigs van te zeggen zonder het bier zelf geproefd te hebben.

Maar aan de hand van jouw beschrijving vermoed ik dat het bier geÔnfecteerd is waardoor het zuur geworden is.
Verschralen (= oxideren) geeft geen zure smaak.
Ik heb de komende dagen wat drukke dingen waarbij ik veel moet autorijden dus even geen tijd voor een uitgebreide proefsessie, maar ik kom zo snel mogelijk bij u terug, zoals dat heet.

Overigens: dit was mijn eerste brouwsel in mijn nieuwe "home brewing set", ik heb de ontsmetting volgens het boekje gedaan. PET flesjes + doppen waren nieuw, omgespoeld met schoonmaakoplossing en ingespoten met peroxide-ontsmetter. Ik ben een beetje bezorgd: waarom lijkt de boel toch geinfecteerd?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2012 07:59 u »
Overigens: dit was mijn eerste brouwsel in mijn nieuwe "home brewing set", ik heb de ontsmetting volgens het boekje gedaan. PET flesjes + doppen waren nieuw, omgespoeld met schoonmaakoplossing en ingespoten met peroxide-ontsmetter. Ik ben een beetje bezorgd: waarom lijkt de boel toch geÔnfecteerd?

Omdat je het over een zurige smaak. Oxidatie smaakt niet zuur.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2012 10:30 u »
Omdat je het over een zurige smaak. Oxidatie smaakt niet zuur.

Oxidatie door alleen aanwezigheid van zuurstof zal niet zo snel leiden tot zure smaken, hooguit tot de kartonachtige en appelachtige smaken van sommige aldehydes.

Als je een infectie hebt zal de oxidatie van ethanol en andere alcoholen via aldehydes wel kunnen resulteren in azijnzuur of andere zuren. Hiervoor heb je wel de enzymen uit de infectie nodig om dit proces te versnellen of mogelijk te maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2012 21:24 u »
Als je een infectie hebt zal de oxidatie van ethanol en andere alcoholen via aldehydes wel kunnen resulteren in azijnzuur of andere zuren. Hiervoor heb je wel de enzymen uit de infectie nodig om dit proces te versnellen of mogelijk te maken.

En dat betekent dus dat het bier geÔnfecteerd is...

Offline WvR

• Junior lid
  • **
Re: Beerkit eerste brouwsel, rare nasmaak...
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2012 02:43 u »
Ik had gisteren mijn gistvat in paraatheid gebracht voor een nieuw brouwsel (overigens mislukt maar dat is een ander verhaal). Dat gistvat stinkt behoorlijk, dezelfde viezige zure lucht die ook in mijn bier zit.

Na het vergisten van mijn "beer kit" heb ik het gistvat gespoeld met warm water, daarna met een schuursponsje en de voorgeschreven schoonmaakoplossing geboend. Voor mijn gevoel had ik alle hoekjes en gaatjes goed schoongeboend. Daarna gespoeld en gedesinfecteerd, laten drogen en opgeborgen.

Gisteren dus een onaangename verrassing. Eerst met normaal afwasmiddel en een schuursponsje nog eens geboend. Gespoeld met warm water, daarna met de voorgeschreven schoonmaakoplossing nogmaals geboend en nagespoeld. Hoewel de zurige lucht minder was, was hij zeker niet verdwenen. Ik zal vandaag checken en eventueel nog een keer schoonmaken.

henkg

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2012 09:33 u »
- Een schuursponsje zou ik niet gebruiken (althans niet de groene schuurkant). Dat maakt het oppervlak ruw, waardoor er makkelijker vuil aan kan hechten.
- Als je een kraantje hebt (zo'n goedkoop, halfdoorzichtig ding, met een rood draaibuisje), is dat wel schoon? Binnenin het rode draaibuisje blijft makkelijk gist zitten. Kraantje kan uit elkaar door voorzichtig al draaiend het rode buisje eruit te duwen. Bij montage wel weer helemaal terugduwen, tot ie vastklikt. Controleren op lekkage.

Over het ontgeuren van het vat, dat zou ik zo doen (anderen hebben misschien een beter idee)
- Vat een nachtje wegzetten, geheel gevuld met warm (niet te heet) water waarin gewone huishoudsoda is opgelost. Daarna heel goed spoelen, weer afwassen om de laatste sodawaas weg te krijgen, en als laatste weer ontsmetten met Chemipro Oxi.
Hier lees ik ook nog andere methodes: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15636.msg215769.html#msg215769

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2012 12:21 u »
Dat schuren had je inderdaad niet moeten doen. Je creŽert daarmee hele kleine krassen waar het schoonmaak-/desinfecteermiddel niet bij kan komen.

Het lijkt mij het beste een nieuw (goed) gistvat te kopen. Hebben ze bij jullie niet van die Curver vaatjes die goed afsluiten? In de deksel een gat boren, het gat ontdoen van bramen,  en in het gat een siliconen stop met waterslot steken. Een goedkope en goede oplossing.
Het gistvat wat je nu hebt kun je nog wel gebruiken om bijvoorbeeld flessen schoon te maken.

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 29-01-2012 12:53 u »
Het kraantje heb ik, zoals beschreven in de instructies van de beer kit, gedemonteerd na het bottelen en apart bewaard; het gat in het gistvat heb ik afgedicht met de bijbehorende plug. Op aanraden van de instructies heb ik o.a. de schroefdraad van het kraantje en gat extra goed schoongemaakt.

Ik wist overigens niet dat dit soort vaten blijkbaar zo krasgevoelig is. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het plastic van het vat wel harder zou zijn dan het plastic van het sponsje. Goed, vanaf nu alleen nog met de zachte kant :)

Vanmorgen kwam er nog steeds een wat walgelijke lucht uit het vat zetten. Ik heb het met een chlooroplossing behandeld die we normaal gesproken ook gebruiken om de theekopjes van theeaanslag te ontdoen. Daarna met lauw water flink gespoeld, met een theedoek gedroogd en weggezet. In de loop van de avond nog even gesnoven en de zurige lucht is sterk verminderd.

Ik zal eens kijken wat "huishoudsoda" in het Japans is, en dan eens vragen bij de lokale DHZ  ;)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2012 13:10 u »
Kan je die "walgelijke lucht" wat meer omschrijven? Is het karnemelk-zuur, of azijn-zuur, of braaksel-achtig, of...?

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2012 13:24 u »
Kan je die "walgelijke lucht" wat meer omschrijven? Is het karnemelk-zuur, of azijn-zuur, of braaksel-achtig, of...?

Mijn echtgenote zegt onomwonden "braaksel", ik vind het meer azijn-achtig ruiken. Er zit ook duidelijk een gistlucht bij. Aan het bier zit een smaak die ik in eerste instantie associeer met rode wijn die te lang gestaan heeft. Het is zeker niet citroenzuur, en ook niet echt karnemelk-zuur. Om heel eerlijk te zijn, vind ik het nog het meest een "zure alcoholistenlucht".

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2012 14:08 u »
Mijn echtgenote zegt onomwonden "braaksel", ik vind het meer azijn-achtig ruiken. Er zit ook duidelijk een gistlucht bij. Aan het bier zit een smaak die ik in eerste instantie associeer met rode wijn die te lang gestaan heeft. Het is zeker niet citroenzuur, en ook niet echt karnemelk-zuur. Om heel eerlijk te zijn, vind ik het nog het meest een "zure alcoholistenlucht".

Laat ik maar op je echtgenote afgaan. Vrouwen hebben over het algemeen een heel goed reukvermogen  ;)

Ranzige boter, babybraaksel en azijnzuur?
Deze combinatie van zuren kan voorkomen als je een bacteriŽle infectie in je maisch hebt gehad. Dit ruikt inderdaad verschrikkelijk smerig.

Hoe is je mout bewaard? (misschien kan je daar geen antwoord op geven, omdat je niets weet over de opslag bij je leverancier en het transport).
Wat was je maischschema? Boven de 60 graden ingemaischt?

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2012 14:22 u »
Het wort kwam uit een blik, geleverd bij deze brew kit. Het was ongeveer 2 liter, een uiterst stroperige massa. Volgens de aanwijzingen op de verpakking heb ik het aangelengd tot 23 liter wort. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb gekeken naar de uiterste houdbaarheidsdatum op het blik, en het blik ligt inmiddels al lang en breed op de vuilnisbelt.

Optisch is het vat volkomen schoon op het moment. Van de week ga ik eens kijken of ik soda kan krijgen. Met een nachtje weken neem ik aan dat alle eventuele resten wel loskomen.

henkg

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 29-01-2012 14:38 u »
Ik zal eens kijken wat "huishoudsoda" in het Japans is, en dan eens vragen bij de lokale DHZ  ;)
Huishoudsoda is kristalsoda, in NL in de supermarkt, bij de schoonmaakmiddelen. Wordt oa. gebruikt om aanbaksel in pannen los te weken; door jam-makers / weckers om potjes steriel te maken; om rare koelkastgeurtjes weg te soppen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat
In DHZ zaken vind je misschien caustic soda. Dat is een geheel andere stof: NaOH, natronloog, gootsteenontstopper). Misschien ook bruikbaar, maar het is veel gemener spul, en vergt een geheel andere behandeling en verdunning.
(Met zuivere NaOH, samen met (frituur)vet en een beetje water kun je trouwens heel simpel je eigen zeep maken. Maar daar zijn andere forums voor ...)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-01-2012 15:56 u »
Het wort kwam uit een blik, geleverd bij deze brew kit. Het was ongeveer 2 liter, een uiterst stroperige massa. Volgens de aanwijzingen op de verpakking heb ik het aangelengd tot 23 liter wort.

Hmmm... had ik aan het topic-onderwerp kunnen zien  :-[

Als het echt die maisch-bacteriŽn waren, zat het ůf al in het blik (kan jij niet zoveel aan doen), of het is er in gekomen bij het aanlengen.
Nog gekookt na het aanlengen? Even koken is wel dť manier om eventuele bacteriŽn te doden. Maar dan krijg je het volgende probleem: koelen. En daar kan ook van alles misgaan natuurlijk ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 29-01-2012 17:14 u »
Naar mijn idee zijn dit geen maischbacteriŽn. Als dat zo zou zijn kan de fabrikant binnenkort ophouden.

Veel waarschijnlijker is dat er iets mis gegaan is bij het verdunnen van de inhoud van het blik. Je moet dan werken met schone spullen die je ook nog eens desinfecteert. Dat geldt ook voor alle andere verdere handelingen. Een infectie is zo opgelopen. Goed reinigen en desinfecteren met de juiste middelen is de basis van een goed glas bier.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 29-01-2012 17:24 u »
Naar mijn idee zijn dit geen maischbacteriŽn. Als dat zo zou zijn kan de fabrikant binnenkort ophouden.

Veel waarschijnlijker is dat er iets mis gegaan is bij het verdunnen van de inhoud van het blik. Je moet dan werken met schone spullen die je ook nog eens desinfecteert. Dat geldt ook voor alle andere verdere handelingen. Een infectie is zo opgelopen. Goed reinigen en desinfecteren met de juiste middelen is de basis van een goed glas bier.

Verwacht ik eigenlijk ook niet, maar aangezien WvR geen echt duidelijke omschrijving kan geven denk ik wel dat het een combinatie van verschillende bacteriŽn is.

Ik weet niet precies hoe zuiver het leidingwater is daar in Japan, maar als daar iets in leeft en je kookt het wort niet... ja dan kan er natuurlijk van alles misgaan. Hoe goed je de boel ook ontsmet.

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 30-01-2012 00:26 u »
Huishoudsoda is kristalsoda, in NL in de supermarkt, bij de schoonmaakmiddelen. Wordt oa. gebruikt om aanbaksel in pannen los te weken; door jam-makers / weckers om potjes steriel te maken; om rare koelkastgeurtjes weg te soppen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat
In DHZ zaken vind je misschien caustic soda. Dat is een geheel andere stof: NaOH, natronloog, gootsteenontstopper). Misschien ook bruikbaar, maar het is veel gemener spul, en vergt een geheel andere behandeling en verdunning.
(Met zuivere NaOH, samen met (frituur)vet en een beetje water kun je trouwens heel simpel je eigen zeep maken. Maar daar zijn andere forums voor ...)

Ik had ook al even op Wikipedia gekeken wat de verschillen nou eigenlijk zijn tussen "baking soda" (natriumbicarbonaat, bakpoeder), "washing / cleaning soda" (natriumcarbonaat), en "caustic soda" (natronloog, leidingontstopper). Caustic soda is hier verkrijgbaar als vloeistof, gelabeld "1% natronloog". Het label vermeldt verder natriumcarbonaat en oppervlakte-actieve stoffen. Huishoudsoda in kristalvorm heb ik nog nergens gezien maar misschien heb ik er overheen gekeken.

Ik werk overigens voor een kerncentrale die met vloeibaar natrium wordt gekoeld. Als er lekkages zijn, is er een speciaal blusmiddel (natrex), dat als eindproduct een dikke korst van bakpoeder oplevert.

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 30-01-2012 00:31 u »

Volgens de aanwijzingen op de verpakking heb ik eerst "2 liter erg heet water" (very hot water) in het gistvat gegoten, en toen de inhoud van het blik toegevoegd. Voor "erg heet water" heb ik water gekookt in een waterkoker. Geroerd met de meegeleverde lepel, nadat ik deze had bespoten met de meegeleverde peroxide-oplossing. Daarna volgens de beschrijving "lauw water" toegevoegd totdat ik uiteindelijk 23 liter wort had van ongeveer 25 C. Ik geef toe dat ik het steelpannetje om water te scheppen niet heb gedesinfecteerd, en ik heb warm water uit de geiser gebruikt. Ik heb de boel niet gekookt. Het zou dus best kunnen dat er bacterieen in het leidingwater hebben gezeten (?)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 30-01-2012 07:38 u »
Hoe het in Japan zit weet ik niet. Hier in Europa moet drinkwater aan strenge eisen voldoen. Hierbij wordt ook gekeken naar de hoeveelheid bacteriŽn in het water. Ik neem aan dat ook Japan allerlei eisen gelden.

Had je je gistvat gedesinfecteerd? En heb je het bier overgeheveld? Was de slang die je daarbij gebruikte gedesinfecteerd? Naar mijn idee moet je het meer in die sfeer zoeken. Maar nogmaals ik weet niet wat de kwaliteit van het drinkwater in Japan is.

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 30-01-2012 12:07 u »
Hoe het in Japan zit weet ik niet. Hier in Europa moet drinkwater aan strenge eisen voldoen. Hierbij wordt ook gekeken naar de hoeveelheid bacteriŽn in het water. Ik neem aan dat ook Japan allerlei eisen gelden.

Had je je gistvat gedesinfecteerd? En heb je het bier overgeheveld? Was de slang die je daarbij gebruikte gedesinfecteerd? Naar mijn idee moet je het meer in die sfeer zoeken. Maar nogmaals ik weet niet wat de kwaliteit van het drinkwater in Japan is.
Er zijn hier in Japan ongetwijfeld regels. Of die goed worden nageleefd is een tweede  ;D

Gistvat gedesinfecteert: jawel, volgens het boekje eerst met afwasoplosssing gewassen, daarna met desinfecteerspray bespoten en laten drogen.

Geheveld: nee.

Dit is precies de reden waarom ik mijn vraag in eerste instantie stelde: ik heb alles volgens het boekje gedaan, maar blijkbaar toch een infectie opgelopen. Ik wil dus graag weten waar het (waarschijnlijk) mis is gegaan zodat ik het de volgende keer goed kan doen. Ik zal een nieuwe flacon met desinfecteerspray maken (30 ml peroxide-oplossing op 1 liter water), en alles wat met wort in contact komt nog een keer wassen met soda en dan desinfecteren.

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #23 Gepost op: 30-01-2012 13:18 u »
Toen ik laatst in Japan was had het bier een chloorachtige geur. De chloor wordt gebruikt om het water te desinfecteren.

Offline WvR

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 01-02-2012 14:32 u »
Update: ik heb een pot schoonmaakmiddel gekocht met als ingrediŽnten alkanoyloxibenzenesulphonic+natriumhydroxide, natriumpercarbonaat, alkalycarbonaat en "oppervlakte-actieve stoffen". Het label vermeldt toepassingen in de keuken, zoals het schoonmaken / bleken van pannen, ontvetten van filters, etc.

Ik heb dit in de voorgeschreven sterkte in mijn (stinkende) gistvat gedaan met lauw water en een paar uur laten weken. Daarna met lauw water gespoeld, gedesinfecteerd (peroxide-spray) en op zijn kop weggezet om te drogen. De stank lijkt nu inderdaad verdwenen. Opvallend was dat er op het schuim een vieze rooiige korst lag, ondanks dat het gistvat optisch schoon was toen ik met deze behandeling begon.

Voor de toekomst: ik kan bij de DHZ dit middel krijgen, of anders bakpoeder (baksoda, natriumbicarbonaat). Bakpoeder is niet hetzelfde als schoonmaaksoda (natriumcarbonaat). Het bakpoeder zit in een zak van 1000 gram en wordt aangeprezen als schoonmaakmiddel. Is dit bakpoeder van een voldoende "sterkte" om in de toekomst mijn gistvat en flesjes en dergelijke mee schoon te maken?