Mijn eerste gistkweek (Westmalle Tripel): gaat het goed?

Gestart door henkg, 26-01-2012 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkg

Mijn eerste gistkweek (Westmalle Tripel)

THT Westmalle tripel: 15/12/13 (dan is de botteldatum 15 december 2011?: dan zetten ze het bier wel erg snel in de markt!).
In ieder geval nog erg verse gist, en daar gaat het nu om. Bier uiteraard opgedronken.

Dinsdag 24-01, 17:00u
Gist van twee flesjes Westmalle Tripel genomen.
Bij ca 400 ml appelsap (SG 1045) , +100 ml water. Gemiddeld SG dus ongeveer 1036.
In wijnfles gedaan, goed geschud. Bij ca 22 graden neergezet (op mijn milieu-onvriendelijke Digitenne ontvanger, met een plaatje aluminium ertussen). Afgedekt met een propje keukenrol.
De eerste uren ongeveer elk half uur even flink geschud, en in de fles geblazen voor meer zuurstof.


Links: Dinsdag 24-01, 20:00u (Start + 3 uur). Er gebeurt al het een en ander.
Rechts: Donderdag 26-01, 08:00u (Start + 38 uur). Inmiddels waterslot geplaatst: 10 bellen per minuut.

Gaat als een speer dus (ja toch?).
Heb veel gelezen, ook dat alleen appelsap iets te "makkelijk" voor de gist is. Maar voor de eerste keer zo simpel mogelijk. Daarnaast heb ik geen moutpoeder in huis.

Twee vragen:
- Zou -over een paar dagen- deze hoeveelheid genoeg zijn voor 9 liter (Brewferm blik tripel)?
- Die bruine klonters bovenin (in het echt zien ze er een stuk donkerder uit): is dat normaal?

Ronald_

Allereerst: Je doet het fout!! Appelsap is geen mout, zitten hele andere voedingsstoffen in.

Daarnaast kun je beter een foto maken van de gist onderin dan van een troebele fles.

Ten derde, ik begin altijd veel kleiner bij het opkweken uit fles. Eerst 50 ml dan 100erbij dan 200 erbij... Elke dag even schudden en dan een starter maken van een liter of 2-3..

MAar vele anderen zullen de ultieme methode uit de doeken kunnen doen..


Adrie

Appelsap is inderdaad geen goede keuze voor het kweken van gist voor bier. Er zit geen maltose in, dus de gist maakt geen enzymen aan voor het afbreken van maltose wat wel nodig is voor vergisten van wort. Daarnaast bevat appelsap veel te weinig stikstof en andere nutriënten die de gist nodig heeft.

Wie weet dat je er wel 10 liter mee kunt vergisten, maar optimaal is het niet. Kijk niet raar op als de vergisting gaat stokken of iets dergelijks.

En koop de volgende keer eerst moutextract en Wyeast gistvoeding voordat je met starters aan de slag gaat.

NewLine

Citaat van: henkg op 26-01-2012  09:02 uin de fles geblazen voor meer zuurstof.

Met je mond?

RobinB

Eens met bovenstaande.
Begin veel kleiner, opstarten met appelsap is precies dàt: opstarten. Dat kan al met een bodempje van 2-3 cm per fles, ca 50 ml oid.
Als de gist dan activiteit laat zien -> opschalen in moutextract + gistvoeding.

Of dit werkt voor je brouwsel? Het is zeker suboptimaal, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik zou dit in de koelkast laten bezinken en dan nog een keer opschalen in moutextract.

koffie


Ronald_

Citaat van: koffie op 26-01-2012  15:29 uMet appelsap kun je prima opkweken.

Leg je methode dan eens uit in plaats van alleen zo'n statement te maken..

koffie

Gist depot erin, appelsap erin. Flink schudden. warm wegzetten met waterslot er op. zo veel mogelijk schudden met slot eraf, en af en toe appelsap bijvullen.
Werkt prima.

Adrie

Citaat van: koffie op 26-01-2012  16:35 uGist depot erin, appelsap erin. Flink schudden. warm wegzetten met waterslot er op. zo veel mogelijk schudden met slot eraf, en af en toe appelsap bijvullen.
Werkt prima.

En hoeveel gist kweek je daarmee? Wat is de vitaliteit van deze gist? Hoe snel slaat deze gist aan in wort?

koffie

Meestal een dag of 3-4 op deze manier, en het vergist allemaal prima.

Tuurlijk zal het allemaal beter kunnen, maar om direct iemand die nieuw is af te zieken met 'je doet het fout!' is onzin. Met appelsap kun je echt wel je gist opkeken.

Adrie

Tja, waarom zou je het fout aanleren als je het ook gelijk goed kunt doen?

koffie

Tja, waarom zou je een beginner afzeiken en dom laten lijken als je met minder middelen op een makkelijke manier hetzelfde kunt bereiken?

RobinB

Ligt ook aan de interpretatie. Ik las het als een urgente waarschuwing, niet als afzeiken en dom laten lijken.
Niet meteen aangevallen voelen! :)

Het kan zeker met appelsap, optimaal is het niet. (wat precies is wat ik heb gepost.)

Dorstige Alexander

Citaat van: koffie op 26-01-2012  18:25 uTja, waarom zou je een beginner afzeiken en dom laten lijken als je met minder middelen op een makkelijke manier hetzelfde kunt bereiken?

Dus het fout aanleren aan een nieuweling die dan vervolgens misschien niet tevreden is van het resultaat en ontgoocheld opgeeft is beter volgens u?

Ik vond de reacties hier alles behalve "afzeiken". Net constructief deze mens zijn fout proberen recht te zetten.

Jacques

Citaat van: henkg op 26-01-2012  09:02 uGaat als een speer dus (ja toch?).
Heb veel gelezen, ook dat alleen appelsap iets te "makkelijk" voor de gist is. Maar voor de eerste keer zo simpel mogelijk. Daarnaast heb ik geen moutpoeder in huis.

Twee vragen:
- Zou -over een paar dagen- deze hoeveelheid genoeg zijn voor 9 liter (Brewferm blik tripel)?
- Die bruine klonters bovenin (in het echt zien ze er een stuk donkerder uit): is dat normaal?


Appelsap voor een eerste opkweek in 0,2 l werkt prima. Het voordeel van appelsap is dat het steriel in het pak zit en direct gebruikt kan worden.

Voor een verdere opkweek kun je inderdaad het beste met moutextract aangerijkt met Wyeast gistvoeding aan de slag.
De fles 1 à 2 dagen in de koelkast zetten, afgieten en doorstarten met 1 l moutextract-oplossing. Op die manier heb je ruim voldoende gist.

Dat in een fles blazen zou ik niet doen. Aan het begin van het maken van de starter goed schudden is voldoende.

Die bruine plekken zijn heel normaal. Zeker niet iets om je druk te maken.

henkg

Dank voor adviezen.

Allereerst, vergeten te vermelden: Ik heb wel wat voedingsstoffen toegevoegd (Nutrivit, 0,75 gram op 500 ml, schijnt niet ideaal te zijn)

Er blijken diverse stromingen over het opkweken van gist te zijn:
- Omdat het zo hoort
- Onderbouwd op basis van argumenten en ervaringen.
- Geen gedoe, gewoon gaan.

De vergisting ging als een tierelier. Binnen 2 dagen 12 bellen per minuut op 500 ml (is 4 bellen per seconde bij 10 liter).
Na 45 uur een zeer troebele, bijna melk-achtige oplossing, veel troebeler en actiever dan op de eerdere rechterfoto. Geen / nauwelijks nog gist onderin (foto van de troebelheid was dan ook informatiever dan die van bezinksel). Toevoegen van moutpoeder was geen optie. Dat heb ik niet in huis, en bestellen zou te lang duren.

Waarom dan wachten totdat de vergisting ten einde loopt, zodat alleen het bezinksel gebruikt gaat worden? De groeifase moet juist lekker blijven doorlopen in het bestemmings gistvat.
Ik heb daarom besloten (en gedaan) om -al na ongeveer 45 uur- de gehele oplossing als gist bij de eerst aangemaakte Brewferm bliktripel te gieten (die 4,5% appelsap hoop ik niet te gaan proeven), wel met wat extra Nutrivit. Alles, omdat in dit stadium bijna alle gistcellen nog verdeeld in de kweek zitten. De gist heeft zo sneller de kans om meer te groeien, en om maltose te leren eten, hoop ik ..

Ik wil weleens zien wat er gaat gebeuren. Het risico (ca 12.-) wil ik als oude onderzoeker wel lopen. En als de vergisting niet binnen twee dagen goed op gang komt, kieper ik er de Brewferm standaardgist, of Safbrew S-33 bij.

Nogmaals dank voor adviezen, die ik niet in twijfel trek. Sommige heb ik al overgenomen, andere wellicht later.
En waarom trek ik dan toch deels mijn eigen plan:
Uit nieuwsgierigheid / leergierigheid: Ik wil begrijpen waarom, zien wat er gebeurt, wanneer, en waarom.
Ik wil weten wat de absolute kale basisvoorwaarden zijn. Pas daarna kan ik gaan optimaliseren, of soms niet, als dat niet nodig blijkt te zijn.
 
(En ja, misschien dom: ik heb met mijn mond in de fles geblazen, ik had wel even eerst de mond gespoeld met Whisky 43%)
(En ja, bij een volgende bestelling zal ook wat moutpoeder zitten)

Nu, inmiddels al weer 27 uur na het toevoegen van de kweek aan het gistingsvat (en pas 3 dagen vanaf het begin van de kweek):
- 60 bellen per minuut, 10 cm schuim, en een erg landelijke lucht (maar dat schijnt zo te horen met Westmalle gist)....

Wordt uiteraard vervolgd, ook als het toch fout blijkt te gaan ...

koffie

Oftewel: gisten als een trein door gewoon een depotje met wat appelsap  :biersmile:

RobinB

@ Henk, ziet er vooralsnog goed uit. :duimop:
Ook goed dat je in ieder geval de nutrivit hebt toegevoegd, das al een hele verbetering.
Nu hopen dat hij goed doorgist en niet geïnfecteerd is!

@ Koffie: Niemand zei dat dat onmogelijk was, toch? ???

Broeder Tuk

Even een klein beetje off-topic.

Ik heb me laten vertellen dat je beter de gist van een Westmalle dubbel op kunt kweken want dat is dezelfde gist als  de tripel. En omdat het alcoholpercentage van de dubbel lager is, is je gist automatisch vitaler.


Weet alleen niet 100% zeker of het dezelfde gist is :weetniet:
Ben er maar vanuit gegaan dat het klopt.

RobinB


Adrie

@koffie: als iets lijkt te werken, wil het niet zeggen dat het niet nog beter kan. Maar goed: de een zoekt het in perfectie, de ander in gemak. Maakt niet uit, het is maar een hobby.

koffie

Adrie, dat iets (altijd) beter kan ben ik volledig met je eens. Elkaar leren over diverse methodes ook. Alleen de heftigheid waarmee 'appelsap' ( ;D ) hier neergesabeld werd vond ik een beetje erg raar. Vandaar mijn tegengas.

En het is inderdaad 'maar' een hobby, laat iedereen lekker zo makkelijk of moeilijk doen als hij wl  :biersmile:

RobinB

"Neergesabeld" is ook maar een beleving/mening in dezen... :-\

12345

Citaat van: Broeder Tuk op 27-01-2012  18:43 uEven een klein beetje off-topic.

Ik heb me laten vertellen dat je beter de gist van een Westmalle dubbel op kunt kweken want dat is dezelfde gist als  de tripel. En omdat het alcohol percentage van de dubbel lager is, is je gist automatisch vitaler.


Weet alleen niet 100%zeker of het dezelfde gist is :weetniet:
Ben er maar vanuit gegaan dat het klopt.

Zo heb ik het ook begrepen van een van mijn eerste leraren bierbrouwen. Aangezien Westmalle maar één gist heeft, kun je het beste uitgaan van de flesjes met het laagste alcoholpercentage want gist vindt alcohol niet zo fijn. Ik neem aan dat dat betekent dat de vitaliteit er achteruit van gaat?

Henielma

Ik zou het Westmalle flesje kiezen dat het jongste is. Dus met de ten minste houdbaar datum die het verste in de toekomst ligt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.