Herman's vergistingskast (eindelijk maar toch)

Gestart door Herman, 22-01-2012 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Het werd eens tijd, maar ik ben inmiddels al een paar weken de gelukkige eigenaar van een heuse vergistingskast. Tot nu toe was gecontroleerd vergisten enkel mogelijk bij ondergister, met UT-100. Daarnaast middels een cementbak + acquariumelement.


Ik heb het nu iets drastischer aangepakt. Omdat de kast in de niet geisoleerde garage staat, heb ik polystereen platen ter isolatie aangebracht. De temperatuur wordt middels de inmiddels welbekende Chinese STC1000 geregeld. Op de foto's staat nu nog de oude ventilator set up. Deze is inmiddels vervangen door een fan aangedreven door usb en gevoed door een usb-stekker.



Via de condensafvoer heb ik een stroomkabel naar binnen geleid. Deze voorzien van een vochtige ruimte stopcontact.





De verwarming wordt verzorgd door een 25 + 40 Watt lamp.





De verwarming op zijn plaats. De draad van de temperatuurvoeler gaat achter de deurrubber langs en is gefixeert middels ducttape.



De kast op zijn nieuwe werkplek.



Een kölsch wijdt de kast in. Op deze foto is mooi de nieuwe ventilator te zien, een koopje voor ik meen 3 of 4 euro bij de Action. USB aansluiting, maar ivm de ruimschoots voorhanden mp3 spelers e.d. had ik wel een paar stekkers met deze aansluiting liggen. Dat vond ik net wat mooier dan een transformator aansluiten.


De kast houdt de warmte/koelte goed vast. Op termijn zal ik ook nog even de onderste centimeters van de kast isoleren.




RobinB


Jacques

Ziet er goed uit. Die ventilator werkt die op 220 V?

Herman

USB, uit mijn hoofd is dit 5 volt. Via USB-adapter aangesloten op 220V.

Jacques

Citaat van: Herman op 22-01-2012  22:54 uUSB, uit mijn hoofd is dit 5 volt. Via USB-adapter aangesloten op 220V.

Zo'n adapter heb ik nog liggen. Zal eens bij de Action kijken (gisteren was ik er nog). Ik heb namelijk besloten 2 ventilators in mijn gistkast te zetten. De tweede zet ik op een plaats waar hij mij niet in de weg zit.

Herman

Dit ding heeft echt flink blaasvermogen, ik denk niet dat je er twee nodig hebt. Ze staan bij de computerspulletjes in het schap.

Jacques

Citaat van: Herman op 22-01-2012  23:08 uDit ding heeft echt flink blaasvermogen, ik denk niet dat je er twee nodig hebt. Ze staan bij de computerspulletjes in het schap.

Ik heb er al eentje voor de koeling.

Gisteren heb ik bij dat schap gestaan maar toen was ik er niet naar op zoek.

Henielma

Ziet er mooi uit Herman. Goed idee om twee gloeilampen te gebruiken en verder kan extra isolatie ook geen kwaad. Nu op termijn nog een mooiere sturing.  ;)

Een ventilator heb ik er ook in staan maar deze staat al anderhalf jaar niet meer aan. Volgens mij voegt die niet zoveel toe.

Hier komt vast lekker bier uit.

ZzemutaHh

Het ziet er inderdaad mooi uit maar ik snap er iets niet van.

Hoe komt de warmte nu precies van onder die houten plank, langs de 2e houten plank bij het gistingsvat?? Convectie met een beetje hulp van die fan ??

zoud m.n. de plank waarop het vat staat niet veeleer een soort rooster moeten zijn dat de convectie minimaal hindert? Hoe doen/zien anderen dat?

cyrus

Prachtig gemaakt Herman,
Mag ik de kunst van je afkijken? Ben nl. zelf ook bezig met een vergisitngskast.
En dit vind ik een mooie setup! Kan je even zeggen welk merk en type kast je hebt.
Dan kan ik er naar op zoek. Hij is nl mooi hoog!

@ZzemutaHh, het is denk ik de bedoeling om het vat rondom te verwarmen. met een rooster komt er te veel warmte van onder tegen het vat
waardoor het op één plek veel te warm wordt. De warme lucht die rond het vat  geventileerd wordt, moet het vat verwarmen.

CO2

Mooi!, complimenten!

Heb je die lampen in serie geschakeld? Of branden beide vol op 220V?

gr. Sjaak

Herman

Citaat van: ZzemutaHh op 23-01-2012  08:23 uHoe komt de warmte nu precies van onder die houten plank, langs de 2e houten plank bij het gistingsvat?? Convectie met een beetje hulp van die fan ??

zoud m.n. de plank waarop het vat staat niet veeleer een soort rooster moeten zijn dat de convectie minimaal hindert? Hoe doen/zien anderen dat?
Er zit een gleuf van ca een centimeter achter de plank en vooraan bij de plank met gesloten deur idem dito. Daarnaast zijn daar 2 hoeken uitgezaagd. Ik heb nog overwogen nog wat ventilatiegaten te boren, maar zo te merken is dit niet echt nodig.

Herman

Citaat van: cyrus op 23-01-2012  09:49 uKan je even zeggen welk merk en type kast je hebt.
Dan kan ik er naar op zoek. Hij is nl mooi hoog!

Het is een inbouwkoelkast van Etna, type A240A met een binnenmaat van 110 * 48 * 42 (H*b*d).



Citaat van: CO2 op 23-01-2012  09:49 uHeb je die lampen in serie geschakeld? Of branden beide vol op 220V?
Lampen branden vol op 220V.

henkg

Interessant topic!
Ook ik ben bezig met een gistkast. Bijverwarmen in de badkamer met een straalkacheltje kost per gisting tegen de 20,-. Dat kan bruin best wel trekken, maar is niet echt economisch / milieu verantwoord. Ik ga experimenteren met verwarmingsfolie (Conrad: 35W/12V, maar daarover later)

Moet er nog iets van ventilatie naar buiten?
Bij 9 liter en een alcoholpercentage van 8% wordt er ruim 300 liter CO2 geproduceerd. Het meeste in slechts een paar dagen. Kan dat wel weg?
Is het een optie om het waterslot met een slangetje naar buiten te brengen: dan zijn de bellen ook makkelijker te zien...

Caspar

Ziet er goed uit Herman! Blijkbaar was je niet tevreden over de cementkuip met het verwarmingselement, waarom niet als ik zo brutaal mag zijn ;) ?

RobinB

Citaat van: henkg op 23-01-2012  14:50 uMoet er nog iets van ventilatie naar buiten?

Neuh, de meeste koelkasten hebben een condensgat. Anders lekt het ook wel weg, t is (hopelijk) niet zo dat de vergisting dermate heftig verloopt dat de deur openblaast oid! ;D

Herman

Citaat van: Caspar op 23-01-2012  14:56 uZiet er goed uit Herman! Blijkbaar was je niet tevreden over de cementkuip met het verwarmingselement, waarom niet als ik zo brutaal mag zijn ;) ?
Dat is niet bijster goed te sturen. Bovendien vindt mijn vrouw het mooi dat de vergisting nu in de garage kan ;)

Fons

Waarom is twee kleinere lampen beter dan èèn grotere?

Albertus

Citaat van: Fons op 23-01-2012  16:51 uWaarom is twee kleinere lampen beter dan èèn grotere?

Betere verdeling van de warmte?
Wanneer je één lamp gebruikt en die gaat kapot heb je een echt probleem, met twee lampen kan de kast in zo'n geval nog op één been thuiskomen.

Bert

Broeder Tuk

Citaat van: Albertus op 23-01-2012  16:57 uBetere verdeling van de warmte?
Wanneer je één lamp gebruikt en die gaat kapot heb je een echt probleem, met twee lampen kan de kast in zo'n geval nog op één been thuiskomen.

Bert

Net als een vliegtuig  ;D

Henielma

Inderdaad, 2 lampen zodat als er 1 stuk gaat de 2e het nog doet.

Laatst hoorde ik van iemand een andere benadering. 2 lampen met hetzelfde wattage in serie zodat ze beide op 110V werken. Dan gaan de lampen heel veel langer mee. (Maar als er 1 stuk gaat doen ze het allebei niet meer.)

Cisdevésser

Hoi,

Ik heb maar één 60w lamp in mijn gistkast, wel een speciaal type wat normaal in stoplichten gebruikt word, heeft extra steundraden voor de gloeidraad om beter bestand te zijn tegen trillingen ( verkeer ) en heeft een zeer lange levensduur.

janjansen

Waarom toch die vlucht naar lampen steeds, als er warmte moet worden geproduceerd?
Kan dat niet efficienter?

*verwarmingselement aai over de bol geven doet*

Henielma

Een gloeilamp produceert voor 98% warmte en 2% licht. Een prima rendement dus voor een verwarming. En als het licht niet uit de koelkast ontsnapt wordt dat ook warmte.

RobinB

Citaat van: janjansen op 23-01-2012  20:18 uWaarom toch die vlucht naar lampen steeds, als er warmte moet worden geproduceerd?
Kan dat niet efficienter?

*verwarmingselement aai over de bol geven doet*

Zie de post van Henielma: praktisch 100% rendement! :)
Een ander groot voordeel is dat ze weinig na-ijl effect hebben.
Dat geeft dus minder kans op overshoot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.