Op 1 december heb ik een bier gebotteld. Het was een Scotch Ale, gebrouwen met Whiskymout en gelagerd op hout van Whiskyvaten. Na drie weken warm wegzetten was er bij het openen een zuchtje, maar in het bier geen spoor van CO2.
Een experiment met het alsnog toevoegen van bottelgist, in het verleden heeft dat me nog wel eens geholpen, mislukte.
Oorzaak leek mij de waanzinnig flocculente gist (1728 - Scottish Ale). Deze gist vormde een kauwgom-achtige substantie onderin de CCT en liet zich niet aftappen. Mijn vermoeden was dat deze gist bij hergisting op fles, wanneer er weinig beweging is, zichzelf "smoort".
Begin deze maand ben ik begonnen elke dag alle flesjes te schudden waarbij ik er op lette dat het bezinksel loskwam van de bodem. Met na drie weken resultaat, een gisteren geopend flesje gaf een degelijke "plop" en een goede schuimlaag. Er zat, zo te proeven, nog wat bottelsuiker in, maar het bier smaakte al uitstekend. Nog een weekje schudden en dan moet het genoeg zijn.
Mijn probleem is al heel vaak aan de orde geweest op het forum. Voor iedereen die de wanhoop nabij is: kennelijk is volhouden een manier om toch de gist zijn werk te laten doen.
Bert