Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tri-Tripel project  (gelezen 2207 keer)

Offline George81

• Super lid
  • Land: nl
Tri-Tripel project
« Gepost op: 31-12-2011 03:34 u »
Ik denk dat dit de goede hoek van het forum is om dit te posten.
Deze mooie hobby lag een half jaar stil en ik wilde de draad weer oppakken, kreeg een tripel recept aangeraden.
Afijn in een soort van impuls actie, MO moest zonodig op vakantie dus ik had ineens haast  ;D , snel alles in huis gehaald en aan de slag gegaan met het volgende recept van brouw-bier.nl:

------------------
Tripel
IngrediŽnten voor eindvolume van 20 liter. 
Moutsoorten en granen
Hoeveelheid   Soort   EBC
5000 gram    Pilsmout    3
Hop
Hoeveelheid   Soort   alpha %   Kooktijd [min]
20 gram    Nothern Brewer    9.9    60
20 gram    Saaz    3.5    15
Overige ingrediŽnten
Hoeveelheid   Soort   Kooktijd [min]
250 gram    Suiker    10
25 gram    Koriander    10
Maischschema
Temperatuur   Tijd [min]
62    30
72    60
78    5

Begin SG: 1,080
Gist: Danstar Nottingham vervangen door Safale S-04
------------------

(hoe krijg ik van die mooie recept post's zoals jullie?)

Wat ik dus, ook vanwege de impuls actie, niet gedaan had is deze door de software halen om het een en ander te bekijken.
Misschien maar goed ook want ik ben inmiddels toch een stuk wijzer geworden.
Afijn na het brouwen een eind SG gehaald van 1066 wat een stuk lager is. Da's even schrikken. Ik MO gevraagd om advies en die rekende even mee.
1080 met dit recept moet gehaald worden met een rendement van +-90% wat eigenlijk niet haalbaar is voor de beginnende brouwer. rond de 75% is normaal.
Dus ik heb 'm wat aangesuikerd tot 1070, dat zou netto ongeveer 7,5% alcohol opleveren wat acceptabel is.

Waarom tri-tripel?
Omdat ik niet vies ben van een honingbiertje zoals Barbar of Budels leek het me interessant om deze tripel op te splitsen in 3 varianten:
De gewone tripel (10L)
een met 12,5 gram honing/liter (5 L) (nagisting)
en met 25 gram honing/liter (5 L) (nagisting)

Forumgenoot 30CL gebruikt in zijn eerdere honing tripels 25 gram per liter maar anderen zweren weer bij 10 gram, dus ik heb beide gedaan als experiment.
Het is duidelijk te zien dat de nagisting sneller verloopt met 25 gr/liter maar uiteindelijk komen ze beide goed op gang.

Het nagisten van de honing doe ik in mijn nieuwe 5 L gistflessen wat een fraai plaatje oplevert met een lamp erachter:

Wat overigens niet erg goed is voor mijn geduld  :P

Interessant of niet?
Wordt uiteraard vervolgd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Tri-Tripel project
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2011 09:11 u »
Je krijgt zo'n mooie recept tabel bijvoorbeeld met BrouwHulp, Invoegtoepassingen, BrouwHulp, Export, Naar klembord (forum opmaak)
Dit kan je dan plakken bij het schrijven van je bericht.

Benieuwd naar de verschillen in de smaak. Het levert in ieder geval een mooie foto op.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2011 13:44 u »
(hoe krijg ik van die mooie recept post's zoals jullie?)

Door Brouwsoftware te gebruiken zoals BrouwHulp, BrouwVisie, confomash en promash... :)

Offline George81

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2012 00:03 u »
Zaterdag de gewone tripel op de fles gedaan met  SG 1016.
De dubbele honing gister gemeten op 1017. Waterslot is nog wel actief, meerdere keren per minuut.
Ik laat 'm nog maar even staan.

Hij smaakte duidelijk zoeter, wat ook de bedoeling is.
Wel ben ik bang dat ik toch echt teveel koriander gebruikt heb, 18 gram op 20 liter, niet geheel ongewoon maar ik kreeg in een ander topic al wat reacties daarop.
Ook iets teveel hop, heb geen rekening gehouden met de 10% regel van de hoppellets.
Al doende leert men.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-01-2012 21:29 u »
Deze tripel komt behoorlijk op zijn pootjes terecht! Ik ben aangenaam verrast, de heftige smaak uitschieters zijn grotendeels weg.
Hij is lekker fris en fruitig.
Van de hoge korianderstort heb ik geen last, ook mijn maag heeft er geen problemen mee.
De honingbieren zijn zoetig maar ik herken nog geen honing. Ik heb van 30CL gehoord dat dit nog even tijd nodig heeft.
De 12,5 g/ltr versie is niet echt heel anders dan de gewone tripel. De 25 g/ltr is duidelijk anders.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2012 22:31 u »
Leuk dit soort experimentjes. Het is de manier om de invloed van je grondstoffen op de smaak van het bier te ontdekken.

Laat het bier ook aan andere hobbybrouwers proeven en vraag hun oordeel. Dat kan ook heel leerzaam zijn.

Tags: