Broeimout vs Crystalmout

Gestart door Caspar, 15-12-2004 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Heren brouwers,

Ik heb een beetje rondgesnuffeld op het internet, maar ik kom er niet helemaal uit  :weetniet:...

Wat is het verschil tussen een broeimout van 150 EBC en een Crystalmout van 150 EBC? Let wel... dan bedoel ik het effect op het uiteindelijke bier (smaak, vergisting enz.) en niet de manier waarop het gemout wordt... dat is me wel duidelijk.

Ik hoor het wel weer!

Groetjes Cas

Jacques

Hoi Caspar,

Het verschil tussen deze twee moutsoorten zit hem vooral in de caramelisering van de opgeloste moutsuikers. Bij zowel broeimout als crystalmout (veelal aangeduid als caramoutsoorten) laat men het zetmeel ver oplossen door de zetmeelsplitsende enzymen. Bij broeimout krijg je veel verbindingen met eiwitten waardoor je mailardproducten krijgt. Deze kunnen een wat droge (geroosterde) broodachtige smaak geven. Caramoutsoorten geven een zoetige karamelachtige indruk.

De vergistbaarheid van het extract van caramoutsoorten is afhankelijk van de kleur van de mout slecht (lichtgekleurd) tot zeer slecht (donkergekleurd). De vergistbaarheid van broeimout ligt wat hoger. Voor exacte data zou ik het een ander na moeten kijken. Misschien dat een ander forumlid je dat kan geven.

 :degroeten: Jacques

Caspar

Bedankt Jaques,

Ik wacht nog even op meerdere reacties en dan ga ik alle punten eens rustig op een rijtje zetten... Mijn dubbel recept welke ik in de kerstvakantie ga brouwen staat overigens gewoon vast, ongeacht de conclusies uit deze threat (deze bevat zowel cara als broeimout namelijk).

Groetjes Cas

PS Kreeg gister mijn bestelling binnen... Let op met de Hallertau Herzbrucker hop, deze oogst bevat een indrukwekkende 2% alpha zuren  :-\ !!!

MO

De Styrian Goldings die ik vorige week binnenkreeg was ook iets van 2.9% of zo. Geen goede hopzomer geweest kennelijk. We betalen dus relatief veel eurootjes per a-zuur.

Caspar

Hoi Hoi, is er naast Jacques niemand anders die mijn vraag kan beantwoorden...?

Ik ben op zoek naar details als, smaakwerking, vergisting, percentages waarbij de smaak bijv. brandering wordt, toepasbaarheid bij verschillende biertypen enz. enz.  :leren:

Groetjes Cas!

Adrie

Hoi Caspar,

Veel informatie is HIER te vinden. Kijk bij Malt information en dan bij Dingemans. Verder is naar mijn idee geen eenvoudig antwoord te geven op jouw vraag. Of een mout een geroosterde smaak geeft is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid in de stort, maar ook van onder andere het percentage suiker dat je gebruikt, de andere mouten die je toevoegt en niet in de laatste plaats van de gebruikte gist. Soms smaakt een bier met 1% chocolademout uitgesproken gebrand en soms met 3% in de stort niet. Ik sta regelmatig verbaasd over het effect van een mout op de smaak van het bier.

Groeten,

A3

Caspar

Ik zou willen dat ik wat meer tijd had om zelf te experimenteren.

Ik kan binnenkort eindelijk twee brouwsels vergelijken, grofweg:

Donker abdijbier

Cara                 120 EBC  10%
Choc                 800 EBC  1%
Donkere Kandij   ??? EBC  10%

Eind SG 1019

gaf een rood / bruinige kleur en geen karamel of branderige smaak.

Mijn tweede dubbel

Cara                 120 EBC  10%
Aroma              150 EBC   3%
Choc                 800 EBC  1%

Verwacht eind SG 1014

geeft waarschijnlijk een donkerbruine kleur maar smaakt... ??

Ik heb o.a. voor dit recept gekozen om te kijken wat de kleurwerking is van Donkere Kandij, ik ben benieuwd of ik een typische smaak van de aromamout uit het bier kan halen.

Handige link Adrie, volgens mij is het inderdaad helaas lastig om een compleet antwoord op mijn vraag te vinden...

Jacques

Citaat van: Adrie op 20-12-2004  11:31 uVerder is naar mijn idee geen eenvoudig antwoord te geven op jouw vraag. Of een mout een geroosterde smaak geeft is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid in de stort, maar ook van onder andere het percentage suiker dat je gebruikt, de andere mouten die je toevoegt en niet in de laatste plaats van de gebruikte gist. Soms smaakt een bier met 1% chocolademout uitgesproken gebrand en soms met 3% in de stort niet. Ik sta regelmatig verbaasd over het effect van een mout op de smaak van het bier.

Dat antwoord is helemaal waar Adrie. Als het om bierbrouwen gaat kun je bijna nooit zeggen/schrijven zo is het.

Het brouwproces is heel eenvoud en vreselijk complex.
Je hoeft niet zo veel bijzonders te doen en veel dure apparatuur te hebben om bier te kunnen brouwen. De Germanen konden al bierbrouwen. Je kunt op je vingers natellen dat die geen high tech apparaten tot hun beschikking hadden.
Om het brouwproces te begrijpen en te sturen komt er veel meer kijken. Dan blijkt keer op keer hoe complex alle processen in elkaar grijpen.
Gelukkig hoeven we ons daar niet al te druk over te maken. Het is mogelijk te goed bier te brouwen zonder veel theoretische kennis te hebben. Je kunt dat vergelijken met autorijden zonder dat je de techniek onder de motorkap begrijpt.

 :degroeten: Jacques

Caspar

Na het brouwen van mijn dubbel kan ik Adries bevindingen bevestigen wat betreft de kleurwerking van donkere kandijbrokken... zo te zien is de kleurwerking van kandij inderdaad 10 - 30 EBC...
 
De smaakwerking van aromamout kan ik nog niet goed plaatsen, er zit een soort eigenaardig bijsmaakje aan het bier welke ik niet goed kan plaatsen (het is wat zoetig en doordringend, esterig misschien?? maar de basissmaak is helemaal niet zoetig daarentegen). Eigenlijk zou een ervaren proever het ff moeten oordelen. Ik heb Wyest Belgian Abbey gebrijkt bij 22 ÂșC gistingstemp.

Ik proef echter geen branderige smaak... ik laat het bier nog ff rijpen  :beersmiley:

Groetjes Cas

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.