Hevelfilter: wat voor slang?

Gestart door WvR, 15-01-2012 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WvR

Ik heb op dit forum rondgekeken over adviezen omtrent een hevelfilter en ook op google rondgekeken, en ik ben op weg om een klein hevelfilter te bouwen. Ik heb met een koperen buis en wat elleboogstukjes iets in elkaar gezet. Op meerdere plekken lees ik: "en je hebt een stuk slang nodig". Ja, dat begrijp ik, maar wat voor slang kan ik het beste gebruiken?

Ik heb gekeken naar transparante tuinslangen, maar die zijn allemaal gelabeld als "niet voor voedselbereiding". Ik las hier op het forum over "siliconenslang". Wat is dat precies, en bij wat voor winkel kan ik dat kopen? De gemiddelde DHZ-zaak heeft ze in elk geval niet. Moet ik naar een zaak voor professionele keukenbenodigdheden? Ik heb ook zitten denken over een stuk flexibele waterleiding, maar dat is helaas niet transparant dus dat lijkt met wat link....

RobinB

Siliconenslang is inderdaad het beste. Brouwland (verdelers) en vd kooy leveren het ook, maar vast niet in Japan?
Ik zou iets meer in de richting van voedingsindustrie / laboratoria leveranciers zoeken.
Succes!

Meskers

Citaat van: WvR op 15-01-2012  12:28 uIk heb op dit forum rondgekeken over adviezen omtrent een hevelfilter en ook op google rondgekeken, en ik ben op weg om een klein hevelfilter te bouwen. Ik heb met een koperen buis en wat elleboogstukjes iets in elkaar gezet. Op meerdere plekken lees ik: "en je hebt een stuk slang nodig". Ja, dat begrijp ik, maar wat voor slang kan ik het beste gebruiken?

Ik heb gekeken naar transparante tuinslangen, maar die zijn allemaal gelabeld als "niet voor voedselbereiding". Ik las hier op het forum over "siliconenslang". Wat is dat precies, en bij wat voor winkel kan ik dat kopen? De gemiddelde DHZ-zaak heeft ze in elk geval niet. Moet ik naar een zaak voor professionele keukenbenodigdheden? Ik heb ook zitten denken over een stuk flexibele waterleiding, maar dat is helaas niet transparant dus dat lijkt met wat link....

Zelf heb ik mijn stuk slang bij Brouwmarkt in Almere gekocht. Hier mijn hevelfilter en spiraalkoeler van voorzien. Alleen volgens mij zit je in Japan aan je info te zien, dus Brouwmarkt zal dan wat moeilijker worden. Denk 'gewoon' een biergroothandel te zoeken die ook apparatuur verkoopt dat je een eind gaat komen. Persoonlijk ben ik inderdaad ook voor een doorzichtige slang. Deze is visueel goed in de gaten te houden qua schoonheid, mar ook tijdens het filteren zie je het wort mooi schoon worden. 'kijkglas' principe.

bvalkema

Siliconenslang willen ze nog wel eens hebben bij aquarium winkels. Als de vissen er niet dood van gaan kan ik er ook wel tegen denk ik zo ;)

John

TIP:

Instrulabo (internetwinkel je kunt er volgens mij ook afhalen, weet ik niet zeker) heeft goede slangen, een ruim assortiment en prima service ! Had in eerste instantie foute levering gekregen (mijn fout) en is prima opgelost!

koffie

Citaat van: John op 15-01-2012  13:12 uTIP:

Instrulabo (internetwinkel je kunt er volgens mij ook afhalen, weet ik niet zeker) heeft goede slangen, een ruim assortiment en prima service ! Had in eerste instantie foute levering gekregen (mijn fout) en is prima opgelost!
De vraag is: tegen welk bedrag leveren die in Japan? :)

12345

Als je in Japan woont, kun je je slang beter daar kopen. Dan moet je googelen op het Japanse woord voor "siliconen slang". Er zijn vertaalsites op het internet en als die de truc niet doen, weet ik er nog een: toets "siliconen" en in de Nederlandse Wikipedia en ga dan naar de Japanse Wikipedia om de vertaling in het Japans te zien. Ik kan me niet voorstellen dat ze in Japan geen siliconenslang zouden verkopen. Natuurlijk doen ze dat! Succes!

Dit is zon vertaalsite

Eh, bij mij staan er alleen wat streepjes, maar wie weet, als je in Japan woont, en je computer ondersteunt Japans, dat er dan wat zinnigs uitkomt ...

WvR

Bedankt voor de tips. Ik had ook al even gekeken op google, en rakuten (楽天 = optimisme, de grootste online winkel in Japan). Het blijkt dat je met het keyword "slang voor etenswaar" (食品用ホース) een heel eind komt  8)

Overigens: de meeste webwinkels in NL exporteren niet buiten de EU. Dat is misschien maar beter ook, gezien de exorbitante bedragen die men durft te vragen voor transport  ;) OK, de queeste over het hevelfilter gaat verder....

George81

Ik gebruik zelf een wat aparte slang omdat dat het enige was wat ik nog had liggen toen ik mijn filter maakte.
Het is "Tygon 3603" slang wat over was van een computer-waterkoeling setup.
Het is laboratorium/ziekenhuis slang en houdt het bij mij goed uit. Geen rare smaakjes of geurtjes.

Op google vind ik wel het e.e.a. erover, daar kan je misschien ook wel aankomen in Japan.

RobinB

Citaat van: George81 op 16-01-2012  13:26 uIk gebruik zelf een wat aparte slang omdat dat het enige was wat ik nog had liggen toen ik mijn filter maakte.
Het is "Tygon 3603" slang wat over was van een computer-waterkoeling setup.

Voor wat ik ervan kan vinden valt dit type niet onder hun weekmakervrije range.
Wat dus in zou houden dat het weekmakers bevat (in ieder geval een risico).
Ook valt deze niet onder hun voedingsveilige lijn...

Al met al zou ik deze slang dus niet gebruiken, maar over gaan op siliconen!
:)

George81

Hmmmm. Ik wilde 'm wel wisselen al maar nu doe ik dat zeker. dus ik trek mijn advies in ;)

12345

Au! Zou ik ook doen. Als het PVC met weekmakers is, komt dat spul er bij een graadje of 70 al lekker uit. Niet erg voor een keertje, denk ik, maar op den duur ook niet echt gezond ...

WvR

Nou, ik heb mijn siliconenslang binnen! Een echte Toyox Silicon, voor wat dat waard is: binnendiameter 9 mm, buitendiameter 16.5, siliconen binnenslang, polyester wapening, siliconen buitenslang. Bestemd voor voedingsmiddelen van -30 C tot + 150 C, maximale druk 10 bar. Het is waarschijnlijk wel wat overkill... Het geheel kostte ongeveer E 40 voor 2 meter, da's op zich niet eens echt duur.

RobinB

Wow!
Das puike slang! :duimop:

Flink dikke wand en nog gewapend ook. Zo bezien niet eens duur inderdaad. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.