Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA: Engels en Amerikaans  (gelezen 14307 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: IPA: Engels en Amerikaans
« Reactie #25 Gepost op: 10-03-2005 10:16 u »
Nou, ik had zowaar bijna een diacetylvergiftiging opgelopen  :nut: tsjongejonge zeg, dat mijn brouwmaat een andere kijk op de zaak heeft blijkt wel, hij vertelde me dat de Engelse variant al heeerlijk was, ikzelf en enkele gildeleden zijn dat absoluut niet met hem eens.

Maar goed, hij zit nog maar een week op fles dus hopelijk trekt dat nog weg er werd gisteravond zelfs gevraagd of ik een wietbier had gebrouwen, voorlopig is het dus een butter-hemp-india-pale-ale.

De amerikaanse variant is er ook nog niet helemaal, voorlopig veel (onbekende) hopsmaken die nog in balans moeten komen.

:degroeten:

Johannes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 10-03-2005 13:36 u »
Woeha, 118! Ik ben je man. Wat duurt het ONK toch nog lang. En als ik voor de tijd nog in het noorden kom (mijn ouders wonen in Buinerveen bij Stadskanaal)?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #27 Gepost op: 10-03-2005 14:56 u »
Het is nog maar de vraag of het een lekker biertje wordt, maar kom gerust langs.  :biersmile:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #28 Gepost op: 17-03-2005 22:58 u »
Van de week nog even een Engelse variant opengetrokken: daar kun je prima een stukje vlees in braden, boterig!!!!

En dan de Amerikaanse: HOP!!!† † HOP!!!!† † †HOP!!!† † †:o† † †HOP!!!† † HOP!!!!† † †HOP!!!† † †:o† † HOP!!!† † HOP!!!!† † †HOP!!!† † †:o† † †HOP!!!† †
Wow! hier moet je echt van houden! en dat doe ik! Wat een bier! Er zit nog een redelijk zoetje in wat prima combineert met de enorme bitterheid, toch vind ik het bier prima in balans. Jammer dat de proefflesjes nu op zijn (er staan nog een paar kratjes bij mijn brouwmaat) of misschien maar goed ook. Ik denk dat dit bier nog verder evolueert, als 'ie op de lijst staat, gaat deze wat mij betreft naar het ONK.

:proost:

Johannes

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 18-03-2005 19:00 u »
Hop Hop Hop
Paardje in gallop.

†† † † † † † † † † † † † † † † † ††_______/``'``'-.
† † † † † † † † † † † † † † † † † (_† † 6† \† † .^
† † † † † † † † † † † † † † † † __ `'.__,† †|† † `'-.
† † † † † † † † † † † † † † † †/_ \† /† † †/† † † :`^'† † † † †Shit, hij begint te steigeren Ha Ha† † †:proost:
† † † † † † † † † † † † † † †/'/_` \/† † †/† † † †.`
† † † † † † † † † † † † † † †"/† `'.† † † |.-'`^.† `.
† † † † † † † † † † † † † † †/† .'-._† † †\† †`'^^^
† † † † † † † † † † † † † /` /'† † †\† † † \
† † † † † † † † † † † † † ""† † † † †\† † † `.
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † `\† † † `.
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † `\/† † †\-`-,.-
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † †/† † † /`.† `-.
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † († † †/ `† †) .^
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † †\† † \\† .`^. `.
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † \ > >† † `` `. )
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † †// /† † † † .`
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † †/`/† †
† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † †""

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #30 Gepost op: 29-03-2005 23:02 u »

Vanavond weer eens de Engelse variant opengetrokken, dit is inmiddels een zeer drinkbaar bier geworden diacetyl is merkbaar aanwezig (sinds de vorige keer weet ik ook erg goed hoe dit smaakt) maar zeker niet storend. Martin, ik zou zeggen kom maar halen die jongens, dan kun je even een kritisch proefverslag posten  :biersmile:

Johannes

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #31 Gepost op: 11-04-2005 11:45 u »
Brouwers,

Afgelopen vrijdag heb ik dit bier (de amerikaanse versie) kunnen voorzetten aan de auteur van het boek waar ik het recept uit heb gehaald. Misschien kennen jullie hem wel  ;) De volgende opmerkingen kreeg ik mee:

-Rustig aan met de columbus als drooghop, hopgebruik is teveel van het goeie.
-Gebruik meer caramout om bitterheid in balans te brengen.
-Het bier had wat meer body mogen hebben.
-Iets teveel koolzuur.

Wat betreft het hopgebruik, dit zal ik niet tegenspreken, neemt niet weg dat ik het errug lekker vind.
De caramouten, de storting was volgens recept. Derek had verwacht dat dit voldoende zou zijn, ik kan me voorstellen dat de extreme columbus bijdraagt aan een grotere bitterheidsbeleving, bij een volgende keer zal ik de caramoutstorting niet aanpassen, de drooghop wel, wellicht Cascade mits voorradig.
Body is naar mijn persoonlijke smaak ok, maar ik ken van dit biertype dan ook geen commerciele voorbeelden, en neem dan ook van harte aan dat het iets meer mag zijn.
Koolzuur, is inderdaad teveel (7g/l bij Eind SG 1016)

Deze gelegenheid was gecreeerd door biergilde īde koperen tsjettelī zij hadden Derek Walsh uitgenodigd om een presentatie te geven over pale ales, en hadden ons (Groningsch Biergilde) uitgenodigd om de presentatie bij te wonen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!

In deze presentatie werden verschillende aspecten aangehaald over zowel Belgische, Amerikaanse en Engelse pale Ales. Tevens was er vergelijkingsmateriaal aanwezig  :proost:

Al met al een zeer geslaagde en leerzame avond.

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 11-04-2005 12:06 u »
De smaak van drooghop zal per maand afnemen dus over 2-3 maanden is hij qua mout en hop perfect neem ik aan!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #33 Gepost op: 11-04-2005 12:09 u »
Perfect  :weetniet: vast beter inderdaad, dat is ook reden dat ik dit bier toch inzend voor het ONK hopelijk tref ik een hopneus als keurmeester, anders kan ik het echt vergeten   ;D

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #34 Gepost op: 17-04-2005 22:10 u »
Ha die Johannes,

Zojuist de Engelse IPA mogen proeven, wat een lekker biertje! Enne, welke diacetyl? Volgens mij is die inmiddels compleet verdwenen, of niet meer merkbaar door de hop? Echt totaal anders dan vorige maand op de clubavond!

Afijn, voor zover ik kan beoordelen lijkt hij me prima volgens stijl. Was deze nu 60? Je hebt bij het recept nog de verkeerde IBU waarden staan. Om de vergelijking te completeren, zal ik nu naar de koelkast lopen voor de Amerikaanse (jammie!). Waren beide nu gedrooghopt of niet? Ik weet nu meteen wat ik binnenkort moet brouwen ;)

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 17-04-2005 22:21 u »
Ok dan! Da's weer heel andere koek! Qua bitterheid slaat deze zijn Engelse broertje K.O.! Persoonlijk vind ik hem wel lekker, maar hij mag echt wel wat minder bitter. De Engelse was wat dat betreft meer in balans. Als ik jou was zou ik deze Amerikaanse gewoon een half jaartje rust gunnen (lukt dat?), dan geniet je er denk ik meer van. Ik weet het, er gaat niets boven vers bier... Maar dit doet denken aan een zeer verse XX Bitter of Orval (zonder Bretta smaakjes) met dubbele dosis hop. De geur is overigens verrukkelijk! Ik ben nu een beetje gewend aan de smaak en het biertje bekoort me steeds meer (leuk he, zo'n proefverslag die van de ene mening naar de andere gaat). Wat betreft dat half jaar, ik denk niet dat je dit red!
 ::);D

Koop es een verse XX-Bitter en denk er nog wat hop bij, da's een mooie omschrijving voor dit bier! Mag ik nog een flesje??

Herman

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #36 Gepost op: 18-04-2005 21:31 u »
Was deze nu 60? Je hebt bij het recept nog de verkeerde IBU waarden staan.

Nee 114   ::) Diacetyl proef ik ook niet echt meer, wellicht dat iemand met een lagere smaakdrempel het nog wel proeft,  het is in elk geval niet meer de vloeibare braadboter die het eerst was. Beide zijn gedrooghopt met ongeveer 1g/l

Geen van beiden gaat een half jaar overleven, ach wellicht een paar flesjes, die Amerikaanse hoppen zijn echt geweldig; dit resultaat bereik je niet met andere hoppen.

Die bitterheid blijft een raar punt:

- De Engelse: IBU 114 geen caramouten, wel suiker in de stort, eind SG 1010, begin SG 1070
- De amerikaanse: IBU 80 wel caramout, volmout, eind SG 1016, begin SG 1074

Op papier is de Engelse dus veeeel bitterder dan de amerikaanse, maar in de praktijk is het net andersom!!!

Zo zie je maar weer hoe relatief bitterheid(sbeleving) is!

Johannes

ps deze komen zeker weer op de brouwagenda te staan, als het een beetje mee zit kan ik m dan op fust zetten  ::)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #37 Gepost op: 30-05-2005 22:59 u »
Dit bier heb ik ingezonden voor het ONK hier de bevindingen van de Keurmeester:

Visuele aspecten: 13 (15)
Geur:                  22 (25)    Mooie hopgeur
Smaak:               17 (25)
Basissmaak          8   (10)    Iets zurig
Body                    5   (5)
Mondgevoel         4    (5)
Nasmaak             13   (15)

Totaal                82 punten.

Commentaar van de keurmeester:

Heel erg jammer van het zuurtje, mooie hopgeur.

Zelf kan ik het zuurtje niet ontdekken, bij mijn APA kreeg ik echter van Hans de opmerking dat hij een zuurtje proefde die ik ook niet terug kon vinden volgens Herman kon het de grote hoeveelheid koolzuur zijn (beide bieren zijn sterk gecarboneerd).

Hierbij meteen een waarschuwing voor de mensen die op het ONK deze bieren hebben meegekregen: goed koelen, en rustig uitschenken ivm veel koolzuur. En willen jullie (Martin en ???) bij het proeven van dit bier op het zuurtje letten?

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 31-05-2005 08:39 u »
over welke van de twee heb je het nu?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #39 Gepost op: 31-05-2005 08:49 u »
oeps, de Engelse variant

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 12-06-2005 13:49 u »
Vrijdag 10-6 de Engelse variant gedronken:

uiterlijk: troebel, blond (wat licht voor een pale ale); enorme forse fijnwollige schuimkraag, zeer zeer stabiel
geur: hop, hop en nog eens hop, mooi pittig grasachtig
sm: mooi zoetje, verder heel veel hop, maar brandt zeker niet je mond uit. Is ook zeer fruitig; fruitige en hoppige combineren prachtig. iets overgesatureerd. In de nasmaak niet eens superbitter maar ook fruitig/moutig. Bier is gewoon niet heel bitter. Moutigheid is ook prominent

Wat een fijne gist is die Windsor toch. Zet je deze nog bij de bewezen recepten? Zou hem graag nogeens nabrouwen, misschien met wat meer hop (ja, echt!)

thread doorgelezen: zuurtje is onzin, daar proef ik niets van. Diacetyl is niet aanwezig (ik heb een erg lage smaakdrempel). Moet toegeven dat ik die 20% suiker niet proef, dat zou ik van te voren niet verwachten. Maar hij is dan ook 8%.

Ga vanmiddag mijn smaakpapillen verwennen met de amerikaanse. Schijnt nogal bitter te zijn toch?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 12-06-2005 20:07 u »
Zohee! De amerikaanse heb ik daarstraks voor het eten in alle rust opgedronken. Wat een hop, hop en nog eens hop. En dan zulke heerlijke amerikaanse citrus achtigen ook nog. Hier lust ik wel pap van.
KLeur was wat mij betreft iets te licht voor een PA.
weer een enorme schuimkraag en wat overgesatureerd (boer)bier
ondanks de enorme hoppigheid toch tamelijk fris van geur
smaak is misschien iets te bitter maar ik vond hem weer niet mijn mond uit branden. wel stukken bitterder dan de Engelse. Vond hem ook wat fris en moutig.

Nu ben ik bedroefd. De biertjes van johannes zijn op. En ze waren zo lekker. Snel zelf weer brouwen.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 14-10-2005 23:55 u »
Johannes,

IBU 114 ipv 60, beetje late reactie, maarreh, klopt dat wel? Hoeveel hop hebben jullie nu werkelijk gebruikt? Ik kan me niet voorstellen dat ie echt zoveel hop had, aangezien de Amerikaanse variant behoorlijk bitterder smaakte.

Herman

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #43 Gepost op: 16-10-2005 19:13 u »
Herman,

Helaas kan ik mijn brouwnotities niet vinden, ik zal wellicht dat Rene of Hans dit zo kan vinden. Ik zal dit nog even navragen maar geloof me, ik heb ook meerdere malen getwijfeld maar kwam telkens weer tot de conclusie dat de berekeningen zouden moeten kloppen....

Johannes

:edit:

Zie dit bericht daar staat het voorlopige recept met IBU 114 ik maak ook nog een opmerking over het feit dat ik het niet had aangepast, dit heb ik later verzuimd en ik weet zeker dat we 100 gram hop hebben gebruikt want dat was precies 1 zak poperingse bio hop die Henk had meegenomen.

Johannes

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #44 Gepost op: 31-10-2005 21:53 u »
Jawel, ik vind zowaar nog een paar flessen IPA (amerikaanse variant) de hop ruik je op enkele meters van het glas! En dat voor een bier wat op 23 januari is gebrouwen. En die Amerikaanse hoppen, echt fantastisch! Als je de kans krijgt om daar eens mee te brouwen: doen! Heerlijk zeker bij overmatig gebruik zoals in deze IPA.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #45 Gepost op: 03-02-2006 23:37 u »
Morgen is de amerikaanse variant weer aan de beurt. Deze keer met enkele aanpassingen:

Summer lightning gist.
Eiwitrust 5 min.
Een beetje carapils voor body als tegenhanger van de vele hop.

Het recept:

Recipe : IPA Amerikaanse variant II

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        26.00    Wort Size (LTR):   26.00
Total Grain (kg):         7.64
Anticipated OG:          1.068    Plato:             16.50
Anticipated EBC:          23.2
Anticipated IBU:          78.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 91.7     7.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        BelgiŽ         1.037      7
  4.1     0.31 kg.  Caramunich III - Weyermann    Duitsland      1.036    112
  3.3     0.25 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt       Duitsland      1.033      4
  1.0     0.08 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem BelgiŽ         1.030    292

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 33.75 g.     Centennial                        Whole    9.70  38.1  90 min.
 33.75 g.     Chinook                           Whole   10.40  40.8  90 min.
 25.00 g.     Cascade                           Whole    5.75   0.0  Dry Hop

Mash Schedule
-------------
Eiwitrust Temp :           55  Time:   5
Saccharification Rest Temp :  66  Time:  90

Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de hoeveelheid carapils? Ik heb geen idee wat een redelijke hoeveelheid is.

Johannes

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 04-02-2006 09:33 u »
In principe het zelfde als andere caramouten, ik houd als vuistregel aan dat je hiervan tot ca 10% van de storting kunt gebruiken voor een uitgebalanceerd bier. Ik gebruik het zelf meestal voor bieren die licht moeten blijven.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #47 Gepost op: 04-02-2006 09:50 u »
Ok, bedankt. Ik zou net de speciaalmouten gaan afwegen  :duimop: ik realiseerde me ook dat mijn vraag een beetje laat gesteld was aangezien ik net ben begonnen met schroten  ::) Ik doe nog 100 gram carapils erbij en een kilo mout eraf, daarvoor komt wat suiker in de plaats het begin SG wordt ook wat lager. Als deze minstens zo lekker wordt als de vorige dan moet ie maar niet te zwaar zijn want anders.... samenvol

Nou, schroten maar weer.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 04-02-2006 10:12 u »
Ik ben benieuwd naar die gist, die heb ik ook nog in de koelkast staan. Heb je nog gaten in de gamel geboord om de hitte te laten ontsnappen? Dat zag ik zo niet op de foto.

Een kg mout er af en 100g erbij brengt je in totaal wel > 10%....

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #49 Gepost op: 04-02-2006 11:16 u »
Ik heb er gaten in geboord alleen zijn die niet zo groot omdat ik de grotere boren niet goed vast kan klemmen in mijn boormachine. Er gaat nog redelijk wat warmte langs als 'ie vol gas draait, dus dat pas ik nog aan.

De caramouten zitten nog niet op 10 procent (tsja tel je de suiker mee of niet) hier het aangepaste recept:

Batch Size (LTR):        26.00    Wort Size (LTR):   26.00
Total Grain (kg):         7.12
Anticipated OG:          1.066    Plato:             16.09
Anticipated EBC:          22.2
Anticipated IBU:          76.6
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 82.9     5.90 kg.  Palemout 7 - Dingemans        BelgiŽ         1.037      7
  7.0     0.50 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0
  4.9     0.35 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt       Duitsland      1.033      4
  3.5     0.25 kg.  Caramunich III - Weyermann    Duitsland      1.036    112
  0.8     0.06 kg.  CaraVienne mout (Cara 50) - D BelgiŽ         1.032     50
  0.8     0.06 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem BelgiŽ         1.030    292

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 32.50 g.     Centennial                        Whole    9.70  36.9  90 min.
 32.50 g.     Chinook                           Whole   10.40  39.6  90 min.
 24.07 g.     Cascade                           Whole    5.75   0.0  Dry Hop

Tags: