IPA: Engels en Amerikaans

Gestart door Johannes, 15-12-2004 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers, :brouwen:

16 Januari staan er 2 IPA´s op het programma: een Engelse en een Amerikaanse. Doel is om beide zo stijlgetrouw mogelijk te brouwen.

Hier 2 recepten uit de biertypengids:

De Engelse:

90% pale 7 ebc, 10% invert suiker, Challenger hop tot 50 EBU, 90 min. koken. Wyeast 1028 (youngs) Drooghoppen 1g/l Styrian Goldings. begin SG 1065

De amerikaanse:

95% 4 EBC US 2 row pale mout, 4% 105 EBC crystal en  1% caramunich 400, 90 minuten koken met Cascade tot 60 EBU. Wyeast 1272 drooghoppen met 0,75 g/l Cascade begin sg 1070

Plan is om van 1 maisch 2 bieren te maken, en voor de amerikaanse versie de crystal en caramunich mout toe te voegen tijdens het koken.

Vraag: ben ik dan nog stijlgetrouw bezig? m.a.w. is de 2row pale mout te vervangen door pale 7 ebc? en wie kan me meer vertellen over IPA´s Amerikaans of Engels?

:degroeten:

Johannes

Jacques

Hoi Johannes,

Een tip die ik je wil geven als bier wilt brouwen overeenkomstig een bepaald biertype is om zoveel mogelijk vertegenwoordigers van dat biertype te pakken te krijgen, aandachtig te proeven en aantekeningen maken. Ga daarna zo veel mogelijk informatie verzamelen over het betreffende biertype en proef de bieren opnieuw. Trek vervolgens je eigen plan.

 :degroeten: Jacques

Herman

Kijk eens hier voor de stijldefinities. Er is ook een boekje over IPA (Homebrew Classics - India Pale Ale van o.a. Roger Protz) op de markt, kijk eens  hier.

Die laatste ga ik binnenkort maar es bestellen...

Herman

Johannes

Jacques,

Helaas is het voor mij praktisch onmogelijk om IPA´s te kopen hier in Groningen. Toevallig heb ik afgelopen zaterdag bij de enige speciaalbierzaak in Groningen een IPA gezien, maar deze was alles behalve vers(over datum). Nou kan dit type wel even mee, daar is het tenslotte voor gebrouwen maar voor 3,45 euro heb ik liever een verse.

Herman,

Bedankt voor de links, toch leuk hoe je altijd weer die links uit je mouw schudt :laugh:

Ik heb nog even flink wat gegoogled, voorzover ik na kan gaan zijn de recepten aardig volgens Engels en Amerikaans gebruik. Alleen volgens mij is de Styrian Goldings een tsjechische hop en kan ik dus beter Fuggles of East Kent Goldings gebruiken voor de drooghop.

:degroeten:

Johannes

MO

Yep, Styrian is Tjechisch, East Kent is dan een betere keuze. Ondanks de gelijkenis in namen zijn het overigens volledig verschillende hoppen. Weet iemand overigens waarom in de vertaling van Michael Jackson Great Belgians Beers er meestal over Stiermark Goldings wordt gesproken? Daar had ik nou nog nooit van gehoord, maar ik ga ervan uit dat er Styrian mee wordt bedoeld.

Johannes

De voorlopige recepten:



IPA Amerikaanse variant

Batch Size (LTR):        20.00    Wort Size (LTR):   20.00
Total Grain (kg):         6.11
Anticipated OG:          1.071    Plato:             17.18
Anticipated EBC:          23.5
Anticipated IBU:          80.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 94.9     5.80 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
  4.1     0.25 kg.  Caramunich III - Weyermann    Duitsland      1.036    112
  1.0     0.06 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.030    292



Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 27.00 g.     Centennial                        Whole    9.70  39.0  90 min.
 27.00 g.     Chinook                           Whole   10.40  41.9  90 min.
 20.00 g.     Cascade                           Whole    5.75   0.0  Dry Hop




Recipe : IPA Engelse variant

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        20.00    Wort Size (LTR):   20.00
Total Grain (kg):         5.00
Anticipated OG:          1.066    Plato:             16.04
Anticipated EBC:          18.7
Anticipated IBU:         114.4
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 80.0     4.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
 20.0     1.00 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
100.00 g.     Wye Challenger                    Whole    7.50  114.4  90 min.
 10.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   0.0  Dry Hop


  [/color]

Aangezien er sprake is van verschillende begin SG's maken we gewoon 2 brouwsels en niet zoals eerder aangegeven 2 brouwsels uit 1 maisch en dan de caramouten in de kookketel (leek me wel geinig gewoon om mout in de kookketel te gooien :laugh:)

Eventueel vervang ik bij de amerikaanse variant nog de pale mout door pils. Gisten denk ik nog even over na.


:degroeten:

Johannes

ps ik zie net dat ik de hopstorting voor de Engelse variant nog niet juist had ingevoerd, deze komt op zo'n 65 IBU en bij deze nog even de (voorlopige) promash recepten

Herman

Volgens mij wordt Styrian Goldings geacht uit Slovenie te komen. Stiermark=Steiermarken is een Oostenrijkse provincie. Als je googled op Steiermark + Styrian blijkt Styrian Engels te zijn voor Steiermark. Zou me niet verbazen als dat een en hetzelfde gebied is, in Oostenrijk wordt ten slotte ook hop verbouwd (ja, echt waar). Ik houd het voorlopig op Oostenrijks...eh Sloveens Steiermarken.

Overigens wordt ook Styrian Goldings verbouwd in Engeland, in Belgie..... Waar o waar komt onze Styrian vandaan. Past m.i. best in een IPA, het is tenslotte ook weer een afstammeling van Fuggles.

Herman

Bas

Citaat van: Herman Holtrop op 21-12-2004  19:56 u... Waar o waar komt onze Styrian vandaan...
Volgens mij komt deze tegenwoordig voornamelijk uit Joegoslavie (de broeders van Orval beweren tenminste het daar vandaan te halen).

Grt, Bas H.

MO

Oostenrijk, Joegoslavie = slovenie en vele andere landen

dankjewel herman voor de Stiermark info. weer wat geleerd

zat er ver naast met mijn tsjechie. hoe kan ik Saaz nu voor stiermarkse goldings verwisselen?

Johannes, nog iets, weet je wel heel zeker dat je van die zware IPA's wilt brouwen, beide ronde de 8%? In Boston vorig jaar heb ik er een aantal gedronken, en volgens mij waren ze tussen de 5 en 6%. Of zit ik er nu helemaal naast?
Even gegoogeld en IPA's zitten rond de 7%. 8% lijkt me dus te hoog. Zou je toch voor beide batches dezelfde begin SG kunnen gebruiken

Johannes

Martin,

Dit zijn de recepten uit de biertypengids alcohol gehalte van dit type volgens Derek Walsh loopt van 5,6 tot 7,5 procent en max begin sg 1070. Ik heb nog nooit een commerciele IPA gedronken volgens mij in een grijs geleden een IPA van Herman (zou dat kunnen Herman?) dus weet niet wat wijsheid is. De veelal amerikaanse recepten die ik heb gezien heb ik niet omgerekend, ik zal nog ´s verder googlen bedankt voor de tip!

:degroeten:

Johannes


Herman

Ik heb wel es een IPA meegenomen, dus die zul je inderdaad wel geproefd hebben. Ik heb ook wel verschillende commerciele gehad, afgelopen weekend nog een Trafalgar van de Freeminer brewery gedronken (6% en 60IBU volgens MJ). Gekocht in Ermelo. Lekker bitter biertje (mijn vriendin dacht dat ik hem zelf gebrouwen had: goed teken  ;) ), meteen de gist opgekweekt, deze was actief na 2 dagen (nee, niet continu belucht).

Herman

Johannes

Die was dus vast verser dan wat ze bij van Erp hebben, ga je ook iets brouwen met die gist?

Johannes

Herman

Wellicht een IPA ;-) Ik heb hem echter nog niet geproefd, ik rook er niet veel aan gisteren. Volgende week staat een bigfoot op het programma, misschien een leuke gist voor het 2e afloopbiertje.

Herman

Johannes

Citaat van: Herman Holtrop op 22-12-2004  20:32 uVolgende week staat een bigfoot op het programma

Een zware jongen dus, ook met Amerikaanse hoppen neem ik aan? Het zou leuk zijn als er in Nederland wat meer 'exotische' hoppen leverbaar waren. Erg leuk, biertypes brouwen die hier niet of nauwelijks leverbaar zijn. :brouwen:

groet, Johannes

Johannes

Zo, de klus is geklaard, naar schatting 2x 40 liter IPA. De Amerikaanse variant is geeindigd op 1073 en de Engelse op 1070 beide iets te hoog. Het rendement was ook niet bekend omdat we met diverse onderdelen van verschillende installatie's hebben gebrouwen. Aangezien de SG's niet verkeerd zijn laten we het hier eerst bij.

Dit is overigens voor mij de eerste keer dat voorgevormde panty's uit de jaren 60 deel uitmaakten van de installatie (als hopzak).

Goed, nu laten we het werk eerst aan de gisten over en later van de week de drooghop erbij, nu eerst een R8tje proost!

:degroeten:

Johannes




aan de inzet van deze aspirant brouwer zal het zeker niet liggen! Rick, bedankt voor het schrootwerk jongen!

Adrie

Ha Johannes,

Heb jij even mazzel, die van mij consumeert alleen maar!





Groeten,

A3

Johannes

Ha Adrie,

Jong geleerd is........

tsja, Sven heeft het maar makkelijk zo'n papa met een gemotoriseerde schrootmolen!  ;D

Overigens even voor de goede orde: het kereltje op de foto is de zoon van mijn vriend/collegabrouwer; nog maar net 3 jaar en weet z'n weg aardig te vinden in de thuisbrouwerij! Mout malen, schrootmolen bijvullen, alsof 'ie nooit anders heeft gedaan!

:degroeten:

Johannes


Johannes

Heren,

Gisteren de IPA's geheveld er was praktisch geen gist meer aanwezig bovenop het bier, aktiviteit is niet waarneembaar omdat er in de brouwketel is vergist zonder waterslot (met deksel) bovendien staat het bier niet bij mij thuis. Volgens mijn collega brouwer zat de dichtheid van de amerikaan op 1030 en de engelsman op 1020 voor beide zo'n 1gr./liter drooghop toegevoegd.

:degroeten:

Johannes

Johannes

Gisteren een slordige 70 liter IPA gebotteld met 7 gr/l de amerikaan is geeindigd op 1016 en de engelsman op 1011 de smaak is voor beide veelbelovend.... HOP, HOP en nog eens HOP! Straks ter compenstatie van alle hoppige bieren maar een moutig biertje brouwen misschien...

:degroeten:

Johannes

MO

Ja, bitterheden van 81 en 114, dat is nogal wat. Ben benieuwd of die droge nog te drinken is. Ik vond de eerste twee maanden mijn blondje van 1010 en bitterheid 50 toch te bitter, ondanks mijn voorkeur voor bittere bieren. Daarna werd hij steeds beter. Hoe moet 81 en 114 dan smaken. Zou graag eens willen proeven.

Johannes

Ha Martin,

Ik heb er nog t volste vertrouwen in kijk maar eens hoe bitter een amerikaan z'n gemiddelde IPA maakt. Bij mijn H.H.Haverbier (1016/IBU 47) heb ik hetzelfde als jou: veeeel te bitter, niet lekker meer. Wellicht dat het gebruik van Pale ipv Pils er voor zorgt dat het bier niet te bitter smaakt  :weetniet: Als deze bieren het overleven tot het ONK zal ik wat meenemen, herinner me er dan tzt even aan.

Johannes

Herman

Johannes,

Welke gisten heb je gebruikt? Of lees ik er overheen?

Johannes

Hoi Herman,

Inderdaad, ik heb dit nog helemaal niet vermeld; voor de Amerikaanse Safbrew T33 en voor de Engelse Danstar Windsor.

Johannes

Citaat van: MO op 03-03-2005  11:00 uJa, bitterheden van 81 en 114, dat is nogal wat.

Zit ik mijn brouwnotities in promash te kloppen denk ik: 81 en 114  ??? 81 en 114  :o   :o dat had 80 en 60 moeten zijn!!! Blijkt dat ik voor recept een versie heb gebruikt waarin ik de hopgift van de Engelse variant nog niet had omgerekend  :stom: haha! die wordt even een stuk pittiger dan bedoeld! Eind SG 1010 ibu 114! mijn brouwmaat belde net om te zeggen dat ze al aardig op druk waren dus morgen ga ik proeven. (bij gebrek aan auto staan de flessen nog niet bij mij thuis)

Hopmans

Hoi Johannes,  :proost2:

Citeermijn brouwmaat belde net om te zeggen dat ze al aardig op druk waren dus morgen ga ik proeven.

Moet ik dan gelijk de ambulance even bellen? IBU 114.  ;D

 :degroeten:


Johannes

Nou, ik had zowaar bijna een diacetylvergiftiging opgelopen  :nut: tsjongejonge zeg, dat mijn brouwmaat een andere kijk op de zaak heeft blijkt wel, hij vertelde me dat de Engelse variant al heeerlijk was, ikzelf en enkele gildeleden zijn dat absoluut niet met hem eens.

Maar goed, hij zit nog maar een week op fles dus hopelijk trekt dat nog weg er werd gisteravond zelfs gevraagd of ik een wietbier had gebrouwen, voorlopig is het dus een butter-hemp-india-pale-ale.

De amerikaanse variant is er ook nog niet helemaal, voorlopig veel (onbekende) hopsmaken die nog in balans moeten komen.

:degroeten:

Johannes

MO

Woeha, 118! Ik ben je man. Wat duurt het ONK toch nog lang. En als ik voor de tijd nog in het noorden kom (mijn ouders wonen in Buinerveen bij Stadskanaal)?

Johannes

Het is nog maar de vraag of het een lekker biertje wordt, maar kom gerust langs.  :biersmile:

Johannes

Van de week nog even een Engelse variant opengetrokken: daar kun je prima een stukje vlees in braden, boterig!!!!

En dan de Amerikaanse: HOP!!!    HOP!!!!     HOP!!!     :o     HOP!!!    HOP!!!!     HOP!!!     :o    HOP!!!    HOP!!!!     HOP!!!     :o     HOP!!!   
Wow! hier moet je echt van houden! en dat doe ik! Wat een bier! Er zit nog een redelijk zoetje in wat prima combineert met de enorme bitterheid, toch vind ik het bier prima in balans. Jammer dat de proefflesjes nu op zijn (er staan nog een paar kratjes bij mijn brouwmaat) of misschien maar goed ook. Ik denk dat dit bier nog verder evolueert, als 'ie op de lijst staat, gaat deze wat mij betreft naar het ONK.

 :proost:

Johannes

Hopmans

Hop Hop Hop
Paardje in gallop.

                                    _______/``'``'-.
                                  (_    6  \    .^
                                __ `'.__,   |    `'-.
                               /_ \  /     /      :`^'         Shit, hij begint te steigeren Ha Ha     :proost:
                             /'/_` \/     /       .`
                             "/  `'.      |.-'`^.  `.
                             /  .'-._     \   `'^^^
                          /` /'     \      \
                          ""         \      `.
                                      `\      `.
                                        `\/     \-`-,.-
                                         /      /`.  `-.
                                        (     / `   ) .^
                                         \    \\  .`^. `.
                                          \ > >    `` `. )
                                           // /        .`
                                         /`/   
                                         ""

 :degroeten:

Johannes

 :proost:

Vanavond weer eens de Engelse variant opengetrokken, dit is inmiddels een zeer drinkbaar bier geworden diacetyl is merkbaar aanwezig (sinds de vorige keer weet ik ook erg goed hoe dit smaakt) maar zeker niet storend. Martin, ik zou zeggen kom maar halen die jongens, dan kun je even een kritisch proefverslag posten  :biersmile:

Johannes

Johannes

Brouwers,

Afgelopen vrijdag heb ik dit bier (de amerikaanse versie) kunnen voorzetten aan de auteur van het boek waar ik het recept uit heb gehaald. Misschien kennen jullie hem wel  ;) De volgende opmerkingen kreeg ik mee:

-Rustig aan met de columbus als drooghop, hopgebruik is teveel van het goeie.
-Gebruik meer caramout om bitterheid in balans te brengen.
-Het bier had wat meer body mogen hebben.
-Iets teveel koolzuur.

Wat betreft het hopgebruik, dit zal ik niet tegenspreken, neemt niet weg dat ik het errug lekker vind.
De caramouten, de storting was volgens recept. Derek had verwacht dat dit voldoende zou zijn, ik kan me voorstellen dat de extreme columbus bijdraagt aan een grotere bitterheidsbeleving, bij een volgende keer zal ik de caramoutstorting niet aanpassen, de drooghop wel, wellicht Cascade mits voorradig.
Body is naar mijn persoonlijke smaak ok, maar ik ken van dit biertype dan ook geen commerciele voorbeelden, en neem dan ook van harte aan dat het iets meer mag zijn.
Koolzuur, is inderdaad teveel (7g/l bij Eind SG 1016)

Deze gelegenheid was gecreeerd door biergilde ´de koperen tsjettel´ zij hadden Derek Walsh uitgenodigd om een presentatie te geven over pale ales, en hadden ons (Groningsch Biergilde) uitgenodigd om de presentatie bij te wonen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!

In deze presentatie werden verschillende aspecten aangehaald over zowel Belgische, Amerikaanse en Engelse pale Ales. Tevens was er vergelijkingsmateriaal aanwezig  :proost:

Al met al een zeer geslaagde en leerzame avond.

:degroeten:

Johannes


MO

De smaak van drooghop zal per maand afnemen dus over 2-3 maanden is hij qua mout en hop perfect neem ik aan!

Johannes

Perfect  :weetniet: vast beter inderdaad, dat is ook reden dat ik dit bier toch inzend voor het ONK hopelijk tref ik een hopneus als keurmeester, anders kan ik het echt vergeten   ;D

Herman

Ha die Johannes,

Zojuist de Engelse IPA mogen proeven, wat een lekker biertje! Enne, welke diacetyl? Volgens mij is die inmiddels compleet verdwenen, of niet meer merkbaar door de hop? Echt totaal anders dan vorige maand op de clubavond!

Afijn, voor zover ik kan beoordelen lijkt hij me prima volgens stijl. Was deze nu 60? Je hebt bij het recept nog de verkeerde IBU waarden staan. Om de vergelijking te completeren, zal ik nu naar de koelkast lopen voor de Amerikaanse (jammie!). Waren beide nu gedrooghopt of niet? Ik weet nu meteen wat ik binnenkort moet brouwen ;)

Herman

Ok dan! Da's weer heel andere koek! Qua bitterheid slaat deze zijn Engelse broertje K.O.! Persoonlijk vind ik hem wel lekker, maar hij mag echt wel wat minder bitter. De Engelse was wat dat betreft meer in balans. Als ik jou was zou ik deze Amerikaanse gewoon een half jaartje rust gunnen (lukt dat?), dan geniet je er denk ik meer van. Ik weet het, er gaat niets boven vers bier... Maar dit doet denken aan een zeer verse XX Bitter of Orval (zonder Bretta smaakjes) met dubbele dosis hop. De geur is overigens verrukkelijk! Ik ben nu een beetje gewend aan de smaak en het biertje bekoort me steeds meer (leuk he, zo'n proefverslag die van de ene mening naar de andere gaat). Wat betreft dat half jaar, ik denk niet dat je dit red!
 ::)  ;D

Koop es een verse XX-Bitter en denk er nog wat hop bij, da's een mooie omschrijving voor dit bier! Mag ik nog een flesje??

Herman

Johannes

Citaat van: Herman Holtrop op 17-04-2005  22:10 uWas deze nu 60? Je hebt bij het recept nog de verkeerde IBU waarden staan.

Nee 114   ::) Diacetyl proef ik ook niet echt meer, wellicht dat iemand met een lagere smaakdrempel het nog wel proeft,  het is in elk geval niet meer de vloeibare braadboter die het eerst was. Beide zijn gedrooghopt met ongeveer 1g/l

Geen van beiden gaat een half jaar overleven, ach wellicht een paar flesjes, die Amerikaanse hoppen zijn echt geweldig; dit resultaat bereik je niet met andere hoppen.

Die bitterheid blijft een raar punt:

- De Engelse: IBU 114 geen caramouten, wel suiker in de stort, eind SG 1010, begin SG 1070
- De amerikaanse: IBU 80 wel caramout, volmout, eind SG 1016, begin SG 1074

Op papier is de Engelse dus veeeel bitterder dan de amerikaanse, maar in de praktijk is het net andersom!!!

Zo zie je maar weer hoe relatief bitterheid(sbeleving) is!

:degroeten:

Johannes

ps deze komen zeker weer op de brouwagenda te staan, als het een beetje mee zit kan ik m dan op fust zetten  ::)

Johannes

Dit bier heb ik ingezonden voor het ONK hier de bevindingen van de Keurmeester:

Visuele aspecten: 13 (15)
Geur:                  22 (25)    Mooie hopgeur
Smaak:               17 (25)
Basissmaak          8   (10)    Iets zurig
Body                    5   (5)
Mondgevoel         4    (5)
Nasmaak             13   (15)

Totaal                82 punten.

Commentaar van de keurmeester:

Heel erg jammer van het zuurtje, mooie hopgeur.

Zelf kan ik het zuurtje niet ontdekken, bij mijn APA kreeg ik echter van Hans de opmerking dat hij een zuurtje proefde die ik ook niet terug kon vinden volgens Herman kon het de grote hoeveelheid koolzuur zijn (beide bieren zijn sterk gecarboneerd).

Hierbij meteen een waarschuwing voor de mensen die op het ONK deze bieren hebben meegekregen: goed koelen, en rustig uitschenken ivm veel koolzuur. En willen jullie (Martin en ???) bij het proeven van dit bier op het zuurtje letten?

Johannes


MO

over welke van de twee heb je het nu?

Johannes

oeps, de Engelse variant

MO

Vrijdag 10-6 de Engelse variant gedronken:

uiterlijk: troebel, blond (wat licht voor een pale ale); enorme forse fijnwollige schuimkraag, zeer zeer stabiel
geur: hop, hop en nog eens hop, mooi pittig grasachtig
sm: mooi zoetje, verder heel veel hop, maar brandt zeker niet je mond uit. Is ook zeer fruitig; fruitige en hoppige combineren prachtig. iets overgesatureerd. In de nasmaak niet eens superbitter maar ook fruitig/moutig. Bier is gewoon niet heel bitter. Moutigheid is ook prominent

Wat een fijne gist is die Windsor toch. Zet je deze nog bij de bewezen recepten? Zou hem graag nogeens nabrouwen, misschien met wat meer hop (ja, echt!)

thread doorgelezen: zuurtje is onzin, daar proef ik niets van. Diacetyl is niet aanwezig (ik heb een erg lage smaakdrempel). Moet toegeven dat ik die 20% suiker niet proef, dat zou ik van te voren niet verwachten. Maar hij is dan ook 8%.

Ga vanmiddag mijn smaakpapillen verwennen met de amerikaanse. Schijnt nogal bitter te zijn toch?

MO

Zohee! De amerikaanse heb ik daarstraks voor het eten in alle rust opgedronken. Wat een hop, hop en nog eens hop. En dan zulke heerlijke amerikaanse citrus achtigen ook nog. Hier lust ik wel pap van.
KLeur was wat mij betreft iets te licht voor een PA.
weer een enorme schuimkraag en wat overgesatureerd (boer)bier
ondanks de enorme hoppigheid toch tamelijk fris van geur
smaak is misschien iets te bitter maar ik vond hem weer niet mijn mond uit branden. wel stukken bitterder dan de Engelse. Vond hem ook wat fris en moutig.

Nu ben ik bedroefd. De biertjes van johannes zijn op. En ze waren zo lekker. Snel zelf weer brouwen.

Herman

Johannes,

IBU 114 ipv 60, beetje late reactie, maarreh, klopt dat wel? Hoeveel hop hebben jullie nu werkelijk gebruikt? Ik kan me niet voorstellen dat ie echt zoveel hop had, aangezien de Amerikaanse variant behoorlijk bitterder smaakte.

Herman

Johannes

Herman,

Helaas kan ik mijn brouwnotities niet vinden, ik zal wellicht dat Rene of Hans dit zo kan vinden. Ik zal dit nog even navragen maar geloof me, ik heb ook meerdere malen getwijfeld maar kwam telkens weer tot de conclusie dat de berekeningen zouden moeten kloppen....

Johannes

:edit:

Zie dit bericht daar staat het voorlopige recept met IBU 114 ik maak ook nog een opmerking over het feit dat ik het niet had aangepast, dit heb ik later verzuimd en ik weet zeker dat we 100 gram hop hebben gebruikt want dat was precies 1 zak poperingse bio hop die Henk had meegenomen.

Johannes

Johannes

Jawel, ik vind zowaar nog een paar flessen IPA (amerikaanse variant) de hop ruik je op enkele meters van het glas! En dat voor een bier wat op 23 januari is gebrouwen. En die Amerikaanse hoppen, echt fantastisch! Als je de kans krijgt om daar eens mee te brouwen: doen! Heerlijk zeker bij overmatig gebruik zoals in deze IPA.

 :proost:

Johannes

Morgen is de amerikaanse variant weer aan de beurt. Deze keer met enkele aanpassingen:

Summer lightning gist.
Eiwitrust 5 min.
Een beetje carapils voor body als tegenhanger van de vele hop.

Het recept:

Recipe : IPA Amerikaanse variant II

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        26.00    Wort Size (LTR):   26.00
Total Grain (kg):         7.64
Anticipated OG:          1.068    Plato:             16.50
Anticipated EBC:          23.2
Anticipated IBU:          78.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 91.7     7.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
  4.1     0.31 kg.  Caramunich III - Weyermann    Duitsland      1.036    112
  3.3     0.25 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt       Duitsland      1.033      4
  1.0     0.08 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.030    292

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 33.75 g.     Centennial                        Whole    9.70  38.1  90 min.
 33.75 g.     Chinook                           Whole   10.40  40.8  90 min.
 25.00 g.     Cascade                           Whole    5.75   0.0  Dry Hop


Mash Schedule
-------------
Eiwitrust Temp :           55  Time:   5
Saccharification Rest Temp :  66  Time:  90



Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de hoeveelheid carapils? Ik heb geen idee wat een redelijke hoeveelheid is.

:degroeten:

Johannes

Herman

In principe het zelfde als andere caramouten, ik houd als vuistregel aan dat je hiervan tot ca 10% van de storting kunt gebruiken voor een uitgebalanceerd bier. Ik gebruik het zelf meestal voor bieren die licht moeten blijven.

Johannes

Ok, bedankt. Ik zou net de speciaalmouten gaan afwegen  :duimop: ik realiseerde me ook dat mijn vraag een beetje laat gesteld was aangezien ik net ben begonnen met schroten  ::) Ik doe nog 100 gram carapils erbij en een kilo mout eraf, daarvoor komt wat suiker in de plaats het begin SG wordt ook wat lager. Als deze minstens zo lekker wordt als de vorige dan moet ie maar niet te zwaar zijn want anders.... samenvol

Nou, schroten maar weer.

Herman

Ik ben benieuwd naar die gist, die heb ik ook nog in de koelkast staan. Heb je nog gaten in de gamel geboord om de hitte te laten ontsnappen? Dat zag ik zo niet op de foto.

Een kg mout er af en 100g erbij brengt je in totaal wel > 10%....

Johannes

Ik heb er gaten in geboord alleen zijn die niet zo groot omdat ik de grotere boren niet goed vast kan klemmen in mijn boormachine. Er gaat nog redelijk wat warmte langs als 'ie vol gas draait, dus dat pas ik nog aan.

De caramouten zitten nog niet op 10 procent (tsja tel je de suiker mee of niet) hier het aangepaste recept:

Batch Size (LTR):        26.00    Wort Size (LTR):   26.00
Total Grain (kg):         7.12
Anticipated OG:          1.066    Plato:             16.09
Anticipated EBC:          22.2
Anticipated IBU:          76.6
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 82.9     5.90 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
  7.0     0.50 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0
  4.9     0.35 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt       Duitsland      1.033      4
  3.5     0.25 kg.  Caramunich III - Weyermann    Duitsland      1.036    112
  0.8     0.06 kg.  CaraVienne mout (Cara 50) - D België         1.032     50
  0.8     0.06 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.030    292


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 32.50 g.     Centennial                        Whole    9.70  36.9  90 min.
 32.50 g.     Chinook                           Whole   10.40  39.6  90 min.
 24.07 g.     Cascade                           Whole    5.75   0.0  Dry Hop

Herman


Johannes

Nou,

25.5 liter met een SG van 1074 het gistvat in. En verdund met 2 liter aktieve starter vervolgens een dik uur belucht met de nieuwe bruissteen en de boel staat nu heftig te gisten. Ik heb de hoeveelheden hop nog wat aangepast want het recept stond op bloemen ipv pellets. (Vorige keer dus ook)  ::) Alleen wat filterperikelen maar dat heb je vast al gelezen in mijn brouwinstallatietopic Jammer maar ik ben nu bijna door mijn Amerikaanse hoppen heen. Heb nog wat restjes centennial en chinook, en nog redelijk wat columbus, misschien nog net genoeg voor een Barley wine.

Het wort proefde al erg lekker, over een weekje hevelen en drooghoppen met Cascade 

:proost:

Johannes

Johannes

Zojuist geheveld bij een SG van 1026 dat is voor mijn doen een vrij rappe hoofdvergisting, in het verleden zei ik nog wel eens 'slechte vergisting is my middle name' daar hoop ik nu echt definitief mee af te rekenen. Er zat nog wel behoorlijk wat gist op het jongbier maar aangezien ik de komende dagen niet in de gelegenheid ben om te hevelen heb ik dat nu maar vast gedaan.

Ik heb weer een hoprollade gemaakt van 50 gram (2gr/l) Cascade de bedoeling was om zo'n 1gr/liter te doen maar volgens mij biedt de rollade geen optimaal contact met het jongbier. Ik laat de fles nog enkele dagen warm staan en als de aktiviteit afneemt nog een week of 2-3 lageren.

In een poging om de hogere bitterheid te compenseren met caramouten op advies van Derek Walsh is de kleur wat te donker geworden, volgende keer maar wat meer carapils/vienna en geen/minder cara 120. De geur is heel erg mooi, complex, fruitig-citrussig smaak is ook al erg mooi zoet voor op de tong maar droogt keihard op in de afdronk. Deze hoppen zijn echt een must voor de hopneus! (hint, hint)

:degroeten:

Johannes

Johannes

Vorige week heb ik dit bier gebotteld/gefusteld, zojuist even een lauw potje getapt: het bier is blijven steken op 1021 dus smaakt erg zoet, er zit nog wat weinig koolzuur in maar afgezien daarvan smaakt het bier erg goed. Zoet uiteraard maar ter compensatie een stevige bitterheid. Deze lijkt erg op de American Red Amber die ik eerder gebrouwen heb. Wellicht valt 'ie ook binnen dit type.

Ik had wat te vroeg geheveld waardoor ik bij de secundaire gisting nogal wat aktieve gist ben kwijtgeraakt. Helaas ben ik nu door mijn Amerikaanse hopsoorten heen dus een tweede poging zit er eerst niet in.

 :proost:

Johannes

Herman

Ik proefde net van mijn biertje gebrouwen met de Summer Lightning gist, maar ik heb het idee dat deze gist wel zeer gestaag doorgist. Bij mij bij bottelen al 84% SVG, maar gezien de grote hh koolzuur, gist het bier nog vrolijk verder....

Ik hoop dat dit bij jou niet het geval is, anders  :pan:

Johannes

Hmm, dan zal ik zo maar 's een opentrekken die van mij is wel geeindigd bij 1021...

Johannes

Sjongejonge wat een heerlijk biertje is dit zeg, vol, zoet, bitter maar toch een goede doordrinker! Ik hoop dat de fles variant net zo lekker is als van 't fust. Soda keggen rules regelt (?)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.