Danstar gisten

Gestart door MO, 04-12-2003 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Eerder gepost in Gerbs Swarte Schaop

Nottingham zal inderdaad een goede neutrale gist voor een bo(ck)bier zijn.; bovengistende gist met een smaakprofiel dat erg dicht in de buurt komt van een ondergist. De vergisting kan op 15 graden celcius plaats vinden. Ik heb al verschillende bieren met deze gist gebrouwen. De Windsor en Nottingham gist van Danstar verkoop ik voor 1 euro per 11 gram + verzendkosten binnen Nederland, voor data-sheet zie ook:

http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/PDF/Fiches%20NOTTINGHAM%20av03.pdf

http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/PDF/Fiches%20NOTTINGHAM%20av03.pdf

Regards and cheers,

Peter

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie, ik ben nl tevreden met deze gist en vond het al raar als ie niet in NL te krijgen zou zijn. Hoe kan ik bij jou bestellen?

Herman

Hoi Herman,

Je kunt je adres gegevens naar me mailen. Bij overmaken van het verschuldigde bedrag stuur ik de gist per post op. Let wel op dat het toevoegen van deze gedehydrateerde gisten aan de afgekoelde wort afwijkend is als bij het gebruik van een gist starter. Zoals het NIET beluchten van je wort! En de gist goed hydrateren in kraanwater dat eerst gekookt is en afgekoeld. Veel info hierover is te vinden op de site:

http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/dhistory.html

Winterbier en Barley Wine zijn ook bier stijlen die zeer goed gebrouwen kunen worden met de Nottingham gist. Als je eventueel nog vragen heb over de gist kun je me daarover mailen.

Enjoy your homebrew,

Peter  

Beste bockbier brouwers,

Het spijt mij wel dat deze tread nu ineens over gist gaat. Voor vragen of bestellen van de gist kun je me mailen:

bloxsp@keyaccess.nl

Begin volgend jaar heb ik het brouwen van een dobbel bo(c)k gepland. het valt me op dat er in verhouding weinig recepten over deze bier stijl te vinden zijn op het web. De volgens mij nuttige Bo(c)k recepten heb ik uiteindelijk gevonden in het boek Brew classic European beers at Home van Graham Wheeler en Roger Protz (Blz. 138 - 150); maximaal drie verschillende mout soorten (geen ongemout, suiker of kruiden), Hallertau en/of Saaz hop en gist. Lijkt me ook volgens de originele stijl.

Peter

MO

Ik vond dat deze nieuwe gisten wel een thread waard zijn. Ik heb er nog niet mee gebrouwen maar de service van Peter is geniaal. Ik had het geld dinsdagavond overgemaakt en de gisten al woensdag in huis. Dat vind ik wel erg snel!

Ik heb nottingham en windsor van Peter gekregen en ik ben van plan een bockbier en een lichte blonde hiermee te gaan brouwen. Ben al heel lang op zoek naar "neutrale" gisten, dus ik zal hier mijn ervaringen ermee posten.

Herman,
ik begrijp dat je al eerder met deze gisten heb gebrouwen. Zou je er iets meer over kunnen vertellen.

Overigens, ik vind het prijstechnisch een geniaal product. Nog even afwachten hoe ze het doen.

gr
MO

Gerb

Mo,

Hoeveel was je kwijt inclusief verzendkosten?

Gerb

MO

Peter rekende E1.16 voor verzendkosten van 5 zakjes. Supergoedkoop toch?
gr
MO

Herman


CiteerHerman,
ik begrijp dat je al eerder met deze gisten heb gebrouwen. Zou je er iets meer over kunnen vertellen.
Martin,
Ik heb er nog niet veel ervaring mee, enkel mijn Friese Veense hoppenbier er mee gebrouwen. Geen gistsmaakjes kunnen ontdekken. Voor de rest van andere brouwers wel positieve verhalen gehoord, het zou een droge variant van Wyeast 1056 kunnen zijn. Ik heb nog een recept voor Sierra nevada's Bigfoot liggen, dus....  ;D

Herman

MO

afgelopen zondag voor het eerst een blondje met de Danstart Nottingham gebrouwen. Gistvat bij 16-17 grC weggezet maar na 24 uur nauwelijks activiteit. Op de fact sheet wordt gesproken over een temperatuur van 14-19 grC, dus ik dacht dat moet makkelijk kunnen. Nu staat het vat bij 18-19 grC, en de activiteit begint langzaam toe te nemen. Anderen soortgelijke ervaringen?

gr
MO

Herman

Martin,

Heb je de gist volgens instructie gehydrateerd? Als je de korrels zo bij het wort hebt gegooid, heb je nl meteen de oorzaak van de trage gisting aangegeven.

Herman

MO

Nee ik heb het precies zo gedaan zoals op het pakje staat: 15 min hydraten in gesteriliseerd water bij 30-35 grC. Vanmorgen had ik al heel wat meer activiteit. Bij mijn brouwwijze doet de gist het dus vanaf ongeveer 18 grC. Nog een mooi lage temperatuur. Ik ben heel benieuwd of het zo'n mooi neutrale gist is. Ik houd jullie op de hoogte.
gr
MO

MO

Afgelopen vrijdag gelagerd op 1016, een prima tussen SG als je bedenkt dat ik maar 35 min op 60 grC heb gemaischt, terwijk ik daar normaliter 45 min verblijf. Ik wilde dit blondje niet al te droog uit laten vallen. De smaak is werkelijk verukkelijk, zacht en soepel en neutraal van gistsmaken. De temperatuur van het vat is nauwelijks boven de 18 grC geweest, met een max van 18.5, dat gaat bij mij makkelijk in een koud hoekje in de woonkamer. Vergisting verloopt wel wat trager, maar volgens mij is er ook nog heel wat activiteit in het lager vat.
gr
MO

Adrie

Ha Martin,

Dat klinkt veelbelovend. Benieuwd hoe hij uitpakt!

Groeten,

A3

SiriS

Beste MO,

Zelf hydrateer ik de korrelgisten bij 27 ºC in afgekoeld gekookt kraanwater. Het wort koel ik dan ook tot 27 ºC (scheelt ook tijd t.o.v. 20 ºC) en voeg de gist suspensie toe. De hoofdgisting gebeurt bij mij ook in de woonkamer rond de 18 - 19 ºC. Welke pitching rate (gram korrelgist/liters wort) heb je gebruikt voor je blondje?

Cheers, Peter

MO

Sirius,

Ik heb 11 g op 23 L gebruikt. Vanavond bottelen, dan heb ik dus ook een eind SG.

gr
MO

MO

Eind SG van mijn blondje met Danstar Nottingham was 1014 (35 min 60 grC). De smaak is toch wel zoetig en eigenlijk ook wel fruitig. Maar de eerste proefsessie was na 11 dagen op de fles, dus er kan nog heel wat gebeuren met de smaak. Misschien had ik hem niet moeten laten nagisten bij kamertemperatuur. Schuim was al een heel eind op weg. Hij wordt ingestuurd naar het ONK.
gr
MO

MO

Mijn blondje, mijn eerste bier gebrouwen met Nottingham, is nu op smaak. Mijn hemel, wat een heerlijk biertje is dit geworden. De koriander is mooi weggetrokken, er is geen fruitgeurtje of smaakje meer te bekennen, hij is strak, licht zoetig, heel mooi bitter, perfect helder. Als ik jurylid was bij het ONK dan zou ik het wel weten.

Genoeg arrogantie, niets makkelijkers dan je eigen bier beoordelen. Ik ben tevreden, een aantal mensen die ik hem heb laten proeven vonden hem erg lekker en we wachten geduldig het oordeel van de jury af.

gr
MO

Herman

Dus toch wel tevreden over de gist begrijp ik? ;)

MO

Yep. Topgist. Een echte aanrader en ontzettend makkelijk in het gebruik. Beste korrelgist die ik ken.
gr
MO

Adrie

Mijn eerste ervaring met deze gist lijkt ook positief uit te vallen. Mijn Rauchbier met deze gist was zeer snel door z'n hoofdgisting heen: van 1058 naar 1015 in 2,5 dagen (gerekend vanaf de eerste tekenen van vergisting). Bij het overhevelen geen rare fruitige smaakjes, maar mooi 'clean'. En inderdaad zeer gemakkelijk in gebruik: geen giststarter nodig en geen beluchting van het wort. Dit is wel even andere koek dan de korrelgisten die ik in het grijze verleden gebruikte.

Peter heeft mij ook nog de Danstar Windsor, de Safbrew S-33 en de Cooper's Ale toegestuurd. Heeft iemand al ervaring met deze gisten?

Groeten,

A3

Adrie

Ondertussen is het Rauchbier gebotteld met een einddichtheid van 1010 (schijnbare vergistingsgraad 83%). Ik proefde geen rare fruitige smaakjes of een typische korrelgistsmaak. Mijn eerste ervaring met deze gist is uitermate positief.

Heeft er nog steeds niemand ervaring met de Danstar Windsor, de Safbrew S-33 en de Cooper's Ale?

Groeten,

A3

MO

De Nottingham vergist inderdaad nogal ver door. Een collega brouwer heeft vorige week gebotteld op 1006. Met een maissschema van 90 min op 67 grC, maar dit zal ik nog even navragen. Ben benieuwd of het net zo'n lekker blondje wordt als het mijne.
gr
MO

Adrie

Beste brouwers,

Ondertussen heb ik met alle gisten die ik van Peter (SiriS) toegezonden heb gekregen gebrouwen. Hieronder geef ik kort mijn ervaringen weer.

Danstar Nottingham: mooie, neutrale gist die ver doorgist. Ook uitstekend te gebruiken als bottelgist, ook in bieren die met een andere, neutrale gist zijn vergist.
Danstar Windsor: mooie, subtiel fruitige gist die matig ver doorgist. Bij hergisting op fles ontstond diacetyl (na 1 week), hopelijk trekt deze nog weg. Uitstekend voor Britse en Ierse biertypen, maar ook voor bijvoorbeeld een Belgische Pale Ale.
SafBrew S-33: prachtige complexe fruitigheid die mooi harmonieert met hoparoma's, maar die niet ver doorgist. Mooie gist voor Belgische bieren als dubbel, tripel en blond.
Cooper's Ale: zeer goede gist, mooie, subtiele fruitigheid, gist matig ver door. Uitstekend voor Britse, Amerikaanse en Ierse biertypen.

Ik vind het alle mooie gisten. Sommige gisten niet zo ver door, maar bij sommige biertypen kan dat prima passen. Zoals bij alle gisten geldt dat je ze moet gebruiken in een bier waarin zij passen. Bovendien kun je denk ik met je maischschema de eindvergistingsgraad tot op bepaalde hoogte nog sturen. Dank zij de gisten van Peter ben ik geheel genezen van mijn gedroogde gisten fobie. En het gebruik van deze gisten is wel heel gemakkelijk: geen giststarter en beluchting van het wort nodig. Bij gebruik van 1 gram gist per liter wort heb je een supersnelle vergisting, hoef je maar kort te lageren en kun je snel bottelen. Peter, bedankt voor deze aanwinst in gistland.

Groeten,

A3

wim

Zou elf gram op twintig liter voor grote problemen zorgen?

:degroeten:

Wim

Edgar

Wim,

MO spreekt hierboven van 11 gram op 23 liter met goed resultaat, dus grote problemen hoef je niet te verwachten tenzij je misschien een erg zwaar bier brouwt.

 :degroeten:

wim

Juist en ik wilde ook nog 2.3Gr FermAidk toevoegen, verwacht geen problemen.
(Maar als het advies zou komen om mer te gebruiken dan zou ik een deel van het twede zakje met een heel klein beetje wort vergisten om nu toch eens snel te weten wat de maximale vergistingsgrad en FG is. Tot nu toe nog niet gedaadn. En ach we zullen hett wel zien onde om twee zakjes te openen, die Fermentation Aid zal ook wel flink helpen:))

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Ik heb ook wel eens 1 zakje op 23 liter gebruikt, geen FermAid of andere gistvoeding toegevoegd, en dat ging ook prima in een licht bier (1049).

Groeten,

A3

SiriS

Pitching rate en dus hoeveelheid gist per liter wort is afhankelijk van het begin soortelijkgewicht van het wort (=OG). bij een OG van 1050 is een sachet/zakje voldoende voor 23 liter bij een OG van 1100 raad ik aan om 1 gram gist per liter wort te gebruiken.

Groet, SiriS


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.