Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zoethoutsmaak in bier  (gelezen 8895 keer)

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Land: nl
  • Brasserie le Grillon
Zoethoutsmaak in bier
« Gepost op: 14-12-2004 23:09 u »
Hallo medebrouwers,

Wie kan mij vertellen (verklaren) hoe het komt dat diverse,† met name donkere bieren, vaak een zoethoutsmaak hebben. Heeft dit mogelijk te maken met de toevoeging van donkere mout. Chocolademout bijvoorbeeld.????? :weetniet:

Gr.

Huub.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Zoethoutsmaak in bier
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2004 23:38 u »
Het was opvallend dat het hete wort dat bij mijn laatste brouwsel tot schuim was geslagen in de Brouwland boorpomp, naar zoethout smaakte. Dat was dus heet geoxideerde wort zonder kleurmout, mogelijk dat gelijkaardige produkten worden gevormd bij het heet eesten danwel roosteren van mout. Het zou me niet verbazen. Overigens zijn er natuurlijk ook brouwers die zoethout gebruiken als smaakmaker.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2004 00:02 u »
Hallo Edgar,

Toevoeging van zoethout is mij bekend. Ik heb dat echter niet toegevoegd. Als je de Rochefort 10 of Bush drinkt proef je ook een zoethoutsmaak. Ik heb een bier gebrouwen waarin gebrande mout zit (chocolademout.) Ik vind deze nogal iets te sterk naar zoethout smaken, doch enkele medebrouwers van ons gilde vinden dat de smaak net goed is. Nu wil ik de zoethoutsmaak iets verminderen om deze aan mijn smaak aan te passen. Het is namelijk een heerlijk biertje   :proost:   en wil dit bier vaker brouwen. Als ik nou zeker weet dat dit aan de chocolademout zou kunnen liggen kan ik daar wat minder van toevoegen.    :lekkerbier:

Gr.

Huub.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2004 00:09 u »
In het bier 'Naober' van Grolsch zat zoethoutwortel, en ik meen ook in het Deense Kerstbier van Tuborg. Het wordt dus wel actief als ingrediŽnt gebruikt. Over het ontstaan van deze smaak zonder de daadwerkelijke toevoeging van zoethoutwortel(extract) kan ik helaas niets zinnigs zeggen.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2004 00:25 u »
Als mijn suggestie van ťťn of ander oxidatieproduct als bron van de zoethoutsmaak (zoet)hout zou snijden, dan moet je waarschijnlijk een donkere mout zoeken als bron van die smaak. Chocolademout zou dus kunnen. Het zou dan handig zijn als je alle mouten in je bier noemt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2004 20:46 u »
Hoi Huub,

In veel Belgische commerciŽle donkere bieren wordt inderdaad zoethoutextract gebruikt. Door omstandigheden (ernstige ziekte van mijn vrouw) kom ik nu niet tot brouwen toe. Eťn van de laatste bieren die ik heb gebrouwen was een lichtgekleurd dropbier. Een heel bijzonder bier vind ik zelf.

:degroeten: Jacques

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #6 Gepost op: 18-12-2004 17:57 u »
Vandaag gebrouwen en wat minder chocolademout erin gedaan. De kleur is hetzelfde gebleven. Nu maar afwachten of de zoethoutsmaak iets minder geworden is. Was eigenlijk toch wel lekker, doch overheerste een beetje. Naar mijn smaak was het net niet in evenwicht. Al doende leert men.      :lessmile:

Gr.

Huub

Tags: