Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Simuleren van gistingsruimte met LTspice  (gelezen 1106 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Simuleren van gistingsruimte met LTspice
« Gepost op: 08-01-2012 23:16 u »
Voor het doorrekenen van elektronische circuits gebruik ik vaak een freeware simulator, zoals Ltspice: http://ltspice.linear.com/software/LTspiceIV.exe

Met zon simulator kun je echter ook interessante gegevens boven tafel krijgen van bv de gistingsruimte. Het leuke is namelijk dat natuurkundige processen vaak op elkaar lijken omdat ze beschreven worden met dezelfde vergelijkingen, bv het verwarmen van een ketel met wort op een gaspit is vergelijkbaar met het opladen van een condensator door een elektrische stroombron. Op basis daarvan heb ik eens geprobeerd om het regelen van de temperatuur van een gistingsvat met gistende wort te beschrijven met elektronische componenten. Tlspice komt dan goed van pas omdat dat programma alle berekeningen doet.
Onderstaand is het resultaat.

Horizontaal staat de tijd in uren (er staat s, maar is uur)
De rode grafiek is de temperatuur van het brouwsel (geregeld op 20grC via een sensor op de buitenwand van het gistingsvat en bedekt met isolatiemateriaal)

De groene lijn is het vermogen dat de gist produceerd aan warmte (20 watt tussen 10 en 18 uur gisting als voorbeeld)

Ook de temperatuur van de vergistingsruimte (paarse lijn), wand van het vat aan de buitenkant waar geen isolatie zit (lichtblauw), omgevingstemperatuur (grijs)

op t=20 uur wordt de omgevinstemperatuur verhoogd van 13 naar 16 C.

wat je ziet is dat de temperatuur in het vat netjes geregeld wordt, en dat in het begin de verwarming de temperatuur in de gistingsruimte jaagt tot 30 C (dan schakelt de thermostaat van de heater uit).
Het leuke is ook dat je de vergistingspiek mooi kunt zien aan de temperatuur van de gistingskast. Die zakt namelijk tijdens de gistingspiek.

Met deze simulatie wil ik laten zien wat er mogelijk is.
HansH

Tags: