Zinkgist waar te koop?

Gestart door Fons, 07-01-2012 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fons

Hallo,
Weet iemand waar ik ( Siris Yeastvit ) zinkgist kan bestellen?
vdKooy in Jubbega heeft het in ieder geval niet,  en bij Brouwland kan ik het ook niet vinden.


12345

Citaat van: Fons op 07-01-2012  21:35 uHallo,
Weet iemand waar ik ( Siris Yeastvit ) zinkgist kan bestellen?
vdKooy in Jubbega heeft het in ieder geval niet,  en bij Brouwland kan ik het ook niet vinden.

http://www.Brouwmarkt.nl/gistvoedingscomplex-Wyeast-gram-p-1683.html Wyeast gistvoedingscomplex bevat zink. Brouwmarkt verkoopt hem en dus Brouwland ook en vd Kooy waarschijnlijk ook wel.

Fons

Dank,
Ik zocht naar de oude Siris Yeastvit, maar deze doet het ook wel zo te zien.

Jacques

Citaat van: Fons op 07-01-2012  22:05 uDank,
Ik zocht naar de oude Siris Yeastvit, maar deze doet het ook wel zo te zien.

Die doet het zeker net zo goed!

Edgar

Citaat van: Fons op 07-01-2012  22:05 uDank,
Ik zocht naar de oude Siris Yeastvit, maar deze doet het ook wel zo te zien.
Citaat van: Jacques op 07-01-2012  22:48 uDie doet het zeker net zo goed!

Zie hier een uitleg waarom dat naar mijn idee niet bij elke dosering het geval is. Zinkgist of een ander zinksupplement blijft een goed idee.

Jacques

Ik heb wat experimentjes uitgevoerd met zowel YeastVit als Wyeast Nutrient Blend. Beide werkte prima.
En als je werkt met een koperen hevelfilter komt er ook nog wat zink in je wort (in koper zit ook wat zink). Wyeast gistvoeding en een koperen hevelfilter zorgen samen voor voldoende zink.

Edgar

Jammer, maar het mag niet van Jacques, je hoort het. Hij kent je pitching rate, de door jou gebruikte giststam, het zinkgehalte van je mout, de eventuele interacties met andere stoffen en mineralen in het water en dergelijke. Dat soort kennis komt met de jaren, het is een soort meesterlijke intuïtie die niet is uit te leggen, een beetje als de zen-zwaardvechter die in het donker met z'n ogen dicht een mug ontvleugelt. Ongelofelijk maar waar. :weetniet: :groots:

Ondertussen is het handig te noteren dat er veel is geschreven over zinktekorten, ook door heel officiële brouwonderzoekers. Dat zal niet voor niets zijn, maar gelukkig heeft het forum daar niets mee te maken (vooral omdat Jacques altijd meer dan genoeg gist toevoegt). Ter info. ;)

EBC

Kan zink roesten?

Sinds ik niet meer belucht, lopen mijn vergistingen weer als een trein.
Ik wil de discussie over zuurstof en het effect ervan op de gistcel niet weer openen, maar zou wortbeluchting ook niet allerlei stoffen in het wort kunnen inactiveren? Verroesten ze niet? Moet je als je belucht, daardoor geen hogere/andere doseringen gebruiken?

't Is maar omdat ik me niet herken als een brouwer die middeltjes van de apotheek nodig heeft, om een goede vergisting te verkrijgen. Misschien is het een idee om bij de lokale sportschool wat anabolen te gaan halen? Daar krijg je pas echte krachtpatsers van.

Mijn advies bij chronisch problematische vergistingen, als kwakzalver, is om eens niet meer te beluchten. Het is gemakkelijk uit te voeren en kost niets.

Jacques

Citaat van: Edgar op 08-01-2012  01:03 uJammer, maar het mag niet van Jacques, je hoort het. Hij kent je pitching rate, de door jou gebruikte giststam, het zinkgehalte van je mout, de eventuele interacties met andere stoffen en mineralen in het water en dergelijke. Dat soort kennis komt met de jaren, het is een soort meesterlijke intuïtie die niet is uit te leggen, een beetje als de zen-zwaardvechter die in het donker met z'n ogen dicht een mug ontvleugelt. Ongelofelijk maar waar. :weetniet: :groots:

Ondertussen is het handig te noteren dat er veel is geschreven over zinktekorten, ook door heel officiële brouwonderzoekers. Dat zal niet voor niets zijn, maar gelukkig heeft het forum daar niets mee te maken (vooral omdat Jacques altijd meer dan genoeg gist toevoegt). Ter info. ;)

Er is inderdaad veel geschreven over zinktekorten. Vooral door het gebruik van roestvaststaal of innox is dat probleem ontstaan. In de professioenele wereld is het een item omdat daar tegenwoordig alles van van rvs is, terwijl in het verleden veel gebrouwen werd in koperen ketels.
Wij hobbybrouwers hebben minder last van zinktekort. Velen van ons gebruiken een koperen hevelfilter. Een mooie bron van zink. Een goede gistvoeding zoals die van Wyeast bevat ook zink. Daarmee kun je veel compenseren als met alleen rvs werkt.

En ja, meer gist geven zorgt ook voor een betere vergisting. Bij een kleine gistgave moeten er meer gistcellen aangemaakt worden. Voor alle duidelijkheid ik geef de gistvoeding aan de starter, er is dan in verhouding meer zink beschikbaar.

Ik heb overigens in het verleden zinkgist van Siris tot mijn beschikking gehad maar bij mij zorgde het niet voor een merkbare verbetering.

hansm

Citaat van: Jacques op 08-01-2012  10:25 uWij hobbybrouwers hebben minder last van zinktekort. Velen van ons gebruiken een koperen hevelfilter. Een mooie bron van zink.

 :weetniet:
Koper is toch heel iets anders dan zink?
Of bedoel je messing (knelkoppelingen), dat een legering is tussen koper en zink?

Jacques

Citaat van: hansm op 08-01-2012  10:30 u:weetniet:
Koper is toch heel iets anders dan zink?
Of bedoel je messing (knelkoppelingen), dat een legering is tussen koper en zink?

In heel veel koperlegeringen (dus niet alleen messing) zit zink. Zuiver koper is heel zacht en niet bruikbaar.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Koperlegering

Ronnie

Ooit nog vernomen van Ir. Mussche op een thema-avond, (Mussche = toenmalig docent bij KaHo)

Ergens begin jaren '60 zaten veel brouwerijen met vergistingsproblemen: heel vaak slabakkende aanzet of onvoldoend uitgisten.
Common factor bleek de nieuwe hop te zijn.
Wat was er veranderd?
Een bepaald spuitmiddel, een "phytofarmaceutisch product" dus, waar de hop mee behandeld werd, werd verboden vanaf bepaalde datum ...

Het bleek dat degenen die nog over de oudere hop beschikten die problemen niet hadden.
Onderzoek wees uit dat het nieuwe bespuitingsproduct geen zink meer bevatte, het vroegere bevatte grotere hoeveelheden zink in z'n samenstelling.
Sedertdien zou men ook via de gist en gistvboeding de zink beginnen doseren of opdrijven zijn.

hansm

Citaat van: Jacques op 08-01-2012  10:39 uIn heel veel koperlegeringen (dus niet alleen messing) zit zink. Zuiver koper is heel zacht en niet bruikbaar.

Waar bestaat koperen buis volgens jou dan uit?

Heeft het materiaal zijn steveigheid niet verkregen uit vervorming (zoals een koperen draadje waarbij het je nooit lukt de bocht die je er ingebogen hebt weer helemaal recht te trekken) en koude nabehandeling? (dit in tegenstelling tot de zachtkoperen buis die warm nabehandeld is, waarbij de structuur van metaalkristallen weer hersteld wordt zodat het materiaal weer zijn oorspronkelijke eigenschappen terugkrijgt)?

RobinB

Citaat van: EBC op 08-01-2012  09:11 uSinds ik niet meer belucht, lopen mijn vergistingen weer als een trein.

Nee, je belucht/roert/schudt immers nog wel, maar je overbelucht/roert niet meer; ergo, je put je gist niet meer uit. Je hebt een juiste balans gevonden, ook een soort Zen... :duimop: ;)

Servomyces is nog wel verkrijgbaar bij white-labs leveranciers, die hobbybrauenversand.de oid bijvoorbeeld. Ook zit een redelijke dosis in biologisch beschikbare vorm in iedere multivitamine tablet.

Jacques

Citaat van: hansm op 08-01-2012  11:40 uWaar bestaat koperen buis volgens jou dan uit?

Heeft het materiaal zijn stevigheid niet verkregen uit vervorming (zoals een koperen draadje waarbij het je nooit lukt de bocht die je er ingebogen hebt weer helemaal recht te trekken) en koude nabehandeling? (dit in tegenstelling tot de zachtkoperen buis die warm nabehandeld is, waarbij de structuur van metaalkristallen weer hersteld wordt zodat het materiaal weer zijn oorspronkelijke eigenschappen terugkrijgt)?

Waaruit koperen buis precies bestaat weet ik. Dat zal van fabrikant verschillen. Bekend is in ieder geval dat zink gebruikt wordt om koper een stevigere structuur te geven. Zuiver koper wordt zo goed als niet toegepast.

12345

Citaat van: Jacques op 08-01-2012  12:22 uWaaruit koperen buis precies bestaat weet ik. Dat zal van fabrikant verschillen. Bekend is in ieder geval dat zink gebruikt wordt om koper een stevigere structuur te geven. Zuiver koper wordt zo goed als niet toegepast.

Het koper dat wij gebruiken voor onze leidingen en eventuele hevelfilters, bevat (zo goed als) geen zink. De legeringen waarnaar jij verwijst (Wikipedia) kunnen zink bevatten (vooral messing dat trouwens vaak ook enig lood bevat ten behoeve van de verspaanbaarheid). Maar messing is geen koper.

Nu is het weliswaar ook door de moderne wetenschap bewezen dat een JAVAL-filter, zelf op geruime afstand van het brouwproces gehouden, een dermate positieve invloed heeft dat alles beter verloopt: het maischen gaat beter, verwarmen is eigenlijk niet meer nodig, hop heeft een hoger rendement, koken is eigenlijk ook niet meer nodig, de gist is veel en veel beter en zink toevoegen is volledig overbodig geworden. En dit is nog maar een kleine bloemlezing van de zegeningen van het JAVAL-filter!  ;)

12345

Citaat van: 12345 op 08-01-2012  13:04 uNa eerst door een stoeme koei van een Gentse apothekeres (met opgespoten lippen dan nog, het was bijna surrealistisch) te zijn afgescheept op typische apothekerswijze (oh, nee, dat hebben we niet hoor, of ja, nee da's te moeilijk en dat kunnen we niet op zaterdag) ...

Hmm, jammer dat ik die niet gezien heb, want ik was laatst in Gent. Trouwens ook om te constateren dat A&BS verhuisd is.

Ik zou me overigens ook weer niet al te veel zorgen maken om die zink, hoor. Mensen schieten nogal eens door. Eerst hoor je er eeuwenlang helemaal niets over, dan ontdekt er iemand opeens een zeker zinktekort en meteen moet het er met de scheppen tegelijk in omdat wij anders allen een langzame, wrede dood zullen sterven. Er zit vast ook nog wat zink in het wort en misschien zelfs in in het leidingwater en als de vergisting goed loopt en het bier smaakt goed, dan zal het toch wel wel goed zijn? We hoeven die gist toch ook niet volkomen dood te knuffelen en te verpamperen?

EBC

Citaat van: RobinB op 08-01-2012  12:05 uNee, je belucht/roert/schudt immers nog wel, maar je overbelucht/roert niet meer; ergo, je put je gist niet meer uit. Je hebt een juiste balans gevonden, ook een soort Zen... :duimop: ;)

Servomyces is nog wel verkrijgbaar bij white-labs leveranciers, die hobbybrauenversand.de oid bijvoorbeeld. Ook zit een redelijke dosis in biologisch beschikbare vorm in iedere multivitamine tablet.

Is maar gedeeltelijk waar. Ik voldoe bij lange niet aan de voorgeschreven hoeveelheid beluchting. Mijn starter staat onder waterslot. Al heel snel zal het onstane CO2 de zuurstof uit de fles wegdringen? Of zou die zuurstof al opgediffundeerd zijn voordat de CO2 productie begint?
En mijn hoofdwort wordt al helemaal niet belucht, niet eens kletteren, de CCT wordt van onderaf gevuld.

Maar daar ging het in dit geval niet over.
Brouwers die hun gist niet uitputten, maar hoofdwort wel beluchten...verbranden die dan de voedingsstoffen niet? Wordt dat zinkspul niet omgezet in zinkoxide? Etc? Heren chemici?

Ik gebruik overigens wel een koperen (geen messing) wortverzamelpijp, die het gehele maischproces in de ketel zit. Ik zal die op korte termijn ook door inox vervangen. Dan zal ik zien of dat koper iets 'doet'. Ik denk van niet...

EBC

Citaat van: 12345 op 08-01-2012  13:11 uIk zou me overigens ook weer niet al te veel zorgen maken om die zink, hoor. Mensen schieten nogal eens door. Eerst hoor je er eeuwenlang helemaal niets over, dan ontdekt er iemand opeens een zeker zinktekort en meteen moet het er met de scheppen tegelijk in omdat wij anders allen een langzame, wrede dood zullen sterven. Er zit vast ook nog wat zink in het wort en misschien zelfs in in het leidingwater en als de vergisting goed loopt en het bier smaakt goed, dan zal het toch wel wel goed zijn? We hoeven die gist toch ook niet volkomen dood te knuffelen en te verpamperen?

Ed begint het goed te begrijpen!  :D

We willen onze gist niet verpamperen. Sterker nog, al die temperatuurcontrole die we doen, is niets anders dan de gist stresseren. Gist wil warmte, en wij houden ze tegen. Boulimiagist is niet gewenst.

Topconditie is niet hetzelfde als overgewicht.

RobinB

Citaat van: EBC op 08-01-2012  13:21 uTopconditie is niet hetzelfde als overgewicht.

Leuke populistische kreet, maar de fysiologie van een meercellige is niet te extrapoleren naar een eencellige.
Als voorbeeld:
In jouw persoon met overgewicht, is de vetcel in topconditie! ;D

Verder heeft niemand het over "verpamperen", hooguit het voorkómen van tekorten. 
Daarnaast kwam de kwestie zink slecht aanbod door het verwarren van yeastvit met servomyces, wat natuurlijk verschillende producten zijn.
Zelf bemerk ik in mijn starters geen (tekenen van een) tekort aan zink, zonder extra toediening van zink naast goede gistvoeding (Wyeast/yeastvit).

Jacques

Citaat van: 12345 op 08-01-2012  13:04 uNu is het weliswaar ook door de moderne wetenschap bewezen dat een JAVAL-filter, zelf op geruime afstand van het brouwproces gehouden, een dermate positieve invloed heeft dat alles beter verloopt: het maischen gaat beter, verwarmen is eigenlijk niet meer nodig, hop heeft een hoger rendement, koken is eigenlijk ook niet meer nodig, de gist is veel en veel beter en zink toevoegen is volledig overbodig geworden. En dit is nog maar een kleine bloemlezing van de zegeningen van het JAVAL-filter!  ;)

Je kunt het natuurlijk ook overdrijven...

Al meer dan 30 jaar brouw ik. Heel wat filterellende gehad met allerlei filtersystemen.
Het javal-filter werkt nu eenmaal gewoon bijzonder goed. Maar ik gun het je om het allemaal zelf te ontdekken.

Maar waar het mij om te doen dat aan te geven dat er ook andere bronnen zijn waaruit zink komt en dat onze installaties afwijkend zijn van die van de professioenele brouwers. Een hevel- of Javal-filter met messing knelkoppelingen is zo'n afwijking. Dat koperen pijpen weinig zink bevatten wist ik niet. Ik ben er altijd van uitgegaan dat daar meer zink in zat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.