"thick yeast" volgens Mr. Malty

Gestart door Toine, 07-01-2012 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toine

Aangezien ik niet beschik over een microscoop (t.b.v. het cellen tellen / toepassen van telkamers e.d.) heb ik even een praktische vraag.

Ik experimenteer op dit moment met het opkweken van gist vanuit een commercieel bier. Bij het bepalen van de hoeveelheid slurry (Mr. Malty) is een variabele in te stellen over de dikte van de slurry.

Kan ik ervan uitgaan dat met "thick yeast" de hoeveelheid gist bedoeld wordt als de cellen volledig op de bodem uitgezakt zijn (als "gistkoek"), of zou hier worden bedoeld dat de gist nog "iets" in oplossing is ("stroperige brij")? Indien bedoeld wordt dat de gist nog wel in oplossing is, heb ik voldoende. Zo niet, moet ik nog een extra trap (misschien wel twee) toepassen.

Heeft er iemand een idee? Alvast bedankt!

Jacques

Afhankelijk van de tijd die de gist onaangeroerd gestaan heeft en ook van het gistras kan de slurry dunner of dikker zijn. Onder slurry verstaan we uitgezakte gist.

Toine

Ok, dan zal ik nog een extra trap moeten toepassen. Grt Toine

Adrie

Zainasheff zegt dat de standaardwaarden meestal kloppen voor een gistkoek uit de hoofdgisting. Zonder te tellen kun je het best uitgaan van deze waarden.Op

Toine

Hoi Adrie,

De standaardwaarden:
- wordt hiermee bedoeld dat als ik de gemiddelde waarden van Mr Malty (precies tussen "thin slurry" en "thick yeast") toepas, deze overeenkomt met het aantal ml. uitgezakte gist van de starter?
- of kan ik, als ik het "schuifje" op de website van Mrmalty helemaal naar rechts zet, dus bij "thick yeast" ook dit beschouwen als een standaard waarde en komt deze overeen met het aantal ml. uitgezakte gist?

Alvast bedankt maar weer!

Adrie

Ik bedoel dat de schuifjes goed staan als je de calculator opent.

12345


Toine

Ok, betekent dat ik nog eenmaal dezelfde hoeveelheid moet kweken.
Bedankt voor de reacties. Groet Toine

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.