Enkele (korrel)gist vragen

Gestart door KC, 12-12-2011 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Ik ben de laatste tijd wat experimenten aan het uitvoeren met fermentis korrelgisten.
Telkens een recept twee maal brouwen en met twee verschillende gisten. Het gaat mij om de smaakverschillen en hoe ver ze door gisten. Ik zou graag weten of iemand mij kan zeggen welke fermentis korrelgist de zwaarste bieren aankan?
Het volgende vond ik erg vreemd. Ik had nog een zakje US05 liggen van Brouwmarkt THT 2013. Bestel ik bij van der Kooy staat er THT 5-2012??? En ze hadden ze eerst niet op voorraad dus het was geen oud restje.

Jacques

Volgens de informatie die ik op de site van Fermentis kan vinden zou dat de T-58 zijn.
Zie http://www.fermentis.com/FO/pdf/Tips-Tricks.pdf

Deze informatie zit overigens wel erg verborgen op de site.

KC

Dank je wel. Dan moet ik die toch nog maar eens proberen. Een keer gebruikt en dat was niet helemaal mijn smaak, maar toen was het warm en met kruiden. Tot nu toe deed ik mijn zware (tot nu toe to 11,3%) met de US05.

RobinB

Wat was het probleem dan?

KC

Zurig en deed me denken aan taksi tropical maar dan zuurder:) ik probeer in januari wel een tripel of beter nog een barley met de t58. Het leek mij dat de t58 heel snel vergiste de US05 is veel langer actief.

orangeloo

Bedoel je het gebruik van korrelgist zonder starter??
Want niet alleen de soort gist maar zeker ook de hoeveelheid vitale gist is bepalend voor een goede vergisting.
Maar daar weet Jacques veeel meer van dan ik. ^-^

Maar als je geen starter gebruikt kan ik dat zeker wel aan raden.


MO

Ik heb wel prima ervaringen met de US05 tot 11,5%. Zeker niet zurig. Maar de T58 kan naar verluid ook heel veel hebben. Nottingham schijnt tot 15% te blijven leven, maar da's geen Fermentis en geen Brouwland product (wel vd Kooij en bij ondergetekende).

RobinB

Citaat van: orangeloo op 12-12-2011  23:43 uMaar als je geen starter gebruikt kan ik dat zeker wel aan raden.

Bij korrelgisten is een starter maken niet nodig en niet per se aan te raden.
Vaak is het beter en makkelijker om extra te doseren.

@KC
Als de US05 een taxi-zuur bier oplevert heb je denk ik iets niet goed gedaan! ;D

KC

Nee dat zure was met de t58 maar mijn koekkruiden zullen daar wel aan meegeholpen hebben:)
Ik maak geen grote starter. Volg de gebruiksaanwijzing, ik los de inhoud van het zakje op in 100 ml water. Eerst laat ik het er tijdje op drijven en later schud ik het om. Dit doe ik pas als ik begin met brouwen. Als ik mijn glazen vergistingsfles ga vullen gooi ik eerst de giststarter erin. Vergisting start vrij snel en vergist ook meestal goed door. Bedankt voor de Nottingham tip.
En omdat ik van experimenteren hou gebruik ik ook een prikkerpuntje koudgeperste olijfolie:)
Vanwege oa de aanwezige zink wil ik vanaf deze week beetje A-klasse ahornsiroop toevoegen aan mijn starter.

Ronald_

Citaat van: KC op 13-12-2011  08:38 uNee dat zure was met de t58 maar mijn koekkruiden zullen daar wel aan meegeholpen hebben:)
Ik maak geen grote starter. Volg de gebruiksaanwijzing, ik los de inhoud van het zakje op in 100 ml water. Eerst laat ik het er tijdje op drijven en later schud ik het om. Dit doe ik pas als ik begin met brouwen. Als ik mijn glazen vergistingsfles ga vullen gooi ik eerst de giststarter erin. Vergisting start vrij snel en vergist ook meestal goed door. Bedankt voor de Nottingham tip.

T58 geeft van zichzelf al een wat peperig/ scherp smaakje.. misschien vreemde keuze geweest voor een koekkruiden bier.. Betreffende je methode; Ik zou droog je gist over het wort strooien, hydrateren is niet nodig, ondanks dat het op de verpakking staat. Voor meer info, zie het Groot gedroogde gist onderzoek van Jacques!

Adrie

Citaat van: KC op 12-12-2011  22:36 uZurig en deed me denken aan taksi tropical maar dan zuurder:) ik probeer in januari wel een tripel of beter nog een barley met de t58. Het leek mij dat de t58 heel snel vergiste de US05 is veel langer actief.

Zo'n zurige smaak kan niet van de gist komen. US05 geeft zeker geen zuur. Wel fruitige smaken bij hogere temperaturen (>= 19 ºC), maar zeker geen zuur. Ik heb wel een barley wine met de US05 gebrouwen van 10,5% en dat ging als een speer.

KC

Laten we het maar op ERG fruitig houden, want de dag na het brouwen was het superwarm en als ik me het goed herinner was hij in een dag of 2-3 vergist tot een mooi laag niveau. Hij was 9,1%. En zurig klonk te negatief. Heb dit weekend de laatste op en hij was op een vreemde manier wel lekker, maar gewoon niet mijn favoriete smaak. Maar dit recept brouw ik niet nog eens XD

Oscar

Citaat van: Adrie op 13-12-2011  09:29 uUS05 geeft zeker geen zuur. Wel fruitige smaken bij hogere temperaturen (>= 19 ºC), ..... Ik heb wel een barley wine met de US05 gebrouwen van 10,5% en dat ging als een speer.

Best wel fijne gist hoor.... ;)

KC

Heerlijk in een Zware IPA. Hij vergist bij mij altijd heel heftig en dan bedoel ik dat het uit mijn waterslot stroomt terwijl anderen dat niet doen en hij vergist veel langer. Ben benieuwd of hij ook meer omzet. Dat weet ik hopelijk dit weekend. Tweede identieke brouwsel is dan hopelijk vergist met andere gist.

KC

Even een update. Ik heb voor het eerst 1 van de gistzakjes gebruikt die een THT hadden van 5-2012 (US-05 en mijn vorige US-05 was THT half 2013).
De vergisting komt na 24 uur pas heel langzaam op gang en het waterslot doet nog niets. Er is me dus oude rommel geleverd die in ieder geval niet koud bewaard is.
Daar bestel ik dus NOOIT meer gist.

Jacques

Citaat van: KC op 07-01-2012  21:20 uEr is me dus oude rommel geleverd die in ieder geval niet koud bewaard is.

Volgens mij trek je nu een wat al te voorbarige conclusie op basis van één ervaring.

Wie zegt jou dat er bij Fermentis niet iets mis is gegaan.


KC

Je bedoelt dat die het verkeerd naar hen hebben gestuurd? Ok voordeel van de twijfel dan maar.
Heb me voorgenomen de gist maar ergens in de winkel te kopen zodat ik de houdbaarheid kan zien.

RobinB

Tja, tht 5-2012 is netjes binnen de specs.
Ook weet ik dat vdKooy de gist netjes in de koelkast bewaart...
Wat verwacht je dan? Dat ze meer dan een half jaar voor het verstrijken vd houdbaarheidsdatum hun producten gaan vernietigen?
Sorry hoor, maar dit gaat nergens over.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.