Vragen over mijn eerste biertje

Gestart door mrorange, 05-01-2012 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrorange

Hallo allemaal,

Op 31 december heb ik voor het eerst een Brewferm Tripel blikbier aangemaakt met water, suiker en gist, met zo'n starterspakket van Brewferm. Toen ik na de jaarwisseling thuis kwam stond deze enorm te gisten; het waterslot was erg actief. Na drie dagen werd de werking minder en sinds dinsdagavond deed deze helemaal niets meer. Ik heb een monster genomen om de SG te bepalen, ik heb nu een SG van 1016 en dit lijkt het ook te blijven. Ik ben dus nu 5 dagen verder sinds de start en vraag me af of ik al kan bottelen, of dat ik moet overhelen en verder laten lageren in een ander vat? Ik ben in de drukte van het prepareren van mijn brouwsel vergeten de begin SG op te nemen. Volgens Brewferm ligt deze op 1075. En als ik kan bottelen is 90 gram suiker (10 gram per liter) dan niet wat veel? Ik lees hier vaak dat er maar 7 of 8 gram per liter wordt gebuikt.

Alvast bedank voor jullie hulp!

MM

Je kan je bier voor de zekerheid overhevelen. Het is beter voor de smaak, om je bier in een schoon vat nog een weekje na te laten gisten. Je kan je bier ook bottelen, maar dat zou ik met niet meer dan 8 gram suiker per liter doen.

Jacques

Na 5 dagen al gaan bottelen en dan ook nog 10 gram suiker per liter geven is vragen om een bierdouche. Niet doen dus. Beter eerst het bier rustig laten uitgisten en minder suiker geven 4 tot 7 gram per liter.

Zie verder de cursus op de wiki-site behorende bij dit forum.

Ronald_

Bierbouwen is heel erg veel geduld hebben! Vooral bij je eerste brouwsels is kan dat lastig zijn! Je kan het gerust nog een week (of2!) laten staan! Ondanks dat het SG misschien niet veel meer zal dalen (alhoewel 1010 ook een mogelijkheid is natuurlijk!) heeft het gist nog wel wat te doen.. Allereerst zijn eigen rommel opruimen en daarna zal de gist ook uitzakken (helderder bier!)

mrorange

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga vanmiddag overhevelen naar een ander vat en daar laat ik het bier nog tot 14 januari in lageren. Heb ik het bier precies twee weken in het gistingsvat gehad, dus ik ben benieuwd hoe het er dan uitkomt :-) Dan ga ik bottelen met 5 a 6 gram suiker per liter.

Flurk

Hallo,

Ik ben op 23 december ook gestart met een blik Brewferm tripel. Dit is de tweede keer dat ik een blikbrouwsel maak.
Ik heb het tot gisteren laten gisten (15 dagen dus) om er zeker van te zijn dat de gisting volledig gestopt was.
Bij dit tweede blikbrouwsel heb ik ook iets aan de dichting van mijn waterslot gedaan. Nu is het volledig lekvrij.
Ik had namelijk op het forum gelezen dat het waterslot ook een goede indicatie is van einde gisting, vandaar.
Gisteren dus eerst nog eens mijn dichtheid gemeten en ik had een kleine 1012, redelijk goed denk ik?
Daarna de 90 g suiker 2 toegevoegd (opgelost in 300 ml water, en dit gemengd met het overgehevelde bier in mijn tweede vat)
En tot slot op fles gestoken.
Geen lagering dus, maar direct na gisting op de fles. Nu twee weken (koude) kamertemperatuur  (17-19°C) en dan min 6 weken koud (buiten zolang het niet vriest). Mijn gisting was deze keer aan de lange kant, maar ik heb dit bewust gedaan.

Bij mijn vorige blikbrouwsel (Brewferm gold) had ik een nogal sterk fruitige/zure smaak (aldehyden?) en dit vond ik niet zo aangenaam. Ik heb me laten wijsmaken dat dit deels komt door de gist, maar ook door de hoge vergistingstemperaturen?
Daarom had ik deze batch Brewferm tripel op een lagere temperatuur laten gisten (17-19 °C) maar gedurende een langere tijd. Gisteren eens van mijn jongbier geproefd en deze fruitige smaak was slechts zeer licht aanwezig. Uiteraard zal dit ook wel aan de "tripel" liggen in plaats van de "gold", maar toch...
Benieuwd wat het nu zal geven!

Jacques

Een fruitige smaak komt van esters. In veel zure bieren zitten veel esters. Esters zijn namelijk verbindingen tussen zuren en alcoholen. Het zou daarom kunnen dat je veel esters in een bier associeer met zuur.

De hoeveelheid esters wordt sterk bepaald door de vergistingstemperatuur en de gebruikte gist. Van de Brewferm Top is bekend dat deze veel esters aanmaakt. Door de vergistingstemperatuur laag te houden verminder je de hoeveelheid esters in je bier.

Waarom ga je het bier 6 weken buiten zetten? Dat is niet echt nodig. Als je toch doet zorg dan er voor dat het bier goed is afgedekt. Bier is namelijk lichtgevoelig. Licht geeft een smaakafwijking aan bier.

Flurk

Bedankt voor de snelle info.
Het waren inderdaad esters ipv aldehyden.
De zure smaak associeer ik met geuze, ik weet niet of dit ook de esters zijn die hiervoor verantwoordelijk zijn?
De reden waarom ik mijn bier buiten wou zetten is de lage temperatuur.
Ik was van plan het af te dekken zodat er inderdaad geen licht bij kan.
Of is het beter dat ik het gewoon binnen laat staan bij 17-19 graden?
Dit is namelijk de koudste plaats die ik hier ter beschikking heb.

Jacques

Het klopt dat in een geuze esters ook in ruime mate aanwezig zijn. Veel esters wil echter niet zeggen dat het bier ook zuur smaakt.

Het koud wegzetten is niet noodzakelijk. Zet het bier gewoon op een koele plaats in huis.

Flurk

De nodige rijpingstijd in acht genomen, heb ik een paar dagen geleden het eerste flesje geopend.
Nog steeds komt deze 'fruitige' smaak sterk naar boven.
Smaken verschillen uiteraard, maar ik vind dat deze fruitige smaak niet thuis hoort in een tripel :-)
Het bier is zeker niet slecht, goede schuimstabiliteit, mooie donkergele kleur, genoeg CO2
De nasmaak is aan de bittere kant, wat ik wel lekker vind.
Verder proeft men wel dat het om een zwaarder bier gaat.
Het is dus een geslaagde batch, maar volgende keer gebruik ik sowieso andere dan de bijgeleverde gist van Brewferm.
In de hoop de ester-productie een beetje terug te dringen.

Jacques

De hoeveelheid esters die gevormd worden zijn sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Van De Brewferm Top is bekend dat deze veel esters aanmaakt. Als je dat niet prettig vind is het gebruik van een andere gist een goede keuze. Het bier dat je brouwt moet jouw smaken! Jij bent immers de grootste consument van je eigen bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.