Maischdikte

Gestart door Joost81, 04-01-2012 18:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost81

Beste brouwers,

Ik ben momenteel wat recepten aan het opstellen die ik de komende tijd wil gaan brouwen na mijn eerste (tot zo ver) geslaagde poging in december.
Nu kom ik in verschillende recepten allemaal verschillende maischdiktes tegen. Ik heb de zoekfunctie en tags van dit forum geprobeerd maar nog geen bevredigende antwoorden gevonden. Ook in het boek van Adrie (verander water in bier) vind ik eigenlijk geen informatie over de maischdikte (wel een schat aan andere informatie waarvan ik niet eens wist dat ik er naar zou moeten vragen :) ). Wie kan mij vertellen hoe het zit? Wanneer kies ik welke dikte?

Alvast bedankt

Groet,

Joost

Oscar

Citaat van: Joost81 op 04-01-2012  18:24 uWie kan mij vertellen hoe het zit? Wanneer kies ik welke dikte?

Je maischdikte is helemaal niet zo heel belangrijk, behalve dan dat een dunne maisch wat makkelijker roert, en wat minder volume in neemt en dus sneller opwarmt. Een te dikke maisch roert dus lastiger (harder werken, spierballen nodig) en zal meer kans op aanbranden geven. Een dikte van 3,5 liter/kilo is comfortabel roeren, maar afhankelijk van je installatie kan het zijn dat je bij een zwaar bier, omwille van je volume, nood gedwongen bent om dikker te maischen. Geen probleem, je bier zal er niet veel anders door worden. Als je meer wilt spoelen zul je dus dikker moeten maischen, wil je minder spoelen kun je dunner maischen. Dus aan jou de keuze.

Dat Adrie dit vergeten is zeg..... >:D >:D  (zal ie bewust gedaan hebben.... ;))

MM

De dikte van het beslag heeft invloed op de body van het bier. Als je beslag dik (1 kg mout op 2-2,5 liter water) is, wordt de body van je bier voller. Naarmate je beslag dunner is, wordt de body van je bier minder vol.

Herman

Spoelen en niet spoelen is niet het enige aspect dat hier speelt, er speelt wel iets meer dan Oscar suggereert. Dun maischen zorgt bijv. voor een hogere eindvergistingsgraad dan dik gemaischte bieren. Mede om deze reden wordt voor zoete (vaak donkere) bieren wel bewust dikker gemaischt en voor blonde bieren dunner gemaischt.

Ik ben het met Oscar eens dat de verschillen niet enorm zijn. Ik maisch meestal tussen de 3,5 en 4,5 liter per kg met een voorkeur voor de laatste. Echter als de inhoud van mijn maischvat dit niet aankan ivm de omvang van het brouwsel, dan zak ik terug en spoel ik iets meer.

Hai

Als je meer water toevoegd wordt volgens BrouwVisie de maischdikte hoger!!!

RobinB

Citaat van: Hai's op 04-01-2012  20:42 uAls je meer water toevoegd wordt volgens BrouwVisie de maischdikte hoger!!!

Als in méér liter/kg?
Dat klopt dan inderdaad... ;)

Hai

Citaat van: RobinB op 04-01-2012  21:07 uAls in méér liter/kg?
Dat klopt dan inderdaad... ;)
Of ik begrijp het niet, mijn redenering minder water hoe dikker de maisch, minder water moeilijker roeren

RobinB

Klopt, maar een dikkere maisch heeft minder liters per kg mout.
Dus als je meer maischwater gebruikt bij dezelfde hoeveelheid mout, wordt de maisch dunner (méér L/kg = maischdikte getal hoger)

Oscar

Citaat van: Hai's op 04-01-2012  21:10 uOf ik begrijp het niet, mijn redenering minder water hoe dikker de maisch, minder water moeilijker roeren

Dat klopt ,maar een dikkere maisch houdt in een lager getalletje.. :D  is net als de pH een lager getalletje betekend een hogere zuurgraad.. ;)

Joost81

Citaat van: Hai's op 04-01-2012  21:10 uOf ik begrijp het niet, mijn redenering minder water hoe dikker de maisch, minder water moeilijker roeren

Maischdikte is uitgedrukt in liters water per kilo mout. Hoe hoger het getal in BrouwVisie hoe dunner het beslag.

Verder bedankt voor de tips. Ik zal zo rond de 4 - 4.5 L/kg aanhouden. Mijn maischpan (70 L) is groot genoeg voor mijn brouwsels van 20 L met een wat dunner beslag.

Joost81

Citaat van: Oscar op 04-01-2012  21:16 uDat klopt ,maar een dikkere maisch houdt in een lager getalletje.. :D  is net als de pH een lager getalletje betekend een hogere zuurgraad.. ;)
Citaat van: RobinB op 04-01-2012  21:16 uKlopt, maar een dikkere maisch heeft minder liters per kg mout.
Dus als je meer maischwater gebruikt bij dezelfde hoeveelheid mout, wordt de maisch dunner ( méér L/kg)

Tegelijk 3x hetzelfde antwoord, blij dat ik dat stuk al begrepen heb :D

Hai

Ja helder, zelfs ik begrijp het nu ;)

ypenga

Citaat van: Herman op 04-01-2012  19:04 uDun maischen zorgt bijv. voor een hogere eindvergistingsgraad dan dik gemaischte bieren. Mede om deze reden wordt voor zoete (vaak donkere) bieren wel bewust dikker gemaischt en voor blonde bieren dunner gemaischt.
Kan iemand dit verder onderbouwen?

Jacques

Citaat van: ypenga op 16-06-2012  22:58 uKan iemand dit verder onderbouwen?

Heeft te maken met inhibitie van enzymen. In een dik beslag heb je meer inhibitie.

ypenga

Huh?



inhibitie:   remming
inhibitie:   ontbreken van respons van een zintuig of een deel van dat zintuig, ondanks een stimulus met een hogere intensiteit dan de drempelwaarde
inhibitie:   geremdheid, remming, verhindering

William

Zoals ik het zie: enzymen werken vooral op zetmelen als de zetmelen in het water zitten. Er is een evenwicht tussen de zetmelen die nog in de korrel zitten en zetmelen die in het water zitten. Als er meer water aanwezig gaan de zetmelen gemakkelijker naar de waterfase en zullen ze gemakkelijker worden omgezet in suikers. De enzymen kunnen er gemakkelijker bij en worden minder geremd (inhibitie)

Jacques

Even een link over de invloed van maischdikte en inhibitie.

Albertus

Bedankt voor de link Jacques. Ik brouw nogal eens laag-alcoholische bieren en dit artikel geeft daarvoor goede tips.

Bert

pincopallino

Voordelen dunne maisch:
makkelijk roeren
minder spoelen
hoger rendement
 Ik doe 5 l/kg.
Osmotische processen spelen hier ook een belangrijke rol.

Albertus

Citaat van: pincopallino op 17-06-2012  12:17 uVoordelen dunne maisch:
makkelijk roeren
minder spoelen
hoger rendement
 Ik doe 5 l/kg.
Osmotische processen spelen hier ook een belangrijke rol.

En volgens het artikel een lagere vergistingsgraad, wat belangrijk is voor alcoholarme bieren.

Bert

seed7

Citaat van: Jacques op 17-06-2012  00:13 uEven een link over de invloed van maischdikte en inhibitie.

Mag ik op basis hiervan de conclusie trekken dat hoe beter ik de temperatuur in de maischketel onder controle heb, in absolute zin en qua verdeling (ook tijdens opwarmen), hoe dunner ik kan maischen? Of is dat net wat te kort door de bocht?

s7.

Jacques

Citaat van: seed7 op 02-09-2012  23:03 uMag ik op basis hiervan de conclusie trekken dat hoe beter ik de temperatuur in de maischketel onder controle heb, in absolute zin en qua verdeling (ook tijdens opwarmen), hoe dunner ik kan maischen?

Nee. Bij een heel dun beslag komen de enzymen en het substraat elkaar niet zo snel tegen. De afbraak wordt daardoor vertraagd. Er is dus ergens een optimum dat zo rond de 4 à 4,5 liter per kg ligt.

seed7

Citaat van: Jacques op 02-09-2012  23:14 uNee. Bij een heel dun beslag komen de enzymen en het substraat elkaar niet zo snel tegen. De afbraak wordt daardoor vertraagd. Er is dus ergens een optimum dat zo rond de 4 à 4,5 liter per kg ligt.

Ok, duidelijk.

Ik las ergens dat je schreef dat je helemaal niet meer spoelt, hoe doe je dat dan zonder heel dun te maischen? "Dikker" maischen en bij/na koken aanvullen met water? ... of alleen maar zware bieren?

s7.

Jacques

Citaat van: seed7 op 02-09-2012  23:19 uIk las ergens dat je schreef dat je helemaal niet meer spoelt, hoe doe je dat dan zonder heel dun te maischen? "Dikker" maischen en bij/na koken aanvullen met water? ... of alleen maar zware bieren?

Ik heb inderdaad een tijd niet gespoeld. In die tijd verdunde ik vaak het wort met wat water tijdens het koken.

Inmiddels spoel ik weer. Zij het met wat minder water dan gebruikelijk. Ik doe dit vooral om net iets meer looistoffen uit de mout te krijgen voor een iets pittigere smaak. Daarnaast heb je een wat beter rendement.

Dirtbag

Ik zou graag nog even willen inhaken op dit oude gesprek.

Ik ben een Barley Wine aan het plannen, een recept van 't Wort Wat. http://www.twortwat.nl/recepten?id=150

Nu brouw ik bij voorkeur 20 liter per brouwsel en beschik ik over twee (1 maisch en 1 kook) weckpannen van 27 liter per stuk.

Aangezien het een volmout recept is met een begin SG van 1091 g/l kom ik een beetje laag uit met de maischdikte. Op dit moment kom ik uit op een dikte van 1.8 l/kg. Nu is eigenlijk de vraag,k kan dit of is dit te hoog gegrepen en kan ik beter een kleinere batch maken?

Als ik hem schaal op 15 liter kan ik hem op 2.5 kg/l maischen.

De vraag is eigenlijk, is het mogelijk om op 1,7 l/kg te maischen of krijg ik dan pudding en krijg ik dat niet meer gefilterd of geroerd? Ik hou er al rekening mee dat ik een lager rendement ga krijgen dan ik normaal heb.

Een andere mogelijkheid misschien is om te werken met slechts een deel palemout volmout en tijdens het koken nog wat moutextract toe te voegen?

(Hum, ik zag net de prijs van extract, ik was nog niet helemaal van plan om voor 30 euro aan extract er in te doen.)

Gaarne advies :)

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.