Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Is kurksmaak nu lekker/authentiek of vies?

Kurk is vies.
23 (36.5%)
Maakt me niet uit.
5 (7.9%)
Kurk is lekker.
1 (1.6%)
Het hoort in sommige (authentieke) bieren en wijnen.
8 (12.7%)
Niet per se noodzakelijk in oude dranken.
2 (3.2%)
Het hoort in geen enkel bier of wijn thuis.
24 (38.1%)

Totaal aantal stemmen: 46

Auteur Topic: Kurksmaak  (gelezen 25433 keer)

Offline j.steen

• Vol lid
  • eh...was dit mijn glas...?
Re: Kurksmaak
« Reactie #25 Gepost op: 10-12-2007 22:07 u »
Mensen, een wijn (of andere drank) die 'kurk' heeft is niet gewoon een beetje naar een onderdeel van z'n verpakking gaan smaken. Het duidt op een fout bij de kurk die gelukkig niet al te vaak voorkomt. Het is een smerige smaak en het hoort in in geen enkele wijn thuis. Flessen met kurk mag je daarom ook terugbrengen naar de winkel.
Het is ook niet zo dat elke gekurkte fles wijn, wanneer je die maar lang genoeg laat liggen, een kurksmaak krijgt. Dat zal bij bier ook niet zo zijn. Alleen wanneer er een 'besmette' kurk in de fles is gegaan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Land: nl
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #26 Gepost op: 10-12-2007 23:50 u »
Kurksmaak proeven in wijn of bier kan diverse oorzaken hebben. Kurken dienen altijd ontsmet te worden zodat zich in deze kurk geen schimmels kunnen ontwikkelen. Kurken zijn van verschillende kwaliteiten. Je hebt kurken die uit een massief stuk kurk gemaakt zijn en van goede of middelmatige kwaliteit zijn. Kunststof stoppen met aan de onderzijde een plaatje kurk. Gemalen kurk met een bepaalde kunststof samengeperst enz. Het kan altijd voorkomen dat een kurk kurksmaak afgeeft (heeft niets te maken met de kwaliteit van de gebruikte kurk) Je kunt op 1000 kurken een paar kurken treffen die kurksmaak afgeven. Dit kan een verborgen gebrek in de kurk zijn, waarvan de oorzaak vaak niet vast te stellen is. Tegenwoordig gebruikt men zelfs bij de grand Cru's om deze reden al kunststof stoppen. Deze zijn inmiddels van een hoge kwaliteit. Het voordeel van de kunststof stoppen is, dat zij totaal geen zuurstof doorlaten en dus oxidatie voorkomen.   :bijdrage_forum:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 11-12-2007 04:34 u »
Het is ook niet zo dat elke gekurkte fles wijn, wanneer je die maar lang genoeg laat liggen, een kurksmaak krijgt. Dat zal bij bier ook niet zo zijn. Alleen wanneer er een 'besmette' kurk in de fles is gegaan.

Voor wijn heb je gelijk.
Maar bier lijkt toch anders op kurk te reageren dan wijn. Bij bier krijg je (bijna) altijd kurksmaak. En dat gaat heel snel, met een paar maanden is het al zover. Niet voor niets wordt steeds meer Altec gebruikt.

Offline j.steen

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 12-12-2007 15:59 u »
Tegenwoordig gebruikt men zelfs bij de grand Cru's om deze reden al kunststof stoppen. voorkomen.   :bijdrage_forum:

Er wordt inderdaad steeds meer kunsstof gebruikt en ook steeds meer schroefdoppen. Maar wat die Grand Crus betreft: noem mij er één. De echte grote namen doen hier niet aan mee. Die kopen de beste kurken, altijd uit een stuk, lang en met nauwelijks vlekjes, pitjes etc. ze hebben er niet zo vaak problemen mee en mensen verwachten bij een fles wijn van enige honderden euro's niet dat er een kunsstof stop in zit. Wellicht dat dat in de toekomst nog eens veranderd, maar op dit moment zou ik geen Grand Cru weten die kunsstof gebruikt.

Overigens was mijn verhaal niet als verdediging bedoeld voor het gebruik van kurk bij bier. Kurk op een bierfles vind ik persoonlijk nonsens. Een kroonkurk is prima en meer hebben we niet nodig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 12-12-2007 16:05 u »
Kurk op een bierfles vind ik persoonlijk nonsens. Een kroonkurk is prima en meer hebben we niet nodig.

Niet als je in 0.75cl flessen bottelt en de flessen in een wijnrek wilt bewaren (liggend). Dan is een kurk wel prettig. Doe je dit niet dan krijg je schimmel vorming bij je kroonkurk.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 12-12-2007 20:25 u »
Maar waarom zou je bier in godsnaam liggend willen bewaren? Om de gist zo veel mogelijk in de fles te verspreiden?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 12-12-2007 20:26 u »
Maar waarom zou je bier in godsnaam liggend willen bewaren?

Om te kijken of kurk invloed heeft op de smaak.. :D :D :D  en een deel van mijn geuze's bewaar ik zo

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #32 Gepost op: 12-12-2007 20:30 u »
Bij wijn doen ze dit om de kurk vochtig te houden zodat ie niet uitdroogt en zuurstof doorlaat. Gelukkig hebben ze voor onze godendrank... BIER... de kroonkurk uitgevonden ;D.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #33 Gepost op: 12-12-2007 20:38 u »
Waarom bottelen jullie nog niet in de PET fles? Dat scheelt ook weer een kroonkurk, ben je nog moderner.
Kurk is gewoon leuk! Het knalt bij openen, heeft een nostalgische uitstraling. Net zoals de kroonkurk heeft over 30 jaar.

den_organolept

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 12-12-2007 20:45 u »
Omdat die kuiltjes in de bodem zo lastig schoon te houden zijn  ;)

Offline j.steen

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-12-2007 16:01 u »
Doe je dit niet dan krijg je schimmel vorming bij je kroonkurk.
Maar kroonkurken lekken toch niet? Waarom zou er schimmel ontstaan als een fles met kroonkurk ligt?

Offline Pad

• Junior lid
  • **
  • Zoek de waarheid op de bodem van de fles!
« Reactie #36 Gepost op: 14-12-2007 16:25 u »
Geloof me, flessen met een kroonkurk liggend bewaren geeft een schimmelkoek aan de kroonkurk. Ze lekken wel degelijk. Ik heb het zelf meegemaakt. (en niet bij één fles, maar bij een heel brouwsel dat ik liggend bewaarde) Het bier druppelt heel traag (1 druppel per week?) uit de fles en hier ontstaat dan schimmel.
Het bier dat in de fles over blijft is nog wel te drinken, de schimmel kan immers niet naar binnen.

Als je dit lekken echt wil voorkomen kan je 'onderdopjes' bij onder je kroonkurk steken voor je deze op de fles zet. Dit zijn kleine plastic dopjes die ze vooral bij de productie van champagne gebruiken om te zorgen dat hun flessen niet lekken tijdens de rijping. Ik heb dit uitgeprobeerd en het werkt. Ze zijn zelfs herbruikbaar...

den_organolept

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 14-12-2007 19:34 u »
Geloof me, flessen met een kroonkurk liggend bewaren geeft een schimmelkoek aan de kroonkurk. Ze lekken wel degelijk. Ik heb het zelf meegemaakt. (en niet bij één fles, maar bij een heel brouwsel dat ik liggend bewaarde) Het bier druppelt heel traag (1 druppel per week?) uit de fles en hier ontstaat dan schimmel.

Hmmm, interessant verschijnsel Ik denk dat ik maar eens een flesje (minder lekkere) eigenbrouw op z'n kant leg om te kijken wat er gebeurt. Hoe lang duurde het voor je de eerste sympthomen zag?

Gebruik je een kurkapparaat op een statief? Of zo'n "altijd scheef" blok plastic met 2 hefarmen?

den_organolept

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 14-12-2007 19:43 u »
Dit riekt naar een experiment  :denken:

Eenzelfde brouwsel in eenzelfde type fles gebotteld, maar met verschillende constructies om de fles af te sluiten.
Een aantal maanden laten rijpen, de ene helft liggend en de andere staand.

Ben benieuwd wat de verschillen zouden zijn.

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 22-12-2007 11:29 u »
Gegroet,

Vandaag in DMmagazine over Westmalle in 75cl flessen:

"...Het risico op kurksmaak is niet klein. De brouwerij experimenteert grondig met veel verschillende kwaliteiten maar kiest in 2006 dan toch voor kurken uit kunststof. Natuurlijke kurk is best geschikt om vele wijnen en zure bieren af te sluiten, de natuurlijke zuurtegraad van zulke dranken maakt dat ze tegen een stootje kunnen. Zware bieren bevatten ruim restsuikers en zijn veel meer vatbaar voor 'kurksmaak'. ..."

jonas

Tags: