RVS vlechtwerk via Ebay

Gestart door Jacques, 31-12-2011 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag zag ik dat op E-bay rvs-vlechtwerkmantels aangeboden worden zonder binnenslang. Dat maakt het maken van een Javal-filter een stuk makkelijker. De prijs is heel redelijk.

Zie hier

Het zou fijn zijn als iemand anders een tip zou hebben hoe je dergelijke slang op lengte krijgt zonder dat het vlechtwerk uiteen rafelt. Ik heb het in het verleden met tape gedaan maar die was niet sterk genoeg.

En als iemand weet hoe je aan een metalen afwerk rand komt die op het uiteinde kunt klemmen, zou dat ook mooi zijn.

EBC

Citaat van: Jacques op 31-12-2011  13:40 uVandaag zag ik dat op E-bay rvs-vlechtwerkmantels aangeboden worden zonder binnenslang. Dat maakt het maken van een Javal-filter een stuk makkelijker. De prijs is heel redelijk.

Ik vind vlechtbuisfilter toch een betere benaming. Het geeft aan wat het is, en suggereert geen uitvinder die het niet was.
Elke keer als ik het lees, kriebelt het, al vanaf het begin.

Maar die link is ok!

Sjaak_Deventer

Mooie link Jacques. Daar kunnen anderen mooi van profiteren..

harry

Ik heb mijn filter op maat gesneden met een slagschaar. Maar ik denk dat een scherpe blikschaar ook moet werken om zonder te rafelen af te knippen. En voor klem heb ik een koper pijp 15 mm. gebruikt van 6 mm. lang, die is inwendig 13 mm. en is dus groter dan de uitwendige maat van koper 12 mm. Wel moest ik dan eerst de ring over de slang schuiven en dan pijp 12 mm. in de rvs slang. Vervolgens met een hamer de pijp 12 in de ring 15 slaan. Dit zit als een huis.

harry

Ook deze slangklemmen lijken mij goed te werken. Geen scherpe delen zoals bij normale slangklemmen

http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Slangklemmen-2-oor_c_4001005

JAVAL

Het product ziet er goed uit, en de prijs ook: 6,95 BP. Verzending naar Nederland voor 3,95 BP is ook goed te doen. Ik zie er alleen geen lengte bij staan, gaat het om een meter, of een yard? Of is het een in de autobranche gevoerde standaard maat? Nog ff uitzoeken. Met dit vlechtwerk zou je prima een vlechtbuisfilter kunnen maken.  Ik heb zelf de slang doorgeslepen met een dunne metaaldoorslijpschijf. Als je hem plat in de bankschroef klemt zou je hem ook met een metaalzaag kunnen doorzagen, ik weet alleen niet of je dat platte eind weer mooi rond kunt krijgen... Ik heb de rafels langs de slijpsteen gehaald en afgedekt met een stukje roodkoperen buis dat ik eroverheen heb geschoven.

HuygenMeester

Citaat van: harry op 31-12-2011  14:41 uk heb mijn filter op maat gesneden met een slagschaar. Maar ik denk dat een scherpe blikschaar ook moet werken om zonder te rafelen af te knippen. En voor klem heb ik een koper pijp 15 mm. gebruikt van 6 Imm. lang, die is inwendig 13 mm. en is dus groter dan de uitwendige maat van koper 12 mm. Wel moest ik dan eerst de ring over de slang schuiven en dan pijp 12 mm. in de rvs slang. Vervolgens met een hamer de pijp 12 in de ring 15 slaan. Dit zit als een huis.

Jammer dat de foto wat groot is en niet scherp. Voor mij is het zo niet echt duidelijk. Kun je hier nog wat aan doen Harry? Kun je dan ook de foto kantelen, ik krijg een stijve nek.. ^-^
 :degroeten:
Auke

Jacques

Citaat van: JAVAL op 31-12-2011  15:55 uIk zie er alleen geen lengte bij staan, gaat het om een meter, of een yard?

Als je naar de detailinformatie kijkt zie je dat het om 1 meter gaat.

Citaat van: JAVAL op 31-12-2011  15:55 uIk heb de rafels langs de slijpsteen gehaald en afgedekt met een stukje roodkoperen buis dat ik eroverheen heb geschoven.

Dit laatste snap ik niet helemaal. Hoe heb je voor elkaar gekregen dat alle rafels zo mooi in het buisje gingen? Kun je ook wat maatvoeringen geven?

goom


Joost81

CiteerHet zou fijn zijn als iemand anders een tip zou hebben hoe je dergelijke slang op lengte krijgt zonder dat het vlechtwerk uiteen rafelt. Ik heb het in het verleden met tape gedaan maar die was niet sterk genoeg.
Ik heb het met een klein slijpschijfje op een dremel gedaan. Daarmee heb ik alleen het vlechtwerk doorgeslepen en de binnenbuis heel gelaten. Dan trek je de benodigde lengte zo van de binnenbuis. Het rafelen is een stuk minder dan bij mijn eerste pogingen met haakse slijper of ijzerzaag.

harry

Zo deze foto is rechtop: Detail van de aansluiting van het filter op de buis.

Erick

Als je naar de webwinkel van deze vlechtwerkverkoper gaat:
http://stores.ebay.nl/Auto-Performance-Silicone-Hoses?_trksid=p4340.l2563
Zie je dat hij ook heel wat slangenklemmen verkoopt...

Zaphod_B

Ziet er erg goed uit!
Ik wil nog een Javal-filter bouwen, dus dit komt mooi uit. Welke diameters hebben jullie gebruikt voor je filters?

harry

De koperen pijp is 12 mm. Diameter en het vlechtwerk is van een slang met DN 8, dan heeft het rvs vlechtwerk een buitenmaat van 12 mm. maar oprekbaar.

bvalkema

Ik heb een wasmachineslang van de bouwmarkt gebruikt. Eerst de aansluitingen eraf zagen met een ijzerzaag, en dan kan je de buitenmantel van de binnenmantel afschuiven (let op: duwen, trekken werkt niet, cfr Chinese vingerpuzzel).

Daarna om mijn al gevormde en gezaagde 12 mm koperbuis gedaan, slangklemmen erop, en dan met een pijpensnijder strak langs de slangklem (je houdt dan ong 5 mm aan vlechtwerk over) afsnijden. Rustig aan steeds strakker, dan snij je niet door het koper ;). Daarna de slangklem 5,1 mm opschuiven en weer vastzetten.

De rest is knelwerk :)

weed

Vraag me niet waarom het zo is maar in Belgiƫ zijn drukslangen een stuk goedkoper dan in Nederland.
Bij de bouwmarkt betaal je hier voor 30cm X 12 mm zo rond de 15 euro terwijl je in Belgiƫ minder dan 10 euro kwijt bent voor een slang van 60 cm.

Als je toch als eens naar Beverlo wilde is dit een een tip waar je ook iets mee kan.

orangeloo

Citaat van: bvalkema op 02-01-2012  20:04 uIk heb een wasmachineslang van de bouwmarkt gebruikt. Eerst de aansluitingen eraf zagen met een ijzerzaag, en dan kan je de buitenmantel van de binnenmantel afschuiven (let op: duwen, trekken werkt niet, cfr Chinese vingerpuzzel).

De afsluitingen hoef je er niet af te zagen. deze kan je er ook uit schuiven.
Het uiteinde in de werkbank, dan met een waterpomptang de "mof"aan het uiteinde beet pakken en dan met een hamer op je waterpomptang slaan.
Dan schuift met enige kracht het uiteinde uit de slang. De "mof"kan je dan hergebruiken bij het monteren van de mantel over je filter.  :brouwen:


harry

Bij de technische unie in Nederland kosten deze slangen: 50 cm lang 5,60 incl. BTW en 100 cm lang 8,95 incl. BTW.
En dit is zonder de korting die aan installateurs wordt gegeven.

weed

Citaat van: harry op 03-01-2012  12:07 uBij de technische unie in Nederland kosten deze slangen: 50 cm lang 5,60 incl. BTW en 100 cm lang 8,95 incl. BTW.
En dit is zonder de korting die aan installateurs wordt gegeven.

Technische Unie is een groothandel.
Groothandel is denk ik oud Nederlands voor wat tegenwoordig b2b wordt genoemd.

Het inschrijfformulier bevestigd dit vermoeden.
http://www.technischeunie.com/formulieren/ShowSignUpForm.do

Ralph

Heeft iemand ervaring met het bestellen van RVS vlechtwerk via Ebay? Ik ben vandaag op pad geweest voor materialen voor een JAVAL-filter bij de Hornbach in Tilburg (niet bij mij om de hoek helaas...) en ben daar geslaagd, op de flexibele slang na. Het langste formaat van een slang met 3/4-koppeling was 70 cm, die van een meter hadden ze niet...

Weet iemand toevallig welke diameter ik het beste kan bestellen? De leidingen voor mijn filter zijn 12 mm koperen leidingen. Aangezien er was ruimte moet zijn tussen het vlechtwerk en de leiding, denk ik dat 15 mm vlechtwerk dan volstaat?


seed7

Citaat van: Ralph op 17-11-2012  20:40 uHeeft iemand ervaring met het bestellen van RVS vlechtwerk via Ebay?

Net afgelopen maandag binnen gekregen, ongeveer een week levertijd. Heb de 15 mm besteld, steviger materiaal dan wat hier om de flx waterleiding zit.

s7.

Ralph

Bedankt s7! Dan mogen ze er deze week nog eentje verzenden. :)

HenkV

My 2 cents...
Na eerst 12 mm RVS slang gebruikt hebbende (als hop filter) en veel last van een dichtgeslagen filter, zowel bloemen als pallets.
(veel op het filter kloppen om de flow erin te houden) besloten om een stap over te slaan qua doorsnede rvs slang  en eens te experimenteren met18 mm RVS slang
 http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290463098467&ssPageName=ADME:L:OU:NL:1123.

Deze 18 mm rvs slang is over in 15 mm koperen leiding geschoven dus daarom is wat meer ruimte om met filter doorsnede van de rvs te experimenteren.

we hebben er inmiddels 2 brouwsels mee gefilterd en het filteren heeft nu tot nu toe geen problemen meer gegeven zoals met de 12 mm versie en ook het wort is heel erg helder.
Doorstroom tijd is best wel snel, met onze (20)platen koeler hebben we nu in ongeveer 15 minuten 30 liter op op 19 graden gekoeld in het gitsvat.

-Henk


hobbybob

Goede tip gelijk maar 2 meter besteld

Ronald_

Ook ik heb heb een metertje besteld..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.