Effect van ongemoute tarwe in de maisch op troebeling

Gestart door Edgar, 13-12-2004 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geeft het toevoegen van ongemoute tarwe aan de maisch volgens jouw eigen brouw-ervaring een troebeler bier?

Daar ben ik zeker van
2 (13.3%)
Vaker wel dan niet
1 (6.7%)
Dat is me onduidelijk
6 (40%)
Vaker niet dan wel
4 (26.7%)
Ik ben zeker van niet
2 (13.3%)

Totaal aantal stemmen: 15

Edgar

Dit in het kader van Adrie's mooie artikel over, inderdaad, het effect van ongemout op troebeling en de discussie daaropvolgend. Dit is niet om het artikel te bekritiseren, maar om de fundamentele vraag te onderzoeken of wij brouwers een effect denken te zien of niet. Als het antwoord 'Nee' blijkt te zijn, dan hebben brouwers elkaar al een tijdje voor de gek zitten houden. Als het 'Ja' is, rijst een nieuwe interessante vraag (als je die wilt stellen tenminste): Wat is de oorzaak van die korrelatie?
Zoals Adrie terecht zegt, kan je al onze verschillende manieren van brouwen niet op één hoop gooien. Degene die perfect rigoreus maischt, zal vrijwel alle zetmeel omzetten en minder troebeling in zijn bier hebben. Een minder stringente maischer zal meer effect hebben van de ongemoute toevoegingen. Maar laten we hier het gemiddelde nemen.

cornel

Hoi brouwers,

Volgens mijn ervaringen speelt ook de gebruikte gist mee in de al dan niet troebelheid van het bier.
Door het vergisten van eenzelfde brouwsel met verschillende gisten is mij dit echt opgevallen.
Heeft nog iemand daar ervaring mee? :weetniet:
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.