Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe belucht jij je starter?

1. Schudden
9 (14.8%)
2. (magneet)roeren
18 (29.5%)
3. Zuurstof inblazen boven vloeistof
3 (4.9%)
4. Bruissteentje in wort
8 (13.1%)
1+2
11 (18%)
1+3
0 (0%)
1+4
5 (8.2%)
1+2+3
0 (0%)
1+2+3+4
0 (0%)
1+2+4
0 (0%)
2+3+4
0 (0%)
2+4
3 (4.9%)
2+3
3 (4.9%)
anders
1 (1.6%)

Totaal aantal stemmen: 61

Auteur Topic: Hoe belucht jij je starter?  (gelezen 13079 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoe belucht jij je starter?
« Reactie #25 Gepost op: 29-12-2011 08:45 u »
En je CCT staat op constante temperatuur en wordt aan het einde juist een graadje verhoogd?

'Aan het einde' is dan zodra de nagisting aanvangt, dus ruim voordat alles stilvalt.

Ja en ja.

Dat je door op het einde de temperatuur te verhogen een betere vergistingsgraad krijgt staat inmiddels buiten kijf. Waar ik naar wil kijken is de invloed op de smaak van het bier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Re: Hoe belucht jij je starter?
« Reactie #26 Gepost op: 05-01-2012 17:56 u »
Ik gebruik een 11 liter fles, daarin zit voldoende zuurstof boven het wort voor 4 liter starter. Zilverpapier is dan niet zinnig, als het dat sowieso al is...ik gebruik liever een waterslot. Ik neem geen risico.

Ik brouw doorgaans 45-50 liter.

Overigens hevel ik de 4 liter starter aan het begin van de brouwdag af, en doe er nog eens 2 liter verse wort op. Die 2 liter gaan dan in zijn geheel bij het brouwsel. Ik tap meestal twee liter gist af van de CCT, dus zo blijft mijn brouwsel even groot.

Liefst zou ik eenzelfde proces volgen, dus een fles die groot genoeg is en dan direct een waterslot erop. Ik brouw maar 20 liter, dus dan kom ik op pakweg een 5 liter fles met 1.6 liter starter. Erlenmeyers van 5liter zijn niet zo makkelijk (goedkoop) te vinden. Ik vraag me af wat soort fles je 11 liter fles is?

Tags: beluchten