Hoe belucht jij je starter?

Gestart door NewLine, 27-12-2011 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe belucht jij je starter?

1. Schudden
10 (15.6%)
2. (magneet)roeren
20 (31.3%)
3. Zuurstof inblazen boven vloeistof
3 (4.7%)
4. Bruissteentje in wort
8 (12.5%)
1+2
11 (17.2%)
1+3
0 (0%)
1+4
5 (7.8%)
1+2+3
0 (0%)
1+2+3+4
0 (0%)
1+2+4
0 (0%)
2+3+4
0 (0%)
2+4
3 (4.7%)
2+3
3 (4.7%)
anders
1 (1.6%)

Totaal aantal stemmen: 64

NewLine

Hoe belucht jij je starter?

EBC

Ik maak een starter van ca 4 liter. Het wort schud ik in delen van 0,5 liter in een sapfles tot schuim en voeg die steeds toe aan de starterfles.
Daarna gist erbij en op de magneetroerder met waterslot.

NewLine

Citaat van: EBC op 27-12-2011  19:18 uIk maak een starter van ca 4 liter. Het wort schud ik in delen van 0,5 liter in een sapfles tot schuim en voeg die steeds toe aan de starterfles.
Daarna gist erbij en op de magneetroerder met waterslot.

Ik ben me nog aan het bezinnen wat ik ga doen, maar dit is ongeveer wat ik in gedachte had (buiten dan in beetjes schudden en toevoegen). Zet jij je waterslot er dadelijk op wanneer het op de roerder gaat (was nog aan twijfelen of ik niet eerst wat zilverpapier erover zou doen)? Voor hoeveel liter wort maak je de 4 liter starter?

12345

Ik zet de starter met de gist op de magneetroerder en stop er een bruissteentje bij. Om overschuimen te voorkomen heb ik voor het luchtpompje een goedkope dimmer gezet.

EBC

Citaat van: NewLine op 27-12-2011  19:29 uIk ben me nog aan het bezinnen wat ik ga doen, maar dit is ongeveer wat ik in gedachte had (buiten dan in beetjes schudden en toevoegen). Zet jij je waterslot er dadelijk op wanneer het op de roerder gaat (was nog aan twijfelen of ik niet eerst wat zilverpapier erover zou doen)? Voor hoeveel liter wort maak je de 4 liter starter?

Ik gebruik een 11 liter fles, daarin zit voldoende zuurstof boven het wort voor 4 liter starter. Zilverpapier is dan niet zinnig, als het dat sowieso al is...ik gebruik liever een waterslot. Ik neem geen risico.

Ik brouw doorgaans 45-50 liter.

Overigens hevel ik de 4 liter starter aan het begin van de brouwdag af, en doe er nog eens 2 liter verse wort op. Die 2 liter gaan dan in zijn geheel bij het brouwsel. Ik tap meestal twee liter gist af van de CCT, dus zo blijft mijn brouwsel even groot.

hansm

Ik schud helemaal niet. Gewoon na afkoelen op de magneetroerder en 12 uur roeren (afgesloten met een prop watten).
Daarna waterslot erop en rustig uit laten gisten.

RobinB

Ik roer + blazen in de vortex, 2+3 dus.
Scheelt in schuim en als je zo nu en dan bijvoedt blaas je de CO2 ook effectief af.

Oscar

Citaat van: hansm op 27-12-2011  20:34 uDaarna waterslot erop en rustig uit laten gisten.

Als ie na 12 uur nog moet uitgisten heb je niet lang genoeg geroerd.... ;)

EBC

Oja, die 4 liter starter draait dan met 1 Wyeast XL pack ongeveer 24 uur. Meestal neemt de gisting dan af. Zodra dat zichtbaar wordt, zet ik de roerder uit en de starter in de koelkast.

orangeloo

Citaat van: EBC op 28-12-2011  08:38 u. Meestal neemt de gisting dan af. Zodra dat zichtbaar wordt,
Kan je opschrijven / uitleggen hoe dat zichtbaar worden in zijn werk gaat.  :weetniet:
Zie je dit aan de kleur van de starter, schuim of juist niet op de starter, aan een waterslot.... :weetniet:
Stop je met roeren en kijk je na een bepaalde tijd of er "iets "gebeurt.

Deze vraag houd mij al enige tijd bezig, ik roer nu al een keer of 15 een starter maar ik zou niet weten waar ik op moet letten.

EBC

In het begin is de starter helder. Nou ja, helderachtig, je kan er toch een beetje doorheen kijken, er zit diepte in zeg maar.

Na verloop van tijd ontstaat er schuim en het waterslot begint te blubben.

De kleur verandert naar meer melkachtig en het wordt steeds blinder, zoveel dat je soms de gistvlokjes ziet ronddraaien (in een geroerde starter).

Dan begint het schuim te verdwijnen. Dit is het moment om te stoppen. In de koelkast ermee.

Een paar dagen laten bezinken, of zolang als nodig is. Dan afhevelen, niet gieten. De geroerde vloeistof is over het algemeen niet lekker.

Vervolgens kan je de slurrie direct gebruiken, of nog eens opstarten op de brouwdag zelf. Afhankelijk van hoeveel gist je nodig hebt.

orangeloo

Citaat van: EBC op 28-12-2011  09:52 uIn het begin is de starter helder. Nou ja, helderachtig, je kan er toch een beetje doorheen kijken, er zit diepte in zeg maar.

Na verloop van tijd ontstaat er schuim en het waterslot begint te blubben.

De kleur verandert naar meer melkachtig en het wordt steeds blinder, zoveel dat je soms de gistvlokjes ziet ronddraaien (in een geroerde starter).

Dan begint het schuim te verdwijnen. Dit is het moment om te stoppen. In de koelkast ermee.

Een paar dagen laten bezinken, of zolang als nodig is. Dan afhevelen, niet gieten. De geroerde vloeistof is over het algemeen niet lekker.

Vervolgens kan je de slurrie direct gebruiken, of nog eens opstarten op de brouwdag zelf. Afhankelijk van hoeveel gist je nodig hebt.

Kijk dat is nou eens een duidelijke uitleg  :groots:
Die was ik nog niet tegen gekomen.
Maar heb ik inderdaad wel gezien bij mijn starters.

OK dus je kan de slurry ook zo gebruiken ( als je voldoende slurry hebt)
Recht uit de koelkast, of op kamertemperatuur laten komen?

orangeloo

Oh ja, net even bij MrMalty gekeken hoeveel ik dan aan slurry nodig heb voor bv 15 liter wort van een SG van 1075.
Dat is dan ongeveer 100 ml. Ik neem aan dat dan bedoelt wordt de slurry na bezinken en afhevelen.  :brouwen:
En waarom trouwens niet voorzichtig  afgieten.  :weetniet:

EBC

Vergeet die MrMalty als het gaat om ml. Slurry en slurry zijn twee, afhankelijk van hoe compact de slurry is geworden.

Als je afgiet, dan gaat er meestal flink gist mee. Met hevelen kan je dat gemakkelijker voorkomen. Probeer maar eens.

Pas met in de koelkast zetten wel op je waterslot, zorg dat er maar net genoeg water in zit. Als er teveel in zit, dan wordt het je starter ingezogen.

Je kan de gist zo uit de koelkast in je wort kieperen.

hansm

Citaat van: EBC op 28-12-2011  12:25 uPas met in de koelkast zetten wel op je waterslot, zorg dat er maar net genoeg water in zit. Als er teveel in zit, dan wordt het je starter ingezogen.

... of neem zo'n 2-delig waterslot  ;)

orangeloo

Citaat van: hansm op 28-12-2011  12:32 u... of neem zo'n 2-delig waterslot  ;)

Deze bedoel je dan...

EBC

Het geldt voor alle watersloten.

hansm

Citaat van: orangeloo op 28-12-2011  12:36 uDeze bedoel je dan...

Ja  :)

Citaat van: EBC op 28-12-2011  12:55 uHet geldt voor alle watersloten.

Natuurlijk, als je hem te vol doet gaat het fout. Maar als je hem tot 1/3 vult (zoals je zo'n waterslot hoort te vullen) heb nergens  last van.

NewLine

Nou, toch al meer dan 60% die (onder andere) een (magneet)roerder gebruikt. Best wel veel.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 28-12-2011  09:59 uRecht uit de koelkast, of op kamertemperatuur laten komen?

Je kunt de gist rechtstreeks uit de koelkast gebruiken. Het opwarmen is niet nodig, net zo met als het maken van een nieuwe starter.
Door de gist koud te houden teert deze niet in op de reservestoffen, bij het langzaam opwarmen heb je daar meer kans op. Sommigen zijn bang dat gist een temperatuurshock oploopt. Ik niet. De methode werkt bij mij al jaren goed.

Zet giet ik af en hevel ik niet. Er gaat bij mij weinig gist mee en ik stop als ik zie dat er gist meekomt. Er is dan nog een beetje vloeistof in de Erlenmeijer en dat heeft weinig invloed op de smaak,


Kokkie

Dan ga ik dat morgen eens proberen, Jacques. Heb zondag mijn eerste starter gemaakt met een zak Wyeast. En deze staat nu, na een dag opbollen en 1,5 dag op de magneetroerder bij 22 ºC, in de vergistkast op 10 ºC.
Morgen staat een Rochefort 10-achtige op het programma.   :brouwen:

EBC

Citaat van: Jacques op 28-12-2011  23:30 uSommigen zijn bang dat gist een temperatuurshock oploopt. Ik niet. De methode werkt bij mij al jaren goed.

Nee, temperatuurshock is alleen van warm naar koud. Maar ik maak me er ook niet echt zorgen over, toch niet aan het begin van gisting. Gisteren een ondergister gebrouwen. Gist stond op 23 ºC en ging hupla in wort van 18 ºC. Na 8 uur heb ik de temperatuur verlaagd naar 10 ºC, gelijkmatig in 8 uur tijd. Het gistte na 12 uur al flink en gaat nu gewoon verder, zonder zichtbare problemen.
Alle waarneming is gebaseerd op het waterslot, dus wellicht niet helemaal verantwoord...   

Wel funest kan temperatuurverlaging aan het eind van de vergisting zijn. Een geringe schommeling of verlaging kan stilvallen tot gevolg hebben. Bijwarmen is raadzaam, is mijn ervaring.

Jacques

Citaat van: EBC op 28-12-2011  23:42 uWel funest kan temperatuurverlaging aan het eind van de vergisting zijn. Een geringe schommeling of verlaging kan stilvallen tot gevolg hebben. Bijwarmen is raadzaam, is mijn ervaring.

Vandaag heb ik ook gebrouwen. En met dit aspect ga ik een experiment uitvoeren. Een gedeelte van het brouwsel gaat in een twee flessen. Één fles zal wisselende temperaturen krijgen en de ander zal op het einde van de vergisting kouder gezet worden. Meer hierover als ik de resultaten heb.

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 28-12-2011  23:36 uDan ga ik dat morgen eens proberen, Jacques. Heb zondag mijn eerste starter gemaakt met een zak Wyeast. En deze staat nu, na een dag opbollen en 1,5 dag op de magneetroerder bij 22 ºC, in de vergistkast op 10 ºC.
Morgen staat een Rochefort 10-achtige op het programma.   :brouwen:
Succes met je 3de brouwdag.  :brouwen:
En de helpdesk staat klaar..... :)

EBC

Citaat van: Jacques op 29-12-2011  00:25 uVandaag heb ik ook gebrouwen. En met dit aspect ga ik een experiment uitvoeren. Een gedeelte van het brouwsel gaat in een twee flessen. Één fles zal wisselende temperaturen krijgen en de ander zal op het einde van de vergisting kouder gezet worden. Meer hierover als ik de resultaten heb.

En je CCT staat op constante temperatuur en wordt aan het einde juist een graadje verhoogd?

'Aan het einde' is dan zodra de nagisting aanvangt, dus ruim voordat alles stilvalt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.