Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Refractometer justeren  (gelezen 11850 keer)

Offline hansm

• Super lid
  • Land: nl
Re: Refractometer justeren
« Reactie #25 Gepost op: 28-12-2011 11:32 u »
Maar Henk heeft wel degelijk een punt; wij zijn immers voornamelijk ge´nteresseerd in de SG-toename door het brouwproces.
Net zoals je de weegschaal "nult" met het opvangbakje erop...
:)

Dan zou je je refractometer dus moeten ijken met je aangezuurde brouwwater   :-\

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 28-12-2011 11:46 u »
Natuurkundig gaan ze uit van 0,998 voor water, maar wat voor water geen idee.
De verschillen zijn vast minimaal.
Om de verwarring nog wat groter te maken vond ik dit:

De dichtheid of soortelijke massa van een materiaal is in de natuur- en scheikunde een grootheid die uitdrukt hoeveel massa van dat materiaal aanwezig is in een bepaald volume.

Vaak wordt nog de verouderde (maar foutieve) term soortelijk gewicht gebruikt.

Nou ik ga even mijn SM meter ijken.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #27 Gepost op: 28-12-2011 11:50 u »

Nou ik ga even mijn SM meter ijken.

Met kraanwater.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 28-12-2011 12:05 u »
Klopt gedestilleerd water is zuiverder. Maar in demiwater zitten bijna geen mineralen. In ieder geval veel minder dan in leidingwater.

Met goede ionenwisseling is het water zuiverder. Bij destillatie kan nog wat silicium mee overgedestilleerd worden. Voor stoomketels wordt dan ook gedemineraliseerd water i.p.v. gedestilleerd water gebruikt.
Bij goede ionenwisseling gaat het water eerst over een kolom die organisch materiaal verwijderd en dan over een kationen- en anionenwisselaar. Hiierbij komen i.p.v. kationen H+ ionen en i.p.v. anionen OH- ionen. Zodat dit samen H2O geeft.

Hopbier

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #29 Gepost op: 28-12-2011 13:02 u »
In de hele discussie zou je bijna vergeten of, en zo ja hoeveel, het wel verschil maakt voor brekingsindex (kraanwater of gedestilleerd water).
Even geprobeerd: kraanwater en osmosewater geven een verschillende meting, de dikte van een afleesstreepje.

Bert

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 28-12-2011 15:09 u »
Het maakt wel verschil, maar is afhankelijk van je kraanwater. Hier een oudere link:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8773.msg228761.html#msg228761

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #31 Gepost op: 28-12-2011 18:26 u »
De dichtheid of soortelijke massa van een materiaal is in de natuur- en scheikunde een grootheid die uitdrukt hoeveel massa van dat materiaal aanwezig is in een bepaald volume.

Vaak wordt nog de verouderde (maar foutieve) term soortelijk gewicht gebruikt.

Het SG staat niet voor soortelijk gewicht, al is die fout makkelijk gemaakt.
Het staat voor specific gravity, wat een relatieve waarde is die eenheidsloos is.
Je dompelaar meet dus het SG, je refractometer meet echter een brekingsindex, aangegeven in brix.
Die meet dus strict genomen ook geen soortelijke massa, al is er wel een verband.

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #32 Gepost op: 28-12-2011 19:01 u »
Er zal ongetwijfeld een boel over geschreven zijn, maartoch....

Via mijn werk (Vitens) heb ik de wateranalyse van mijn drinkwater eens er bij gepakt en van alle ionen de som genomen. Hiermee creeer ik een soort van droogrestgetal (is het niet) maar geeft een beetje een gevoel. In totaal kom ik uit op 186 mg/l aan "droogrest". Zeg maar 200 mg/l, ofwel 0,2 g/l wat Leidingwater aan ballast mee heeft ten opzichte van demiwater, ofwel bij benadering een "relatief verschil" van 0,02%. Wat dit voor invloed heeft heeft op de brekingindex weet ik niet, maar mijn gevoel zegt dat het niet veel moet zijn.

Ik kon het me al niet voorstellen dat het verschil zou moeten maken, ik gebruikte ook al gewoon kraanwater, en nu ben ik helemaal overtuigd.

Groet,

Cristijn

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #33 Gepost op: 28-12-2011 19:21 u »
Het maakt wel verschil, maar is afhankelijk van je kraanwater. Hier een oudere link:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8773.msg228761.html#msg228761

Hier zat ik een factor 10 fout :pan:

In totaal kom ik uit op 186 mg/l aan "droogrest". Zeg maar 200 mg/l, ofwel 0,2 g/l wat Leidingwater aan ballast mee heeft ten opzichte van demiwater, ofwel bij benadering een "relatief verschil" van 0,02%. Wat dit voor invloed heeft heeft op de brekingindex weet ik niet, maar mijn gevoel zegt dat het niet veel moet zijn.

Hier kun je zien dat 1% zout vrijwel gelijk is aan 1% Brix. Die 0.02% zout zal dus niet wezenlijk bijdragen aan de Brix-waarde.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 28-12-2011 23:34 u »
Hmm haalde specific gravity door Google translate en die geeft toch echt aan dat het soortelijk gewicht betekent? :)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #35 Gepost op: 29-12-2011 10:43 u »
Hmm haalde specific gravity door Google translate en die geeft toch echt aan dat het soortelijk gewicht betekent? :)

Je moet het ook niet vertalen, maar lezen.
Voor de ongelovigen nog maar een keer:

Citaat van: From Wikipedia, the free encyclopedia
Citaat
Relative density, or specific gravity,[1][2] is the ratio of the density (mass of a unit volume) of a substance to the density of a given reference material. Specific gravity usually means relative density with respect to water. The term "relative density" is often preferred in modern scientific usage.

Temperature and pressure must be specified for both the sample and the reference. Pressure is nearly always 1 atm equal to 101.325 kPa. Where it is not, it is more usual to specify the density directly. Temperatures for both sample and reference vary from industry to industry. In British brewing practice the specific gravity as specified above is multiplied by 1000.[3] Specific gravity is commonly used in industry as a simple means of obtaining information about the concentration of solutions of various materials such as brines, sugar solutions (syrups, juices, honeys, brewers wort, must, etc.) and acids.

Tags: