Welke moet ik kiezen?

Gestart door lotusmaikel, 27-12-2011 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lotusmaikel

Beste brouwers,

Na een gezellige kerst afgesloten te hebben in de kroeg met ons ''brouwgroepje'', is eindelijk de kogel door de kerk.
we gaan verder met brouwen, en gaan nu afstappen van het blikbrouwen.
Via een oom van een der vrienden hebben we diverse vaten, leidingen en koelers mogen ontvangen, hier zijn wij natuurlijk al ontzettend blij mee.
Het enige wat nu nog in ons assortiment ontbreekt is een goede degelijke pan (van voldoende formaat) en een moutmolen.
De pan wordt waarschijnlijk aangeschaft via horecaworld.biz hier heb je behoorlijk wat pannen voor een (in mijn ogen) aardige prijs te koop.
Wij twijfelen nu echter nog tussen een 50 of 100 liter pan (we zijn met een groep van 5 personen, bij minder dan 50 liter krijgen we net 2 à 3 flesjes per persoon). Hebben jullie hier een aanrader voor ons?

Daarnaast ben ik nu aan het kijken voor een moutmolen, nu zie ik bij de Brouwmarkt er 2 staan, 1 van 55 euro en 1 van 85 euro. Welke van de twee is volgens jullie het verstandigst om aan te schaffen? En waarom?

Graag hoor ik het van jullie :)

Met vriendelijke groet,
Maikel

davadox

http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm ,hier kan je kijken voor goedkope pannen.

En moutmolen tja,ik weet niet wat voor budget je daar voor in gedachten had.

Met diegene van Brouwland ben ik in ieder geval niet bekend.

lotusmaikel

Zojuist heb ik even op de website van t Amerikaantje gekeken, echter kost hier een 100 liter pan zo'n 165 euro. (plus 15 euro verzendkosten).
En op de website (horecaworld) kost een 100 liter pan 127.50 (inclusief btw en verzendkosten).

Nu is het enige verschil tussen deze 2 pannen, dat die van het Amerikaantje van RVS gemaakt is, en die van horecaworld is de pan van aluminium.
Is aluminium not done? of maakt dit nauwelijks tot geen verschil?

Kleine_Schriek

RVS is veel beter, dus die nemen.

davadox

Als je je eigen tanden nog hebt en een mooie kop met krullen en je wilt die ook behouden zal ik voor het rvs gaan.

Oscar

Citaat van: lotusmaikel op 27-12-2011  16:39 uis alu not done? of maakt dit nauwelijks tot geen verschil?

Dar is al veel over gediscussieerd. Het kan prima, maar bij velen ligt de voorkeur bij RVS  :)

Oscar

Citaat van: davadox op 27-12-2011  17:02 uAls je je eigen tanden nog hebt en een mooie kop met krullen en je wilt die ook behouden

Onzin opmerking! Is compleet niet van toepassing bij bierbrouwen en alleen maar bangmakerij zonder argumenten  ;)

12345

Citaat van: davadox op 27-12-2011  17:02 uAls je je eigen tanden nog hebt en een mooie kop met krullen en je wilt die ook behouden zal ik voor het rvs gaan.

Hm, klein beetje overdreven*, maar voor dat kleine prijsverschil zou ik ook voor RVS gaan. Overigens, als je brouwsels wilt maken van 50 liter, kom je met een 50-liter pan niet toe en zou ik voor de 100 liter kiezen. Veel succes!  :proost:

* Ik heb bijvoorbeeld een aluminium hopfilter en dat zit gewoon in de kookketel ook tijdens het koken. Sindsdien heb ik minder gaatjes in mijn tanden en mijn krullen groeien als nooit tevoren. Vrouwen op straat spreken mij aan en vragen hoe ik dat toch maar doe? Zij kopen nu allemaal weer aluminium pannen!  :degroeten:

davadox

Citaat van: 12345 op 27-12-2011  17:06 u* Ik heb bijvoorbeeld een aluminium hopfilter en dat zit gewoon in de kookketel ook tijdens het koken. Sindsdien heb ik minder gaatjes in mijn tanden en mijn krullen groeien als nooit tevoren. Vrouwen op straat spreken mij aan en vragen hoe ik dat toch maar doe? Zij kopen nu allemaal weer aluminium pannen!  :degroeten:

Hahahah ik zou bijna denken dat je een webshop in aluminium pannen hebt hahaha.

Addopaddo

Dag Lotusmaikel,

Als je met 'een van 85 euro' die van Marcato (zo even uit mijn hoofd) bedoelt, dan kan ik je vertellen, dat hij het goed doet, maar het is wel een boel werk. Hij is namelijk erg langzaam, omdat het gat waar de mout doorheen moet niet erg groot is. Volgens mij is hij eignelijk bedoelt voor muesli.

Groetjes,
Addo

davadox

Citaat van: Addopaddo op 30-12-2011  09:21 uDag Lotusmaikel,

Als je met 'een van 85 euro' die van Marcato (zo even uit mijn hoofd) bedoelt, dan kan ik je vertellen, dat hij het goed doet, maar het is wel een boel werk. Hij is namelijk erg langzaam, omdat het gat waar de mout doorheen moet niet erg groot is. Volgens mij is hij eignelijk bedoelt voor muesli.

Groetjes,
Addo

Volgens mij gaat er hier iets niet goed!

Door welk gat gaat mout heen?

Herman

Citaat van: davadox op 30-12-2011  09:33 uVolgens mij gaat er hier iets niet goed!

Door welk gat gaat mout heen?
Dat van de moutmolen dus:
Citaat van: lotusmaikel op 27-12-2011  13:34 uDaarnaast ben ik nu aan het kijken voor een moutmolen, nu zie ik bij de Brouwmarkt er 2 staan, 1 van 55 euro en 1 van 85 euro. Welke van de twee is volgens jullie het verstandigst om aan te schaffen? En waarom?

davadox

Citaat van: Herman op 30-12-2011  09:38 uDat van de moutmolen dus:

Ach zo,

Ik dacht dat het nog steeds over de pannen ging.

Excuseer me.

RobinB

Citaat van: Oscar op 27-12-2011  17:03 uDar is al veel over gediscussieerd. Het kan prima, maar bij velen ligt de voorkeur bij RVS  :)

Ik zou het gewoonweg niet aanraden. Het prijsverschil is te overzien, RVS is veel degelijker en mbt de gezondheidseffecten zeg ik: beter voorkomen dan niet genezen!

Zie bijvoorbeeld ook wiki over de toxiciteit... ;)

hansm

Weer even terug naar de moutmolens: als ik een schrootmolen zou zoeken, zou ik een schrootmolen kopen en geen vlokkenmolen. En als je dan geen hele dure (van 245 euro) wil, dan zou ik gewoon voor die van 55 euro gaan.

Velen hebben op het forum hebben jarenlang geschroot met zo'n molen. Prima molen!

En als je dan over een paar jaar zeker weet dat je het brouwvirus niet meer kwijtraakt, kan je alsnog een dure walsenmolen kopen (zoals een aantal van ons ;))

RobinB

Stiekem ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar die vlokkenmolen?
Hij lijk op een pastamolen, maar dan wel met degelijk geruwde rollen.

Verder zou hij voor een verstelbare walsenmolen niet duur zijn.

Oscar

Citaat van: RobinB op 30-12-2011  19:20 umbt de gezondheidseffecten zeg ik: beter voorkomen dan niet genezen!

Zie bijvoorbeeld ook wiki over de toxiciteit... ;)

[offtopic]
Eigenlijk is het best makkelijk om mensen zonder voorkennis op deze manier "bang" te maken en daardoor misschien wel op "onnodige" kosten te jagen.
[/offtopic]


12345

Citaat van: Oscar op 30-12-2011  19:41 u[offtopic]
Eigenlijk is het best makkelijk om mensen zonder voorkennis op deze manier "bang" te maken en daardoor misschien wel op "onnodige" kosten te jagen.
[/offtopic]

[offtopic]
En dan verwijzen naar ene Wiki die je waarschijnlijk zelf geschreven hebt.
[/offtopic]

RobinB

Ik zou uiteraard ook willen dat er géén verband tussen aluminium inname, neurotoxiciteit en Alzheimer was.
Op Wikipedia worden de mogelijke risico's goed van alle kanten belicht (ook of het überhaupt van toepassing is)

Mensen dat gegeven onthouden zodat ze zelf geen volledige overwogen keuze kunnen maken en alleen maar "Hosanna" roepen vind ik erger eigenlijk...

RobinB

Citaat van: 12345 op 30-12-2011  19:56 u[offtopic]
En dan verwijzen naar ene Wiki die je waarschijnlijk zelf geschreven hebt.
[/offtopic]

Ik heb het artikel aangedragen inderdaad (vandaar de ;) ), de tekst is al wel iets aangepast (semantiek).
Kennelijk vond men het een goed argument.
Zoals het er staat is het mijns inziens heel netjes en compleet omschreven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.